De ideale stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tanec_meisje

De ideale stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 18:33

Beste allemaal!

Met een beetje geluk zullen we binnen een paar jaar de mogelijkheid hebben om aan huis paarden te houden. Helemaal geweldig natuurlijk! Ik denk nu al regelmatig na over hoe en wat, want een eigen stal ontwerp hoort daar natuurlijk ook bij. Op het moment heb ik 1 paard, tot voor kort had ik er 2 maar helaas is mijn oudje in december overleden.. ;( Uiteraard komt er, tegen de tijd dat er een stal staat, weer een paard bij.

Maar nu, ideeën voor de ideale stal! Ik zal op een rijtje zetten wat ik al heb bedacht:

Binnen
- Licht en frisse stal met ruime afmeting (3x4, 3,5x3,5 of 4x4)
- Slowfeeder voor hooi in de stal
- Rubberen, vocht doorlatende staltegels (uiteraard bodembedekker erop, vlas oid)
- Laag muurtje dat de 2 stallen scheidt, zodat de paarden elkaar kunnen zien en aanraken
- Dubbele deur (boven-onder) naar de paddock, bovenkant altijd open, misschien de hele boel altijd wel open maar dat valt te bezien. Stukje overstekend dak tegen inregenen natuurlijk

Buiten paddock
- (Gedeeltelijk) verharde paddock direct aan de stal
- Kleine rijbak vast aan paddock (maar wel af te sluiten van elkaar), waar ze dan in principe altijd in kunnen als ze niet op de wei staan en ik niet in de bak rijd
- Veilige houten afrastering (combi met stroomdraadje)

Buiten weiland
- Weide ingezaaid met paardengras (geen Engels Raaigras dus)
- Veilige houten afrastering (combi met stroomdraadje)

Samengevat, paarden kunnen dus nagenoeg altijd in en uit lopen. Binnen staat altijd hooi klaar in de slowfeeder. En dus dagelijks weidegang, hoe lang ze dan op de wei staan maakt niet zo erg veel uit, aangezien ze vanuit de stal dan ook de ruimte hebben en altijd hooi kunnen eten.

Nou, wat vinden jullie? Aanvullingen zijn altijd welkom natuurlijk!

Anoniem

Re: De ideale stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:37

Die stallen zou ik toch anders doen.
Geen hokjes maken, maar gewoon één gezamenlijke stal.
Geen deuren erin, maar gewoon een opening (of twee), zodat ze zelf kunnen bepalen waar ze willen staan of lopen. Eén opening eventueel kunnen afsluiten bij bepaalde weersomstandigheden.
Je kunt ook kiezen voor géén vloer, dan hoef je ook niet te zorgen voor bodembedekking.
Ik zou ook niet standaard hooi in de stal leggen. Gewoon lekker buiten laten eten, liefst op meerdere plekken, zodat ze in beweging blijven.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 18:42

Een gezamelijke stal heb ik ook nog wel aan gedacht. Maar mijn merrie is niet echt de gemakkelijkste, dus dat moet wel kunnen natuurlijk.

Wat bedoel je met gaan vloer? Gewoon zand ofzo?

In principe zouden ze gewoon hele dagen de wei op gaan, dus bewegen doen ze dan wel. Tis meer dat ik gewoon wil dat ze onbeperkt hooi kunnen eten (maar dus niet met bakken tegelijk zeg maar ;)).

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:07

Ik zou geen laag muurtje als scheiding tussen de twee stallen maken.
Stel dat er een bedenkt om er overheen te springen....

Mijn ideale stal zou binnen zijn waar ze er aan de binnenkant met hun hoofd uit kunnen kijken maar dat er in de muur ook een raam zit die eventueel open kan.
Om de bodem beton met daar op rubberen matten en bodembedekking.
Zodat als de stal een keer helemaal gereinigd moet worden dit minder grote moeite is.

je kunt wel de stallen naast elkaar zetten en 1 meter met hout en daar boven spijlen doen.
zoals een normale box, kunnen ze toch nog contact hebben

3.5 x 3.5 vind ik mooie maat. wil je ook ooit nog eens een veulen fokken? anders kun je kiezen voor één grotere stal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:27

