Paddock aanleggen, wat voor zand en hoeveel cm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natasjaa

Paddock aanleggen, wat voor zand en hoeveel cm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 02:54

Ben van plan om een paddock aan te gaan leggen, afmetingen worden waarschijnlijk 10 bij 10 meter. Ondergrond is klei wat uiteraard afgegraven zal worden en worden voorzien van worteldoek alvorens er zand op te storten. Plan was een 20 cm te doen.
Maar... welk zand is nu geschikt, en welk zand absoluut niet?
Wat hebben jullie in de paddocks liggen? En is 10 bij 10 een goede maat? (Lijkt mij wel, toch?)

kimmie88

Re: Paddock aanleggen, wat voor zand en hoeveel cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 03:05

Hoeveel er officieel afgegraven moet worden, durf ik je niet te zeggen.
Wel kan ik je zeggen dat de paddocks bij ons op stal 70cm zijn afgegraven.
Het stuk waar nu de paddocks staan, stonden voorheen tuintjes.
Echt kleigrond valt bij ons mee.

Welk zand kan ik je geen tip voor geven. Wij hebben paardenbak zand erin, maar ik kan niet vertellen wat beter is, aangezien dit het enige zand is waar ik ervaring mee heb.

De afmeting lijkt mij zeker niet verkeerd, al hangt dat er helemaal vanaf hoeveel paarden je in de paddock wilt zetten

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 04:31

Dat was ik inderdaad nog even vergeten, is een paddock voor 1 hooguit 2 paarden. Aangezien het stuk land waarop ik het zou willen aanleggen vrij hoog ligt, werd mij verteld dat 20 cm genoeg zou zijn, maar sta uiteraard zeker open voor suggesties hoor!

Bedankt voor je reactie in ieder geval :) Ik hoop uiteraard op nog meer reacties :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 04:36

10 x 10 voor max 2 paarden is imo te doen hoor, zeker weten.
Succes in ieder geval

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:42

Als het de enige bewegingsmogelijkheid voor het paard is (dus niet een bak waar ze even lekker de benen kunnen strekken) zou ik liever gaan voor 20 bij 20 of 15 bij 30, dan kunnen ze ook even draven of galoperen.
Als het alleen is om wat rond te stappen en een frisse neus te halen, wordt geadviseerd om 80m2 per paard uitloopruimte te hebben. Voor 2 paarden komt dat dan op 160m2, 10 bij 16 dus bijvoorbeeld.

Als laag zand in een paddock zou ik minimaal 30 cm, liever 40 cm zand nemen ivm graven en ploegen.
Voor een rijbak die alleen voor rijden wordt gebruikt volstaat minder eventueel ook omdat paarden daarin niet los lopen en minder ploegen onder het zadel dan wanneer ze los lopen te spelen of gelongeerd worden.

Je hoeft niet veel af te graven, je kunt ook opbouwen (omhoog ten opzichte van omliggende grond) zodat je paddock of bak beter af kan wateren naar lager gelegen grond.

Soort zand: rijbakzand (duur) woudzand/geel zand, eigen onderliggende zandsoort mits die goed doorlatend is, combinatie tussen grof zand en stevige onderlaag, plaatzand, er is best veel mogelijk. Je kunt altijd advies vragen aan de zandleverancier...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:51

wij hebben woudzand. Dat stuift niet maar het nadeel is dat het erg ineen klinkt. De onderlaag wordt keihard zeg maar. Wij hebben het advies gekregen om er wat scherp zand doorheen te mengen.
En ik zou als je toch gaat afgraven drainagebuizen leggen.. Dat hebben wij niet gedaan en daar heb ik wel spijt van

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:50

het mooiste zand is waar ook een flinke hoeveelheid leem inzit.
ik zou minimaal 40 cm nemen als je de paddock nog is wil slepen trek je niet je hele worteldoek eruit

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:09

Wij hebben zo'n 15 cm, en dat is echt voldoende hoor!

Voor de afmeting is inderdaad het doel belangrijk... wij hebben voor 2, straks 3 paarden zo'n 800 m2 paddock, waarin ze dag en nacht kunnen staan/lopen, en zo'n 600 m2 wei daaraan. (100 meter van huis nog eens 3600 m2 wei)

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 00:33

Dank jullie wel voor de reacties. De paddock zal alleen gebruikt worden voor het overdag naar buiten kunnen, en niet de hele dag op gras kunnen staan. Verder zal longeren en rijden gewoon in de bak gebeuren, dus hoge eisen stel ik verder ook niet aan de bodem. Even lekker de benen strekken kan wel op 10 bij 10 meter, lijkt me, en anders staat ze ook nog zeker een paar uur per dag in ofwel de bak, of het weiland.

Merk wel dat meningen over de laag zand erg uiteenlopen... Lastig... haha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:15

Tja, is maar net wat je ervaringen zijn ;)
Hier in de paddock graven ze rustig 30 tot 40 cm diepe kuilen. Ik heb geen doek, maar wel een deel waar maar 20 cm op lag, dat werd dus modderig. Nu valt het weer mee overigens. Het zand en de aarde is nu aardig gemengd, maar minder modderig (Als het nat is dan, nu is er niets modderig, alleen maar stoffig ;) )

bij mij liggen en rollen ze graag in die kuilen. Als je dan maar 20cm zand hebt, dan graven ze gelijk aan je doek. Kans dat dat op den duur toch kapot gaat...
Ze hebben hier ook gewoon een verhard deel met ruwvoer, maar graven hoort er voor hun gewoon bij. Ze doen het soms ook in de wei (helaas)

Als je paarden hebt die nooit graven kun je misschien met minder zand toe. Maar als je je vergist, zit je wel met dubbel werk vanwege herstelwerkzaamheden of aanpassingen.

Ik heb ook al moeten leren van fouten en dat geeft veel extra (dubbele) kosten, je kunt het beter in 1x goed doen :P