Wat vinden jullie va dit kostenplaatje ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marthaaa

Wat vinden jullie va dit kostenplaatje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:23

Sorry als er al zo'n topic is .

Ik heb net een kostenplaatje gemaakt voor een eigen paard bij de eenmalige aanschafkosten .
Een winterharde zodat hij 24/7 op het land kan staan en ik zou er Recreatief mee gaan rijden met de nadruk op dressuur waar ik misschien wel een proef mee zou rijden .
Maar oke , wat vinden jullie van dit ? :

Zadel : 600 +/- euro
Hoofdstel : 50 euro
Halster (2x) : 40 euro
EHBO-set : ? Aan hoeveel zal ik ongeveer moeten denken
Zweetdeken (Is dat nodig?) : 50 euro
Longeerlijn : 20 euro
Dekje (2x) : 60 euro
Pees & kogel beschermer set : 45 euro
Transportbeschermer : 50 eurp
Bit : 20 euro
Teugel : 20 euro
Halstertouw : 10 euro
Vliegendeken (Als dat nodig is) : 50 euro
Longeersingel : 50 euro
Longeerzweep : 10 euro

Alvast Bedankt !
Laatst bijgewerkt door Marthaaa op 22-04-11 22:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura_x_

Re: Wat vinden jullie va dit kostenplaatje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:25

Ik denk dat je kostenplaatje wel klopt. Zweetdeken heb ik zelf niet en vliegendeken ook niet. Ik heb vliegenspray. Mijne staat ook 24/7 buiten :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:25

300 voor een goed zadel is wel wat weinig......

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:26

Dat kan inderdaad ook wel , gewoon vliegenspray .

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:27

_Sim_ schreef:

Nu ik er op terug kijk is dat inderdaad erg weinig , heb wel een mooi zadel gezien voor 625 , iets realistisher .

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:28

_Sim_ schreef:

Ook mijn eerste gedachte.
Zou daar toch wel 1000 euro voor uittrekken, als je dan een goede zadelmaker laat komen, kan je een goed zadel aan laten meten en hoef je niet perse de goedkoopste te nemen.

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:29

Heb het zadel veranderd in +/- 600 omdat ik voor die prijs toch wel mooie heb gezien .
Maar voor een echt goed zadel wil ik wel wat meer betalen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:30

300 voor een zadel vind ik wel erg weinig, onderschat een goed passend zadel niet! als je het toch wat goedkoper en vrijwel altijd passend wilt hebben kan je misschien ook kijken naar boomloos... zo kost een barefoot dry-tex cheyenne 399,- (geloof ik), en daar komen dan nog wel een goede pad (80,-), singel en beugels bij

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:30

Mee eens - vliegenspray werkt prima en 300 euro is idd weinig voor het zadel. Als je wilt longeren, dan denk ook aan een longeersingel en longeerzweep. Touwtjes kan je makkelijk en goedkope vinden bij de Gamma of zo. Veel succes en plezier met je paard -- de planning is al leuk, he?

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:32

eefj33 schreef:
300 voor een zadel vind ik wel erg weinig, onderschat een goed passend zadel niet! als je het toch wat goedkoper en vrijwel altijd passend wilt hebben kan je misschien ook kijken naar boomloos... zo kost een barefoot dry-tex cheyenne 399,- (geloof ik), en daar komen dan nog wel een goede pad (80,-), singel en beugels bij

Aan een boomloos zadel heb ik ook wel eens gedacht
De cherokee vind ik ontzettend mooi !

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:32

niet bezuinigen op paswerk he?
Er zijn ook zadelpassers die 2e hands verkopen en hem op maat vullen. (tenzij het echt niet kan).
Rekenen ze soms wel wat meer voorrijdkosten voor ivm het minder verdienen door hun zelf.

Zo heb je voor enkele jaartjes of net wat korter een passend zadel zonder dat ie duur was.

Ga nooit zelf op mp maar wat gokken. Paswerk is noodzakelijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:32

Een winterharde zodat hij 24/7 op het land kan staan en ik zou er Recreatief mee gaan rijden met de nadruk op dressuur waar ik misschien wel een proef mee zou rijden.

