Thuis stallen of op pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Otte001

Thuis stallen of op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:59

Ons paard staat momenteel samen met andere paarden op een pensionstal waar hij 24 u per dag naar buiten kan en 24 u per dag hooi beschikbaar heeft.
Deze stal is ongeveer een half uur rijden van bij ons thuis (maar er zijn geen andere stallen in de buurt waar ze 24 u per dag naar buiten kan).

Omdat er drie gezinsleden rijden denken wij er aan om nog een paard bij te kopen.
Het liefst zouden we beide paarden dan aan huis stallen.
Dan moeten we wel verhuizen naar een huis + grond maar dat hebben we er graag voor over.

Ik hoor hier wisselende berichten over van geweldig tot niet te doen, je bent meer bezig met uitmesten en verzorgen dan met rijden.

Graag advies van bokkers die dit ook gedaan hebben of die hier mee gestopt zijn.
Waar moeten we allemaal aan denken, is het zo ideaal of niet?

it_is_me

Re: Thuis stallen of op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:07

Ik heb mijn paarden aan huis staan en vind de verzorging ervan geen probleem. Natuurlijk is het wel zo, dat je op een pensionstal meer mensen om je heen heb, maar dat kan zo zijn voor- als nadelen hebben. En als er toch meer gezinsleden willen paardrijden/verzorgen, dan zal dat niet zo'n probleem zijn....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:10

Als je ze bij huis hebt dan heb je er meer werk aan, maar kost het ook minder (mits je die uren niet in geld gaat omzetten :D )
Dus het is een keus die je maakt; de luxe van 'niksdoen' op een pensionstal of het meerwerk thuis.
In jouw geval kun je in het tijdplaatje ook je reistijd van/naar stal meerekenen.

Verschillen versus thuis/pension:

Je kunt voeren wat, wanneer en hoeveel je wilt
Je MOET wel altijd thuis zijn om te voren

Ruimte hebben/maken voor hooi/mestopslag + zorgen voor afvoer/aanvoer
Onderhoud stallen-paddock-wei-omheining, uitmesten
Heb je op pension geen last van

Rijden wanneer je wilt zonder rekening te houden met drukte in een bak/lessen oid
Dagelijks vanuit je kamerraam je paarden bekijken (onbetaalbaar :D )

Het rijden schiet er idd wel eens bij in zeker in de winter, maar ik zou niet anders meer willen :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:12

realiseer je wat een paard bij huis allemaal voor werk meebrengt, niet meer uitslapen paarden want moeten eten, niet meer dagjes weg want paarden moeten eten en naar binnen/buiten, niet meer op vakantie zonder oppas te regelen etc. Zelf mest aan en afvoeren, zelf hooi stro aan en afvoeren etc. Weide en stalonderhoud etc. als je dat allemaal niet erg vindt dan kun je je paarden aan huis houden.
het heeft ook voordelen maar zeker ook nadelen. Weeg dat goed tegen elkaar af en neem dan je beslissing.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:16

cissy schreef:
realiseer je wat een paard bij huis allemaal voor werk meebrengt, niet meer uitslapen paarden want moeten eten, niet meer dagjes weg want paarden moeten eten en naar binnen/buiten, niet meer op vakantie zonder oppas te regelen etc. Zelf mest aan en afvoeren, zelf hooi stro aan en afvoeren etc. Weide en stalonderhoud etc. als je dat allemaal niet erg vindt dan kun je je paarden aan huis houden.
het heeft ook voordelen maar zeker ook nadelen. Weeg dat goed tegen elkaar af en neem dan je beslissing.

Hoezo zou je niet meer kunnen uitslapen, dagjes weg, niet op vakantie? Ik begrijp van TS, dat er meerdere gezinsleden zijn, die willen paardrijden, dan zouden de taken toch verdeeld kunnen worden? En als je een dagje weg wilt, dan is er vast toch wel een ander familielid of buurman/vrouw of vriend/vriendin, die de paarden kan voeren. Natuurlijk moet je er wel rekening houden, maar het hoeft absoluut geen probleem te zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:17

jep sinds vorig jaar maart aan huis staan. Speciaal een tweede bijgekocht voor mijn grote.
Je bent idd meer bezig en kreeg ook heel wat meer respect voor een pensionhouder.
Hooi halen, weer hooi halen. Palen zetten (eenmalig).. bak aanleggen. En wat kwaliteit allemaal mag kosten zeg!
En veel mesten..Maar ik ben wel graag in de paardenschuur en mijn kat vergezeld me ook graag.

