Onderhoud Rambo dekens: zelf wassen of uitbesteden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Onderhoud Rambo dekens: zelf wassen of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:50

Vraag aan eigenaren van Horseware Rambo dekens :)

Omdat het niet meer zo heel koud is, wil ik mijn gevoerde Rambo dekens gaan wassen.
Ze waren flink aan de prijs en ik ben er dan ook echt zuinig op en wil ze goed onderhouden.
Ik vraag me af of ik het wassen moet uitbesteden of dat ik het beter zelf kan doen.

Er zijn verschillende bedrijven die dekens wassen aanbieden, al dan niet gecombineerd met waterdicht maken.
Maar ik heb geen idee wat de kwaliteit daarvan is: ik heb geen zicht op de zeep of 'waterdichtmaakspul' die ze gebruiken.
Dus ik kan het misschien ook zelf doen met speciaal Rambo-wasmiddel, gewoon lekker soppen in het bad.
Het is dus niet een afweging vanwege het geld, maar meer vanwege het 'goed' houden van de dekens.

Wie oh wie helpt mij de afweging maken?

Groetjes, :wave:
Rumpleteaser

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:54

Ik was mijn Rambo's en Rhino's zelf op 30 graden met een zacht wasmiddel. Heb namelijk een kaartje van een van de oudere dekens waarop stond dat dat kon. En ze zijn nog gewoon regendicht.

lonnie

Re: Onderhoud Rambo dekens: zelf wassen of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:23

ik was mijn waterdichte niet zelf (de onderdekens van Rambo wel) maar breng ze weg. Ik bestel bij de paardendrogist pseciaal Rambo wasmiddel en geeft bij de wasserij aan dat ze daarmee gewassen moeten worden. Geen ander wasmiddel of waterdichtmaakspul dus. Gaat prima. Voor in je wasmachine zijn de regendekens echt te groot, daar gaat je machine makkelijk van kapot en bovendien worden ze niet helemaal schoon

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:26

Ik was altijd alle dekens zelf thuis (wij hebben een 12 liter wasmachine), inderdaad op 30 graden en niet teveel wasmiddel, gebruik wel altijd gewone wasmiddel. Blijven ze altijd mooi waterdicht van. Heb vorig jaar wel 1 horseware deken laten wassen en waterdicht maken, omdat deze door een (gemaakte) scheur niet meer helemaal waterdicht was, en dit beviel ook prima. Paard heeft er deze winter in weer en wind in buitengestaan en bleef helemaal droog. Denk dat het allebei wel kan :) Zou wel denken als je het zekere voor het onzekere wil nemen zou ik ze wegbrengen. Die bedrijven wassen zoveel dekens, die hebben daar echt wel ervaring mee.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 18:09

Ik ben inderdaad een beetje huiverig voor 'vreemd' wasmiddels op m'n dekens.
Vandaar het idee om ze zelf te wassen met Rambo wasmiddel (in het bad, bij ons gaat het ook niet in de wasmachine :D )
Het is inderdaad ook wel een idee om de wasserij zelf het wasmiddel enzo mee te geven!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:09

Volgens mij krijg je het nooit goed uitgespoeld in het bad! En wat moet je met zo'n ongecentrifugeerd kleddernat ding in je badkamer?

Als het lukt scheelt het wel een hoop geld, en je weet zeker dat je deken niet beschadigd natuurlijk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:12

ik heb mijn Rambo deken in de tuin afgespoten en met een zachte borstel zo goed mogelijk schoon gemaakt
binnen en buitenkant
en met 4 uurtjes uithangen in het zonnetje zga droog
toen boven op zolder gehangen om verder te drogen

hij ruikt weer normaal niet meer naar mest/urine maar echt mooi schoon is hij niet
maar goed 1x op en hij ziet er weer zo uit.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:21

Ik spuit mijn Rambo's altijd schoon met de hogedrukreiniger, hang ze dan gelijk in de zon om te drogen. en de dag erop zijn ze weer droog.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:23

die van mij komen gewoon keurig netjes uit de wasserij terug, das toch de enige manier om ze helemaal schoon te krijgen. En ze waren ook nog helemaal waterdicht afgelopen winter dus hebben echt niks geleden. zodra mijn wasmiddel binnen is gaan ze van de week weer weg

