Vlas of stro...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X_Biekeh_X

Vlas of stro...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 15:25

Heej bokkers,

Nu zat ik er eigenlijk toch wel over na te denken wat het beste, makkelijkste, comfortabelste is voor het paard.
Ik gebruik nu al een dik jaar vlas voor mijn pony omdat ze het bij de vorige eigenaren van mijn pony ook gebruikte.
Ik vind persoonlijk dat vlas redelijk moeilijk is om uit te mesten en ik wil deze week is een paar stro balen gaan halen om te kijken of het misschien handiger, leuker,... is voor mijn pony. Ik vrees er wel voor dat mijn pony misschien het stro op gaat eten maar dat zullen we dan wel zien :D

Wat gebruiken jullie en aan welke van de twee?
En bij welke zien jullie het meeste voordelen/nadelen ?

Barst maar los :P

Navanja

Re: Vlas of stro...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:36

Ik doe even volgen hier, ik ga namelijk precies het tegenovergestelde doen.. :D Wat vind jij lastig aan het uitmesten van vlas?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:42

Als je zo'n speciale mestvork koopt is vlas ideaal. Maar stro kwam nog het beste uit een bit test wbt fijnst voor het paard. Dat ze af en toe wat stro eten kan helemaal geen kwaad. Vlas daarin tegen wel.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:45

Vlas is wel goedkoper toch, niet in aanschaf, maar in verbruik? En kost volgens mij ook een stuk minder tijd en ruimte..

En dat verschild ook per vlas toch, of het eten echt slecht is?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:46

mijn paard at vlas.... is inderdaad niet goed :+ plus dat ze er een bende van maakte en ik dus 3 balen vlas in de week gebruikte.... en dan met een begin box beginnen met 5.... nee geef mij maar stro :D sta ik dus ook weer op

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:02

Mm ik hoop dat mijne geen vlas gaat eten dan .. Maar ze is ontzettend netjes in haar stal. En staat zo veel mogelijk buiten. 3 balen vlas in de week is inderdaad echt heeeel veel he.. pfoee. Haha. Jolan doe ik nu met stro 2 x per week uitmesten. En met vlas wil ik weer elke dag gaan doen.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:09

Ik heb mijn paarden al ongeveer 4 jaar op vlas staan. NOOIT MEER ANDERS. Het is met zo'n speciale mestvork ideaal uitmesten, vrij zuinig in verbruik (wel goed bijhouden uiteraard) en makkelijk uit te strooien over het land.
Elke dag even de drollen en natte plekken weghalen. Erg schoon stalletje :j

Mijn pony's eten er 1 a 2 happen van als ze een nieuwe baal in hun stal hebben, dan hebben ze het wel weer gezien. Zodra erin gemest/plast is eten ze er niet meer van ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:23

ik ben een par jaar geleden overgegaan op vlas omdat het scheelt in de mesthoop en zeker in de stalletjes op mijn land kan ik het makkelijker uitmesten.
Maar mijn voorkeur gaat absoluut uit naar stro, ik irriteer me er verschrikkelijk aan dat ze de hele dag staan te niksen in de winter, ik kan mijn pony's niet onbeperkt voeren (shets) en mijn paard ook niet maar ze kunnen ook niet even fijn strootjes knabbelen

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:25

Mm ja daar heb je wel een punt, voor koudbloedjes die snel dik worden is het aan de ene kant wel goed, vanwege het niet kunnen eten van stro. Maar wel saai voor ze. Ik ben nu dus ook opzoek naar goede slowfeeders.. Zodat ze langer bezig zijn. En anders netten die ik om mijn hooiruif span.. Daar zat ik eigenlijk aan te denken.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:43

(Dit is een bijzaak hoor)
Maar ik heb gehoord dat vlas veel minder stinkt dan stro met uitmesten :O

Gebruik zelf vlas en vind het een stuk fijner uitmesten dan stro. Ook is het uiteindelijk goedkoper.
Aan de andere kant... Als het weer saai is voor je paardje. Gelukkig staat die van mij bijna de hele dag buiten en ze heeft een speelbal (:

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:46

ik voer mijn hooi vanaf de grond dus een net is geen optie voor mij.
Mijn paard staat nu op een volpensionstal op vlas en daarbij ook de hele dag buiten. Heb hem 3 jaar zelf gemest waarvan 1 jaar op vlas. Het is een enorm zwijn en als ik het zelf weer zou moeten doen gaat ie absoluut op stro, zeker met zo'n smeerkees mest dat een stuk fijner.
Maar das mijn mening :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:49

Als je de mogelijkheid heb, 100% zeker weten stro!!!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:32

Mijn paard staat op vlas, ik vind het echt ideaal. Het is makkelijk met uitmesten. Ik strooi er ongeveer 1 baaltje per week bij, dus echt duur is het ook niet. Wel hang ik er altijd een hooi net met wat stro bij, zodat ze toch wat te knabbelen heeft als ze het hooi op heeft.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:35

Wij staan op vlas en dat vind ik helemaal top. De paarden staan er graag op en ik vind het makkelijk uitmesten, alleen is een stal vol vlas zwaarder uit te mesten dan stro. We zijn vorige week met de paarden op reis geweest en toen stonden ze op stro. 1 van onze paarden heeft hierdoor koliek gekregen ( dat wil niet zeggen dat elk paard zo dom is stro te eten ;) ) dus ik verkies vlas :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:40

ik heb jaren stro gehad maar nadat ik vorig jaar tot 3 x toe enorme broei(tot gloeiend heet aan toe en bij grote balen) heb gehad en mn opslag vlakbij mn stallen was heb ik besloten over te gaan op vlas. staan bij mij lekker op een dikke laag en bevalt mij prima stallen blijven netjes ruiken veel minder mesthoop stuk minder en amper kans op broei

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:45

Polly schreef:
ik ben een par jaar geleden overgegaan op vlas omdat het scheelt in de mesthoop en zeker in de stalletjes op mijn land kan ik het makkelijker uitmesten.
Maar mijn voorkeur gaat absoluut uit naar stro, ik irriteer me er verschrikkelijk aan dat ze de hele dag staan te niksen in de winter, ik kan mijn pony's niet onbeperkt voeren (shets) en mijn paard ook niet maar ze kunnen ook niet even fijn strootjes knabbelen

Kun je niet gewoon wat stro bijvoeren dan, omdat je geen onbeperkt hooi kan voeren?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:57

Als je de keuze hebt zou ik altijd voor stro gaan :j
1. Van stro kunnen ze de hele dag door wat knabbelen en dit gaat dus verveling tegen.
2. Persoonlijk vind ik het ook een hygienisch idee dat je met stro gerust iedere week de stal helemaal leeg kan halen en echt schoon kan maken (zomers haal ik er ook vaak even de hogedrukspuit door tegen de vliegen).
3. Vlas blijft toch een stuk langer liggen waardoor er toch veel bacterien in blijven zitten (en dan ziet het er op het oog fris en schoon uit).
4. Zelf heb ik het idee dat paarden die op vlas staan sneller hoefzweren krijgen. Sommige smeden delen dit gevoel, maar ik geloof niet dat het ooit echt is aangetoond.

Voordelen voor vlas zijn volgens mij vooral voor het gemak van de eigenaar (uitmesten, evt. goedkoper etc.) en niet voor het welzijn van het paard. Nadeel van stro kan inderdaad wel zijn dat paarden er veel van kunnen gaan eten als ze het niet gewend zijn. Dat moet je bij een overgang naar anders strooisel altijd even goed in de gaten houden.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:56

Sprintje schreef:
Als je de keuze hebt zou ik altijd voor stro gaan :j
1. Van stro kunnen ze de hele dag door wat knabbelen en dit gaat dus verveling tegen.
2. Persoonlijk vind ik het ook een hygienisch idee dat je met stro gerust iedere week de stal helemaal leeg kan halen en echt schoon kan maken (zomers haal ik er ook vaak even de hogedrukspuit door tegen de vliegen).
3. Vlas blijft toch een stuk langer liggen waardoor er toch veel bacterien in blijven zitten (en dan ziet het er op het oog fris en schoon uit).
4. Zelf heb ik het idee dat paarden die op vlas staan sneller hoefzweren krijgen. Sommige smeden delen dit gevoel, maar ik geloof niet dat het ooit echt is aangetoond.

