Indeling weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoe_

Indeling weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 00:57

Mijn excuses voor de onduidelijke topictitel maar ik kon even geen beter verzinnen :o
Nou, m'n paardje van 1,5j verhuist maandag naar een nieuwe weide met véél meer gras
(want op dit moment staat hij op een wei met bijna geen gras meer) Nu is dit de eerste keer
voor mij dus heb ik nog niet echt veel ervaring in dat soort dingen maar is het wel verstandig om m'n jaarling
in 1 keer de volledige wei te geven (het is nogal een grote weide) of is het verstandiger om de weide eerst
in x aantal delen te verdelen en ze dan zo stapsgewijs groter te maken (i.v.m. kolieken & hoefbevangenheid) ?

Liefs :)

maXcomX

Re: Indeling weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 04:09

Wat belangrijk is: Hoe groot is de weide en wat is het type grond en wat voor gras staat er in?
Stel dat je weide 1 Ha groot is, dan zou ik het opdelen in 3 stukken.
Paarden zijn vaak kieskeurig, zeker als er overvloed is. Het risico dat je loopt bij het geven van een volledige weide is, dat je paard alleen dat eet wat het lekker vindt en de rest laat staan. Dan heb je in no time een bossage weide met wat looppaden. Dan moet je 2x per jaar de weide gaan maaien; zonde van je tijd en wat de weide te bieden heeft.
Het kan zeker geen kwaad om je paard het hele jaar door hooi bij te voeren. Hiermee voorkom je problemen met omwisseling.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:14

een jong paard heeft veel minder kans op hoefbevangenheid dan een volwassen paard; ze zetten al het eten om in de groei. Dus een wat vettere wei is niet zo erg, al moet je natuurlijk niet overdrijven en kijken naar het type paard. Een dier wat nog veel moet groeien kan over het algemeen meer hebben dan een kleine pony. Maar het is idd zo dat hoe groter de wei, hoe kieskeuriger er gegeten wordt.......Ik zou er meerdere stukken van maken zodat het éne stuk ook ff rust heeft als hij op het andere stuk staat; zo kan je veel langer van de wei laten eten en dat scheelt hooikosten.......

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:29

een jaarling zet zn energie inderdaad om in groei, maar ook een jaarling kan darmproblemen/koliek krijgen wanneer er te abrupt wordt overgegaan van heel weinig gras naar een volle vette weide. Paarden zijn letterlijk gewoontedieren en het darmstelsel kan slecht tegen grote veranderingen in het voedingspatroon. Het lijkt me dus inderdaad zeer verstandig om m in eerste instantie een kleiner stuk te geven, wat hij de eerste dagen rustig kort kan eten en dan steeds een stukje erbij. Wat lianne zegt is ook een goed punt, als je de wei opdeelt heeft je gras tussendoor de tijd om weer bij te trekken en aan te groeien. Zo heb je veel meer profijt van je weiland.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:47

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:34

Kun je niet beginnen met kort op de nieuwe wei en de rest van de dag op een kaler stuk?
Dan kun je op een gegeven moment ook steeds een strookje met meer gras bij gaan geven.
Dan wordt de wei ook goed kort gegeten.

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:38

ik zou de wei gewoon in 3 delen delen.
ligt er net aan hoe groot het is. dan kan hij dat weer afgrazen en heeft het kaalgegeten gras weer tijd om te groeien. zo houd je altijd nog een goed stukje over voor als bijv. de helft onder de blubber zit;)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:45

Ik begin altijd met twee meter af te zetten, daar kunnen ze dan op (2 paarden) en na twee dagen zet ik weer twee meter af. Het stuk wat ze vanaf vandaag dus hebben is 2 meter x 10 meter.
Dat is meer dan genoeg aangezien het niet goed is om ze teveel gras te geven en zeker nu. Het gras groeit nog veel en als je ze met beleid op de wei laat eten ze het gras goed kort wat dus beter voor de wei is.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 22:52

Dankje voor de reacties!
Dit is de weide:
Afbeelding
Hoe groot hij ong. is weet ik totaal niet & ben ook niet echt goed in schatten :n
Op dit moment zitten ze op een klein stuk waar ik ze (waarschijnlijk) 2 dagen op laat staan
De grote wei wordt zowiezo in 2 gesplitst
en van 1 helft zetten we (zoals jullie beschrijven) eerst 2 meter af, dan terug 2m..