Hoe manen weer in "oude staat" te krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Hoe manen weer in "oude staat" te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:40

Ik zit het met volgende:

mijn merrie had tot haar 2e jaar ontzettend volle en lange manen. Hier even een foto om het te illustreren:

Afbeelding

Nu zijn haar manen zo:

Afbeelding

Nou is ze vorig jaar op haar oude stal heel ziek geweest. Ik denk dat daardoor haar manen zo achteruit gegaan zijn. Nu gaat het al een tijd ontzettend goed met haar en heeft ze het helemaal naar haar zin waar ze nu staat, alleen vraag ik me dus af of ik wat aan de manen kan doen om ze zo weer te krijgen als op de eerste foto en ook of jullie denken dat ze weer kunnen worden zoals op de eerste foto.
Ik ga verder geen halsbrekende toeren uithalen om ze weer zo mooi te krijgen, belangrijker is dat ze zich op en top voelt nu :). Maar ik dacht tips en jullie mening kan nooit kwaad.

Angela

Re: Hoe manen weer in "oude staat" te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:50

Niet kammen of borstelen, maar behandelen met anti klit en de knopen er met de hand uithalen. Verder veel geduld... als er haren zijn uitgevallen, dan moeten ze echt aangroeien, en daar gaat wel even overheen!

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:41

Fabeltje?: Als je manen altijd in vlechten hebt groeien ze sneller lang?

Safiera

Re: Hoe manen weer in "oude staat" te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:01

De kleur lijkt ook zo anders? Of was ze op de eerste foto zo gebleekt door de zon?

Omdat ook de staart er dunner uit ziet op de tweede foto, lijkt het mij het meest waarschijnlijk dat dit door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen komt. Zou ook verband kunnen hebben met haar ziek-zijn.
Gewoon een poosje afwachten, of anders een supplement voor de vacht proberen?
Zij haar hoeven ook achteruit gegaan? Glimt ze minder?