Weidegang in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 10:33

Toen ik een tijdje geleden op zoek ging naar een nieuwe stalling viel me op dat er maar weinig stallen zijn waar de paarden in de winter naar buiten gaan. Dat vind ik wel erg belangrijk bij de keuze voor een stal.
Hier in Lelystad zijn ongeveer 4 grote pensionstallen/maneges en nog best een aantal kleinere. In de omgeving zijn dit er nog wat meer.
Op de eerste stal waar ik jaren geleden begonnen ben in Lelystad had men een speciale “winterweide” waar de paarden ’s winters stonden. Pensionpaarden, manegepaarden, alles stond lekker bij elkaar. Deze weide liepen ze helemaal kapot en ’s winters stond er geen gras meer op. ’s Zomers groeide het gras weer redelijk terug. De manegepaarden waren ’s winters ook gewoon rustig in de les omdat ze overdag hun ei kwijt konden. Deze stal is inmiddels overgenomen en er is nu geen winterweidegang meer.

Op mijn huidige stal (ik heb dus een goede gevonden!) staan ze ’s winters met z’n 32en in een grote buitenbak met een verharde uitloop waar ze hooi kunnen eten. Dit gaat hartstikke goed!
Als ik dan een paard van de hooiplaats terug naar de groep in de bak zie lopen, dan maakt mij dat best een beetje gelukkig. Ik kan zelfs wel een beetje ontroerd raken van zo iets simpels als een paard dat gewoon besluit van A naar B te lopen. Daar heeft zo’n beest toch gewoon recht op?

Ik vind het erg belangrijk dat mijn paard overdag (zomer of winter) naar buiten kan met soortgenoten. Ik heb ook het idee dat dat steeds meer de landelijke tendens wordt. Maar tegelijkertijd lijkt het alsof er steeds minder stallen zijn waar dat mogelijk is.
Ik hoop dat meer stalhouders gaan inzien dat dit pas een echte meerwaarde van de stal is.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie ook het idee dat er steeds minder mogelijkheden zijn voor winterweidegang? Of zijn er bij jullie in de buurt juist mogelijkheden bijgekomen?
Laatst bijgewerkt door Motje11 op 29-04-11 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:41

Ik ken bij mij in de omgeving helemaal geen stallen waar
er in de winter weidegang wordt aangeboden. Hier heb je veel
stallen waar alles in de winter op stal staat. Op mijn manege
kan mijn paard gelukkig wel elke dag naar buiten, in
een zandpaddock dat wel. De weide wordt gespaard voor
de zomer. Vind dat ook redelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:17

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:54

Volgens mij is de gelegenheid om 's winters het land op te kunnen ook erg afhankelijk van de grondsoort.
In Noord Holland gebeurt het zelden. Land wordt kapot getrapt, dus hooguit kleine stukjes die stuk mogen worden getrapt worden gebruikt.
In Drenthe veel zandgrond en weet van een stal waar mijn paard in de vakantie heeft gestaan dat de paarden daar ook in de winter het land op kunnen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:06

bij ons kunnen de paarden niet het land op in de natte periode. Gelukkig hebben wij wel de beschikking over paddocks zodat de paarden overdag wel naar buiten kunnen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:17

Met z'n 32en in een buitenbak?!? IS dat dan niet een beetje overvol? Maar goed, buiten is buiten! +:)+

Ik heb hier ook eerst verschillende stallen gezien waar niet of nauwelijks buitengang was in de winter. Ik ben in Januari vorig jaar op zoek gegaan naar een nieuwe stal, dus kon gelijk zien hoe ze er dan bij stonden. De meeste stallen hadden geen buitengang in de winter, een paar hadden ieniemieniepaddockjes ter beschikking. Ook niet goed genoeg. Hoewel er lang genoeg is hier, maar ze willen ze allemaal sparen voor weidegang in de zomer en hooien.
Bij sommige stallen stonden ze wel buiten, in grote paddocks of wei wat kapotgelopen mocht worden. Maar daar werd dan niet bijgevoerd (geen hooi om warm te blijven :( ) of bij eentje geen water... ik vroeg er naar, daar had ze geen zin in, zoveel met water sjouwen. Paarden konden best 8 uur zonder water. Alsof een paard, voordat ie naar buiten gegooid word, op z'n horloge kijkt en bedenkt dat ie nog even wat moet drinken...

Gelukkig was er 1 (!) stal in de buurt die winterweides heeft, waar grote balen hooi op het land staan en als de waterbakken afgesloten worden, dan zetten ze er grote tonnen water neer die meerdere keren op een dag ijsvrij gemaakt worden en bijgevuld. En juist de enige stal die vrij "simpel" is, geen luxe voor de ruiters, nog niet zo lang een binnenbak, de stallen zien er niet mooi geverfd uit... maar het was wel de enige stal waar de paarden het gewoon goed hadden! Daar ben ik dus heen gegaan, uiteraard.

