Verzorghengst breekt steeds uit en kan niet bij anderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Isa

Verzorghengst breekt steeds uit en kan niet bij anderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:45

Oke ik zal bij het begin beginnen, een verzorgpony van mij mag tijdelijk niet de wei in want hij breekt altijd uit,
(daardoor ook al een keer aangereden) de pony had niks alleen de auto had schade.
Maar nu staat hij dus elke dag in een padock, Blijkbaar is dat ook niet goed want hij stond laatst op de pick nick tafel.. :o
Hebben jullie tips?
Een ander paard erbij is geen optie omdat het een hengst is en dan maakt hij ruzie...

Hij heeft ook hooi in zijn padock.
Hij word ook gelongeerd en gereden en gepoetst.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-04-11 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

ukkiepuk

Re: Tja en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:46

Castreren en een ruin erbij zetten...

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:47

ukkiepuk schreef:
Castreren en een ruin erbij zetten...

Dat zal niet gaan want daar staan alleen maar hengsten...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:47

een andere hengst?

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:48

saskiakefie schreef:
een andere hengst?

hebben we geprobeerd met een aantal verschillende hengsten, maar dan begint deze pony met "vechten" en dan moeten we ze uit elkaar halen...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:48

wat versta jij onder vechten?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:49

Als hij ruin is kan er wel een andere hengst bij, dan zal hij wrs niet meer beginnen met vechten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:49

Wat voor omheining staat er? Heb je een fotootje?

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:50

saskiakefie schreef:
wat versta jij onder vechten?

Elkaar echt kapot maken zegmaar, (soms zelf met bloed) niet heel ernstig maar niet normaal zegmaar voor even stoeien
Het is iniedergeval niet even lekker stoeien..

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:51

Sientje schreef:

Nee ik heb helaas geen foto op dit moment,,
De omheining is van dat dikke stroombanddraad, en hout rond de padock (met aan de binnenkant stroomdraad)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:51

Als je 2 pony's, die elkaar niet kennen, bij elkaar zet, ongeacht of dit hengsten, merrie's of ruinen zijn, dan gaan ze eerst de rangorde bepalen. Dat is heel logisch en ook heel gewoon; soms duurt dat kort, soms duurt het wat langer (een paar dagen) en soms kan het er ook even vrij hard aan toe gaan.

maar als jij ze de tijd niet geeft om aan elkaar te wennen.......... tsja dan zal het ook nooit gaan lukken natuurlijk!
paarden 'vechten' niet zomaar, dat is gewoon rangorde bepalen en ja, daar vallen soms even wat rake klappen, maar meestal het zo weer over, daarna is duidelijk wie de leider is en wie wat mag, en is alles weer goed.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:52

nee stoeien zal het ook niet zijn als de rangorde uitgevochten moet worden. Als er geen echte grote wonden zijn zou ik het gewoon even aankiijken..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:53

il_horse schreef:
Sientje schreef:

Nee ik heb helaas geen foto op dit moment,,
De omheining is van dat dikke stroombanddraad, en hout rond de padock (met aan de binnenkant stroomdraad)

Hoeveel draden/linten boven elkaar, en hoe laag zit de onderste? Dus de ruimte tussen het onderste lint en de grond??
Onderste lint echt vlák boven de grond hangen doet wonderen, evenals gewoon een goed voltage stroom er op.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:53

JoyCiej007 schreef:
Als je 2 pony's, die elkaar niet kennen, bij elkaar zet, ongeacht of dit hengsten, merrie's of ruinen zijn, dan gaan ze eerst de rangorde bepalen. Dat is heel logisch en ook heel gewoon; soms duurt dat kort, soms duurt het wat langer (een paar dagen) en soms kan het er ook even vrij hard aan toe gaan.

maar als jij ze de tijd niet geeft om aan elkaar te wennen.......... tsja dan zal het ook nooit gaan lukken natuurlijk!
paarden 'vechten' niet zomaar, dat is gewoon rangorde bepalen en ja, daar vallen soms even wat rake klappen, maar meestal het zo weer over, daarna is duidelijk wie de leider is en wie wat mag, en is alles weer goed.

Oke bedankt ik zal toch nog eens kijken (het ziet eralleen zo eng uit :o )

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:56

Hoeveel draden/linten boven elkaar, en hoe laag zit de onderste? Dus de ruimte tussen het onderste lint en de grond??
Onderste lint echt vlák boven de grond hangen doet wonderen, evenals gewoon een goed voltage stroom er op.

2 lagen, Mhh dat is misschien wel een goed idee!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:07

Meer stroomdraden was inderdaad ook mijn idee. Wij hebben hier thuis 3 lagen draad, waarvan de onderste op 35 cm staat (de rest op 70 en 1.05), en daar blijven zelfs de schaapjes achter. Staat natuurlijk ook wel goede klap op, hoe is het met jullie stroomvoorziening van de omheining?

