Welke stal? Twijfels..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Welke stal? Twijfels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:29

Mijn pony staat te koop en ik ben stilaan op zoek naar een nieuwe topper. Ik ben eigenlijk nog heel erg aan het twijfelen of ik hem op stal zal zetten waar m'n pony nu staat (mini pensionstal van een verre oom) of ik terugga naar de manege waar ik vroeger stond met m'n vorige paard, en waar ik eigenlijk heimwee naar heb.. Echt veel eisen heb ik niet. Ik wil vooral constant en goed kunnen trainen, en paardlief moet ook eens buiten kunnen komen vind ik. Verder hebben we geen groot budget, het wordt dus kijken hoeveel stal 2 gaat kosten..

Stal 1
- stal : vrij groot, ik schat zo'n 4 bij 4 meter, met buitenluik.
- weidegang : het hele jaar door, wel maar van 8-14u en bij sneeuw helemaal niet
- omvang : niet groot. Slechts met 5 paarden waarvan er 3 van 1 zelfde persoon zijn.
- faciliteiten : weinig. wasplaats en kleine buitenbak.
- uitrijmogelijkheden : vrij goed. rustig stukje bos nabij, met waterput om te gaan zwemmen met je paard.
- afstand : 15 km, in juli-augustus 17,5 km
- extra : stalgenoten zijn lid bij de rijclub en hebben vrachtwagen. Als ik op wedstrijd besluit te gaan kan ik dus met hen meeliften om te gaan trainen en naar tornooien te gaan.
- kosten : 150 euro per maand volpension

Stal 2 :
- stal : ruime loopstal van ongeveer 5 bij 8 meter, waarvan de helft in openlucht. Afgesloten met buizen dus contact met buurpaarden is heel goed mogelijk. Gelegen op rustiger deel van de manege.
- weidegang : enkel van de maanden mei tot september. echter wel een paddock aanwezig en een losgooibak, en de loopstal biedt ook wat frisse lucht.
- omvang : groot. Een gigantische manege met veel pensiongasten waar veel gebeurt
- faciliteiten : veel! wasplaats, 2 binnenbakken, longeerbak, 2 buitenbakken (1 spring en 1 dressuur), cafetaria met terras en drankautomaat buiten, veel ha weides.
- uitrijmogelijkheden : een heel netwerk van ruiterpaden in de buurt, veel bossen.
- afstand : 13 km, in juli-augustus 21 km
- extra : op een halfuurtje rijden van een terrein van de ruiterclub, erg handig aangezien we geen trailer hebben voor als ik op wedstrijd wil.
- kosten : nog onbekend, maar zal wel meer zijn uiteraard.

Opzich gaat mijn keuze uit naar stal 2. Ben wel liever op een stal waar veel leven is als je je paard aan het poetsen of rijden bent, en waar je na het rijden gezellig wat kan gaan drinken in de kantine. Langs de andere kant maak ik me weer zorgen, want als ik wedstrijden wil gaan rijden is het erg ongunstig en ook de afstand in de zomermaanden is heel wat verschil.

Alvast bedankt! :)

joyce B

Re: Welke stal? Twijfels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:11

Tja,
Ik kies in het belang van het paard, dat is met hele jaar weidegang, ook in de winter dus veel uren buiten.

Ik zou nooit kiezen voor een stal waar een paard alleen maar de ruimte heeft met andere paarden wanneer jij zelf op stal aanwezig bent. Dat is namelijk meestal hoogstens 3 uur per dag inclusief rijden. De andere 21 uur per dag zou je paard vna oktober/april dus op een ruimte van 5 bij 8 staan. Als de deur al open staat in de avond en nacht...

Ik vind dat een stal minimaal 4 uur per dag vrije beweging moet bieden, in een ruime paddock (waar het dier met minimaal 1 ander dier in zou kunnen draven en galopperen en rollen) krijgt, of in de wei.
Samen met de 2 a 3 uur die je zelf met je paard bezig bent, is je paard dan in elk geval 6 a 7 uur per dag uit zijn stal. (tenzij jij komt wanneer de dieren net hun vrije weide/paddock uurtjes hebben...)

Het kiezen voor gezelligheid en voorzieningen voor de ruiter en de training, vind ik egoistisch als dat ten koste gaat van de vrijheid van het paard...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 14:38

Bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met 'de deur openzetten' bij de loopstal? Verder is het uiteraard de bedoeling dat hij/zij 5 uur per dag buitenloopt. Als ik voor stal 2 kies gaat hij/zij ook sowieso de paddock op met een ander paard in de winter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:05

Als je paard veel buiten komt in alle weersomstandigheden en alle jaargetijden zou ik optie 2 ook wel verleidelijk vinden. Veel mogelijkheden

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:13

Ik zou voor stal twee gaan.
In de winter met sneeuw zet ik ze toch nooit buiten.
Maar ze moeten wel mee op wedstrijd dus als je
geen binnen bak hebt is er geen beginnen aan.

Bij stal twee kun je ze in de maanden dat ze niet de wei opgaan omdat
het gras hoogst waarschijnlijk moet herstellen als nog los gooien of longeren
of rijden.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:38

Ik ga met bokker Joyce B mee.

