Als dit een opdracht is wat voor de zomervakantie af moet zijn, dan wens ik je veel succes. Want dat is erg kort dag. Ik heb over mijn ondernemingsplan ongeveer driekwart jaar gedaan.
Ik zal even een korte indeling maken van mijn plan:
H1- persoonlijk ----- motivatie schrijven, cv schrijven, toekomstverwachting schrijven
H2- Bedrijf ------ bedrijfsidee beschrijven, personeelsbeleid beschrijven, bedrijfsgegevens, bedrijfslocatie, inkoopproces, bedrijfsrisico
H3 - Markt ------ marktanalyse, doelgroep, marktbenadering, concurrentie, kansen
H4 - financieel -------- balans, investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, cashflowoverzicht of ook wel liquiditeitsbegroting.
Dit is even kort samengevat, wat ongeveer 30 a 40 pagina's lang is.
Als je ergens wil beginnen, begin dan bij hoofdstuk 1, en beschrijf wat je wil enzo. Als je bij H3 bent, dan zou het verstandig zijn een soort markt onderzoekje te doen. Maak een enquete met makkelijk te beantwoorden vragen.
Doe je het over een manege, maak dan vragen over prijs en klantvriendelijkheid, en vraag deze dan aan manege klanten.
Doe je het over een pension stal, maak dan ook vragen over de prijs, alleen zijn die heel anders dan op een manege. Ook klantvriendelijkheid is belangrijk bij een pension stal, maar ook de kwaliteit die je voor je geld krijgt. Deze vraag je dan aan pension klanten.
Meer vragen kan via PB.