Hoelang een paard op wei zetten???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxiloveu

Hoelang een paard op wei zetten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:27

Volgende week zaterdag krijg ik mijn eigen leasepaard, die nu nog een manegepony is.
Ik ben van plan hem een aantal dagen in de week te gaan leasen, maar begin nu nog met 1 dag ik de week namelijk op zaterdag.
Het is een manegepaard en hij staat eigenlijk bijna nooit op wei, alleen als hij al een aantal dagen niet in de lessen heeft gelopen gaat hij op wei.
Maar nu ik hem ga leasen wil ik hem ook graag op wei zetten, maar het is natuurlijk niet goed om hem al meteen een hele dag op wei te zetten......
Hoe zou ik dit het beste kunnen opbouwen???? Hij is momenteel 7 jaar oud, en toen hij 5 jaar oud was werd hij ingereden. Ik heb hem nu nog voor 1 dag in de week.

Sonraffie

Re: Hoelang moet ik mijn leasepaard op wei zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:35

Ik zou als ik jou was eerst 2 uurtjes doen, en dan elke dag 1 a 1, 1/2 uurtje erbij doen,

GittekeZ1

Re: Hoelang een paard op wei zetten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:40

gewoon aan de eigenaar vragen die weet wat er de dag er voor gedaan is
je kunt van hier uit niet zien hoe het gras er uit ziet veel suikers of weinig
veel of weinig gras
ook weet je niet wat het kracht voer is dat hij per dag krijgt etc.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:50

Ik ben dit jaar de eerste dag met 2 uurtjes begonnen.
Als dit goed gaat, kun je elke dag rustig opbouwen met een uurtje of anderhalf erbij.

Ik neem aan dat hij in de andere 6 dagen ook wel beweging krijgt?
Vind dat zelf altijd wel belangrijk, zeker in het begin, om ze lekker in beweging te houden.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:42

Rustig opbouwen. Als er veel gras staat echt maar max. 30 min. Is de wei 'kaal' kan het er rustig 2 uur op.

Maar wat gebeurd er de overige 6 dagen? Staat hij dan weer 24/6 op stal of hoe moet ik dit zien?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:45

je gaat hem 1 dag in de week leasen en dus ook rijden die dag. zet hem na het rijden lekker 1 a 1,5 uur in de wei zolang je hem maar 1 dag hebt. Als je hem vaker in de week hebt kun je op gaan bouwen. maar 1x per week is het niet handig hem vaak in de wei te zetten.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:58

wij beginnen met de 1e week 1 uur en dat de eerste maand per week met een half uur te verlengen en vervolgens met een uur. Werkt prima en er is er geen een ziek of hoefbevangen geweest

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 03:46

maar Ania, jij praat over een situatie waarin het paardje dagelijks in de weide gaat komen.

Ts least maar voor 1 dag, en zal denk ik alleen die dag de pony buiten kunnen zetten. Heerlijk voor hem, maar ik zou niet het houden bij maximaal 2 uur per dag. Er valt voor de pony niets op te bouwen als er iedere keer 6 dagen tussen de weidemomenten inzit.

En dan is 2 uur denk ik een veilige marge.

Veel plezier met de pony!

Groetjes Kim