Ontwormingsvraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Ontwormingsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:11

Hey bokkers..

Even een ontwormingsvraagje..

Ik kom er even niet meer uit welke ontworming ik moet kiezen. Ik laat twee keer per jaar mestonderzoek doen. Dit was tot op heden goed maar nu heeft het weidegenootje van mijn paard bloedwormen. We willen ze zsm gaan ontwormen (beide paarden) en het advies was Equest, want moxidectine werkt tegen bloedwormen.. Maar als ik google op bloedworm kom ik uit op grote en kleine strongyliden (dit zou nl boedworm zijn) en hier tegen zou je volgens verschillende site moeten ontwormen met ivermectine..
Wie heeft het verlossende woord? welke kunnen we het beste gebruiken en moeten we het herhalen ? (lijkt mij wel verstandig)..

Alvast bedankt!

Hilli

Re: Ontwormingsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:13

Tegen bloedworm kun je het beste een Equest pramox pakken.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:13

Equest Pramox is volgens mij de enigste wormenspuit die werkt tegen bloedwormen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:14

Ivermectine werkt idd ook tegen bloedwormen, maar alleen als ze niet ingekapseld zijn. Is dit wel het geval (meestal in de winterperiode) dan zul je moeten ontwormen met moxidectine, omdat die juist die ingekapselde wormen aanpakt.

Ik zou zelf ook kiezen voor Equest.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:22

Bij mij werd Equest aanbevolen door de DA toen ze bloedwormen in de mest hadden.
Met Equest Pramox moet je uitkijken met drachtige en zogende merries en veulens jonger dan 6.5 maand wordt het ook sterk afgeraden om te geven.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:29

Ik heb net van de eigenaar van het bestreffende paard de uitlag doorgemaild gekregen en daarin staat dat ze ivermectine adviseren:

Letterlijke tekst:

Bloedwormen (Strongylus) 400
Spoelworm (Parascaris) < 50
Lintworm (Anaplocephala) < 50
Veulenworm (Strongyloides) < 50
Aarsmade (Oxyuris) < 50

Wormbestrijdingsadvies :
Het paard/ de pony heeft een wormbesmetting. Het is verstandig om het betreffende paard/ pony binnen een week te behandelen met een
ivermectine (Bimectin, Eraquell etc.).

Ik adviseer een volgend mestonderzoek rond 17-07-2011.

Zelf dacht ik ook aan equest.. vandaar mijn vraag.. Volgens het instituut dat test zou vanwege het seizoen waarin we leven Ivermectine voldoende zijn..

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:34

Equest Pramox geven is niet nodig als je afgelopen jaar nog op lintworm ontwormd hebt, i.t.t de gewone Equest is de Equest Pramox het een combinatiemiddel met praziquantel tegen lintworm.

Mariella_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:58

In de uitslag adviseren ze Eraquell of Bimectin, waarom neem je niet een van deze 2 wormenkuren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:03

vreemd dit advies,ivermectine doodt inderdaad bloedwormen,maar niet de ingekapselde
Als er ingekapselde zitten.
Daar met je moxidectine voor hebben...of vijf dagen achter elkaar panacur(fenbendazole)
Dat deden we vroeger toen er nog geen moxdectine bestond.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 15:51

Ik denk dat het voor ons verstandig is om zowel ivermectine als daarbij moxidectine te gebruiken, dan weten we zeker van alles af te zijn. Ik zal de Da even bellen voor advies, zeker omdat het andere paard in kwestie voor/ in de winter ook al een keer bloedworm had. Wat zouden jullie adviseren qua tijd ertussen (beide kuren) volle 8 weken of eerder?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:44

Ik zou gewoon de va bellen en vragen wat je moet doen. Die heeft er voor geleerd zullen we maar denken ;-)