Aantal vragen voor schoolonderzoek "huisvesting stalpaarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essiejj

Aantal vragen voor schoolonderzoek "huisvesting stalpaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:22

Hallo allemaal!

Ik ben hier totaal niet op bekend, maar ik ben hierna toe doorverwezen en nu hoop ik
dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Ik moet een onderzoek doen voor school met als hoofdvraag:
"Hoe kan de huisvesting van de paarden (op mijn stagebedrijf) zodanig worden veranderd dat verveling en stress bij de paarden op stal minimaal is?"

Nu willen de docenten dat ik een zo groot mogelijk aantal bronnen heb, dus als jullie
nu allemaal deze vragen (voor zover dit mogelijk is) willen beantwoorden schiet het al mooi op! Deze vragen heb ik ook naar dieverse dierenartsen en gedragstherapeuten gestuurd, maar
helaas geen reacties...,

De vragen:
Je kunt ze denk ik het beste beantwoorden naar eigen ervaring,
hier heb ik het meest aan, aangezien ik een adviesplan moet schrijven voor mijn stageplek.

Wanneer merk je aan een paard dat hij of zij zich verveelt op stal(symptomen)?

Wanneer merk je aan een paard dat hij of zij gestrest is op stal(symptomen)?

Wat kun je er aan doen om verveling op stal tegen te gaan/ Hoe kun je stalgebreken voorkomen?

Welke lichamelijke klachten kunnen er ontstaan bij teveel stress op stal?

Welke hulpmiddelen kun je gebruiken om stress op stal te verminderen?

Welke hulpmiddelen kun je gebruiken om verveling op stal te verminderen?

Hoe kun je het algemene welzijn van de paarden op stal verbeteren?

Kun je iets veranderen aan de voeding om de stress/ verveling op stal te verminderen?

Hoe belangrijk is het om stress en verveling op stal aan te pakken?

Hoe kun je de omgevingsfactoren veranderen op stal?

Hoe belangrijk is een dagpatroon bij een paard met betrekking tot verveling en stress?

Kan een paard geestelijke klachten krijgen door teveel stress/verveling?

Kan een paard ziek worden als hij teveel stress heeft, of zich te langdurig verveelt? (zo ja, wat kan hij dan voor een klachten krijgen?

Hoe belangrijk is het om de stress en verveling op stal aan te pakken?

Wat doet veel stress en verveling bij stalpaarden met de prestaties van de dieren?

Zijn supplementen een gunstige oplossing als je de huisvesting en dagpatroon binnen het bedrijf minimaal kunt veranderen
?

Heb je zelf nog leuke tips/toevoegingen, alles is welkom

Alvast bedankt voor jullie medewerking!!

Groetjes,
Esther

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:49

Verveling kan zich uiten in boosaardigheid, luchtzuigen, weven, rondjes lopen in de box maar ook stilstaat in een hoekje

Druk doen, grote ogen hebben, weg willen, zenuwachtig heen en weer lopen, luchtzuigen, weven, rondjes lopen in de box, veel hinniken naar andere paarden

Wat kun je er aan doen om verveling op stal tegen te gaan/ Hoe kun je stalgebreken voorkomen?
Verveling voorkom je door je paard naar buiten te doen, in een groepsstal te houden, 24/7 ruwvoer aanbieden. Voor stalgebreken Idem. Ze ontstaan door slechte huisvesting/gebrek aan bewegingsvrijheid en omgang met soortgenoten

Koliek, been problemen door het weven/heen en weer lopen, niet eten, wonden door schuren, slaan in de box, maagzweren, stalbenen, mok, rotstraal

Paard moet naar buiten bij soortgenoten, staat het dier dan toch op stal zorg voor de juiste buurman/vrouw, veel ruwvoer, ruime box (min4x4) en een rustig stalklimaat, verlaag de boxwanden waardoor meer contact mogenlijk is

Deze hulpmiddelen zijn alleen leuk voor de verkoper, hulpmiddelen zijn lapmiddelen. het enige 'hulp'middel wat ik me kan bedenken is ruwvoer 24/7, stalmaatje.