Voordeel: eindelijk zelf kunnen bepalen wat ze eten. Aangezien er anders zoveel brok in wordt gestopt of te weinig beweging. Dus hier lekker saampjes altijd buiten met schuilstal en voldoende ruwvoer te eten.maar heb het er voor over. Je leert ze echt door en door kennen.

Nadeel: idd altijd weer moeten klaarstaan. Doe het met liefde. Maar iedereen heeft wel eens een feestje of moet overwerken enzo.(even iets langer uitslapen omdat je ze snachts nog ruimschoots hebt gevoerd (weekend) werkt niet...dan hinneken ze me wakker!)
En sociaal contact met stalgenoten mis ik dan weer wel. Dat was altijd erg gezellig.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 01-05-11 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:19

Als je met een gezin bent, ga je meestal ook met het hele gezin op vakantie ;) en dus zul je dan iets anders moeten verzinnen.
Uitslapen als in tot 12 uur op je bed blijven liggen is idd niet mogelijk als je 's ochtends moet voeren. Je kunt natuurlijk wel even je bed uit en het alvast klaargezetten hooi geven en er dan weer even in :D

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:23

als je een paard aan huis hebt staan dan kan je toch gewoon familie/vrienden vragen voor het buitenzetten en voeren..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:24

Zo 'gewoon' is dat niet altijd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:31

Niet iedereen durft of wil een paard buiten zetten. Het is niet of je de buurvrouw vraagt op de kat te passen vanzelf.

In mijn omgeving zijn geen mensen die een paard vasthouden hoor :D Vaak is het ook dat je moet buiten en binnenzetten. Of in de winter mesten en 3 maal daags voeren en binnen en buiten zetten. Het vergt van een oppas heel wat meer werk, dan bijvoorbeeld de kate eten geven. Vaak woon je ook niet in de bebouwde kom, zodat men toch een eindje moet reizen eer ze bij je huis zijn, dus het is voor de oppas een hoop werk en niet iedereen zit daar op te wachten. Heb zelf ook bij anderen opgepast, maar ik doe het niet weer.

Voordelen zijn wel dat de band met je paard vanzelf veel beter wordt, je kent ze veel beter. Voer bepalen en of ze binnen of buiten staan.
Nadeel is dat je vrij gebonden bent met dieren waar niet iedereen wat mee durft. Je veel meer werk hebt en rijden er soms bij in kan schieten. Maar goed als je met drie man bent om te rijden, zal dat het probleem niet zijn.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:32

Nou, ik geloof dat menig mens met een gezin, niet meer tot 12 uur gaat uitslapen. Dus dat zal voor TS niet echt relevant zijn...

Mensen met paarden of andere dieren zullen hun leef gewoontes natuurlijk moeten aanpassen, maar waar een wil is is een weg. Het is maar net of je het er voor over hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:33

it_is_me schreef:
Nou, ik geloof dat menig mens met een gezin, niet meer tot 12 uur gaat uitslapen. Dus dat zal voor TS niet echt relevant zijn...

Mensen met paarden of andere dieren zullen hun leef gewoontes natuurlijk moeten aanpassen, maar waar een wil is is een weg. Het is maar net of je het er voor over hebt.

Nou sla je de spijker op zijn kop, het is maar net wat je er voor over hebt inderdaad.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:34

het ligt er maar een beetje aan, wat voor manier je paarden houd....
als ik mijn paard elke dag een andere deken op wil hebben, en 's ochtends buiten, 's avonds binnen wil hebben... en mijn paarden drie keer per dag gevoerd zouden moeten worden... en de hele stal vies maken omdat ze er 12 uur per dag in staan... hmmmm dan zou ik er toch eens over na denken om ze aan huis te zetten...

maar zoals ik hoor, houd je het liefst je paarden alle dagen buiten, met 24/7 hooi ter beschikking.... dat is hetzelfde als wat ik heb... en dat is goed te doen aan huis...
mijn paarden heb ik vandaag nog niet eens gezien, maar hebben meer dan genoeg water en hooi, om het nog te redden tot vier uur...
ze staan buiten, en maken nu de stal dus ook niet vies...

wat wel handig is nog om over na te denken, is: heb je een binnenbak nodig? zo ja, dan is aan huis stallen niet zo handig... want dan zul je in de winter met de trailer weg moeten voor een binnenbak, en dat is niet echt handig... alles kan, maar fijn zal dat niet zijn...

het is wel echt een zeer fijn gevoel je paarden aan huis te hebben! dat zeker...

