Met een beetje geluk zullen we binnen een paar jaar de mogelijkheid hebben om aan huis paarden te houden. Helemaal geweldig natuurlijk! Ik denk nu al regelmatig na over hoe en wat, want een eigen stal ontwerp hoort daar natuurlijk ook bij. Op het moment heb ik 1 paard, tot voor kort had ik er 2 maar helaas is mijn oudje in december overleden..

Maar nu, ideeën voor de ideale stal! Ik zal op een rijtje zetten wat ik al heb bedacht:
Binnen
- Licht en frisse stal met ruime afmeting (3x4, 3,5x3,5 of 4x4)
- Slowfeeder voor hooi in de stal
- Rubberen, vocht doorlatende staltegels (uiteraard bodembedekker erop, vlas oid)
- Laag muurtje dat de 2 stallen scheidt, zodat de paarden elkaar kunnen zien en aanraken
- Dubbele deur (boven-onder) naar de paddock, bovenkant altijd open, misschien de hele boel altijd wel open maar dat valt te bezien. Stukje overstekend dak tegen inregenen natuurlijk
Buiten paddock
- (Gedeeltelijk) verharde paddock direct aan de stal
- Kleine rijbak vast aan paddock (maar wel af te sluiten van elkaar), waar ze dan in principe altijd in kunnen als ze niet op de wei staan en ik niet in de bak rijd
- Veilige houten afrastering (combi met stroomdraadje)
Buiten weiland
- Weide ingezaaid met paardengras (geen Engels Raaigras dus)
- Veilige houten afrastering (combi met stroomdraadje)
Samengevat, paarden kunnen dus nagenoeg altijd in en uit lopen. Binnen staat altijd hooi klaar in de slowfeeder. En dus dagelijks weidegang, hoe lang ze dan op de wei staan maakt niet zo erg veel uit, aangezien ze vanuit de stal dan ook de ruimte hebben en altijd hooi kunnen eten.
Nou, wat vinden jullie? Aanvullingen zijn altijd welkom natuurlijk!