Iets om speciekuipen met water op te zetten (ivm schapen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Iets om speciekuipen met water op te zetten (ivm schapen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:19

Onze paarden staan nu met schapen op de weide.

Het probleem is alleen dat de schapen al het water op drinken van de paarden. De paarden staan 's nachts binnen, dus als wij 's avonds het water vullen is het 's ochtends alweer op. 's Ochtends vullen is geen optie ivm baan/studie en de paarden worden buiten gezet, dus komen is dan geen noodzaak.

Morgen wordt het nog wel 's ochtends gevuld maar daarna worden ze niet meer zelf 's ochtends buiten gezet en hebben ze dus geen water.
Heb de stalhouder al gesmst dat de schapen alles opdrinken (zo'n 160 liter in 1 nacht) maar hij geeft geen gehoor (tot nu toe).

Nu zat ik te denken om de speciekuipen waar het water in zit te verhogen zodat de schapen er niet meer bij kunnen.
Weet iemand iets slims? Iets veiligs en stevigs en wat hoog genoeg is?

Of een andere oplossing om die beesten weg te houden van het water (schapen van land af is geen oplossing, want dat doet de stalhouder niet).

Kelly0708

Re: Iets om speciekuipen met water op te zetten (ivm schapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:23

phoe hoeveel schapen zijn dat wel niet?isde bak niet kapot?als je hem hoger zet hebben die schapen toch geen water!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:23

En waar moeten de schapen dan uit drinken, als de bakken hoger staan ??

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:27

Die schapen hebben al geen water, nooit gehad ook. Ze dronken eerst uit de sloot, maar dit is natuurlijk makkelijker voor hen (en wss ook lekkerder lijkt mij :+ )

De speciekuipen staan er pas bij nu onze paarden er ook op staan, want die zijn ook bedoelt voor de paarden.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:29

en de schapen dan? of is er een sloot

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:29

jiperdepip schreef:
en de schapen dan? of is er een sloot

Zie de post hierboven ;)

Paarden kunnen trouwens niet uit de sloot drinken want alles is omheind met draad. Alleen de schapen kunnen hieronder door en hebben zo het heel stuk inclusief de weg (is afgesloten dmv veeroosters) en daardoor ook de sloten tot hun beschikking.

Er staan denk ik 20 tot 30 ooien met allemaal 2 of 3 lammetjes... Dus drukke bedoeling.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 01-05-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:30

als de schapen er uit drinken dan lijkt mij dat ze het nodig hebben ik zou dus gewoon 2 specikuipen bij zetten dan zijn alle dieren gelukkig. drinken uit sloten neemt een zeker risico met zich mee voor alle dieren ik zou dus voor de schapen ook gewoon vers water zetten mjah dat ben ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:31

Focussed schreef:
Die schapen hebben al geen water, nooit gehad ook. Ze dronken eerst uit de sloot, maar dit is natuurlijk makkelijker voor hen (en wss ook lekkerder lijkt mij :+ )

De speciekuipen staan er pas bij nu onze paarden er ook op staan, want die zijn ook bedoelt voor de paarden.

Het is kurkdroog en dan zit er ook minder vocht in het gras. Die schapen hebben dus ook water nodig. Denk dus dat er meer speciekuipen moeten komen zodat alle dieren op de wei genoeg water hebben.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:31

schapen hebben ook een leven! jij behandelt ze net als dingen.... waarom hebben ze nooit water gehad?
dat houden ze niet lang vol (3 dagen)

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:32

tja,moeilijk.denk dat als je hem hoger zet, die schapen er toch alles aan doen om eraan te komen.misschien wat kuipen erbij!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:34

De schapen zijn niet van mij, dus ook niet mijn verantwoording... De beesten staan er nu al 5 weken en leven al 5 weken lang... Dus dan lijkt mij dat ze in principe aan de sloot voldoende zouden hebben?

Zal vragen of de stalhouder er kuipen bij wil zetten, maar weet niet of hij het wil... Is en blijft een boer en wss zal die ook zeggen dat ze al een sloot hebben om uit te drinken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:34

Kelly0708 schreef:
tja,moeilijk.denk dat als je hem hoger zet, die schapen er toch alles aan doen om eraan te komen.misschien wat kuipen erbij!

ja lijkt me wel. die beesten hebben al weken geen schoon water gehad dan is het logisch dat ze niet meer uit de sloot drinken, maar vers water!!
Laatst bijgewerkt door Sjors op 01-05-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:35

Sjors493 schreef:
Kelly0708 schreef:

ja lijkt me wel. die beesten hebben al jaren geen schoon water gehad dan is het logisch dat ze niet meer uit de sloot drinken, maar vers water!!

