wel of geen bordje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leentje1975

wel of geen bordje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:01

Misschien een raar onderwerp ik weet het niet, maar ik wordt onderhand een beetje simpel van alle vragen van mensen.

Ik heb 4 paardjes, een belgische merrie van 6 jaar en 3 shettertjes van 20, 11 en 6 jaar.
Deze staan bij mij het hele jaar rond in een grote paddock met een grotere en een kleinere schuilstal, er wordt regelmatig mee gereden en gemend en ik voer ze twee keer per dag zelf. De mest wordt er elke dag uitgemest en in principe krijgen ze genoeg te eten (vaak zelfs nog teveel) en hebben een prima liksteen. Zomers zijn ze altijd zo mooi, allemaal in de appeltjes zeg ik dan maar.
Ze staan op een dikke laag houtsnippers met een groot betonplateau voor de schuilstal en een betonvloer erin.
De 3 shetters zijn alledrie hoefbevangen geweest waarvan de 11 jarige al behoorlijk die wil ook niet meer op de straat lopen.
De belgische merrie heeft net weer een flinke mijtaanval op haar benen gehad en heeft gewoon haar verzorging meer dan nodig.
Nu heb ik dus ook al het aanbod gehad om een hectare weide te huren van iemand voor de zomer, 50 euro per paard. Maar dan moet ik de groep
uit elkaar gaan trekken, want die van 11 jaar mag van mij absoluut niet meer op het gras want vorig jaar stond hij op een superschrale wei maar ging het ook bijna weer verkeerd dus die graast nu heel af en toe een half uurtje aan de hand met een wandeling. Nou ja je laat hem daar dan niet alleen staan dus er blijft er dan nog eentje thuis en ik weet niet hoe de belgische merrie gaat reageren op flink wat eiwitten, behoorlijk jeuk enz enz ga ik vanuit.

Nu staan ze daar prima, schoongepoets, verzorgt altijd voldoende eten en water en nog krijg ik om de haverklap de vraag, die paarden dat hoort
zo niet, die moeten op de weide want een paard hoort op gras, dan kan ik het verhaal weer voorkauwen waarom enz enz. Ja mijn paarden zijn lekker verkeersmak zo dicht langs de weg maar er stoppen dus ook genoeg mensen bij het hek dus om praatjes zit ik niet verlegen.

Nu heb ik al gedacht om een bord te laten maken waarop alle info staat en waarom dat deze paarden zo staan want er zijn zelfs mensen geweest die belden naar de dierenbescherming omdat die paarden daar zo zielig stonden zonder voer!
Ipv dat ze mij nou eerst even vragen.

Nou wat vinden jullie? Zal ik een bord laten maken en wat zou ik daar dan op kunnen laten zetten?
Ook voor de nodige mensen die mijn paardjes vaak brood komen brengen want ze zijn zo zielig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:04

Ik heb zo vaak een bord op gehangen, heeft geen zin.Werd gewoon weggehaald en gezeur bleef door gaan.Maar je kan het altijd proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:08

Je kunt natuurlijk altijd een bordje maken , maar wellicht valt er ook iets aan het "zicht" te doen ?

Ik weet niet hoe het er nu uit ziet natuurlijk , zoals je het verteld is dat niet helemaal duidelijk.

Als je nu maar een heel klein , rommelig stukje hebt waar ze tussen de drollen op staan zonder dat er hooi of iets zichtbaar is , dan kan ik het me voorstellen dat het er wat sneu uit ziet :P

Maar is het een lekker ruim stuk met een ruime zandpaddock , alles goed verzorgd en schoon , mooie afrastering , een mooi hooinet buiten waar ze met zijn allen aan kunnen eten en altijd wat hooi in zit....dan is het natuurlijk al een heel ander plaatje :)

Ik heb zelf gekozen voor de dijkwei waar mensen langs komen , om een bordje op te hangen met iets in de trant van :

Beste dierenliefhebber ,

wij krijgen genoeg goed voer en lekkers van onze baasjes ,
van extra goedbedoelde hapjes krijgen wij buikpijn.

NIET voeren dus a.u.b. , bedankt !

