Weiland kopen met hypotheek??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ppdroom

Weiland kopen met hypotheek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 22:55

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op bokt. Ik heb me aangemeld omdat ik in een spannende periode zit waar nogal wat vragen bij komen kijken.

Ik rijd al 17 jaar paard en wil mijn eerste eigen paard gaan kopen. De bedoeling is om een weiland te kopen (met stalling, bak, etc.) en dan de rest van de stalling te verhuren.

Vragen waar ik nu mee kamp zijn: is het mogelijk een weiland te financieren d.m.v. een hypotheek? Of zijn er andere mogelijkheden?
Wat zijn gangbare prijzen voor land? Wij hebben een stuk land gezien in de buurt van Breda. Het gaat om 1,25 hectare. Het is omheind, een buitenbak aanwezig, 2 boxen en een schuilstal/overkapping. Het staat te koop voor 110.000 euro. Is deze prijs reeel?

Als ik deze vragen beantwoord heb gekregen zullen er vast nog veel meer vragen komen. Ik hoop dat ik jullie er mee lastig mag vallen en hoop ook eens advies te kunnen geven.

Groet, Esmee

coiboi

Re: Weiland kopen met hypotheek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:01

Allereerst van harte!! :D
Ten tweede; is 1,25 HA niet een beetje weinig als je straks meerdere paarden wil houden?
Ten derde; toevallig ken ik iemand in Strijbeek die bijna 2 HA verhuurd, buitenbak en stallen heeft.
(de 2 HA kan je los voordelig huren)

Misschien is dat ook een optie? Wellicht dat hij het wel wil verkopen.
Want 110.000 voor alleen 1,25 HA lijkt me aan de dure kant. :)

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 23:37

Bedankt voor de reactie coiboi! Het leek mij ook erg veel 110.000 voor 1,25 hectare maar we wonen nu nog in de randstad en de prijzen hier zijn belachelijk. We verhuizen over 2 maanden naar Breda, vandaar dat ik me nu aan het orienteren ben wat de kosten hier zijn.

Strijbeek is goed te doen vanuit Breda. Zou je willen vragen of hij geinteresseerd is in het verkopen van het land? Bedankt alvast!

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:43

Ik zal je zijn gegevens in een PB zenden. :)

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 23:59

Dat zou heel fijn zijn bedankt! Ik heb overigens net je website bekeken, ziet er waanzinnig uit! Ik heb een tijd op Mallorca gewoond waar mijn toenmalige vriend een eigen ranch had, wat een gevoel van vrijheid. Picknickmand mee en met een wijntje met de paarden op het strand picknicken heerlijk. (ondanks dat het ook erg hard werken was natuurlijk.) Veel plezier en succes ermee!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:04

Mij lijkt de prijs ook wat aan de hoge kant. Heb je iets aan deze link? http://www.boerderij.nl/10111479/Akkerb ... -daalt.htm

Edit: is wel gemiddeld over het land, maar dan mag ik evengoed hopen dat de bak en de stallen die je op het oog hebt van goede kwaliteit zijn om waar voor je geld te hebben. Zou in elk geval via bovengenoemde link proberen uit te zoeken wat de prijzen voor grasland in díe regio zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:49

Stallen betekent in principe dat er op een deel van de grond een bouwblok (bouwbestemming) ligt, en daar betaal je voor. Losse grondprijs ligt in Brabant ook vrij hoog trouwens (6-7 euro/meter) dus zo gek is 110.000 voor 1.25 Ha helemaal niet. Mits die 2 stallen daar legaal staan en er dus idd bouwblok aanwezig is (navragen bij gemeente).

Een hypotheek afsluiten voor grond kan, maar hangt van je bank af of ze dat risico willen nemen. Vaak willen banken wel die hypotheek verstrekken als er ook een woonhuis aanwezig is, en anders niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:59

http://www.boerderij.nl/web/Grondprijze ... ebied=3001
Hier zie je prijzen per gebied. Maar zoals in deze link te zien is is die prijs gebaseerd op 1 stransactie.
In mijn woongebied is de prijs momenteel extreem hoog. Maar dit heeft mede te maken dat de transacties die plaatsgevonden hebben meestal gekocht zijn door projectontwikkelaars met bouw verwachtigingen. Die betalen dan uiteraard veel meer.

Datzelfde geldt voor jouw stukje.
Alleen grasland is natuurlijk al veel minder duur dan dat er een vergunning op zit voor stal en rijbak. Check wel goed of die vergunning ook echt verstrekt is en of je bij eventuele vervanging van de stal nog voldoet aan het huidige bestemmingsplan. Stel de schuur is erg slecht en je wilt deze gaan vervangen dan moet je bouwvergunning aanvragen. Als het bestemmingsplan nu zegt dat bv het aantal m2 of de hoogte van de stal niet meer voldoet dan moet jij je aanpassen. Dat kan zelfs inhouden dat er niets of veel kleiners terug mag komen.

Ligt jouw grasland dicht bij een woonwijk dan is de prijs uiteraard door speculatie weer veel hoger.

Hypotheek, is inderdaad afhankelijk van de bank, jouw inkomen en eventuele andere onderpanden. Ga er maar wel van uit dat je niet het volledige bedrag gefinancieerd krijgt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:49

www.staalmakelaars.nl kun je ook op kijken. Is wel in de buurt van Breda. Weet verder ook nog iemand die 2 weilanden tekoop heeft, een van 2 hectare en een van 5 hectare. Is omheind met lint. Weet niet of er stallen op staan. Mocht je daar interesse in hebben zal ik de link zoeken.

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:11

Bedankt voor de tips en reacties! Er zitten inderdaad vergunnigen op het land wat ik op het oog had. En het ziet er wel fantastisch uit. Ik ga nog eens goed kijken, meer tips of links zijn van harte welkom!

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:17

Leuk zeg en je maakt er ook gelijk werk van ( de meeste mensen huren gewoon een box )
Jij gaat het gelijk groot aanpakken

Ik wens je veel succes Breda is een leuke plek bekijk ook eens Etten-leur zundert sprundel prinsenbeek etc
Zijn dorpjes met veel land !!

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:08

Bedankt! Heb altijd in de paarden gezeten, maar een eigen paard is er nooit van gekomen. Ik heb ook altijd gezegd dat ik pas een eigen paard wil op het moment dat ik het helemaal kan doen hoe ik het zelf wil. En die tijd is eindelijk daar! ;)