Zelf een hooiruif maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Zelf een hooiruif maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 14:14

Zomerseizoen komt er weer aan *\o/* dus de paardjes gaan weer lekker naar buiten!!
Mijn fjord moet helaas op paddock, ivb gezondheidsredenen..
Nu zat ik een beetje rond te kijken naar een hooiruif (staand) maar vind ze een erg duur. Dus dacht ik, ik heb een handige man dus wil die vast wel voor mij een hooiruif met me maken :D

Iemand tips? Of je eigen creatie op de foto? Ben wel benieuwd!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:16

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 14:18

Oke zal even gaan kijken op de link.
Had hier ook al op bokt gezocht maar vond alleen topics van uit 2007/2008

Jessicauvita

Re: Zelf een hooiruif maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 14:21

Dat ziet er mooi uit :)

Zelf wil ik geen net, gewoon iets met een bak ofzo.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:17

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:56

Ik had eerst kleinmazige hooinetten aan de round pen hangen, maar daarbij viel toch te veel op de grond wat ze bij nat weer niet opaten dus dat werd alsnog een beetje viezig :o . Nu hebben we de hooinetten in een stapelbak gemonteerd (of nou ja: we hebben musketonhaken in de stapelbak gemonteerd en daar klikken we de netten in), wat ze ook meteen een meer natuurlijke eethouding geeft:

Krat tweedehands gekocht bij http://www.kruizinga.nl voor 50 Euro (geloof ik).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:32

Ik heb een vat genomen en daar de bovenkant vanaf geslepen. Het kraantje staat altijd open, om eventueel regenwater meteen te laten weglopen. Als het vat met hooi is gevuld ligt er een stuk betongaas overheen, wat precies in het vat past en meezakt met het leegeten door het gewicht. Ik gebruik hem nu 2 jaar en ben er heel tevreden over. Er gaat bijna niets verloren. Nummer 2 staat klaar om gemaakt te worden!

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:44

Ik wilde beschutting tegen regen (nat hooi lusten ze hier ook niet), en grootste deel achter stroomdraad ivm schuren en genoeg ruimte overhouden om niet klem gezet te worden.
http://www.blink.dds.nl/morganhooiton230111.JPG (op de foto weliswaar maar 1, maar nu eten ze heel vaak samen uit deze tonnen.)

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:34

hoi hoi

wij hebben de winter onze paarden in de rijbak gehad om het grasland te sparen voor nu, wat wij gedaan hebben werkt erg goed en is erg goedkoop in verhouding..
we hebben een cementbak gekocht daar 4 gaten in gemaakt onderop in de bodem, en daar 4 haakjes (1 per gat)in gedraaid het zijn een soort schroeven met een oogje erop en aan de onderkant moertjes er tegen gedraait zodat het vastzit (de uitstekende stukjes hebben we afgezaagd met een ijzerzaag)..
we hebben een hooinet er op de kop in helemaal gevult met hooi en daar 4 karabijnhaken aan bevestigt, die klik je zo in de oogjes van de ton, het is elke dag je hooinet even losklikken open draaien en er weer in doen..
voor het gewicht hebben we een tegel erin liggen zodat hij niet omvalt, en de zak zit er extpres op de kop in goed vastgeknoopt zodat ze zich niet kunnen verstrikken in het draad..
mocht je balangstelling hebben voor foto's moet je me dat even laten weten dan maak ik wat foto's ervan, het is simpel en je bent voor ongveer15 euro klaar..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:49

Als ik 1 tip mag geven... Voer je paard(en) nooit in een hooiruif!
Is enorm slecht voor de luchtwegen (dit is ook bewezen)
Als je perse niet op de grond wilt doen kun je zoals snuffie een grote vierkante bak nemen, onderkant gaten in maken (of zitten er soms al in) hooi erin klaar, idealer is zelfs als je er nog betongaas inknipt (wat je op het hooi legt) met maas van 5 bij 5 of 10 bij 10cm hierdoor eet paard rustiger, doet langer met hooi en trekt hij niet alles in een keer eruit :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:59

Als je paarden honger hebben, eten ze ook nat (schoon!) hooi wel hoor... een hooiruif is echt slecht voor de luchtwegen!

Ik voer ze vanuit een houten kuub-krat van hardhout. Hij staat er nu al een aantal jaar, en is nog steeds in super conditie. Omdat het houtenplanken aan de onderkant zijn, kan de regen er goed uit.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:22

Wat ik bedoel is meer zoiets

Afbeelding

Wel open maar toch van de grond af. Mijn paard heeft vorig jaar zandkoliek gehad, dus ben voorzichtiger geworden. Voerde altijd hooi in een cementbak maar paardje gooide de bak om en ging verder eten op de grond.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:31

Leuke topic!!.. Hier ben ik ook erg benieuwd naar.. Zelf die topic met hooinet xl .. Echt geweldige idee!!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:48

Die hooruif op je voorbeeldfoto is gemaakt voor veel kleinere pony's/dieren. Het is niet de bedoeling dat ze daar van bovenaf bij komen. Daar komt bij dat ik 'm gevaarlijk vindt, er zou maar eens een hoef tussen die tralies komen...
Hij lijkt ook gemakkelijk om te kunnen vallen.

Richard_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:30

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:38