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:14

Jou stalling voor je paarden klinkt erg fijn. Ze kunnen altijd naar buiten of naar binnen, krijgen genoeg beweging en voer. :)

Mensen denken vaak dat ze het beter weten. Ik denk dat je dit ook altijd zal blijven houden.
Ik zou geen bord ophangen over de huisvesting en de hoefbevangenheid. Het zijn ten eerste jou paarden en jij onderhoudt ze goed. Ten tweede, dat andere mensen vinden dat het anders moet, dat is hun probleem.
Ik snap je moedeloosheid, maar misschien moet je daar een beetje afstand van nemen?
En over de dierenbescherming. Ik zou zeggen: laat ze lekker bellen. Jij onderhoudt jouw paarden goed en dat is wat je in je achterhoofd moet houden. Ik snap dat het heel vervelend is, want het is een hoop rompslomp voor niks.

Over het voeren zou je eventueel wel een bordje kunnen ophangen. Vaak hoor je dat het geen zin heeft, maar er zijn soms toch 1 of 2 mensen die het wel serieus nemen.
En dat zijn er dan toch weer meer dan geen. ;)

Over hoefbevangenheid kan je ook op hoefnatuurlijk kijken. Daar staan de nieuwste ondervindingen op. :) Misschien heb je er wat aan.

Succes!

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:16

Ze staan op een lang uitgestrekt stuk langs een doorgaande weg, zorg altijd dat het netjes aangeveegd is, twee grote kuipen staan er vol hooi. Veeg zelfs de weg aan en de weggegooide blikjes van automobilisten ruim ik ook op. Op een goeie dag haal ik er zeker 5 tot 6 uit de paddock en berm erlangs weg. Dus doordat er zoveel mensen langskomen moet ik wel zorgen dat het netjes is.
Het hekwerk is opgeknapt sinds wij het hebben en twee keer per dag haal ik de mest eruit.
Maar toch ergens in het beeld van de mensen klopt het niet, daarom zit ik er ook aan te denken om het stuk van hoefbevangenheid erneer te zetten op het bord. Infobordjes staan er toch ook al genoeg in het dorp. maar het stukje van niet voeren zal ik zeker in mijn achterhoofd houden.

Ik merk zodra er iets van verandering in het voer komt ze hier allemaal dus ook gelijk op reageren, dus ik probeer het ritme er gewoon in te houden, er wordt met de paardjes gewandelt en dan mogen ze ook wat grazen aan de hand.
Overigens weet de inspecteur hier van de regio over welke paardjes het dan gaat dus gaat er niet op in. Ze heeft wel eens bij het hek staan kijken hoorde ik van een van mijn bijrijdsters dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over.
Hoefsmid komt regelmatig, veearts rijd ook elke dag langs dus als er problemen zijn hoor ik het gelijk.
Alleen af en toe wordt je er wel eens wat moedeloos van....

maar als er iemand nog een leuke tekst heeft hoor ik het graag.
Laatst bijgewerkt door leentje1975 op 21-04-11 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:18

Misschien kan je een bordje op hangen met een uitnodiging,mensen komen dan kijken en dan ga jij uitleg geven.

leentje1975

Re: wel of geen bordje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:22

Geloof niet dat ik daar een bordje voor neer hoef te hangen hihi, de mensen komen zo ook wel. Sta regelmatig smorgen met iemand weer te praten en uit te leggen.
Maar het gaat om de roddel en achterklap die je via via weer hoort van "goedbedoelende" mensen.
Ik ben er natuurlijk niet de hele dag en heel veel mensen hebben hun oordeel klaar zonder het hele verhaal te weten en dat vind ik vaak zo zonde.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:24

Klopt, ik heb ook zo veel gezeur gehad,vorig jaar had hij een slokdarm verstopping hij staat altijd buiten.Komt er vrouw langs met haar hond, is hij ziek? Dus ik zeg ja en leg uit wat hij heeft, zegt ze, ja het is toch van de kou he.Grrrrrrrrrrrrrrrr ik heb me op een gegeven moment niet eens meer vededigd.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:28

Nou ja dat gevoel dat ken ik, mensen met paarden snappen het dan nog wel. En ze staan er ook al bijna 2 jaar, maar vooral zomers met alle campinggasten en wat hier dan nog meer ronddwaald wordt het al een heel stuk moeilijker.
En ik was dan van plan om een bordje te laten maken en aan een paal op te hangen maar ben ook bang dat ze hem er weer afhalen, genoeg rampjeugd hier om het zo maar even te noemen. Heb ook al gedacht om de gemeente te bellen ivm een vuilbak daar. Man man je wil niet weten wat ik daar elke dag langs de weg opruim.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:30

Kan je niet zo,n schep vangnet laten plaatsen?

