bak omdraaien of toch niet ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

bak omdraaien of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 11:22

wij willen een bak maken op ons land
en hadden eigelijk al besloten om de bak om te draaien zand naar boven te halen
nu hoorde ik gisteren van buren een stuk verderop dat dat niet zo goed is
beter is het om gewoon op je gras te blijven rijden totdat dat kapot gelopen is
hoe zit het nou ?
wie heeft zijn bak met aanleggen omgedraaid en wat zijn de problemen ?
en wat zijn de nadelen om om het gras te blijven rijden totdat het kapot gelopen is ?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:26

grasbodem kan voor paardenbenen. Maar niet zo lang. Het veert namelijk niet genoeg mee en kan heel belastend zijn voor zijn benen.

Ik zou gewoon je bak omdraaien mits er goed zand onder zit en je voldoende omdraait. Informeer je wel even bij je gemeente OF je er geen aanlegvergunning voor nodig hebt? Grote kans dat dit wel het geval is namelijk.

gras zoden kunnen verstorend werken bij omdraaien van bak grond. Daarom kan een bedrijf ook gras VREZEN.
Wij gaan het volgende week zaterdag laten doen namelijk. Kan best foto's plaatsen?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 01-05-11 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:27

Heb er ervaring mee. En wilde dat we het veel eerder hadden gedaan.
Zou wel even naar de gemeente gaan om te vragen of het mag. Of dat je er een vergunning voor nodig hebt. Wij konden het gewoon zonder vergunning doen. omdat we geen zand aanvoerden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:29

FriesWytske schreef:
Zou wel even naar de gemeente gaan om te vragen of het mag. Of dat je er een vergunning voor nodig hebt. Wij konden het gewoon zonder vergunning doen. omdat we geen zand aanvoerden.

culthistorische erfgoed of landbouw? Of er ook nog een beekje/sloot naast licht en afhankelijk hoe diep je gaat 30 cm. drainage /verlichtig en hoogte van omheining. ALLES na te vragen bij gemeente en van invloed of het moet ja of nee.

en of buurt bezwaar maakt (ook zonder vergunning kan dat)

FriesWytske

Re: bak omdraaien of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:31

@ Knert Niet in alle gemeentes kan dat. En je hoeft alleen even te vragen of je bij het omkeren van een stuk grond voor een rijbak een vergunning nodig hebt. Wij hadden niet eens drainage nodig.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:36

FriesWytske schreef:
@ Knert Niet in alle gemeentes kan dat. En je hoeft alleen even te vragen of je bij het omkeren van een stuk grond voor een rijbak een vergunning nodig hebt. Wij hadden niet eens drainage nodig.

dat bedoel ik ook. Dat je het na moet vragen.
Mijn opsomming was alleen WAT van invloed kon zijn of er wel of geen vergunning voor nodig was.

http://overheidsloket.overheid.nl/index ... _id=901431
Per 1 oktober 2010 is de aanlegvergunning de omgevingsvergunning geworden.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 11:40

Knert schreef:
grasbodem kan voor paardenbenen. Maar niet zo lang. Het veert namelijk niet genoeg mee en kan heel belastend zijn voor zijn benen.

Ik zou gewoon je bak omdraaien mits er goed zand onder zit en je voldoende omdraait. Informeer je wel even bij je gemeente OF je er geen aanlegvergunning voor nodig hebt? Grote kans dat dit wel het geval is namelijk.

gras zoden kunnen verstorend werken bij omdraaien van bak grond. Daarom kan een bedrijf ook gras VREZEN.
Wij gaan het volgende week zaterdag laten doen namelijk. Kan best foto's plaatsen?

ja fotos zouden echt super zijn !!

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 11:42

FriesWytske schreef:

wij zitten in duitsland
en was geen probleem

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:43

Heb je al geïnformeerd bij mensen of een bedrijf die rijbakken aanlegd in jouw omgeving? Zij kunnen jouw het beste vertellen wat voor een rijbak het meest geschikt is. Dat is naar mijn idee per gebied/provincie verschillend. Hier in N-H zou grond om keren zeker niet voldoende zijn, maar dat kan bij jou een prima oplossing zijn.

FriesWytske

Re: bak omdraaien of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:46

@ Knert Sorry, heb ik het verkeerd gelezen. Mijn excuses hiervoor.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:51

FriesWytske schreef:
@ Knert Sorry, heb ik het verkeerd gelezen. Mijn excuses hiervoor.

ah geen probleem hoor.
@ts.. tja zou er gewoon voor gaan.
En graszoden laten vrezen. Hele graszoden kunnen heel verstorend werken voor de onderlaag.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:54

Wij (ik woon trouwens ook in Duitsland) hebben het ook gedaan. Heb geen vergunning aangevraagd, wist niet of dat moest, maar we hebben er nooit problememn mee gehad.

Wel had ik het beter niet kunnen doen. Er lag weinig zand, wel veel leem, waardoor het een plakkerige bende wordt als het regent en het water niet weg kan lopen. Verder zakte de grond zó in door het omdraaien, dat de bak altijd lager ligt dan de rest en met regen dus ook al het water in de bak loopt. Maar als je veel zand hebt liggen, denk ik dat het prima kan.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:21

Wij hebben ook een stuk weiland (wat inmiddels helemaal kapot gelopen was) door een loonbedrijf laten omzetten. Er stond altijd water op het kleine stukje gras waardoor er alleen nog maar modder was. Het loonbedrijf heeft de bovenlaag er afgehaald en de onderlaag naar boven gehaald. De opbouw bij ons was zwart zand, een leemlaag en daaronder prachtig wit zand. Ze hebben alles met een kraan minitieus gescheiden en omgedraaid. Nu heb ik inmiddels al drie jaar een perfecte bak. Hij is het hele jaar door goed te berijden en vrijwel altijd droog. Bij ons was het probleem vooral de harde leemlaag waar geen water door kon. Door die kapot te maken en het zand naar boven te halen is de afwatering geen probleem meer. Wel is het heel grondig gebeurd, ik had op een gegeven moment bergen zand liggen zodat ik dacht dat ze een flatgebouw gingen bouwen, maar hierdoor werkt ie nu wel perfect. In het voorjaar en najaar wordt de bak helemaal los gemaakt als onderhoud.

Zo was het voor de paarden:
Afbeelding

Zo werd ie met paarden:
Afbeelding

Hier was het net omgezet:
Afbeelding

En zo ligt de bak er na dik drie jaar nu nog bij:
Afbeelding

Ik hoop dat je op de foto's een beeld krijgt, want ik maak ze eigenlijk om de paarden er op te zetten en meestal niet de bak maar volgens mij geeft het beetje een indruk. Ik vind het de beste investering die ik heb gedaan. De paarden staan in de winter er de hele dag in en in de zomer overdag in de wei en 's avonds in de bak dus hij krijgt ook heel wat te verduren.