Aanbindpaal trail / western voorbeeld gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Aanbindpaal trail / western voorbeeld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 20:59

Ik wil graag zo'n mooi zware rond houten aanbind-hek maken , dat je wel ziet op van die western / trektocht plaatjes , zo'n horizontale ronde paal , steunend op verticale ronde palen. Je kunt je paard daar aan vast binden , je zadel er op leggen.... maar nu kan ik er geen voorbeeld van vinden :P

Weet iemand toevallig een plaatje , of heeft iemand tips hoe je dit wel of juist niet aan moet pakken ? :)

Morrie

Re: Aanbindpaal trail / western voorbeeld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:02

ik heb er 1,maar dan van ijzer. Ding zit enorm ver in de grond, opdat de paarden (van de vorige eigenaar van het land) hem er niet uittrokken als ze gingen hangen
Ik zal es kijken of ik foto's heb, het ding is nu gebarricadeerd met schrikdraad tegen het schuren, ik bind nl. geen paarden aan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:09

Enige foto's die ik meteen weet staan in een boek van nathalie penquitt. Daar is de liggende balk omwikkeld met 1 laag fijnmazig vierkante hokjes gaas. Hoe de balken aan elkaar gemaakt zijn is op de foto onzichtbaar. Ik denk dat of de staanders met een pen/gat verbinding aan die ligger vast zitten of de bovenkant is een soort kommetje waar de ligger in rust samen met een paar heel lange sterke bouten.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 06:19

denk dat pen gat verbinding de enigste optie is, maar moet dan de ligger door of op de staander?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 09:40

Wat zou het nut van het fijnmazige gaas zijn.....? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:47

zoiets?

Afbeelding

het is mijn hooinet-rek :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:09

pmarena schreef:

Dat het halstertouw op zijn plek blijft zonder dat er knopen in hoeven.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:11

mijn buurvrouw heeft er zoeen.
ik zal even vragen of ik er een voorbeeld foto van mag maken,dan kijk ik gelijk naar de verbinding. ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:21

Wij zijn zo een hek rond onze piste aan het plaatsen, wij hebben alles gekocht bij een grote houthandelaar.
Verticale ronde palen diameter 15 cm, lengte 250 cm , er zijn gaten van 7,5 cm in geboord en daar passen horizontaal ronde liggers in van 7 cm, 250 cm lang.
Er zijn palen met gaten aan een , twee , of drie zijden.
Een verticale paal kost ongeveer 21 euro en een verticale ligger 5 euro in geimpregneert dennenhout, in hard hout is het veel duurder maar zal het ook langer meegaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:46

Je kunt hem rustiek maken van 3 boomstronken, of van 2 bielzen en 1 ronde balk.

Afbeelding

Kommetje in staanders maken en de ronde balk er met 2 fikse schroeven in vastzetten.
Over de ronde balk kun je nog een strook van dat spul waar ze bomen mee rond een paal vastzetten vasttimmeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 18:27

Arabesk schreef:
zoiets?

Afbeelding

het is mijn hooinet-rek :+

Dat heb ik hier ook al anderhalf jaar staan voor de hooinetten , is voor de netten al te slap , laat staan voor het aanbinden :P

Maar bedankt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 18:28

tamary schreef:
pmarena schreef:

Dat het halstertouw op zijn plek blijft zonder dat er knopen in hoeven.

Okee ! Typisch ! Misschien wel handig , maar doet wel behoorlijk afbreuk aan het uiterlijk denk ik , ik wil graag gewoon van die mooie ronde bruine houten palen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 18:29

mariska32 schreef:
mijn buurvrouw heeft er zoeen.
ik zal even vragen of ik er een voorbeeld foto van mag maken,dan kijk ik gelijk naar de verbinding. ;)

Oeh als je wilt !! Graag :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 18:31

MarcR schreef:
Wij zijn zo een hek rond onze piste aan het plaatsen, wij hebben alles gekocht bij een grote houthandelaar.
Verticale ronde palen diameter 15 cm, lengte 250 cm , er zijn gaten van 7,5 cm in geboord en daar passen horizontaal ronde liggers in van 7 cm, 250 cm lang.
Er zijn palen met gaten aan een , twee , of drie zijden.
Een verticale paal kost ongeveer 21 euro en een verticale ligger 5 euro in geimpregneert dennenhout, in hard hout is het veel duurder maar zal het ook langer meegaan.

Die rond-door-dornd omheiningen ken ik wel inderdaad , ziet er mooi uit +:)+

Maar voor zo'n aanbindpaal wil ik toch een wat grotere doorsnede bovenpaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 18:35

DubbelDun schreef:

Afbeelding

Kommetje in staanders maken en de ronde balk er met 2 fikse schroeven in vastzetten.
Over de ronde balk kun je nog een strook van dat spul waar ze bomen mee rond een paal vastzetten vasttimmeren.

Zou kunnen inderdaad :j

Ik heb vannacht een beetje het plan opgevat om eens te kijken of het wellicht een goede optie is om 2 bielzen in te graven , daar echt een rond gat in te maken en daar dan de balk doorheen te steken en dan weer een lange bout door bovenkant biels-ronde balk- nog een stukje biels zodat het geheel echt super-vast zit :)

Op de balk kun je dan nog zadels leggen , je laat de ronde balk een stukje uitsteken naast de biels zodat je daar nog bvb. een hoofdstel op kunt hangen , en bovenop de biels is het natuurlijk een stukje recht en dan kun je daar handig je poetstas op zetten :)

Ik ga eens even meten of dat zou kunnen gaan passen hier :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:17

pmarena schreef:
DubbelDun schreef:

Afbeelding

Zou kunnen inderdaad :j

Ik heb vannacht een beetje het plan opgevat om eens te kijken of het wellicht een goede optie is om 2 bielzen in te graven , daar echt een rond gat in te maken en daar dan de balk doorheen te steken en dan weer een lange bout door bovenkant biels-ronde balk- nog een stukje biels zodat het geheel echt super-vast zit :)

Op de balk kun je dan nog zadels leggen , je laat de ronde balk een stukje uitsteken naast de biels zodat je daar nog bvb. een hoofdstel op kunt hangen , en bovenop de biels is het natuurlijk een stukje recht en dan kun je daar handig je poetstas op zetten :)

Ik ga eens even meten of dat zou kunnen gaan passen hier :)

Ik wens je veel succes met het maken van gaten in je bielsen, ik hoop dat je over goed gereedschap beschikt om gaten van meer dan 7 cm diameter te maken
Treinbielsen zijn zeer hard, om gewoon scharnieren aan bielsen te bevestigen heb ik al een serieus boormachine nodig gehad.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 02:13

ik heb even voor je gekeken maar geen foto gemaakt [vond het een beetje brutaal om dat ongevraagd te doen als er niemand thuis is]
het zit daar ook zoals in het voorbeeld plaatje alleen dan niet van bielzen maar de zelfde dikke boomstammen.
ik schat een 20 cm rond?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 02:24

Hee die hebben wij midden in het bos staan, vroeg me altijd al af wat dat was.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:24

zoek even op internet naar rondhout er zijn bedrijven die eiken palen verkopen in 15 of 20 cm doorsnee zorg er wel voor dat je inlands eiken hebt amerikaans eiken rot te snel weg in de grond ,je kan dan in de staanders een kommetje maken en daar de ligger op leggen het bevestigen kan je denk ik het beste met een draadeind doen (heb je wel een lange boor nodig