Geef de dieren meer ruimte(loopstal weiland, paddocks), soortgenoten om mee te spelen, paarden die toch op stal moeten horen toch zeker 12 uur per dag buiten te kunnen zijn

Kun je iets veranderen aan de voeding om de stress/ verveling op stal te verminderen?
Veel ruwvoer geven en matig met de biks, biks is krachtvoer en als het dier zijn energie niet kwijt kan zal het zich gaan uiten in andere dingen(maagproblemen)

Het is eerder belangrijk om het te voorkomen, is het er al dan is het HEEL belangrijk dat het aangepakt word, stress en verveling is niet goed voor een paard daar word hij ziek van en het is dan tevens niet goed voor je banksaldo

Dat ligt er net aan welke factoren er veranderd moeten worden. Een stal met boxen van 2x2 maar met enorm veel land zal wat aan de stalling moeten doen een andere stal kan bv een deel van het weiland opofferen omdaar voor de winters ruime paddocks van te maken. Goed kijken dus waar je het paardenwelzijn kunt verbeteren.

Hoe belangrijk is een dagpatroon bij een paard met betrekking tot verveling en stress?
Een paard kent geen dag patroon dus veel afwisseling zal hem fris houden

Ja, paard kan wel degelijk depressief worden. Murw noemen we dat wel in de paarden wereld, ze sluiten zich af en leven in hun eigen wereldje.

Kan een paard ziek worden als hij teveel stress heeft, of zich te langdurig verveelt? (zo ja, wat kan hij dan voor een klachten krijgen?
Deze vraag is al eerder beantwoord: JA

Ook deze vraag is al eerder beantwoord

Wat doet veel stress en verveling bij stalpaarden met de prestaties van de dieren?
Niet meer als logisch zullen de prestaties achteruit gaan, paard word minder gemotiveerd. Aan de andere kant kan een paard ook overmoedig worden want hij is immers BLIJ dat ie eindelijk eruit mag en zijn benen kan strekken

Zijn supplementen een gunstige oplossing als je de huisvesting en dagpatroon binnen het bedrijf minimaal kunt veranderen?
Nee supllementen zijn in zo'n geval lapmiddelen. men moet de oorzaak aanpakken en niet de klacht verdoezelen met suplementen

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:00

oren in de nek, slecht humeur en chagerijnig en bijten, weven ( het op en neer zwaaien van het hoofd ), met benen stampen,
de stal kapot maken ( kozijnen opeten enzo ).

...

veel paardrijden, aandacht geven en met je paard bezig zijn, veel hooi, z'n voer verdelen over verschillende porty's op 'n dag dat je 'm vaak 'n beetje kunt geven. zo'n schippybal vinden paarden soms leuk om mee te spelen, een ander paard 'n vriendje.

...
...
bal, ander gezelschapspaard erbij.

veel weidegang en niet opsluiten in 'n stal achter tralies.

ja dayley care van pavo.

heel belangrijk voor het welzijn van het paard.

...

ik denk dat 'n vast ritme voor 'n paard heel belangerijk is.

ik denk dat een paard wel symptomen kan krijgen door verveling en stress wat je er niet meer uit krijgt ja.

ziek niet, maar wel slechte weerstand en vatbaarder verwacht ik. en 'n slecht humeur.

ik vind het wel zielig als 'n paard zich verveeld en stress heeft daardoor. daarom voor het dier zelf moet je er alles aan doen om dat tegen te gaan.

slecht gehumeurd en geen zin hebben om te werken voor je denk ik.

Zijn supplementen een gunstige oplossing als je de huisvesting en dagpatroon binnen het bedrijf minimaal kunt veranderen?
ik vind van wel, mijn voorbeeld: er is 'n soort hooi gemengd met korrel dayley care van pavo, om verveling tegen te gaan. Deze hooivorm moet door het voer waardoor 't paard er langer mee bezig is en beter moet kauwen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Aantal vragen voor schoolonderzoek "huisvesting stalpaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:54

Ik verplaats dit topic van MD naar VSW omdat het daar beter past.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:35

Ik denk aan onrustig of storend gedrag

onrustig, slaan, nijd, loperig maar ook een bende van zijn stal gemaakt heeft

Wat kun je er aan doen om verveling op stal tegen te gaan/
tralietussenwand en veel kijkmogelijkheden, naar buiten en naar andere paarden. Daarbij beperkt op stal houden

Hoe kun je stalgebreken voorkomen?
voorkomen, minder lang op stal houden. Overdag in groep naar buiten, meerdere voerbeuren, afwisseling

beschadigingen aan benen / gewrichten --> rondjes lopen en slaan op stal
maagklachten