Inmiddels sta ik bij een vriendin op stal die net zelf met de stal begonnen is, we doen alles samen, en we zitten op 1 lijn wat betreft paarden houden: moet zo diervriendelijk en paardwaardig mogelijk. Tuurlijk kan ik de beestjes geen eindeloze steppen aanbieden, maar ze komen wel op de wei, zomer en winter.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:22

Wij hebben ze met vorst en sneeuw wel in de wei met hooi, maar als het nat is niet, ze lopen dan alles aan pap.. wel hebben we dan paddocks en een trainingsmolen.
Hier in de buurt zijn wel stallen die dagelijkse winterweidegang bieden, maar vaak is dat meer een wintermoddergang en zijn er vaak problemen met (zand) koliek.

Ik ben heel benieuwd hoe bij jullie de buitenbak met verharde uitloop er uit ziet voor 32 paarden, want dat is in de praktijk nog best lastig om alle paarden dan netjes aan het hooi eten te krijgen! heb je daar een foto van?
Zelf kan ik er ook echt gelukkig van worden als ik de paarden zo tevreden heen en weer zie slenteren!

Tijuana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:29

Bij ons staan ze in de winter gewoon buiten op de wei. Natuurlijk is er dan niet genoeg te eten en worden ze volop bijgevoerd met hooi. Als het weer enigszins te doen is staan ze in de winter zolang het licht is de hele tijd buiten. En ze staan s'morgens ook steeds weer te trappelen om naar buiten te gaan, ongeacht het weer

JoyceLa

Re: Weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:31

Weaar mijn paarden staan in Dordrecht wordt het ook steeds zeldzamer uberhaubt om paarden te houden. Het feit dat die van ons in de winter ook buitenstaan is gewoon een uitzondering, wat ik echt niet snap! Oke ze zijn hier veel aan het bouwen etc. Maar er zijn nog meer stallen met grote weilanden waarbij de paarden swinters gewoon dag en nacht binnen staan... Tuurlijk hebben ze bij ons van de zomer minder gras maar dat is dan jammer dan voer je hooi bij. Ik vind het belangrijk dat mijn paardjes dag en nacht benen kunnen strekken..

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:11

verschil moet er zijn, Ik haal ze gewoon nooit binnen, want ik heb geen stal. En de paarden vinden het heerlijk

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:41

Op mijn stal is helaas geen weidegang mogelijk in de winter maar dat is bij alle stallen in de buurt ook niet.
Bij ons op stal komen ze wel ruim een aantal uren in de paddock en dat vind ik prima.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:48

Mijn ervaring is dat als je maar genoeg wei hebt en de paarden met heel nat weer in de paddock zet de paarden prima in de winter ook weidegang kunnen hebben. Als het vriest lopen ze sowieso niks kapot en is de wei vaak een stuk vlakker en veiliger dan de paddock. Ik vind het ook raar dat je dan nu ineens paarden in hoog gras ziet staan, had ze dan 2 maanden eerder al op de wei gezet. Hier staan ze vanaf februari (de stal bestaat pas sinds toen) de hele dag buiten op de weides, ook toen het heel nat was, en ze zien er nog prima uit. Ik denk dat er ongeveer 1500m2 per paard in gebruik is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 02:23

Bij ons gaan ze in groepjes op paddocks, de 3 koudste maanden van de winter ongeveer...
Dus ze staan iig geval buiten om hun benen te strekken. :)

Zou hem ooit graag lekker buiten hebben met een mooie schuilstal en onbeperkt eten, met een stuk of 3 paardjes. Lijkt me perfect, en geen stal, heb een hekel aan zo'n hok. :Y)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 06:21

Herkenbaar probleem. Ik wil dat mijn paard ook in de winter minimaal tijdens daglicht buiten staat, 4 uurtjes vind ik niet genoeg. Ik heb heel wat stallen bezocht in de omgeving, maar het valt me tegen dat ze op veel stallen in de winter enkel een uurtje in de paddock komen. De enige luxe die ik voor mezelf zocht, was (ruimte voor) een zadelkast en een verlichte buitenbak.
Gelukkig heb ik nu een heerlijk plekje waar ze 3 tot 4 maanden alleen 's nachts op stal staan en overdag op de wei waar ook hooi wordt bijgevoerd. In de overige maanden staan de paarden 24/7 op het land.
We hebben het geluk dat de stalhouder over veel land beschikt en daardoor ook hooi van eigen land kan halen. In de 3 jaar dat ik er nu sta, is de prijs nooit verhoogd.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:17