Voordelen voor vlas zijn volgens mij vooral voor het gemak van de eigenaar (uitmesten, evt. goedkoper etc.) en niet voor het welzijn van het paard. Nadeel van stro kan inderdaad wel zijn dat paarden er veel van kunnen gaan eten als ze het niet gewend zijn. Dat moet je bij een overgang naar anders strooisel altijd even goed in de gaten houden.

Vlas is zeker wel voor het welzijn van het paard: het is stofvrij!! Een van onze paarden heeft chronische bronchitis en kan dus absoluut geen stof en ammoniak geur verdragen. Vlas stof nagenoeg niet en neemt geurtjes beter op. Daarvoor stonden ze op stro wat teveel stof en teveel geurtjes ook al werden ze dagelijks uitgemest. Toen zijn we overgestapt op vlas, nadeel was dat ze zodra ze haar vochtige hooi op had ervan ging eten, best veel ook. Wij deden bij zowel de stro als vlas stallen iedere dag de balen eruit en bijstrooien en wekelijks de hele stal leeg. En vernieuwen. Stro werd ook veel opgegeten, zijn ze lekker bezig en zet niet zo aan. Maar dan kom je wel dagelijks bij aan het strooien want anders word het te dun en krijg je kale plekken zonder stro.

Nu staan ze alle 3 24/7 wat ze veel fijner vinden en het is beter voor het paard met de chronische bronchitis. Maar vlas heeft dus wel degelijk voordelen: stoft niet en geeft minder geurtjes mits je het bijhoudt met mesten! Stro geeft ze meer te knabbelen maar stof erg en de ammoniak geur komt sterk naar voren ook al hou je het dagelijks bij. Ik zou voor vlas gaan en ze eventueel wat stro naast hooi bijvoeren om te knabbelen mits ze stof kunnen verdragen. Want aan vlas zullen ze gaan eten!

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:29

het fijne aan vlas vind ik dat je er een fijne bodem mee kan opbouwen.
zodat je stal steeds beter word.
elke dag de drollen er uit en een aantal keer in de week de natte plekken.
en je houd een keurige stal.
daarnaast vind ik het lastig als je een paard hebt die de drollen verstopt dat uit stro te zoeken

Roosstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:46

Klavervier schreef:
het fijne aan vlas vind ik dat je er een fijne bodem mee kan opbouwen.
zodat je stal steeds beter word.
elke dag de drollen er uit en een aantal keer in de week de natte plekken.
en je houd een keurige stal.
daarnaast vind ik het lastig als je een paard hebt die de drollen verstopt dat uit stro te zoeken

Op mijn stage staan de paarden oko op vlas, en ik vind het inderdaad wel makkelijker uitmesten. Zoals je zegt de drollen er uit, en aantal keer de natte plekken. Gaat prima.

Mijn eigen paard staat op stro en heeft er geen problemen mee, alleen ook wat jij weer zegt, moeilijk om de drollen die verstopt zijn uit het stro te zoeken haha! Maar gelukkig gaat tie bij ons gewoon leeg en hoef ik niet te zoeken!