Maak je stallen zo dat ze bruikbaar zijn als inloopstal (2 deuren en geen tussenschot) en gewone boxen (scheiding door dikke balk met rubber mat eraan bv) 2 toegangen zijn ook makkelijk als er 1 gaat jagen of 1 ingang/uitgang blokkeerd. Ik zou hooi niet in stal willen hebben, maar ergens buiten zodat ze in beweging blijven ook als de wei ivm onderhoud of slecht begaanbaar moet worden afgesloten. Maak wel verharding waar je hooi voert, anders wordt het een modderboel waar je zelf niet meer doorheen komt om je feeder bij te vullen.
Kijk eens bij paddock paradise voor ideeën:
[VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"
[VSW] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2*

ftwanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:27

je hebt tegenwoordig ook boxen met schuifwanden. Die kan je ertussenuit schuiven als het nodig is en plaatsen wanneer je wilt. Waar ik ze in gebruik heb gezien waren ze gescheiden van elkaar (bv als paard veulen krijgt, ziek is of net wat ook) en werden ze opengeschoven bij mesten. Daar hadden ze er wat meer en maakten ze zelfs grote en kleinere hokken op die manier (met veulen 2 hokken, zonder veulen 1)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 21:43

Een verplaatsbare wand had ik ook al aan gedacht inderdaad! Kun je altijd zien wat het beste werkt. Of overdag alles open zodat je 2 openingen hebt en 's nachts dicht als ze op stal blijven, dus ieder in een eigen stal.

Met een 'laag muurtje' bedoel ik natuurlijk geen muurtje van 50 cm, maar van 1,20 oid. heb nu een quarter van 1,50 en zoiets zal er ook bij komen, lijkt me knap als ze daar overheen springen ;)

Zou eventueel ook een slowfeeder buiten kunnen plaatsen, op het verharde gedeelte van de paddock. Zodat het gemakkelijk netjes te houden is. Maarja deze zou dan zo'n 5 meter van de slowfeeders binnen staan, dus hoeveel meerwaarde dat heeft..? Er vanuit gaande dat ze elke dag weidegang hebben natuurlijk he!

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:46

een tip: probeer de stal een beetje hoger te zetten dan de omliggende grond, ivm wateroverlast in de winter.

Heb er anders nooit last mee gehad maar afgelopen winter wel,
heb water uit de stal moeten wegpompen zodat paardje droog kon staan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:19

Ik zou wel 2 apparte stallen maken, van 3,5 bij 4 ofzo.
Bijv. als je paard boxrust krijgt voorgeschreven door een gekke sprong oid, dan kun je dat niet omdat je één grootte stal hebt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:30

Ik zou niet gaan voor 2 losse stallen. Als ze samen in de padock/bak mogen lopen dan kun je krijgen dat de een de andere klem zet in de stal. Dus ik zou gaan voor een ruime ruimte met 2 voerbakken, 2 hooiplekken en 2 water plekken etc. maar meest belangrijk: 2 deuren. Daardoor kunnen ze altijd elkaar ontlopen als het moet. Het idee van een wand die je weg kunt halen is handig, mocht je er eentje appart moeten kunnen zetten.

Verder zou je eraan kunnen denken om ook de padocks van elkaar te kunnen scheiden (dus bijvoorbeeld een hek opzetten waar je 2 delen uit kunt halen om ze samen te voegen. Op die manier kun je ze altijd scheiden, je weet nooit waar het goed voor kan zijn.

Ik zou niet gaan voor een klein stukje oversteken tegen de regen, maar ik zou gaan voor een stuk wat echt ver oversteekt zodat ze er onder kunnen schuilen voor de regen en zon. Paarden staan over t algemeen niet graag binnen, maar zullen misschien wel graag kunnen schuilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:42

_Amigo schreef:
Ik zou wel 2 apparte stallen maken, van 3,5 bij 4 ofzo.
Bijv. als je paard boxrust krijgt voorgeschreven door een gekke sprong oid, dan kun je dat niet omdat je één grootte stal hebt.

Boxrust is sowieso achterhaald.
Als een paard echt niet mag rennen, dan kun je een stukje wei of paddock afzetten met lint. Dan is ie toch buiten èn bij z'n maatje.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:59

Je schetst bijna het zelfde plaatje als waar mijn paard staat :-)

We hebben het lage muurtje tussen de boxen er tussenuit gehaald zodat de paarden samen meer ruimte hebben.

Vlas verstopt de vochtdoorlatende rubber tegels, eigenlijk werken die rubber tegels het best als je er niets op doet.

De paddock is bij ons voorzien van een dicht houten schot, zodat als de paarden liggen ze uit de wind liggen. Onze paarden slapen in de zandpaddock terwijl de deur naar de stal altijd open staat.

Een slow-feeder is een mooi concept, ik geef er wel de voorkeur aan dat die dan laag hangt zodat paarden niet teveel stof binnen krijgen. Wij voeren ze inmiddels binnen, omdat anders het halve erf vol stukjes hooi waait.

Verder hebben wij nog automatische drinkbakken binnen en buiten, dat scheelt een hoop gesjouw.