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:41

Ik denk dat paarden aan huis een ontzettend fijn gevoel is, maar tegelijkertijd ook een grote 'belasting'. Zelf ben ik namelijk een voorstander van heel veel toezicht. En als je dat altijd zelf moet gaan doen...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:45

keshia schreef:
het ligt er maar een beetje aan, wat voor manier je paarden houd....
als ik mijn paard elke dag een andere deken op wil hebben, en 's ochtends buiten, 's avonds binnen wil hebben... en mijn paarden drie keer per dag gevoerd zouden moeten worden... en de hele stal vies maken omdat ze er 12 uur per dag in staan... hmmmm dan zou ik er toch eens over na denken om ze aan huis te zetten...

maar zoals ik hoor, houd je het liefst je paarden alle dagen buiten, met 24/7 hooi ter beschikking.... dat is hetzelfde als wat ik heb... en dat is goed te doen aan huis...
mijn paarden heb ik vandaag nog niet eens gezien, maar hebben meer dan genoeg water en hooi, om het nog te redden tot vier uur...
ze staan buiten, en maken nu de stal dus ook niet vies...

wat wel handig is nog om over na te denken, is: heb je een binnenbak nodig? zo ja, dan is aan huis stallen niet zo handig... want dan zul je in de winter met de trailer weg moeten voor een binnenbak, en dat is niet echt handig... alles kan, maar fijn zal dat niet zijn...

het is wel echt een zeer fijn gevoel je paarden aan huis te hebben! dat zeker...

ja klopt zo doe ik het ook wel. Maar wil toch echt elke dag mest opgeruimd hebben. En ik geef ook veel ruwvoer maar niet mega veel in 1 keer maar verdeelt over meerdere porties. Omdat die kleine van mij zich anders helemaal rond eet. Zo vol dat ze er buikpijn van krijgt en zich niet meer wilt verplaatsen. Die grote houd wel op wanneer hij vol zit en loopt weer verder. En dan is het soms wel een nadeel dat ze 1 inloopstal met grond delen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:52

Wil je de manier van leven met een paard aan huis en staat het hele gezin er achter?

Dan moet je je realiseren dat wonen met paard aan huis veel duurder is (in dezelfde regio als waar je nu woont, met vergelijkbare kwaliteit huis) dan gewoon in bebouwde kom zonder grond. Bovenop de extra woonlasten (bij ons 3x zo hoge hypotheeklasten voor verbouwing) heb je nog de kosten voor de voorzieningen (evt. aanleg en onderhoud bak/stallen/omheining/onderhoud weide) en het voer en strooisel voor beide paarden. En het extra werk van alles zelf doen. Dat kan vrij arbeidsextensief als alles goed voor elkaar is en je de wei niet uitmest, maar houdt je alles zelf schoon en moet je regelmatig zelf hooi en strooisel halen in kleine porties vanwege kleine opslagruimte in plaats van dat het thuis bezorgd en op de plek gezet wordt, ben je daar ook nog (veel) extra tijd aan kwijt.

Mijn ervaring met zowel pension als 4,5 jaar paarden aan huis (met meehelpende pensionklanten) is dat paarden aan huis veel meer tijd kost, veeeeeel duurder is dan 2 paarden in pension door de extra woonlasten en alle aanleg- en onderhoudskosten wanneer je zelf de voorzieningen nog moet regelen en alles een beetje goed voor elkaar wilt hebben. Ik ben inderdaad meer tijd kwijt met verzorgen en onderhoud en regelen van dingen dan ik op het paard zit. Als je met slecht weer eerst een uur in de regen bezig bent met uitmesten, water brengen, voer klaarzetten en voeren, heb je vaak al geen zin meer om ook nog op je paard te klimmen. En met mooi weer kijk je liever vanaf je terras hoe ze heerlijk in de wei lopen dat dat je gaat rijden in de hitte O:)

Maar als je rijden niet het belangrijkste vind, geniet van het buiten bezig zijn, graag de verzorging en de onderhoudsklusjes doet, en graag geniet van het kijken naar je paard en er vaak even langs loopt, dan is paarden aan huis wel de mooiste manier om dieren, werk en gezin te combineren! Het is een "manier van leven"

bambietje schreef:
als je een paard aan huis hebt staan dan kan je toch gewoon familie/vrienden vragen voor het buitenzetten en voeren..

Moet je familie of vrienden wel ervaring hebben met paarden of groot vee... En in de buurt wonen.
Denk niet dat familie of vrienden graag 2x per dag een half uur heen en een half uur terug of meer rijden om jouw beesten te verzorgen...

Buren zijn ook niet altijd geschikt. Wij hebben lieve buren, maar zijn geen dieren (uitgezonderd vissen :P) gewend, andere buurman is niet zo goed ter been, die zou ik ook niet vragen...