Bij ons op stal komen de paarden ook in de winter minimaal een halve dag op de weide.
Maar ik kan me van sommige stallen ook voorstellen dat ze dat daar niet doen.
Als je hooi moet halen van eigen land en je hebt bijv, maar 20 HA.........
Dan zal je toch moeten zorgen dat je uit de kosten blijft toch?
Maar als paarden eigenaar kies ik ook liever voor de weidegang.
Daarom sta ik nu dan ook op een stalling waar dat wel mogelijk is.
Waar mijn paard niet hoeft te wachten tot ik een keertje kom maar waar hij gewoon iedere ochtend in de wei gezet word.
Waar ze gevoerd worden op tijd en om de zelfde tijd met de hele groep weer naar binnen gaan.
Zomer EN winter :D
Maar dan hebben ze ook genoeg land om dit te KUNNEN doen.
Deze stalling is in Beesd, verder is hier in de omgeving ook geen winter weidegang te bespeuren.
En bij sommige zelfs in de zomer niet meer dan 2 uurtjes ;(

Het is maar waar je voor kiest.....en wat je kunt betalen....

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:41

Op alle stalletjes waar ik stond konden de paardjes naar buiten in de winter.. Dat was mijn grote voorwaarde bij de aanschaf van mijn paardje. Was het eerst nog voor een paar uurtjes tot nu 24:7/365 op wei/buiten.ik heb er wel voor moeten zoeken en zelf ook goed aan de bak wr betreft verzorging, maar de plekken zijn er wel. Een simpel weitje bij een boer, zelf iedere dag ernaartoe, ik heb geen bak, geen verlichting in winter, maar wetende dat mijn paardjes de hele dag kunnen scharrelen en ik ze elke dag kan rijden in het bos(en ook daar kun je trainen), maakt mij de gelukkigste eigenaar. Sterker nog als ik dan bij de meeste stallen hier in de buurt kijk.. Dan betaal ik tig keer zo veel en mijn paardjes zouden binnen staan; nooit van mijn leven!(en dt van de paardjes). En als ik dan echt zou willen binnenrijden, dan huur ik wel een van hun ruimtes. Maar buiten staan vind ik prio 1. En tuurlijk hoeft nIet iedereen dit zo te doen, maar als je idd beseft hoe paarden ervan genieten om samen te spelen en hun benen te kunnen strekken is een paar uur per dag ook in de winter tOch echt wel het minimale. Het excuus van stallen dat er geen ruimte is vind ik onzin; dan zet je ze overdag maar in de bak of bedenk wat(maar praktijk is dat je dan aan inkomsten gaat komen) maar paarden houden is meer dan alleen ervoor zorgen dat je erop kan rijden.gelukkig zijn er idd steeds meer houderijen die er zo over denken.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 00:36

Op mijn vorige stal waren 3 paddockjes beschikbaar. Ik deed met 2 andere mensen samen, als ik reed deed ik de andere 2 paarden in de paddock, en de anderen deden hetzelfde met mijn paard. Zo kwam hij ’s winters twee keer een uur met een ander in de paddock en één uur onder het zadel. Dat vind ik eigenlijk al te weinig. Later mochten we van de stalhouder maximaal een half uur in de paddock, ook als je paard met een ander samen stond. Nog minder dus, en erg lastig omdat ik langer dan een half uur rijd en ze dus niet onder het rijden naar buiten kon doen. Eén van de redenen dat ik daar weg ben gegaan.

GamblersCup schreef:
Met z'n 32en in een buitenbak?!? IS dat dan niet een beetje overvol? Maar goed, buiten is buiten! +:)+

SparklingApp schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe bij jullie de buitenbak met verharde uitloop er uit ziet voor 32 paarden, want dat is in de praktijk nog best lastig om alle paarden dan netjes aan het hooi eten te krijgen! heb je daar een foto van?

Ik was daar in het begin ook verbaasd over, vandaar dat ik erbij zet dat het goed gaat. Ik ga even op zoek naar een foto.
Ik vind het ook best vol, maar het gaat dus prima. Een voordeel is wel dat er door zo’n grote groep altijd wel een maatje is te vinden om mee te stoeien, een ander om mee te knuffelen en veel ruinen “hebben” een paar merries. ;) Door de grote ruimte kunnen ze ook een keer een flink stuk galopperen.
We hebben alleen buitenbakken, 3 stuks. Eén 20x40 en twee grotere, ongeveer 20x60. Ze staan ‘s winters in één van die grote zodat de andere gebruikt kunnen worden om te rijden. Afgelopen winter hebben ze voor het eerst het verharde stuk met hooi erbij gekregen. (ik sta er pas één winter dus ken het alleen zo) Wij noemen dit vaak de “snackbar” of de “ruwvoerstraat”.

