Bang voor hoevenkrabben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hessie2309

Bang voor hoevenkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 17:57

hey bokkers,

Het klinkt waarschijnlijk heel erg dom maar ik rij nu al zo'n 5 jaar paard en op de een of andere manier ben ik bang bij het hoeven uitkrabben, ik durf het gewoon niet. Meestal verzin ik gewoon smoesjes om het niet te doen of laat ik het iemand anders doen mmar ik wil wel van dit probleem af.
Iemand tips, héél graag!

Alvast super bedankt!

Hester

pniekepnak

Re: Bang voor hoevenkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:55

Waar ben je precies bang voor?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:58

Ik ken het, was vroeger heel bang dat ik teveel uit krabde en het paard pijn zou doen. Vraag of een ervaren persoon jou hierin kan begeleiden, want je hoeft echt niet bang te zijn!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:14

ik was het eerst ook voor mn paard. Maar gewoon doen, kom je het beste over de angst heen, want met een braaf paard slaat die angst nergens op. Even slikken en doen, op die manier kom je het beste over je angst heen.
De voeten doe je echt geen pijn en je wordt in het ergste geval onzacht wegegeduwd.

Bij mij geeft het paard al voetje als ik met mn hand naar benee glij. Dus ook goed gekomen.

Tijuana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:24

Begin eerst met je voorbenen en til ze eerst alleen op en zet ze dan weer weg. Dan de achterbenen. Als dat gaat, borstel je de hoefjes eerst alleen en later krab je ze uit. Doe het gewoon in stapjes.

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:16

Tijuana schreef:
Begin eerst met je voorbenen en til ze eerst alleen op en zet ze dan weer weg. Dan de achterbenen. Als dat gaat, borstel je de hoefjes eerst alleen en later krab je ze uit. Doe het gewoon in stapjes.

Ben het hier mee eens hoor :P .
Gewoon alles in stapjes dan merk je dat het echt niet eng is.
en je kan in 't ergste geval een keertje 'n trap krijgen ofzo maar je als je van je paard valt stap je er toch ook weer op?
anders durf je het straks nooit meer. zou toch ook zonden zijn.

Success!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:13

mijn paarden heb ik altijd geleerd op commando voet optillen. als ik er nu naar wijs en voet zeg tillen ze die voet op. als je op die mannier controle over de benen hebt kan dit je helpen er vertrouwen in te krijgen. is het verder een braaf paard? of heeft hij al eens iets geflikt waardoor je bang bent? zorg in elk geval als hij bijvoorbeeld met de achterbenen uithaald dat je zo dicht mogelijk bij het been blijft. klinkt onlogisch maar hier de verklaring: als je dicht bij het been bent en het paard haalt uit, dan word je weg gedrukt of opzij geslingerd. maar je krijgt geen trap. als je ver van het been afstaat en het paard slaat krijg je de hoef tegen je aan. en hoe verder je er van af staat hoe verder het paard uithaald en hoe meer snelheid en kracht hij dus ontwikkeld EN HOE MEER PIJN JIJ HEBT ALS HET RAAK IS. als je paard respect voor je heeft en jullie een goede band hebben zal hij niet snel gericht naar je slaan. is hij wel braaf als een ander het doet? en als laatste en ik weet dat dat heel moeilijk is. probeer niet angstig of krampachtig te doen. natuurlijk voelt een paard jou onzekerheid. ook als je doet alsof je niet bang bent. maar hoe angstiger jou reactie hoe meer het paard gaat denken dat er iets engs aankomt ( want jij als zijn leider bent bang dus dan zal het wel echt ernstig zijn) en kan dus uit schrik gaan reageren.

nog even iets voor als je de voet omhoog hebt en het paard wil deze telkens neerzetten: een voorbeen kun je naar zijn "oksel" brengen ( niet als een gek trekken maar gewoon zodat het pijp been schuin omhoog staat) dan kan het paard er niet op gaan "hangen/liggen" omdat het uit ballans raakt. wacht tot je paard ontspant en ga dan weer verder. zo leert hij/zij dat als hij mee werkt het sneller over is. voor deze mannier heb je ook haast geen kracht nodig als je er een beetje handig in bent. bij een achterbeen kun je de pijp vanspakken en hem onder de buik omhoog trekken. dan kan hij ook niet er op gaan leunen of veel kracht zetten. zelfde principe maar dan naar voren zegmaar.

het was een heel verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt. in principe als ik naar mijn eigen ervaringen kijk zou het bij een goed opgevoed paard nu moeten lukken....

gr
Esther

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:44

Mijn verzorgpony geeft zijn voeten heel erg lastig en wil het liefst ze na 10 seconden weer neerzetten. Ik werd er helemaal onzeker van. Deed ik hem pijn? Deed het ergens pijn? Ik was bang dat hij op zijn been ging vallen of op mij ging vallen. Ik werd steeds gespannen als ik zijn hoeven schoon moest maken ... wat het voor Ot niet makkelijk maakte. Hij werd er ook steeds meer gespannen bij.
Tot ik zijn buurvrouw/merrie ging verzorgen: die geeft haar voet al als je het onderbeen maar aanraakt en blijft dan rustig heeeeeeel laaaaaaaaaaaaaang staan. Hierdoor kreeg ik er weer vertrouwen en werd ook rustiger bij Ot.
Dus misschien ... naar de raad van mijn voorgangers ... even bij een 'hoefmakkelijk' paard proberen of de trucjes gebruiken.
Rustig blijven en SUCCES!