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:59

Hier staan ze thuis, nooit anders gewend dus kan geen vergelijk geven. Maar qua werk is het echt wel te doen, je krijgt er veel voor terug en kunt ook snel tussendoor eens rijden of wat aanpakken. Met een verdeling van taken kun je best uitslapen of op vakantie. Zou niet anders willen, als ik anderen zie langsfietsen op weg naar hun stalling.... nee, ik heb daar nog niets iets in kunnen ontdekken wat tegen het bij huis staan zou opwegen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:10

Verhuizen naar een huis + grond...wie wil dat niet?
Als het financieel kan, zou iedereen hier er wel voor tekenen.

Maar bedenk goed: is er toezicht? Wat ga je doen als er echt een noodgeval is en je naar de kliniek moet? Heb je een auto die een trailer kan trekken? Heb je een trailer? Heb je een rijbewijs om een dier naar een kliniek te kunnen vervoeren (E achter B oid?) en als je met meerder familieleden bent, hoeveel mensen kunnen er met auto-trailercombinatie rijden?

In noodgevallen is er vaak wat te regelen...maar in geval van nood wil je inladen en wegrijden en niet stad en land afbellen om vervoer...

En huis met grond: hoeveel zou dat zijn? Genoeg om zelf hooi/voordroog te maken? Of wil je inkopen? Heb je opslag om het ingekochte hooi/voordroog op te slaan?

Als je een huis met grond koopt, waar wil je rijden? Als er een rijbak bij zit of bij moet, is daar ook onderhoud nodig. Hij moet gesleept worden, regelmatig bijgehouden, nieuwe vulling, drainage enz.
Voor het slepen van de bak heb je al een kleine tractor nodig. En in de winter wil je er verlichting bij.
Als er geen bak bij zit, en je wilt in de winter iets, dan kom je toch weer uit bij auto + trailer en eventueel een lidmaatschap bij een plaatselijke rijvereniging.

In mijn ogen wegen de voordelen van een pensionstal, helemaal zoals je nu staat, niet op tegen de luxe van een paard aan huis. Want aan huis hebben staan is vaak het probleem niet. Op de pensionstal spreek je nog eens iemand, als je thuis aan het hobbyen bent, na een drukke werkdag en het werk dat paarden opleveren, kon je weleens spijt hebben dat je de gezelligheid van de pensionstal mist...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:12

it_is_me schreef:
cissy schreef:

Hoezo zou je niet meer kunnen uitslapen, dagjes weg, niet op vakantie? Ik begrijp van TS, dat er meerdere gezinsleden zijn, die willen paardrijden, dan zouden de taken toch verdeeld kunnen worden? En als je een dagje weg wilt, dan is er vast toch wel een ander familielid of buurman/vrouw of vriend/vriendin, die de paarden kan voeren. Natuurlijk moet je er wel rekening houden, maar het hoeft absoluut geen probleem te zijn.

Ik zie mijn familieleden nog niet mijn paard verzorgen hoor, mijn moeder was als de dood voor paarden, mijn vader heeft er helemaal niks mee en mijn broertje vind ze stinken. Dat was m niet geworden denk ik :) Ik moest zelfs mijn rijlaarzen in de schuur uittrekken.
TS heeft dan wel familieleden die willen rijden en dan is eea beter te verdelen maar ik zou niet iemand anders willen opzadelen met mijn hobby. Het hele gezin moet er wel achter staan.

Nu ik niet meer thuis woon wil ik ze ook niet aan huis, heb er de plek voor maar dan moet ik er 2 nemen anders staat mijn paard alleen en aangezien ik de hele dag werk is er dus de hele dag geen toezicht en ook niemand om tussen de middag te voeren. Mijn paard staat nu 2 km van huis op een pensionstal en ik hoef me niet meer druk te maken over het voeren en hoef alleen zelf te mesten en voor mijn paard te zorgen.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:13

bambietje schreef:

Moet je familie of vrienden wel ervaring hebben met paarden of groot vee... En in de buurt wonen.
Denk niet dat familie of vrienden graag 2x per dag een half uur heen en een half uur terug of meer rijden om jouw beesten te verzorgen...

dat is ook wel waar, maar ik zet de paarden buiten waarvan de eigenaren nu op vakantie zijn.
nu is een pony mijn verzorg maartoch..
ik begrijp dat je niet altijd de geschikte persoon kan vinden :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:25