Al jaren :') Jij kan zo bij het cabaret :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:36

Focussed schreef:
Sjors493 schreef:

Al jaren :') Jij kan zo bij het cabaret :D

dat wis ik toch niet!! je hoef niet gelijk zo te doen...... en wat betekend 'cabaret'?

Odysseus

Re: Iets om speciekuipen met water op te zetten (ivm schapen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:38

Joh til er niet zo zwaar aan :) Was een grapje.
De schapen staan bij tijd en wijle weer in de stal en hebben daar schoon drinkwater dus maak je daar maar geen zorgen om.

Mijn prioriteit gaat nu toch vooral uit naar mijn paard die ook graag wil drinken op het land. De schapen hebben een sloot, mijn paard niet... Dus liever een schaap die iig uit de sloot kan drinken dan mijn paard die niets kan drinken de hele dag ...

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:38

maar ik neem aan dat je paarden 's nachts ook de mogelijkheid hebben om te drinken!
kun je niet een paar emmers hoger hangen?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:40

de kuipen op strobalen zetten?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:43

Paarden kunnen 's nachts inderdaad drinken, maar ik vind dat een paard ALTIJD beschikking moet hebben over drinkwater... Dus overdag geen water zou voor mij absoluut geen optie zijn (weet niet of je dat bedoelt maar lijkt zo haha).

Hangen gaat denk ik niet lukken... Kuipen wegen met water allemaal minimaal 40 kilo, de grotere zelfs 60, dus denk niet dat ik makkelijk een spijker in een paal sla en er een speciekuip aan kan hangen...

Misschien wel een gewone emmer voor de time-being ... Dat zou wel een handig plan zijn.. Maar alsnog zit ik dan met een permanente oplossing.. Want anders moeten we 20 emmers ophangen per dag :+

Strobalen vind ik wel een hele slimme, maar wij hebben alleen enorme balen... Dus denk aan 1 meter hoog en 7/8 meter lang... Dus weet niet of de stalhouder er blij van wordt als ik zo'n enorme baal in de wei wil hebben :+

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:46

Misschien op tegels zetten op een plat stuk in het weiland? (ist te laag dan een paar lagen tegels) Of misschien van die automatische drinkbakken, maar dan moet je die wel ergens op aansluiten denk ik en of dat mag.. Die dan net hoog genoeg hangen dat die schapen er niet bij kunnen.. :P

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:47

Je zou een gipskuip kunnen nemen, die zijn 125 liter. Worden verkocht bij de professionele bouwmarkt. Kosten ca. 25 euri.
Door de hoogte kunnen de schapen er niet bij en de paarden wel. Zet je de betonkuip elders neer, zodat de schaapjes ook water hebben.

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:48

ik heb ook 2 verzorgfriezen en 2 schaapjes.
maar die schaapjes zijn heel klein.
en als drinkbak hebben de paarden een badkuip
waar de schaapjes net niet bij kunnen.
en dan hebben we ernaast een emmer met water staan voor de schaapjes.
maar kan je niet een stuk afzetten voor de schaapjes ofzo?
of gewoon iets hoogs waar de schaapjes niet bij kunnen ??

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:49

Kan je niet zo'n 1000 litervat neerzetten?Bovenkant eraf kunnen de paarden mooi uit drinken en de schapen kunnen er niet bij.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:50

ja,ik bedoel om dan emmers op te hangen.natuurlijk kun je geen speciekuip op hangen!om hoeveel paarden gaat het dan?ik denk dat schapen ook makkelijk op de strobaal klimmen.je wilt niet weten wat die dieren allemaal uitspoken!als je automatische drinkbakken hebt,maakt het ook niet uit als de schapen ervan drinken!maar daar zul je de mogelijkheid niet toe hebben!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:52

of een hoge ton. Ik heb een blauwe met schroefdeksel (zo'n 1,50 hoog) voor voer, zou ook prima water in kunnen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:53

of zo eentje
Afbeelding