uitgraven buitenpiste te diep?! wat zijn opties?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PuurPaard

uitgraven buitenpiste te diep?! wat zijn opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 15:52

oke, in het kort: gisteren zijn de graafwerken begonnen voor onze buitenpiste, in overleg met de aannemer gezegd dat ze ongeveer een 20 a 25 cm toplaag gingen weggraven ( volgens omwonenden zouden we dan al op de zand zitten, zit nl op heel veel plaatsen bij ons heel hoog) en dan, als de zwarte grond weg was, gingen ze bakzand storten. Zo gezegd zo gedaan, ze beginnen te graven, nu zit ik met een poel van bijna een halve meter die is uitgegraven...
Mijn vraag: hier kan ik onmogelijk 50 cm zand gaan laten instorten, zowel kwa prijs is dit idioot maar ook krijg je dan natuurlijk een veel te zware bak. Hoe kan ik dit gat nu gaan opvullen??? Wat kan ik dus zeg maar op de bodem laten leggen eer ze met bakzand afkomen? Of is er een andere manier waarmee ik dit kan oplossen zodat mijn bak wel altijd lager zal liggen maar zonder dat dit gevaarlijk wordt voor de paarden?
Ik hoor heeeeeel graag ideeën!

Brainless

Re: uitgraven buitenpiste te diep?! wat zijn opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:56

Meestal storten ze dan verschillende lagen zand, je kunt het beste even navragen welke lagen het beste is bij jullie.
Bij ons komt er (zoals het er nu uitziet) eerst een laag drainagezand en dan een toplaag van 20 cm, maar dit verschilt natuurlijk per ondergrond en ook aan bv de (grond)waterstand.

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 15:59

Brainless, bedankt voor je reactie, krijg je dan niet juist zo een heel zware bak? Ik heb ooit op pension gestaan waar ze een bak hadden waar een te dikke laag in lag ( wel hetzelfde zand) was vreselijk voor de pezen, de paarden zakten tijdens het rijden enorm weg en hadden het heel moeilijk, dit wil ik natuurlijk liefst vermijden :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:02

Ik sluit me aan bij Brainless. Voor een bak worden verschillende lagen zand gebruikt. Ik geloof eerst stol (bouwzand), dan drainagezand en dan de toplaag.
Een bak met alleen maar zand lijkt me niet fijn en ik denk ook niet dat je dan het hele jaar kunt rijden (regen, vorst, zon).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:27

waarom laten jullie de grond niet keren? Dus eerst het zwarte er af, dan een laag zand uitgraven, de zwarte grond er weer in en netjes vlak, en dan de laag zand er weer op, eventueel aangevuld met een laagje rijbakken zand. Als je bak lager ligt dan de omliggende grond heb je van de winter met wat pech (en water) een zwembad...

Dus ik zou die zwarte grond zelf opnieuw gebruiken, of omruilen voor een goede zandsoort om mee op te hogen, maar zeker niet een bak in een gat....

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:19

oke update :D grond laten keren is geen optie meer, er zijn al 22 camions grond naar mijn andere wei gebracht ( bak is zelfs nog niet volledig uitgegraven) omdat van de 3 weien er 1 was die enorm afliep, deze wou ik rechter hebben dus die gaan ze nivelleren met de zwarte grond uit de piste. Ik heb juist gebeld met de grondwerker, straks komen er al 5 camions met bakzand en hij stelde voor om onder het bakzand gewone aanvulgrond ,die ze bij het uithalen van kelders halen, te storten. Wat denken jullie?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:38

verstandig. rijbak zand is vreselijk duur dus kun je beter alleen als toplaag gebruiken. Vraag wel of dat opvulzand goed waterdoorlatend is... Als ze je leemzand brengen, dan loopt je water straks niet meer goed weg naar de ondergrond en heb je alsnog geen goede bak, ondanks je dure rijbakzand...

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 14:04

ja dat had hij zelf ook al gezegd dat er geen stenen en zeker geen leem in mocht zitten, ik ben eens benieuwd, gelukkig zit er hier in de buurt niet echt veel leem in de bodem dus normaal gezien moet geschikte aanvulgrond toch te vinden zijn lijkt mij :)