We hebben vandaag schriklint voor de weide gekocht, ons paard komt woensdag of donderdag, en we hebben al een stuk grond in gedachten, maar ik vroeg me af of eikebomen geen kwaad kunnen bij in de wei? Zijn die niet giftig? Er staan er een stuk of 4 aan de rand. Verder hebben we een best wel groot weiland, dus we zijn van plan om een stuk af te zetten zodat het gras kan groeien en de andere helft om ze gewoon te laten grazen. Is het een idee om dan in de zomer steeds wat meer ruimte te geven zodat ze uiteindelijk gewoon de hele wei hebben? Ze komen trouwens wel gewoon 24/7 buiten te staan. Tips?
Eikels en ook (jong) eikenblad is slecht voor paarden. Dus pas daar mee op! Zet desnoods de rand waar die bomen staan even af zodat het paard er niet bij kan komen.
Oke. Maar eigenlijk is dat wel de enige weg om bij de drinkbak te komen... Als ze 24 uur per dag buiten staan, is het dan niet zo dat ze zelf herkennen wat ze wel mogen eten en wat niet?
Groene eikels zijn giftig, de bruine (rijpe) eikels kunnen met mate (klein handje vol) geen kwaad. Zet het stuk bij de bomen goed af in die periode en haal de gevallen eikels weg voordat de paarden er weer op mogen. Je kan dan een kleine hoeveelheid bruine eikels als gratis snoepjes gebruiken.
Het zijn bruine eikels. Ik hoop dat we er wel een oplossing voor vinden... Want het is echt precies de plek waar ze naar de drinkbak toe moeten. We zullen nog even kijken.
bij storm weer de onrijpe eikels zo snel mogelijk bij elkaar gaan keren/krabben. Paarden zijn verzot op eikels, worden er super vet van (harde manenkam tot hele vetbulten). De groene/onrijpe eikels bevatten teveel tanine en dit is giftig voor een paard en tast de lever aan.
Heb met de vorige eigenares overlegt, zij had ook een eikeboom in de weide staan, maar hij at er over het algemeen bijna niets van. In de herfst en met harde wind dan hark ik het meeste weg.