Welke hulpmiddelen kun je gebruiken om stress op stal te verminderen
misschien dingen waardoor hij langer bezig is met eten, afwisseling, uitzicht bieden,

idem als vorige vraag

ervoor zorgen dat de daadwerkelijke periode van op stal staan beperkt is

ja, vaker voeren

Heel belangrijk, het gaat om de gezondheid en welzijn van het paard

soms door kleine aanpassingen, goede bodems zodat de paarden toch naar buiten kunnen in de slechte perioden

heel belangrijk

ja

maagklachten

een van de belangrijkste punten bij het houden van een paard

futloos, down

lijkt mij niet

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:19

essiejj schreef:
Nu willen de docenten dat ik een zo groot mogelijk aantal bronnen heb, dus als jullie
nu allemaal deze vragen (voor zover dit mogelijk is) willen beantwoorden schiet het al mooi op! Deze vragen heb ik ook naar dieverse dierenartsen en gedragstherapeuten gestuurd, maar
helaas geen reacties...,

Groetjes,
Esther

Ik snap goed dat de dierenartsen en gedragstherapeuten geen reactie geven. Deze krijgen meerder keren per maand dit soort vragen maar daar hebben ze gewoon geen tijd voor.

Ik heb er al een paar keer bij de AOC over geklaagd. Als je weer een seen project loopt krijg ik soms wel 10 keer dezelfde vragenlijst van studenten.
Ik wil best wel een keer dit soort vragen beantwoorden maar geen 10 keer.
Dit klinkt misschien wel wat bot maar het is niet de schuld van de studenten maar van de leraren die niet nadenken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:37

Hallo allemaal!
Zich afsluiten voor de buitenwereld, schrapen, rondjes draaien in de box, weven, luchtzuigen, spelen met de tong, kribbebijten, bijten en slaan naar mensen, schoppen tegen de boxwanden, kribbebijten, aandacht vragen (ook negatieve), onrustig.

Zie bovenstaand, en: grote ogen (zichtbaar oogwit), tandenknarsen, vaak gapen, zweten, hoge hartslag, trillen, henstigheid onregelmatig en op onnatuurlijke momenten, agressief gedrag, 'harde' mond (gespannen lippen en opgetrokken neus), likken, overspronggedrag, vermageren, snorken, lage weerstand, mesten (vaak en dun)

Je verdiepen in de natuurlijke basisbehoeften van het paard en daaraan tegemoet komen (stallen afbreken, grote loopstal van maken met uitloop naar buiten; bijv. paddock en zomers op de wei)

Vermageren, lage weerstand en daardoor vatbaarder voor ziektes, overmatige slijtage door weven, zich bezeren door slaan tegen de stalwand, verhoogde spierspanning en daardoor sneller blessures

Geen (valt onder syptoombestrijding)

Geen (valt onder symptoombestrijding)

Stallen afbreken, ze in een kudde in de frisse lucht zetten, ze hun recht op welzijn teruggeven.

Onbeperkt ruwvoer, geen krachtvoer

Heel belangrijk. Zie lichamelijke klachten hierboven + de geestelijke klachten

Zie antwoord op vorige vragen

Paarden halen veel rust uit een bepaalde structuur.

Ja. Zie antwoord op vraag 1 en 2.

Ja. Zie antwoord over lichamelijke klachten.

Heel belangrijk. Een paard heeft er recht op om zich lekker in zijn vel te voelen.

Afwezig zijn, in protest gaan.

Zijn supplementen een gunstige oplossing als je de huisvesting en dagpatroon binnen het bedrijf minimaal kunt veranderen
Nee. Symptoombestrijding.

essiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 17:33

juliomariner schreef:
essiejj schreef:
helaas geen reacties...,

Groetjes,
Esther

Ik snap goed dat de dierenartsen en gedragstherapeuten geen reactie geven. Deze krijgen meerder keren per maand dit soort vragen maar daar hebben ze gewoon geen tijd voor.

Ik heb er al een paar keer bij de AOC over geklaagd. Als je weer een seen project loopt krijg ik soms wel 10 keer dezelfde vragenlijst van studenten.
Ik wil best wel een keer dit soort vragen beantwoorden maar geen 10 keer.
Dit klinkt misschien wel wat bot maar het is niet de schuld van de studenten maar van de leraren die niet nadenken.

En natuurlijk snap ik deze reactie ook helemaal!
Er is al veel over bekend, de meeste vragen kan ik voor mezelf al beantwoorden, maar als ik dan mijn voortgang laat zien is het enige wat ze kunnen zeggen het bronnen-aantal. Dus vandaar dat ik het nu hier in een topic heb gezet, zodat ik wel mijn bronnen heb qua informatie!

Voor de dierenartsen etc is het behoorlijk vervelend continu dezelfde soort vragen te moeten beantwoorden, terwijl je met een beetje zoeken al heel ver komt...,

De rest:
Allemaal bedankt al voor jullie reactie!!
=D