En naast gewone lampen op stal ook LED verlichting in de overkapping, zodat de paarden 's nachts toch nog wat kunnen zien omdat ze samen staan. Dit licht is bewust heel zwak om zo min mogelijk vliegen aan te trekken en niet het natuurlijke dag- nachtritme te verstoren.

Stal vanuit de wei:
Afbeelding

Paddock/wei vanuit de stal:
Afbeelding

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:54

Ja het wel of geen muurtje in de stal ben ik nog niet over uit. Moet toch blijken hoe de paarden met elkaar overweg gaan, of ze de voorkeur geven aan 's nachts op stal of buiten, dat soort dingen. Iets wat me de mogelijkheid geeft om te kunnen wisselen van 1 grote ruimte naar 2 stallen lijkt me het handigst.

Slowfeeder wordt in ieder geval iets zo laag mogelijk op de grond. Ben aan het kijken wat er allemaal te krijgen is en hoe het in elkaar zit, dan kun je zelf iets maken wat het beste van alles combineert! Vind het ook niet perse nodig om in de paddock buiten nog een voermogelijkheid te maken. Als ze de hele dag weidegang hebben, en de nacht in de paddock/stal staan lopen ze maar gewoon naar binnen om te eten :) Houdt het erf idd ook netjes! En voorkomt ook hooi van een zanderige ondergrond eten waar ze teveel zand mee naar binnen zouden kunnen werken.

Dat van vlas op rubberen tegels is wel een goede opmerking! Moet me eens verdiepen in welke combi goed werkt. Wil toch wel 'iets' op de grond hebben naast rubberen tegels. Mogen ook niet doorlatende tegels zijn, of wel doorlatende met een andere bodembedekker erop die niet verstopt. Maar daar is keus genoeg in natuurlijk :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:09

Ik heb wel 2 aparte stallen en dat vind ik ideaal. Overdag heb ik mijn pony's bij elkaar lopen, 's avonds scheid ik ze. Mijn shetten krijgen namelijk alleen graszaadhooi en mijn welsh voer ik 's avonds weidehooi omdat die te schraal wordt van alleen graszaadhooi. Dus ben ik genoodzaakt om ze te scheiden. Dus de shetten hebben dan een stal + een stuk voor hun stal (en als het weitje kaal is dan hebben ze er ook nog een stuk wei bij) en mijn welsh heeft een groot stuk kale wei en de andere stal. Kunnen ze toch altijd schuilen en ze slapen vrijwel altijd in de stal. Ze kunnen voor de stal dus over de draad heen contact hebben.

Voor de stal liggen trouwens betonnen koeroosters. Helaas heb ik alleen klei en dat wordt in de winter erg nat en modderig. Nu kunnen mijn paardjes altijd droog staan.

Verder had ik voorheen geen bodem in mijn stal, wat een crime met uitmesten zeg. Het zand werd snel vies en uitmesten werd enorm zwaar omdat je op een gegeven moment zand gaat meescheppen. Nu heb ik rubberen tegels erin met strokorrels eroverheen, mesten is veel makkelijker geworden.

Verder wil ik binnenkort een track aanleggen en een soort van paddock paradise maken.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:48

ik zou ook kiezen voor apparte stallen met spijlen aan de bovenkant zodat ze elkaar wel kunnen zien. Merk dat mijn paardjes het heerlijk vinden als ze even rust van mekaar hebben.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 15:47

Nee spijlen vind ik niks. Als de stallen groot genoeg zijn, hebben ze ook ruimte genoeg om hun eigen plekje op te zoeken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:23

Ik vind spijlen ook niks.
En als paarden 'even rust van elkaar willen', dan doen ze dat uit zichzelf wel.

Lauranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:08

denk ook aan een zadelkamer, opslagplaatsje, ... of is dit niet nodig?

xxx

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:20

Hoeveel stallen wil je en hoe groot is het 'hok'?
Stel je wil 2 stallen;