Verder inderdaad speelgenootje bijzetten hoor. Neem namelijk aan dat er nergens merries in het spel zijn en er dus geen echte hengstengevechten worden uitgevochten? Als ze af en toe met de konten tegen elkaar aan staan en herrie maken, is dat geen reden voor paniek. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:10

il_horse schreef:

2 lagen, 2 lagen wat?
Heb je serieus maar 2 draadjes boven elkaar hangen?

Pfff ja dan vraag je er ook om. 4 draden boven elkaar, niet te veel ruimte er tussen en de onderste draad héeeel laag boven de grond. werkt gegarandeerd!

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 23:12

Sientje schreef:
Meer stroomdraden was inderdaad ook mijn idee. Wij hebben hier thuis 3 lagen draad, waarvan de onderste op 35 cm staat (de rest op 70 en 1.05), en daar blijven zelfs de schaapjes achter. Staat natuurlijk ook wel goede klap op, hoe is het met jullie stroomvoorziening van de omheining?

Verder inderdaad speelgenootje bijzetten hoor. Neem namelijk aan dat er nergens merries in het spel zijn en er dus geen echte hengstengevechten worden uitgevochten? Als ze af en toe met de konten tegen elkaar aan staan en herrie maken, is dat geen reden voor paniek. ;)

dat extra draadje ga ik idd voorstellen! van de stroomvoorziening weet ik niet veel,, (wel dat het hard gaat als ik hem aanraak :D )
merries zijn er iid niet bij. Bedankt voor je reacties!

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 23:12

JoyCiej007 schreef:
il_horse schreef:

2 lagen, 2 lagen wat?
Heb je serieus maar 2 draadjes boven elkaar hangen?

Pfff ja dan vraag je er ook om. 4 draden boven elkaar, niet te veel ruimte er tussen en de onderste draad héeeel laag boven de grond. werkt gegarandeerd!

2 dikke van die banden...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:18

il_horse schreef:
2 dikke van die banden...

Dat is echt niet genoeg om ze binnen te houden, dan vind ik het zeker niet gek dat hij uitbreekt. Een shet vergt een ietwat aangepaste omheining. Mijn pony's zijn absoluut geen uitbrekers, staan momenteel zelfs zonder stroom netjes op een stukje schraal gras met aan de andere kant van de 4 brede linten, heel mooi groen en sappig gras. En geen één waagt het om uit te breken, zelfs zonder stroom.
Maar ik kan je verzekeren dat als ik slechts 2 lintjes zou gebruiken, dat ze dan meteen zouden uitbreken. Dan geef je ze ook echt de mogelijkheid.

4 linten, waarvan de onderste zo dicht mogelijk bij de grond, en die daarboven niet met een te grote ruimte er tussen.

3 linten vind ik nog te weinig eigenlijk, helemaal omdat het nu dus een volharde uitbreker is geworden. Dat is jammer, want jullie hebben hem ook echt die kans gegeven, en nu heeft hij het hele spelletje door, dus heb je kans dat hij nog slimmer gaat worden en nog meer uitbreekt, puur omdat je het hem zo gemakkelijk hebt gemaakt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:19

Maar hoe hoog hangt die onderste band? Een beetje shet kan bijvoorbeeld dankzij z'n vacht/manen menig draad trotseren door gewoon eventjes op de knietjes te kruipen... :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:25

Sientje schreef:
Maar hoe hoog hangt die onderste band? Een beetje shet kan bijvoorbeeld dankzij z'n vacht/manen menig draad trotseren door gewoon eventjes op de knietjes te kruipen... :D

Bij mij of bij TS?

En als je maar 2 draadjes hebt, dan hangt de onderste vaak wat hoger, en de bovenste ook. of er zit veel ruimte tussen. In beide gevallen, een ware uitnodiging om uit te breken; slechts 2 linten is echt niet shetproof......

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:45

bij de shetjes hebben wij bij de lage palen 3 draden waarvan 1 net boven de grond, 1 in het midden en 1 hoog.
Bij hoge palen hebben wij 4 of 5 draden.

En laatste was er nog 1 die zn kop onder de draad deed, en er onderdoor ging, en daardoor het hele draad meenam.
Gewoon teurg zetten, draadje maken en stopt vanzelf.

(en er was zelf geen lekkerder eten aan de andere kant :+ )

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:46

Ik doelde op de TS, daarvan weet ik niet meer dan 2 linten en houten rand, lees nergens hoe hoog het hangt...
Zelf zou ik trouwens 2 linten voor shetten 'laag' hangen, omdat er overheen springen moeilijker is dan er onderdoor kruipen... :+

Nicole288

Re: Verzorghengst breekt steeds uit en kan niet bij anderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:35

SMP -> VSW