Een optie voor TS, zoals andere ook hebben gezegd, Stro er bij ophangen of een klein laagje over het vlas?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:50

Ik sta sinds zaterdag op vlas. Hij heeft een jaar op stro gestaan, het stro werd slechter en hij at er van met een inwendige schimmelinfectie tot gevolg :\

De paarden staan hier veel buiten dus hij ziet zijn stal amper, zodra die binnenstaat heeft ie hooi en hij houdt zijn stal nu netter dan op stro!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:12

Ik heb ooit eens de voor en nadelen op een rijtje gezet.... Zal ze hier ook ff zetten

Voordelen stro:
- paard heeft wat te doen
- makkelijk af te voeren
- een dagje overslaan met uitmesten is niet erg
- goedkoper als vlas

Nadelen stro:
- paard eet ervan --> wordt dik
- heel erg wisselende kwaliteit
- drama met uitmesten als je paard een viezerik is
- meer verspilling met uitmesten als met vlas
- moet droog worden opgeslagen
- paard wat veel "maait" staat snel op kale vloer
- stoffig

Voordelen vlas:
- neemt erg veel vocht op
- paard eet er niet van (als het goed is...)
- warme ondergrond (bij potten)
- paard staat zelden op de kale vloer
- buiten op te slaan
- met juiste gereedschap snel uit te mesten
- stof vrij

Nadelen vlas:
- zwaar bij volledig uit mesten
- paard heeft niks te doen op stal
- als paard ervan eet kan hij ziek worden
- kostbaarder als stro
- elke dag mesten vrij noodzakelijk

En dan is het een kwestie van hoe belangrijk vind je alle voor en nadelen? Mijn beide pony's staan trouwens op stro :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:22

Bij ons op stal worden drie soorten bodembedekking gebruikt, dus ik heb wat vergelijkingsmateriaal. :)

Stro staat de mijne op, en tot van de winter de andere pensionpaarden ook. Stro is fijn zodat ze nog wat te knabbelen hebben in de nacht, elke dag wordt de mest eruit gehaald. Eéns per week de natte plekken eruit, en ééns per week wordt alles vervangen. Nadeel is dat het als het warm is de natte plekken gaan stinken dus je haalt er vaker wat uit, wat meer stro kost. Mesten vraagt wat handigheid.

Vlas staat een ander paard op, die doen er per week één baal bij en elke dag de mest eruit. Mijn eigen paard heeft ook op vlas gestaan, maar die eet het en is heel koliekgevoelig dus dat werkt niet. Vlas gaat ook stinken, zeker als het wat langer ligt en de onderlaag verzadigd raakt. Mesten gaat met een vlasvork fijn, maar als je een paard hebt wat zijn mest door heel de stal baggert is het minder fijn mesten.

De rest staat op strokorrel, ik vindt het fijn spul. Mest fijn uit, zeker bij een schoon paard, maar bij paarden die alles door hun stal ploegen is het minder fijn, dan wordt de onderlaag snel heel hard. Elke dag mest eruit, en natte plekken als ze er zijn. Hier gaat er geloof ik elke week of indien nodig een zak bij.

Edit: bij de strokorrel wordt wat stro bijgegeven zodat de paarden in de nacht wat te knabbelen hebben.

Ik persoonlijk vindt stro het fijnste. :)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:28

Ik gebruik al jaren vlas. ze staan in de winter alleen snachts in de stal met als resultaat dat ik maar 1 pak per 1,5 week gebruik. en voor die shet nog minder. daarbij is het lekker warm in de winter door de broei. Ik heb nl. gisteren heel de stal leeggehaalt (voor 2 stallen 20 kruiwagens ) het vlas lag in de ene stal zo n 30 cm dik. onderop begon de schimmelgroei al dus dat is zoiezo een goed teken en het stonk pas toen ik de bodem open trok. dus alle geur is opgeslagen gebleven de gehele winter. voor mij niks anders meer dan vlas. boeren en tuinierders zijn ook veel blijer met vlas dan met stro.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:36

Schimmelgroei... lijkt me toch dat je paard dan schimmelsporen in staat te ademen? Niet echt heel erg gezond voor de luchtwegen denk ik? Ik vind het juist fijn dat ik elke week alles uit de stal kan trekken en hij helemaal kan opdrogen en luchten voor ik er weer stro in mik.