Op mijn vorige stal waren 3 paddockjes beschikbaar. Ik deed met 2 andere mensen samen, als ik reed deed ik de andere 2 paarden in de paddock, en de anderen deden hetzelfde met mijn paard. Zo kwam hij ’s winters twee keer een uur met een ander in de paddock en één uur onder het zadel. Dat vind ik eigenlijk al te weinig. Later mochten we van de stalhouder maximaal een half uur in de paddock, ook als je paard met een ander samen stond. Nog minder dus, en erg lastig omdat ik langer dan een half uur rijd en ze dus niet onder het rijden naar buiten kon doen. Eén van de redenen dat ik daar weg ben gegaan.
GamblersCup schreef:Met z'n 32en in een buitenbak?!? IS dat dan niet een beetje overvol? Maar goed, buiten is buiten!

SparklingApp schreef:Ik ben heel benieuwd hoe bij jullie de buitenbak met verharde uitloop er uit ziet voor 32 paarden, want dat is in de praktijk nog best lastig om alle paarden dan netjes aan het hooi eten te krijgen! heb je daar een foto van?
Ik was daar in het begin ook verbaasd over, vandaar dat ik erbij zet dat het goed gaat. Ik ga even op zoek naar een foto.
Ik vind het ook best vol, maar het gaat dus prima. Een voordeel is wel dat er door zo’n grote groep altijd wel een maatje is te vinden om mee te stoeien, een ander om mee te knuffelen en veel ruinen “hebben” een paar merries.
Door de grote ruimte kunnen ze ook een keer een flink stuk galopperen.
We hebben alleen buitenbakken, 3 stuks. Eén 20x40 en twee grotere, ongeveer 20x60. Ze staan ‘s winters in één van die grote zodat de andere gebruikt kunnen worden om te rijden. Afgelopen winter hebben ze voor het eerst het verharde stuk met hooi erbij gekregen. (ik sta er pas één winter dus ken het alleen zo) Wij noemen dit vaak de “snackbar” of de “ruwvoerstraat”.
Fleurtje100 schreef:Mijn ervaring is dat als je maar genoeg wei hebt en de paarden met heel nat weer in de paddock zet de paarden prima in de winter ook weidegang kunnen hebben. Als het vriest lopen ze sowieso niks kapot en is de wei vaak een stuk vlakker en veiliger dan de paddock. Ik vind het ook raar dat je dan nu ineens paarden in hoog gras ziet staan, had ze dan 2 maanden eerder al op de wei gezet. Hier staan ze vanaf februari (de stal bestaat pas sinds toen) de hele dag buiten op de weides, ook toen het heel nat was, en ze zien er nog prima uit. Ik denk dat er ongeveer 1500m2 per paard in gebruik is.
En nog iets, als je paard het hele jaar door buiten komt leert het ook beter omgaan met verschillende bodemgesteldheden, zoals gladheid. Juist die paarden die veel binnen staan gaan vaak uit hun dak en op hun plaat als ze dan toch een keer naar buiten gaan.
Ik stond ook een tijd op een stal waar de stalhouders niet zoveel ervaring hadden met paarden maar wel veehouders waren. Daar gingen ze ’s zomers hele dagen en ’s winters halve dagen naar buiten. Opeens wilden ze ’s zomers ook naar halve dagen. Ik snap nog steeds niet waarom en voerde onder andere aan dat de paarden zich zouden gaan vervelen. Zij kwam hier nog een keer op terug en zei heel serieus: ”Maar ik zie echt nooit paarden die zich vervelen op stal.”
De paarden stonden de hele dag gewoon een beetje stil in de box. Hoe had ze dan verwacht dat een paard eruit zou zien dat zich verveelt? In z’n neus peuteren? (zodra je het gaat zien is het pas echt mis!) Wat jammer, die onwetendheid…
En ik heb ook wel eens een discussie gehad met mensen die zeiden: ”Maar als je nou in hartje Amsterdam zit, dan kùnnen de paarden toch gewoon niet op de wei?”
Tja, dan kun je daar dus geen paarden houden. Dat is toch geen argument?
Ik denk ook dat veel stallen er chic uit willen zien en hun weiland en bakken netjes willen houden. Maar wat heb je nou aan nette bakken en weilanden als je er zelden gebruik van kunt maken?
celticpony schreef:gelukkig zijn er idd steeds meer houderijen die er zo over denken.
Heb jij het idee van wel? Dat was namelijk mijn vraag, ik heb zelf het idee dat het steeds minder wordt. Het lijkt of uiterlijke schijn steeds belangrijker wordt…