Nu we nogsteeds geen regen in zicht hebben en mijn weiland zo langzamerhand een toendra lijkt te worden moet ik op zoek naar beregening. Ik ben wel benieuwd wat voor systeem julie hebben kwa pompen etc.
Ben benieuwd. Ik zit ook met smart op een paar nachten regen te wachten. Maar beregenen van een wei zou ik niet doen. Dan voer ik altijd hooi bij. Vind dat weer zo zonde van het water.
Ariege
Geplaatst: 02-05-11 14:31
Wij hebben op een aantal plaatsen in de wei puntstukken laten spuiten waardoor we grondwater kunnen oppompen. Het oppompen kun je met stroom (niet echt handig) of met een generator doen. Een goede boeren winkel kan je daarover adviseren.
Wij zijn vorige week gestart met ondergrondse beregening te steken. Wij zitten hier heel droog en houden dus amper gras in de zomer, en zoals nu lijkt het idd wel een woestijn. Dus: een hoop pvc-buizen in de grond en aansluiten op de pomp die we al hebben (een erfenis van de vorige eigenaar, een aardbeienteler, dus wij hebben een put van 100 meter en een van 110 meter, nooit zonder water dus). Daar komt dan een computer tussen zodat de sproeiers automatisch opstarten - zelfkennis: ik hou het wsn drie dagen vol om ze handmatig op te zetten en geef het dan op Als je meer info wilt dan geef je maar een seintje.
koetjieboe
Geplaatst: 03-05-11 08:12
Wij hebben een grondwaterpomp van 4 bar en een cappaciteit van 9m3/uur met 5 kranen door het weiland verspreid. Grondwater is natuurlijk gratis, maar de pomp verbruikt voor ongeveer 1,- per uur stroom. Als je serieus wilt dat je gras gaat groeien moet je echt wel de hele dag door blijven sproeien (wij hebben 10.00 m2 en de sproeier pakt 600m2 ), wat dus best wel in de kosten loopt. Onze pomp is sterk genoeg om er nog een sproeier bij te zetten, maar dan nog is het duur. Het is voor mij dus goedkoper om gewoon hooi bij te voeren. Voor de bak is het wel erg handig, en soms houdt ik één stukje wei waar ik sproei en het gras lang laat, daar mogen ze dan een paar uurtjes snaaien. Rendabel is sproeien dus niet.