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:38

Nou ja daar zat ik ook aan te denken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:12

Ik zou wel een bordje ophangen.
Met een korte uitleg over hoefbevangenheid.

Ik vindt het wel goed dat mensen je aanspreken of de DB bellen als ze denken dat er verwaarlozing is en niet de kop in het zand steken. Maar de meeste weten niets over paarden en trekken foute conclusies. Met zón bordje overtuig je in elk geval wel een aantal van hen dat ze toch goed verzorgt worden.

Toevallig vorige week nog een tante op verjaardag terrecht gewezen en uitleg gegeven.
Vergelijkbare situatie als bij jouw. Maar wel een modderpoel ook. Ze vond dat de ponys naar binnen moesten, op stal
Ze heeft meermaals de DB gebeld. En vond het SCHANDALIG (ze was echt boos) dat de DB niets deed.
Ik wist over welk stuk ze het had en heb haar even haarfijn uitgelegd dat die ponies ook een verhard stuk hebben, maar dat ze dan ook duidelijk zelf kiezen in de modder te staan. En dat paarden 24/7 in stal vele malen "erger" is dan lekker in de buitenlucht, ook hartje winter. Als er maar een schuilstal oid is en genoeg gevoerd wordt. En ook over het gras kapot lopen in de winter en hoefbevangenheid heb ik haar uitgelegd.
Uiteindelijk (ze is best koppig) droop ze af en moest ze eigenlijk wel toegeven dat de dieren er goed doorvoed en best happy uitzagen, maar ze vond het zo zielig die paarden in de regen enzo. :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:24

Ja, gewoon doen. Zo geef je duidelijkheid, ook naar de mensen die niet mondig genoeg zijn om ernaar te vragen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:26

ik heb een papier gemaakt dat de paarden echt wel goed verzorgt werden en ik nliever niet had dat al het keukenafval in de weide terecht kwam. ik vondt van alles, prei, broccolie, spruiten aard schillen.

Nu zie ik het ook eigenlijk nooit meer. Maar komt ook doordat bij mij altijd diezelfde mensen lopen en nu toch wel doorhebben dat de paarden het wel goed hebben. Al staan ze veel op kale weide. Volhouden en mnesen erop aan spreken. Ze bedoelen het wel goed, alleen hebben ze d eballen verstand ervan. Als jij ze dat stukje verstand meegeeft, dan kan het helpen. Gewoon volhouden en idd een afvalbak vragen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:44

jes_sira schreef:
Ik zou wel een bordje ophangen.
Met een korte uitleg over hoefbevangenheid.

Bordje kan best, maar hou het zo kort mogelijk. Uitleg is te lang, je hebt meer kans met iets als :
aub niet voeren
speciaal dieet onder begeleiding van dierenarts.

Kwibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:48

Vreselijk is dat, he?! Buitenstaanders vinden dat ze het altijd beter weten of ze negeren gewoon de bordjes. Maar wel fijn dat sommige mensen vragen hoe het in elkaar steekt, ook al is dat niet zo leuk voor jou om het 10x uit te leggen.

Ik heb wel eens een 'pakkend' bordje gezien:

Afbeelding

En misschien daarnaast een geplastificeerd A4tje met uitleg erbij en als je het dramatischer wilt doen, ook het A4tje verspreiden in de buurt. Wellicht ergens een stempel van de dierenbescherming erbij zetten. :o

Maar als ik jou was zal ik in elk geval wel iets ophangen. Je weet maar nooit of het iemand/kinderen een keer heeft tegen gehouden om eten te geven.