Qua tijd, als je beiden full-time moet werken om zo te kunnen wonen met drukke baan en gezin, dan kun je beter in pension blijven staan zoals je nu staat, of met meer luxe.
Hangt ook een beetje af van hoe oud de kinderen zijn en of die een deel van de verzorging zelfstandig op zich kunnen nemen (zo'n 14 jaar of ouder moeten ze toch wel zelfstandig na schooltijd de wei en stal kunnen uitmesten, waterbakken bijvullen en voer klaar zetten) Dat scheelt wel. Maar kunnen ze dat niet zelfstandig, dan is het wel een heel druk bestaan, vooral in de winter, als je allebei werkt van 8 tot 17 uur, nog reistijd hebt van een half uur heen en ook weer terug, voor werktijd jezelf en kinderen en dieren verzorgen, en na werktijd weer koken, opruimen en dieren verzorgen... En dan komt de rest van je huishouden er nog bij, en in het weekend de onderhoudsklussen. Niet alleen de paarden, omheining, wei, stallen en mestopslag, maar meestal ook een grotere tuin/erf.

Als 1 van beiden part-time werkt, of helemaal thuis is voor kinderen/huishouden/dieren en erf, dan is het vaak beter te doen qua tijd. Of wanneer er afwijkende arbeidstijden zijn zodat 1 van beiden overdag wat kan doen bij daglicht in de winter...

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:38

Ik denk dat het aan huis houden van paarden best te doen is, maar dat je er inderdaad wel veel tijd aan kwijt bent. Als je met meerdere paardenliefhebbers thuis bent is het ook niet echt een groot probleem.
Wel moet je denken aan onderhoud van de weilanden,hekken,stallen etc , het hoeft dus ook niet perse goedkooper te zijn dan in een pension.
Daarnaast heb je natuurlijk wel een rijbak nodig, kun je anders geen lid worden van een rijvereniging bij jou in de buurt, dat je hun rijterrein kunt gebruiken, de gezeligheid ook niet mist maar je paardjes wel lekker thuis kunt hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:41

@EvilSock : waarom heb je 'natuurlijk wel een bak nodig'??
Dat is heel afhankelijk wat voor soort rijden je doet.
Ik heb al dik 10 jaar paarden aan huis en ook geen bak. Met de Veluwe als 'achtertuin' mis ik die zeer zelden.
Zou ik een wedstrijdruiter zijn dan ligt dat heel anders.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:55

hmm ik vindt niet dat ik er veel tijd aan kwijt ben.
ik heb de paarden ook aan huis staan.
smorgens mest ik de hokjes uit, en smiddags ga ik rijden of net gelijk wat.
tussen door een paar keer wat eten geven, kleine porties per keer.

ik heb nu een 1 van 9 en 1 van bijna 2 jaar.
ik zou niet meer zonder kunnen. nu scheelt het dat ik op een boerderij woon waar wel ruimte is voor de paarden.

veel succes met je besluit te nemen ts.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:02

Tel de minuten eens bij elkaar op, en bedenk dan dat je dat zou moeten doen naast een full-time baan en een huishouden en nog tijd overhouden voor je kinderen en man...

Veel gezinnen staan tussen 6 en 7 op, zitten tussen 7 en 8 in de auto of op de fiets naar het werk of scholl, hebben een half uur tot uur reistijd enkele reis. Zitten op hun werk of op school tot 4 of 5 uur 's middags. Moeten dan terugreizen, dan eten maken, eten, en opruimen. dan is het al snel richting 19 uur...
Heb je kleine kinderen dan moeten die dan wassen/tanden poetsen en naar bed. Is het al snel half acht of 8 uur. Als je dan je beesten nog moet verzorgen en moet rijden, dan is de avond nog maar kort, want rond 23:00 liggen de meeste werkende mensen toch wel graag weer in bed. Zeker als je dan voor je naar je werk gaat ook nog je kinderen en dieren moet verzorgen...

En dat elke dag van de week, en in het weekend die dingen doen die door de week blijven liggen.
Het is niet voor niets dat mensen die een gezin hebben en full-time werken vaak hun paarden vol-pension hebben staan... Dan kunnen ze de tijd die ze hebben, ook echt aan het rijden en aandacht geven van hun paard besteden. Even snel uitmesten gaat vaak ook nog wel, maar meerdere keren per dag voeren, zelf zowel buiten als binnen zetten en allerlei onderhoudsklusjes doen, dat wordt dan te veel.

Of je het red heeft met je gezinssituatie te maken, het aantal uren dat je werkt, de afstand tot je werk, en hoe goed je kunt plannen, hoe goed je je terrein voor elkaar hebt, of je dingen uit kunt besteden en hoeveel energie je als persoon hebt...