Rijkdom gras op zandgrond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Rijkdom gras op zandgrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:47

Mijn merrie heeft IR...
Ik ben dus zeer voorzichtig met gras... De kale winterweide moet ik echter nu toch echt gaan verruilen voor een groenere wei.
Ik heb een stuk afgezet, maar evengoed staat er best een hoop gras...
Het opbouwen doe ik al een aantal weken, en daar ga ik nog zo'n 10 tot 14 dagen mee door.
Toch vraag me ik me af hoe rijk ons gras nu eigenlijk echt is?

Het is zandgrond, wordt 1x pj bemest met verse koeienmest en er staat redelijk wat kruidenspul, brandnetels en ander veilig onkruid tussen...
Is dit een indicatie dat het gras ook niet heeeeeeeeel erg vreselijk rijk zal zijn, of trek ik die conclusie ten onrechte?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-04-11 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

india

Re: Rijkdom gras op zandgrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:51

wil ik ook weten, goeie vraag!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:00

Als je het écht wilt weten zul je het gras moeten laten testen op 'suiker'.
Wil je de inname van gras beperken dan kun je het óf maaien op een hoogte van 10 cm óf je paard een graasmasker op doen.
Overigens moet je eens kijken naar witte klaver... dat is nl géén 'veilig' onkruid ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:19

Dank je Dubbeldun... Ik heb nu twee graasmaskers geprobeerd, maar dan gaat ze stil staan en voor zich uitkijken en probeert er niet mee te eten...
Misschien moet ik dat toch maar blijven proberen, ik heb het nu twee keer maximaal een half uurtje geprobeerd met masker ... misschien is dat te kort.
Tja, maaien... er staat gras dat slechts 2 tot 4 cm hoog is... er zit niet veel groei in; droog.
Witte klaver ga ik even opzoeken...

Waar kun je gras op suiker laten testen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:23

Ninx schreef:
Dank je Dubbeldun... Ik heb nu twee graasmaskers geprobeerd, maar dan gaat ze stil staan en voor zich uitkijken en probeert er niet mee te eten...
Misschien moet ik dat toch maar blijven proberen, ik heb het nu twee keer maximaal een half uurtje geprobeerd met masker ... misschien is dat te kort.
Tja, maaien... er staat gras dat slechts 2 tot 4 cm hoog is... er zit niet veel groei in; droog.
Witte klaver ga ik even opzoeken...

Waar kun je gras op suiker laten testen?

heeft dat zin testen op suiker?
dat verschilt van dag tot dag. Zelfs van ochtend-middag-avond.

http://www.paardnatuurlijk.nl bij fructaanindex. ( helemaal links bovenin)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:55

@Knert : Natuurlijk verschilt het per dag, maar ook de fructaanindex is niet zaligmakend. Als je gras hebt wat van zichzelf hoger in 'suiker' is (engels raai bijv) en een land vbol in de zon, kan een paard al snel teveel binnen krijgen.

@Ninx : als je die graasmaskers hebt met een rubber gaatje in de bodem, dan kun je dat gaatje ietsjes ruimer maken. Zorg wel dat de randen niet scherp zijn.

Dat adres om te testen moet ik even opzoeken.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:03

Zandgrond houd ten eerste niet lang voeding vast dus als je de grond de hele zomer rijk wil houden zal je meerdere keren moeten mesten dat van witte klaver weet ik niet ik had geleerd dat rode klaver niet goed was de fructaan index verschild zelfs per uur heeft te maken met zonlicht,groei,en verschild inderdaad ook per grassoort

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:37

DubbelDun schreef:
@Knert : Natuurlijk verschilt het per dag, maar ook de fructaanindex is niet zaligmakend. Als je gras hebt wat van zichzelf hoger in 'suiker' is (engels raai bijv) en een land vbol in de zon, kan een paard al snel teveel binnen krijgen.

@Ninx : als je die graasmaskers hebt met een rubber gaatje in de bodem, dan kun je dat gaatje ietsjes ruimer maken. Zorg wel dat de randen niet scherp zijn.

Dat adres om te testen moet ik even opzoeken.

thanks weer wat geleerd.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:45

Als de grond bemest is, zit er toch sowieso al meer suiker e.d. in?
Ik zou het graasmasker wel langer uitproberen. Als ze een paar uur zonder eten staat, krijgt ze vanzelf honger en zal gaan proberen hoe het werkt, neem ik aan. Als jij het iedere keer na een half uurtje af doet, weet ze dat en zal ze ook niet proberen te eten.
Mijn pony met hoefbevangenheid heeft eerst dagen geprobeerd hem af te krijgen door ermee langs z'n benen te schuren. Uiteindlijk heeft hij het opgegeven en er nog maanden braaf mee in de wei gestaan en gewoon gegeten/gedronken/gespeeld. Ze moeten er gewoon aan wennen :)