Fleurtje100 schreef:
Mijn ervaring is dat als je maar genoeg wei hebt en de paarden met heel nat weer in de paddock zet de paarden prima in de winter ook weidegang kunnen hebben. Als het vriest lopen ze sowieso niks kapot en is de wei vaak een stuk vlakker en veiliger dan de paddock. Ik vind het ook raar dat je dan nu ineens paarden in hoog gras ziet staan, had ze dan 2 maanden eerder al op de wei gezet. Hier staan ze vanaf februari (de stal bestaat pas sinds toen) de hele dag buiten op de weides, ook toen het heel nat was, en ze zien er nog prima uit. Ik denk dat er ongeveer 1500m2 per paard in gebruik is.
En nog iets, als je paard het hele jaar door buiten komt leert het ook beter omgaan met verschillende bodemgesteldheden, zoals gladheid. Juist die paarden die veel binnen staan gaan vaak uit hun dak en op hun plaat als ze dan toch een keer naar buiten gaan.

Ik stond ook een tijd op een stal waar de stalhouders niet zoveel ervaring hadden met paarden maar wel veehouders waren. Daar gingen ze ’s zomers hele dagen en ’s winters halve dagen naar buiten. Opeens wilden ze ’s zomers ook naar halve dagen. Ik snap nog steeds niet waarom en voerde onder andere aan dat de paarden zich zouden gaan vervelen. Zij kwam hier nog een keer op terug en zei heel serieus: ”Maar ik zie echt nooit paarden die zich vervelen op stal.” |o
De paarden stonden de hele dag gewoon een beetje stil in de box. Hoe had ze dan verwacht dat een paard eruit zou zien dat zich verveelt? In z’n neus peuteren? (zodra je het gaat zien is het pas echt mis!) Wat jammer, die onwetendheid…

En ik heb ook wel eens een discussie gehad met mensen die zeiden: ”Maar als je nou in hartje Amsterdam zit, dan kùnnen de paarden toch gewoon niet op de wei?”
Tja, dan kun je daar dus geen paarden houden. Dat is toch geen argument?

Ik denk ook dat veel stallen er chic uit willen zien en hun weiland en bakken netjes willen houden. Maar wat heb je nou aan nette bakken en weilanden als je er zelden gebruik van kunt maken?

celticpony schreef:
gelukkig zijn er idd steeds meer houderijen die er zo over denken.
Heb jij het idee van wel? Dat was namelijk mijn vraag, ik heb zelf het idee dat het steeds minder wordt. Het lijkt of uiterlijke schijn steeds belangrijker wordt… -O-

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:40

Mijne gaan altijd naar buiten warm of koud!! wij hebben een flink hectare aan weide's
Ik vind beweging heel belangrijk !! en echt een must voor paarden

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:44

eeuuhh
iedereen zit wel altijd te zeuren over 24/7 weidegang 360 dagen per jaar .....maar onze paarden breken savonds bijna hun benen om op stal te komen.......

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 00:45

Maakt het nog verschil of het winter of zomer is?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:50

Motje11 schreef:
Maakt het nog verschil of het winter of zomer is?

Nee......sàvonds binnen ,lekker rollen in t droge stro.....brokken en morgen weer naar buiten...

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 01:00

hier is in de winter echt geen weidegang mogelijk!
wij zitten op veengrond en bij de herfst buitjes loopt de wei onder en word dus 1 modderpoel.

op stal 1 hebben ze een stapmolen waar ze in gaan voor de beweging buiten je rijden of longeren.

op de andere stal waar ik kom staan ze overdag op een verharde paddock maar die zijn ongveer 5 bij 5 per paard sommigen kunnen in een groep staan dan hebben ze iets meer ruimte maar niet om bv een sprintje te trekken oid.

beide niet ideal eigenlijk zou ik een combi willen maar die heb ik op redelijke afstand nog niet gevonden...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:41

papagroom schreef:
eeuuhh
iedereen zit wel altijd te zeuren over 24/7 weidegang 360 dagen per jaar .....maar onze paarden breken savonds bijna hun benen om op stal te komen.......

Paarden zijn gewoontedieren, dus natuurlijk willen ze naar binnen als ze dat gewend zijn, zeker als er voer in hun bak ligt.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb er niets op tegen dat paarden 's nacht op stal staan, zolang ze overdag maar buiten komen :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:48

Hoi,

De eerste stal waar je het over hebt, daar sta ik en die winterweide is er nog steeds hoor, mijn paard heeft de hele winter (althans vanaf dat ik hem heb) dagelijks buiten gestaan

Maar je hebt gelijk, in en rondom Lelystad is het erg lastig een plekje te zoeken waar en veel land is en je de mogelijkheid hebt om het hele jaar door buiten te zetten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:39

Ik geloof dus ook echt niet dat paarden graag naar stal willen, ja als er eten ligt en omdat het een gewoontje is.

Zodra ze bij ons op het gras stonden en dus bij het binnenhalen geen kuil meer kregen, kreeg niemand ze meer naar binnen, ze rende overal heen behalve hun stal in :')