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:36

ik ben ook bang geweest vroeger.
maar elke keer hielp er iemand mee en als je het gewoon blijft proberen vind je het steeds minder eng en dan probeer je het een keertje alleen.
en als je dat nog niet durft gewoon blijven proberen!

hessie2309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 22:56

ik ben vooral bang dat ie in mn kont bijt is me al een paar keer overkomen bij verschillende paarden (heb waarschijnlijk een aantrekelijke kont :P )

heuvel2407

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:58

Misschien kun je met een handdoek zijn voetje op tillen.
Sta je er iets verder vanaf ;)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:11

Ohh, ik rij een half jaar en ik had dit in het begin ook.

Mijn tip is: gewoon doen. Ik was altijd bang dat het paard naar me bokte of dat ik perongelijk de straal wegkrabte, maar dat is nog nooit gebeurt ;).

Ik heb wel een tip voor als er heel veel troep in de hoef zit wat er lastig uit gaat. Je moet de hoef optillen op dezelfde mananier als wanneer je hoeven krabt, maar nu spuit je er wat water op zodat het goed nat word! En je kan de troep er zo uit krabben!

Ik hoop dat je hier wat mee kan en suc6 verder!

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:50

als je het voetje hebt, kan die je niet trappen. op 3 benen lukt dat niet! als je dat ene voetje dan gewoon stevig vasthoud als hij het los zou proberen te krijgen, is er niks aan de hand. het paard zal dan ook weten dat het geen zin heeft om het los proberen te maken.

ik vind ook dat je er gewoon even doorheen moet! gewoon doen!
Succes! ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:20

Laat eerst een begeleide de hoef vasthouden en ga er naast staan en krab hem voorzichtig uit, Probeer het later stukje voor stukje zelf!
Ik durf de achterbenen ook niet te doen, want ze schopt daar :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:09

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, ik heb er één. Als er zomers vliegen op stal zijn ( nu dus) en ik krab de voorhoeven uit van deze meneer dan moet ik voor mijn eigen veiligheid de cap op.
Hij kan razendsnel staande op drie benen toch nog uithalen naar die vlieg op zijn buik, dus niet op mij gericht maar het is wel oppassen.

XxDessy schreef:
als je het voetje hebt, kan die je niet trappen. op 3 benen lukt dat niet! als je dat ene voetje dan gewoon stevig vasthoud als hij het los zou proberen te krijgen, is er niks aan de hand. het paard zal dan ook weten dat het geen zin heeft om het los proberen te maken.

Succes! ;)

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:28

Meestal valt het hartstikke mee hoor als je het eenmaal gedaan hebt, je moet er gewoon even doorheen en als je het een paar keer gedaan hebt kijk je er al heel anders tegenaan :)

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:57

Ik ken het! Ik wist niet hoe het moest en dacht dat het heel ingewikkeld was.. Was ook bang dat de paardjes gingen trappen :$
Je moet je er gewoon even overheen zetten. Dat hielp bij mij wel en het proberen bij paarden die je vertrouwd.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:18

hessie2309 schreef:
(heb waarschijnlijk een aantrekelijke kont :P )

Als dat niet om een fotootje vraagt (kunnen wij het beoordelen of dat werkelijk zo is :D

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:20

bigone schreef:
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, ik heb er één. Als er zomers vliegen op stal zijn ( nu dus) en ik krab de voorhoeven uit van deze meneer dan moet ik voor mijn eigen veiligheid de cap op.
Hij kan razendsnel staande op drie benen toch nog uithalen naar die vlieg op zijn buik, dus niet op mij gericht maar het is wel oppassen.

XxDessy schreef:

Succes! ;)

oh, wow, ik heb nog nooit gehad dat een paard op 3 benen nog steeds probeerde uit te halen, wel dat ie probeerde te lopen, maar verder niks.. sorry voor de verkeerde tip !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:53

Ik had het toen ik het voor t eerst deed ook.
Iemand de hoef laten optillen en dan zelf uitkrabben.
Daarna voorzichtig een beetje zelf vasthouden, met wat hulp.
Na een tijdje kun je waarschijnlijk de voorhoeven zelf doen, bij een rustige pony. Als je wat meer ervaring hebt en het dan aandurft, kun je het uiteindelijk zelf doen. :)

Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:44

Ik was er ook bang voor hoor, veel oefenen en beginnen met een makkelijke pony!

maaikeXx23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:25

vraag aan iemand of die je er bij wil helpen
ik was ook heel erg bang ik het begin en toen hielp iemand mij en toen durfde ik het ook

succes!!