je eigen stal beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pucksnoes

je eigen stal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:11

hoihoi,

voor school ga ik een ondernemingsplan schrijven voor "later".
Hier wil ik een eigen stal starten samen met iemand die een opleiding heeft gedaan in Deurne.
Ik doe de opleiding voor het managen van grote bedrijven etc.
Hebben jullie misschien enig idee wat je allemaal nodig hebt om een ..... stal te beginnen?
* trainings
* pension
* manege
* fok
* spring
* dressuur

Natuurlijk als aller eerste een gigantisch kapitaal. Maar de prijs ongeveer, ik heb geen idee? :n
Heeft iemand tips hoe te beginnen? Dan kan ik verder geholpen worden met mn project!
dankjulliewel :*

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:12

Wat heb je zelf al bedacht?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:19

Als tip, ik weet niet wat voor opleiding je precies doet, maar een ondernemingsplan omvat wel ietsje meer dan alleen wat je nodig hebt...

Edit: Bedenk me nog iets:
Maak het jezelf iets makkelijker, kan je niet uitgaan van de situatie waarin je ergens op een bestaand bedrijf boxen huurt? Er zijn meerdere grote bedrijven waar je bv een eigen stalgang kan huren. Op die manier beginnen wel meer ondernemers in de paarden, en het is veel overzichtelijker voor jouw plan...
Laatst bijgewerkt door 0000 op 27-04-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Dat is zo afhankelijk van wat je wilt waar je kwaliteiten liggen etc..
En natuurlijk van de lokatie, je kan wel leuk bedenken dat je een manege wil maar als er al 6 in de buurt zijn....

Snap je wel maar het is slim om voor je zelf een duidelijk plan te maken van wat je exact wil.
Pas dan kan je bepalen hoe je accomodatie er uit moet zien en welke middelen je nodig hebt.

Als je een ondernemers plan maakt krijg je "van zelf" je antwoord, dus gewoon gaan puzzelen en een goed marktonderzoek doen van de regio waar je wilt gaan zitten.

succes er mee, is namelijk wel erg leuk om te doen, spreek ik uit eigen ervaring.

Arabesk

zoek een rijke vent :)*

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:22

Arabesk schreef:

ook een optie

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:24

Arabesk schreef:

Haha, hoe verwerk je zoiets in een ondernemingsplan? :+

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:29

Begin met een miljoentje of 2 om echt wat redelijks te kopen waar je paarden volgens de dan wettelijke regels kunt houden. Ze zijn nu al bezig met regels om paarden minstens 4 uur per dag buiten te laten lopen dus dan moet je voldoende weiland hebben om dat te kunnen doen. Boxen moeten dan vast ook aan wettelijk vastgestelde afmetingen voldoen dus je moet ruimte genoeg hebben...
En dan de vraag wat word het. Ik denk dat een ondernemingsplan voor een manege of pension het makkelijkste te schrijven is. Hier heb je naar mijn idee het meest vaste inkomen... Want ik neem aan dat het echt voor school is en het ondernemingsplan voor over zeg 5 jaar moet je toch weer helemaal aanpassen omdat dan de prijzen allemaal weer anders zijn ;)
Ga eens rondkijken wat lessen bij maneges in de buurt bij jou kosten en wat dus redelijk is om te vragen. Dan het aantal lesuren en lesklanten per les. En dan zou je moeten kunnen uitrekenen hoeveel klanten je nodig hebt om je bedrijf winstgevend te maken :)

Pucksnoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:29

_Dune_ schreef:
Arabesk schreef:

Haha, hoe verwerk je zoiets in een ondernemingsplan? :+

haha gewoon al zn geld opmaken aan mooie stallen en goeie paarden!
Maar nu al bedankt voor de tips. Ga er zeker iets mee doen. (:

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:34

Als dit een opdracht is wat voor de zomervakantie af moet zijn, dan wens ik je veel succes. Want dat is erg kort dag. Ik heb over mijn ondernemingsplan ongeveer driekwart jaar gedaan.

Ik zal even een korte indeling maken van mijn plan:
H1- persoonlijk ----- motivatie schrijven, cv schrijven, toekomstverwachting schrijven
H2- Bedrijf ------ bedrijfsidee beschrijven, personeelsbeleid beschrijven, bedrijfsgegevens, bedrijfslocatie, inkoopproces, bedrijfsrisico
H3 - Markt ------ marktanalyse, doelgroep, marktbenadering, concurrentie, kansen
H4 - financieel -------- balans, investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, cashflowoverzicht of ook wel liquiditeitsbegroting.

Dit is even kort samengevat, wat ongeveer 30 a 40 pagina's lang is.
Als je ergens wil beginnen, begin dan bij hoofdstuk 1, en beschrijf wat je wil enzo. Als je bij H3 bent, dan zou het verstandig zijn een soort markt onderzoekje te doen. Maak een enquete met makkelijk te beantwoorden vragen.