Houdt er rekening mee dat ook winterharde paarden om wat voor reden dan ook weleens binnen kunnen moeten staan. Als je een paard 24/7 op het land wilt moet je een groot land hebben, met schuilstal. Door de dikke vacht dat ze 's winters aanmaken kun je vaak stukken minder fanatiek rijden. Zonder (een stukje) te scheren of dekens kun je 's winters niet trainen. Je kunt je paard namelijk niet een uurtje op stal zetten om te drogen

Zadel: 300 euro. Een goed leren zadel vind je niet ik deze prijsklasse. Een wintec wel, maar dat moet je maar net lekker vinden rijden.Hoofdstel: 50 euro.
EHBO-set: ? Aan hoeveel zal ik ongeveer moeten denken. Ik heb als EHBO set acderm en een schone handdoek, een schaar en een rolletje verband. Alles waar ik meer voor nodig heb dan dit laat ik aan de DA over.
Zweetdeken (Is dat nodig?): 50 euro. Of je een zweetdeken nodig hebt hangt er vanaf wat je wilt doen. Een ongeschoren paard krijgt het onder een zweetdeken alleen maar warmer. Een geschoren paard heeft veel meer nodig dan alleen een zweetdeken.
Longeerlijn: 20 euro
Dekje (2x): 60 euro
Pees & kogel beschermer set: 45 euro
Transportbeschermer: 50 euro
Bit: 20 euro
Bandage : 20 euro. Waar heb je bandages voor nodig als je peesbeschermers hebt?

Poetskist, borstels, zeep voor je paard, spul om je leer te onderhouden, voeremmer, gewone zweep staan allemaal nog niet op je lijstje.

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:33

orlys_dream schreef:
Mee eens - vliegenspray werkt prima en 300 euro is idd weinig voor het zadel. Als je wilt longeren, dan denk ook aan een longeersingel en longeerzweep. Touwtjes kan je makkelijk en goedkope vinden bij de Gamma of zo. Veel succes en plezier met je paard -- de planning is al leuk, he?

Longeersingel & zweep staan ertussen .

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:34

Ik denk dat je over het algemeen wel een realistisch beeld hebt van de kosten. Zie ook net dat je je budget voor het zadel hebt aangepast, dat was namelijk ook mijn struikelblok.
Vliegendeken zou ik niet vooraf aanschaffen veel paarden hebben er geen nodig, en kunnen inderdaad zoals al gezegd met een goede vliegenspray af.

In ieder geval veel succes en vooral plezier bij de voorbereiding op je toekomstige paard!

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:35

Sorry -- is laat en heb overheen gelezen re longeersingel en zweep . . . Als voor EHBO dingen, een digitale thermometer en betadine (ik gebruik betadine scrub, maar je hebt van de shampoo, oplossing en zalf, ook). Nogmaals veel plezier met je paard!

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:36

Vjestagirl schreef:
Een winterharde zodat hij 24/7 op het land kan staan en ik zou er Recreatief mee gaan rijden met de nadruk op dressuur waar ik misschien wel een proef mee zou rijden.

Houdt er rekening mee dat ook winterharde paarden om wat voor reden dan ook weleens binnen kunnen moeten staan. Als je een paard 24/7 op het land wilt moet je een groot land hebben, met schuilstal. Door de dikke vacht dat ze 's winters aanmaken kun je vaak stukken minder fanatiek rijden. Zonder (een stukje) te scheren of dekens kun je 's winters niet trainen. Je kunt je paard namelijk niet een uurtje op stal zetten om te drogen
.

Er is een pensoinstal in de buurt waar je in de stal en 24/7 op de weide kunt staan .
Dus mocht ik van te voren weten dat hij naar binnen moet moet dat nog altijd kunnen .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:36

Ik zou op het zadel eigenlijk nog hoger inzetten dan die 625... of je moet 2e hands gaan aanschaffen.
Sommige paarden hebben namelijk moeilijke ruggetjes waar maar enkele zadels op passen :j
Zo zat ik bij mijn merrie altijd vast aan een zadel van bijna 2000,-

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:50

Kun je niet wat spullen 2e hands kopen? Zoals dekens, kappen. Op dat zadel zou ik zeker niet besparen en daar zeker 1000 euro voor neertellen- zodat het goed past. Sommige mensen verkopen de hele paardenset ivm beindiging hobby- kijk een op MP. 1 keer rollen in de wei en je nieuwe deken is toch niet meer nieuw.
Voor paarden die op de wei staan is een vliegenmasker nog een must.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:03

Marthaaa schreef:
Sorry als er al zo'n topic is .