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:24

ik breng mijn dekens niet weg. in de zomer was ik met de brandslang het ergste vuil eraf.
als je ze laat wassen wordt de waterdichtheid gewoon minder, dat merk je misschien niet na één keer maar op de duur wel.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 08:38

Mmmm, ik twijfel nu wel een beetje. Misschien dat ik ze idd maar alleen met de spuit schoonmaak.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:39

Met een huis tuin en keuken wasmachine wassen is vragen om problemen. Daar zijn ze niet voor gemaakt.
De levensduur van de wasmachine wordt er sterk door verkort

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 09:13

@ Juliomariner; ik was ze ook niet in de wasmachine... ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:17

Ik laat mijn Rambo's niet wassen!!! Ik ben veeeeelste bang dat mijn peperdure mooie deken eraan gaat qua waterdichtheid. Maar goed mijn paarden staan op vlas en maken hun denken dus niet zo vies als op stro.

Ik heb ooit een bon gewonnen om te laten wassen volgens mij heb ik toen de oude deken van mijn pony wel laten wassen en verkocht. Dat is opzich wel goed gegaan maar als het niet nodig is doe ik het niet.

Ze mogen volgens mij absoluut niet in een droger!

Thuis krijg je die deken toch niet in de wasmachine?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:33

Je zou hem er wel in kunnen krijgen, maar ze zijn veel te zwaar voor de machine. Daarbij verstoppen de haren de hele machine en zou ik er mijn kleren ook niet meer in willen hebben

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:42

Ik heb gisteren en eergisteren 5 dekjes gewassen met veel haren. Hopelijk overleeft mijn wasmachine dat, ik was die dingen zelden omdat het slecht voor mijn maschine is. En daarna spoel ik hem altijd en heb er vanmorgen azijn in gedaan, wasprogramma 95 graden en schoon wassen maar met niks erin.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:23

ik was dekjes en hondenkleedjes en zweetdekens gewoon in mijn machine. heb ik bij mijn ouders ook altijd gedaan en die machines werden gewoon oud. dus zou me er niet te druk om maken.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:26

Mijn broer waste altijd zijn overalls (hij is rundveeboer) met een huishoudmachine maar daar kan de machine echt niet tegen. Nu wast hij ze met een industriele machine dat gaat wel goed

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:40

Ik was ze zelf, met watervast/dichtspul van de kruidvat. Werk super. Heb nog NOOIT lekke dekens gehad :)
me paard stond er zelfs met een stortbui nog droog onder. Gooide er altijd 1,5 flesje in :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:07

Is dat dan niet ook duur, just_kiki? En werd het wel schoon als je een dikke deken er in had gedaan? Wij hebben geen heel kleine wasmachine, maar een 100 grams staldeken was echt het dikste wat nog draaide := en zelfs daarbij kon hij de zeep niet helemaal goed uitspoelen. Mijn pony heeft trouwens maat 175/185 een shetdeken zou beter gaan!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:22

ja was echt schoon :j ( maar is geen viezerik, is puur zand wat erop zit, geen stront oid)
en we hebben een 8 kilo wasmachine :D scheelt ook al :j
Mijn paard heeft maat 195 :)
flesje kost iets van 2/3 euro ;)

Ik doe het puur omdat:
als ik ze bij 'proffesione wasservice' laat doen ze niet watervast zijn
en omdat ze al meerdere keren me dekens zoek waren :=

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:29

Ik laat ze professioneel wassen bij www.epona.nl al jaren! En dat bevalt heel erg goed. Daar laat ik ze wassen en niet eens waterdicht maken is helemaal niet nodig.
De dunne waterdichte dekens was ik gewoon zelf in de machine met wasmiddel wat op dat moment in de aanbieding is haha en ze blijven nog steeds waterdicht hoor.
Maakt naar mijn idee dus weinig uit.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:30

Ik laat ze professioneel wassen bij Epona dekenwasserij al jaren! En dat bevalt heel erg goed. Daar laat ik ze wassen en niet eens waterdicht maken is helemaal niet nodig.
De dunne waterdichte dekens was ik gewoon zelf in de machine met wasmiddel wat op dat moment in de aanbieding is haha en ze blijven nog steeds waterdicht hoor.
Maakt naar mijn idee dus weinig uit.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 04:03

Ik doe het altijd uitbesteden. Deze mensen hebben beter matriaal om écht goed te kunnen reinigen.
(En mijn wasmachine heeft minder te lijden)