'Hok' moet ongeveer 7m breed en 15m lang zijn.
Stallen: 3,5x3,5 (of 4x4)
Muurtje tussen de stallen (let wel op dat je niet op de tegels wat blokken metselt maar dat deze met ijzer de grond in zitten anders duwen ze muurtje zo om :=) Muurtje 1.20-1.40 hoog
Muurtje minimaal tot 1m hoog (maar eigenlijk helemaal) zwart/donker (ivm lelijke mest plekken).
Degelijke deuren erin, van 1,20 breed ongeveer boven en onder dicht te maken.
Liefst buitenluik
Vaste (gemetselde) voerbakken
Vaste drinkbakken (dit tegenovergesteld aan je voerbakken, dus voerbak voor in de stal drinkbak achter in de stal.
Voerbakken beide aan de 'buitenkant' (dus dat ze niet met hoofden bij elkaar hoeven te eten).
Mogelijkheid tot ophangen van mineraalblok.
Ik persoonlijk ben niet zo van de hooiruiven in de stal, gewoon op de grond is prima :)
LET OP Dat je een goede 'afwatering' hebt, dit niet alleen voor de poetsplaats maar zeker ook voor de stallen! Rubbere tegels zijn niet genoeg, urine blijft er dan in staan. Dus of je legt de vloer iets hellend naar buiten (vocht loopt onder de tegels naar buiten toe) of je legt gleuven aan (zij hele systemen voor).
Evt in de meters die je naast de stal overhoud poetsplaats/hooi/stro opslag

Ik zou een slowfeeder (of 2) in de paddock zetten. En inderdaad met hout afgemaakt :)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:53

Lauranne: Het is de bedoeling dat de stallen in een bijgebouw komen, dus daar is dan ook ruimte om tuig op te bergen.

colette_007: Bedoeling is dat de Stallen in een bijgebouw komen of alles wordt aan elkaar gebouwd, dus huis/schuur/stal. Dan kan alles precies op maat gemaakt worden ;) Had idd ook al bedacht dat het wel een stevige muur moet zijn, anders ligt het zo om met een keertje staart schuren :p

Uiteraard komt er ook een afvoer in de stallen ja! Dus afvoer, rubber tegels én bodembedekking. Hooi ruiven worden het ook niet, wel slowfeeders, en dan nog liefst zo laag mogelijk bij de grond. Voerbakken wil ik eigenlijk ook laag. Nog eens over nadenken hoe of wat.

Jandelar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:54

Hoi,

Ik heb zelf 2 stallen met klinkers op de bodem, zodat de urine kan weglekken in de grond. De klinkers zijn extra dik, namelijk 10 cm, zodat ze prima geschikt zijn voor paarden en niet snel kapot gaan. Tussen beide stallen staat een gemetselde muur met daarop een hekje die van een balkon afkomt. Hierdoor kunnen ze elkaar toch zien, maar niet bereiken. Er zitten lichtdoorlatende platen op het dak en aan de achterkand zit ook een raam in beide stallen. Om ervoor te zorgen dat de paarden het glas niet kunnen beschadigen zit er een stuk oude band met spijlen voor geschroefd van een aardappelrooimachine. Steviger kan het niet.
Aan de onderkant kunnen 2 stenen worden weggehaald, zodat de stallen met water kunnen worden schoongemaakt en het water aan de achterkant kan weglopen. Ik vind dat een ideale stal en zou er wel foto's van willen laten zien, maar weet niet hoe dat moet. Ik ben namelijk net nieuw op dit forum.

groetjes,
Jandelar

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:13

Houd er wel rekening mee dat je lang niet overal de urine weg mag laten lekker in de grond. Heel krom, maar buiten mag het wel en binnen niet altijd!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:21

De ideale stal is een grote open stal waar paarden in en uit kunnen lopen zodat ze zelf kunnen kiezen of ze buiten of binnen staan. Sluit ze niet op maar laat ze lekker hun eigen ritme bepalen :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:05

Stallen moeten idd een vochtdichte bodem hebben, urine hoor je dus met stalbedding op te vangen en op te slaan op een manier dat het niet de grond in kan trekken.
Het is idd krom, want buiten piesen mag wel :D

@TS: zoek eens op HIT-matras/HIT-bed. Dit is een dikke rubber mat die heel zacht is. Hier heb je geen andere bedding op nodig. Alleen een strookje achter de matras om het vocht op te vangen.
Als je stallen echt open wilt hebben zou je eens kunnen kijken naar voorwanden van Amerikaanse hekken met poort.
De tussenwand zou ik idd wegdraaibaar maken. Dit kan heel simpel met een balk en een dikke rubbermat er onder tot op de grond. Dat vangt evt schoppen goed op en je hoeft niet bang te zijn dat er een hoef onder vast komt te zitten.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 13:31

Als ik bij google afbeeldingen zoek krijg ik een mooi 2 persoons bed te zien, vast niet wat je bedoelt :Y) Haha! Heb wel eens meer wat gelezen over HIT actief stallen. Zal de zoekfunctie zo eens laten zoeken!

Zulke open 'Amerikaanse' stallen ziet er idd wel erg gaaf uit! Vraag me alleen wel af, als je dat aan de buitenkant doet, of je dan niet teveel tocht krijgt oid.