Ik heb net een kostenplaatje gemaakt voor een eigen paard bij de eenmalige aanschafkosten .
Een winterharde zodat hij 24/7 op het land kan staan en ik zou er Recreatief mee gaan rijden met de nadruk op dressuur waar ik misschien wel een proef mee zou rijden .
Maar oke , wat vinden jullie van dit ? :

Zadel : 600 +/- euro dit zou ik nog naar boven toe draaien en minimaal 1500 pakken
Hoofdstel : 50 euro is erg veel een leuke 2e hands of een leuke aanbieding kun je voor 30 uit de voetten
EHBO-set : ? Aan hoeveel zal ik ongeveer moeten denken afhankelijk hoe uitgebreid je wil, een goedde zal minimaal 40 zijn
Zweetdeken (Is dat nodig?) : 50 euro afhankelijk maar ook die heb je nieuw voor 10 a 15 euro, even zoekken
Pees & kogel beschermer set : 45 euro zou ik achterwege laten, tenzij je de cross in gaat of je paard aan tikt
Transportbeschermer : 50 eurp ook die zou ik achterwege laten
Bit : 20 euro een leuk bit 2e hands kun je al voor een 10je hebben
Teugel : 20 euro ben ik zo antiek dat die dingen niet meer bij het hoofdstel worden verkocht ?, of rij je western ?

kleine toevoeging
zorg dat je zeker een potje achter de hand hebt voor evt probleempjes die zich voor kunnen doen 100
en een medisch potje voor da bezoekjes (hier durf ik geen getal neer te zetten ik zou denken 500 minimaal)

Alvast Bedankt !

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 07:27

ik mis borstels

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 07:36

Ik vind €40,- voor een halster nogal veel. Vooral als je daar 2 halsters van wilt hebben. Ga dan voor één goede van +/- 30 á 40 euro en één gewone van €15,-.

Verder lijkt me de vliegendeken niet echt heel belangrijk. Aangezien je niet echt volop wedstrijden wilt gaan rijden, transportbeschermers ook niet.

Verder is het wel een realistisch lijstje. Wij hebben een...Wintec Pro (geloof ik), hartstikke lekker zadel, voor €500,- dus da moet lukken. Al kun je natuurlijk beter naar de zadelmaker gaan, dan weet je zeker dat het zadel goed ligt en je paard geen rugklachten gaat krijgen.

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 07:51

Marthaaa schreef:
Zadel : +/- 1000 euro
Hoofdstel : 50 euro
EHBO-set : 40 euro
Zweetdeken (Is dat nodig?) : 30 euro
Pees & kogel beschermer set : 45 euro
Bit : 20 euro
Vliegennetje : 20 euro
Longeerhulp : 35 euro
Borstes : 30 euro ?
Ledervet : +/- 10 euro
Hoevenvet : 15 euro
Beugels : +/- 30 euro
Beugelriemen : 20 euro
Singel : +/- 40 euro ?
Laatst bijgewerkt door Marthaaa op 23-04-11 08:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:10

Longeersingel? Je kan ook zo'n longeerhulp kopen
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2280009 Scheelt weer 20,- euro. ;)

Bandages, transportbeschermers en peesbeschermers heb je helemaal niet nodig tenzij je paard aantikt. Hoevenvet is ook onzin.

Ik zou vooral zorgen voor een goed, op maat gepast, zadel. Een halster van een tientje heeft een paard geen last van, een slecht zadel wel. :)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:18

Ik denk dat voor de eenmalige kosten je een aardig eind in de buurt komt, maar tel vooral ook de eetbak, drinkbak en weide afzetting mee. Daarnaast zijn de eenmalige kosten niet wat een paard duur maakt. Ook bij 24/7 op de wei, kost een paard toch nog aardig wat, er moet bijgevoerd worden, hoeven, dierenarts, tandarts enz. Bij af en toe een wedstrijd, zal er een trailer moeten zijn, en een auto die deze trailer kan trekken. Vaak zijn de aanschaf kosten wel te overzien. Dat is een flink bedrag, wat je vooraf bij elkaar kan sparen. Het onderhoud van zo'n dier blijft echter elke dag geld kosten, en dat moet je natuurlijk wel op kunnen hoesten. Lukt dat allemaal ?
Dan wens ik je alvast heel veel plezier met je paardje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:20

IK denk eerder dat je probleem de maandelijkse lasten gaan worden. De aanschaf is eenmalig, maar je woont nu jammer genoeg in zo'n beetje de duurste omgeving om een paard te houden.
Alleen voor land ben je hier al snel 150 euro p. maand kwijt, en daar komt natuurlijk nog het een en ander bij......denk aan krachtvoer, je hooi in de winter, eventueel het stro voor de schuilstal, de hoefsmid, je entingen enz. enz.