Doe je het over een manege, maak dan vragen over prijs en klantvriendelijkheid, en vraag deze dan aan manege klanten.
Doe je het over een pension stal, maak dan ook vragen over de prijs, alleen zijn die heel anders dan op een manege. Ook klantvriendelijkheid is belangrijk bij een pension stal, maar ook de kwaliteit die je voor je geld krijgt. Deze vraag je dan aan pension klanten.

Meer vragen kan via PB. ;)

Pucksnoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:45

kabwan schreef:
Als dit een opdracht is wat voor de zomervakantie af moet zijn, dan wens ik je veel succes. Want dat is erg kort dag. Ik heb over mijn ondernemingsplan ongeveer driekwart jaar gedaan.

Ik zal even een korte indeling maken van mijn plan:
H1- persoonlijk ----- motivatie schrijven, cv schrijven, toekomstverwachting schrijven
H2- Bedrijf ------ bedrijfsidee beschrijven, personeelsbeleid beschrijven, bedrijfsgegevens, bedrijfslocatie, inkoopproces, bedrijfsrisico
H3 - Markt ------ marktanalyse, doelgroep, marktbenadering, concurrentie, kansen
H4 - financieel -------- balans, investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, cashflowoverzicht of ook wel liquiditeitsbegroting.

Dit is even kort samengevat, wat ongeveer 30 a 40 pagina's lang is.
Als je ergens wil beginnen, begin dan bij hoofdstuk 1, en beschrijf wat je wil enzo. Als je bij H3 bent, dan zou het verstandig zijn een soort markt onderzoekje te doen. Maak een enquete met makkelijk te beantwoorden vragen.

Doe je het over een manege, maak dan vragen over prijs en klantvriendelijkheid, en vraag deze dan aan manege klanten.
Doe je het over een pension stal, maak dan ook vragen over de prijs, alleen zijn die heel anders dan op een manege. Ook klantvriendelijkheid is belangrijk bij een pension stal, maar ook de kwaliteit die je voor je geld krijgt. Deze vraag je dan aan pension klanten.

Meer vragen kan via PB. ;)

wauw kijk hier heb ik nog eens wat aan! wat geweldig!
het hoeft pas in november in geleverd te worden :)

kabwan

Re: je eigen stal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:48

Ik zou er gelijk aan beginnen. Het is zo'n groot werk, op het laatst gaat al je tijd er in zitten.
En die enquête zou ik zeker maken, dan krijg je hogere punten voor het extra werk wat je verricht hebt. En het is echt onwijs leuk. Heb 15 enquêtes op de post gedaan en er 6 terug gekregen. En elke keer als er weer een brief voor mij binnen kwam dan maakte ik een sprongetje, was dan echt benieuwd wat ze geantwoord hadden :o :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:55

Je kan op internet als je even googelt voorbeelden van ondernemingsplannen vinden. Als je die uitwerkt ben je al aardig op weg. Informatie over kosten etc. is denk ik ook wel te vinden op internet als je goed zoekt. Ten eerste kan je er bijvoorbeeld over nadenken of je een eigen bedrijf wil starten, of een bestaand bedrijf over wil nemen. Als je voor de laatste optie gaat zou je bijv. kunnen zoeken naar bedrijven die te koop staan, en wat daarvoor wordt gevraagd. Dan heb je verdere kosten er nog niet bij natuurlijk, maar het is een begin. Succes! :)

Edit: http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-st ... lan-maken/ ;)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:00

Alleen het opzoeken van een bestaand bedrijf op internet heb je niks aan.
Als je een bedrijf van 1 miljoen vind, dan heb je alleen het bedrag 1 miljoen en verder niks.
Denk dat een eigen bedrijf beginnen makkelijker is als je een kleine onderneming hebt. Dat kan zijn als een manege. Dan heb je alleen te maken met paarden, voer, personeel, en dan de lessen die gedraaid worden.
Heb je bij die manege een winkeltje, dan wordt het steeds moeilijker.
Dus ik zou het als ik jou was TS het bij een manege houden, of alleen een pension stal.

Edit: sorry juul: klinkt erg aanvallend nu ik het terug lees :o was niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:08

Met het opzoeken van informatie over bestaande bedrijven kom je wel degelijk meer te weten over kosten ;) Iig aanschafkosten van een bedrijfspand.

Nog een handige site: http://www.startbedrijf.nl

Ik heb dit namelijk zelf ook een keer allemaal uitgezocht :) Wel voor een ander soort bedrijf, maar dat maakt niet heel veel verschil. Maar ik ga niet alles voorkauwen, anders maak ik jouw schoolwerk :))

Edit: Is al goed kabwan!

Tanja

Re: je eigen stal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:52

Huiswerk topics zijn niet toegestaan, daarom hier een slotje.