Warm watervoorziening in de paardenstal (op stroom)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Warm watervoorziening in de paardenstal (op stroom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:46

Wij gaan binnenkort een nieuwe stal bouwen en daarin komt een wasplaats.
Daarvoor wil ik graag warm water hebben.

Graag hoor ik van anderen hoe zij hun warme water geregeld hebben. Hoeveel liter inhoud bij een boiler/benodigde stroomcapaciteit, warmwaterdoorstromers (schijnen overigens zoveel vermogen nodig te hebben dat dit waarschijnlijk geen optie zal zijn voor ons) of warmwaterkraan (met interne verwarmer op stroom)

Hoeveel liter warm water (per minuut) heb je nodig om fatsoenlijk je paard te wassen?
Hoeveel minuten heb je bij een bepaalde inhoud warm water?

Hoelang duurt het voor je boiler weer opgewarmd is na verbruik van het warme water? (zag dat daalderop close-in boilers heeft die 5 liter heet water inhoud hebben, wat 14 liter warm water geeft en 10/13 minuten opwarmtijd. Is dat een voldoende aantal liters?

En hoe gaan jullie om met vorst? Kan zoiets makkelijk vorstvrij aangelegd worden? Op welke manier? De stal is niet geisoleerd, maar de zadelkamer die naast de wasplaats ligt en waarin de meterkast en wateraansluiting komt zou eventueel wel geisoleerd kunnen worden of eventueel de meterkast verwarmd? Kraan kan direct door de wand naar de wasplaats.

Zit er nog een mengkraan tussen de boiler en je kraan/slang? Wat voor kraan? Bad-douche combikraan?) of aparte kraan voor het warme of het koude water?

Ik hoop op tips, links met voorbeelden, types/merknamen etc!
Alvast bedankt!

_Lucifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:52

Ik heb alleen ervaring met een boiler van 50 liter. Merk en type weet ik zo niet. Deze geeft +/- 125 liter warm water. Afhankelijk van de capaciteit van de sproeikop die je gebruikt bepaalt hoe lang je warm water hebt om te wassen. Een sproeikop met een capaciteit van 6 liter per minuut geeft bij deze boiler dus +/- 20 minuten warm water. Ik vind een beetje krachtige straal wel fijn i.v.m. een bijna wit paard en een palomino. Het stof/vuil spoelt daardoor beter uit de vacht.
Hij heeft wel een opwarmtijd van meer dan een uur, dus daar moet je wel rekening mee houden (bij ons is hij dus niet constant op het stroomnet aangesloten, alleen als ik hem ga gebruiken, dus op tijd de stekker erin en niet vergeten eruit te halen).
Wij hebben vanaf de boiler een koude en warme aanvoer naar een mengkraan.
Met vorst heb ik geen ervaring, de ruimte is bij ons geïsoleerd, maar islolatie zal zeker werken i.v.m. verkorten opwarmtijd.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:48

Wij hebben momenteel een keukenboiler van 10 liter, daarmee kun je 1 paard wassen.
Hoeveel minuten je warm water hebt durf ik niet te zeggen, volgens mij is het hoe warmer je hem zet hoe sneller het warme water op is.
Heb ook nog nooit getest hoeveel tijd er tussen zit dat het water weer warm is.
In de toekomst gaat dit veranderen, wij hebben plannen voor een CV ketel.
Onbeperkt warm water en een verwarmde zadelkamer *\o/*

joyce B

Re: Warm watervoorziening in de paardenstal (op stroom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 23:30

Heerlijk!
Wij hebben geen gas richting de stal, dat zou ook nog een hele langeleiding moeten worden, of dwars door een stuk bos en tuin heen graven, stroom is al erg lang ivm vermogen.

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Hopelijk komen er nog wat meer bij!