Ik zou ook kiezen in het belang van het paard, persoonlijk vindt ik voldoende het liefst zo veel mogelijk weidegang het belangrijkste!

faciliteiten zij bijkomende voordelen voor jou...

Stal 2 zou betekenen dat je paard 5 maanden in het jaar op de wei gaat en de overige 7 maanden niet.

Bij stal 1 krijgt je paard veel weidegang.
Je kunt mee op wedstrijd, en misschien ook wel mee "liften" naar de clublessen?!

En zoals je zegt je hebt geen groot budget, en je typt dat stal 2 je meer gaat kosten.....
Ik zou zeggen kies stal 1!

joyce B schreef:
Tja,
Ik kies in het belang van het paard, dat is met hele jaar weidegang, ook in de winter dus veel uren buiten.

Ik zou nooit kiezen voor een stal waar een paard alleen maar de ruimte heeft met andere paarden wanneer jij zelf op stal aanwezig bent. Dat is namelijk meestal hoogstens 3 uur per dag inclusief rijden. De andere 21 uur per dag zou je paard vna oktober/april dus op een ruimte van 5 bij 8 staan. Als de deur al open staat in de avond en nacht...

Ik vind dat een stal minimaal 4 uur per dag vrije beweging moet bieden, in een ruime paddock (waar het dier met minimaal 1 ander dier in zou kunnen draven en galopperen en rollen) krijgt, of in de wei.
Samen met de 2 a 3 uur die je zelf met je paard bezig bent, is je paard dan in elk geval 6 a 7 uur per dag uit zijn stal. (tenzij jij komt wanneer de dieren net hun vrije weide/paddock uurtjes hebben...)

Het kiezen voor gezelligheid en voorzieningen voor de ruiter en de training, vind ik egoistisch als dat ten koste gaat van de vrijheid van het paard...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:50

Ik zou persoonlijk voor stal 1 gaan. Zowel mijn paard als ik hebben een hekel aan de drukte van een grote manege.
Dat het paard bij stal 1 meer buiten kan vind ik een grote plus.

De prijs van stal 2 heb je nog niet meegenomen, dat zou in de praktijk natuurlijk wel meewegen.
Het pluspunt van stal 2 zie ik vooral in de binnenbakken om door te kunnen rijden als het vriest.

De kantine van stal 2 gaat het nog duurder maken, ik ga er van uit dat de consumpties daar niet gratis zijn.
Ik zou liever wat geld achter de hand houden voor onvoorziene omstandigheden e/o paardenspullen.

Het meest ideaal zou zijn dat je tijdens de vorstperiode naar stal 2 kan gaan en verder bij stal 1 blijft, en dat is waarschijnlijk geen optie...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:19

hoeveel paddocks zijn er dan bij stal 2? En worden ze daar door de manege in gezet elke dag voor een dagdeel of moet je dat zelf doen als je er bij bent? Dat zijn belangrijke verschillen namelijk.
Doen ze elke dag minimaal 1 dagdeel buitenzetten in wei of paddock, dan is de tijd die jij er bent extra.
Moet jij het zelf doen, dan gaat het rijden, poetsen, knuffelen etc. ten koste van de tijd vrije beweging van je paard. En er zijn maar weinig mensen die de tijd hebben 4 uur rond te hangen met een paard in de paddock elke dag van najaar tot voorjaar, en daarnaast nog een uur rijden en half uur verzorging voor en na de tijd...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:21

stal 1 :D
Hele jaar door naar buiten kunnen vind ik echt top!

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:55

Voor je paard is denk ik stal 1 fijner maar als ik ook aan mijzelf zou denken zou de keus vallen op stal 2 ivm de gezellige drukte en de betere voorzieningen zoals diverse binnen en buitenbanen. Tuurlijk zou de prijs zeker meetellen. Als met bijv. maar 25 euro scheelt is de keus moeilijk. Als het 50 euro of meer scheelt ben ik gauw om naar keuze 1

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:59

TS Ik denk dat je ook in je achterhoofd moet houden dat je paard daar 24 uur per dag gaat staan en dat jij hooguit een paar uur per dag bij je paard zal zijn.
Je liet wel doorschemeren dat je stal 2 gezelliger vindt, maar probeer ook goed in te denken hoe het voor een paard is.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:53

Eens met bovenstaande reacties, stal 1 en anders een derde optie zoeken of nog verder waarbij je combinatie van dagdeel/overdag buiten zomers en winters en gezelligheid heerst. Jij bent er alleen maar op een aantal gestelde momenten op een dag. Paard 18 u per dag opsluiten de rest van de tijd in stal, nee, niet mijn voorkeur. Iets anderswellicht als je paard er 's winters meerdere keren uit zou komen elke dag !! en je zelf daarna nog een keer komt. Nee, stal 2 is voor mijn paard geen optie. Bedenk idd dat je paard op stal staat en jij alleen komt voor jou fun. Paard buiten betekent dat je ook een dag kan overslaan om zelf iets leuks en gezelligs te doen met vriendinnen bv. Ik zie alleen maar voordelen. _/-\o_

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:03

ik zou meer voor stal 2 kiesen want je hebt meer mogelijkheden. in de winter lekker in de padock doen.
maar stal 1 is ook heerlijk want je paard mag het hele jaar door op het land.