Stroomschokjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

toetii

Stroomschokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 19:31

Haaii,

Ik heb een vraagje misschien een rare maarja..
sinds een weekje heb ik dat als ik mijn paard poets, steeds van die irritante stroomschokjes krijg..
dit is best vervelend want als m'n paard mij een kus wil geven krijgt ze telkens een schokje..
ze schrikt d'r erg van en is nu bang als ik een kusje vraag aan d'r!
weten jullie iets ertegen?
sommige mensen zeggen dat het door het weer komt,
andere doordat je veel op en neer langs de vacht gaat,

Groetjess!

fjordjes

Re: Stroomschokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:37

Borstel kunnen synthetisch zijn of misschien heb je synthetische kleren aan? Wat ik dan meestal doe als ik electrisch geladen ben is ff een muur ofzo aanraken, meestal ben je dan ontladen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:39

Is vooral de tijd van het jaar nu...droog weer geweest, warm. Vaak rubberen zolen en dan laad je op.
Veel mensen zijn daar nogal gevoelig voor, de een meer dan de andere.

Zijn heel veel tips en trics voor maar soms werken die ook gweoon niet :p

Vooral kijken of je geleidende schoenen aan hebt, en wat voor kleding zoals fjordjes zegt.

En inderdaad, af en toe even ontladen via een muur of een niet metalen / dierlijk oppervlak als je niet via je schoenen kan ontladen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:41

Hier is het ook een ramp :j
Is inderdaad een combinatie van het weer, de kleding die je aan hebt (al heb ik nog niet gevonden wat ik kan aandoen waarbij ik het niet heb :+ ) en het borstelen. Ik heb er trouwens ook enorm last van als ik zijn eczeemdeken moet uitdoen. Dat is een pyjama zeg maar en moet dus vanaf de kont over het hoofd uitgetrokken worden ... knettert altijd een eind weg .. probeer 'm (= pony, door het deken uit) dan ook niet aan te raken, het is altijd stuntwerk :')

Wat ik doe (bij gebrek aan muur of dergelijke) is met mijn handen wapperen en wat rondstampen. Don't ask, weet ook niet hoe ik erbij kom, maar het lijkt te werken, al snap ik niet hoe het kan .. :+ Iemand die me dat kan uitleggen? Of zit het tussen m'n oren? :Y)

toetii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:48

bedankt voor jullie reacties!
ik heb gewoon nikes aan ik weet niet of dat goed of slecht is?
ik heb het pas sinds een week, en deze kleren heb ik al veeel eerder aangehad!
ik hoop echt dat het snel weg gaat want ze wordt gewoon bang voor me als ik d'r een kus wil geven

[***] haha het is idd een stuntelwerk..
ik maak gewoon voortaan mn handen nat ofzo als ik dr wil aanraken
dan is het weg volgens mij...

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:50

ik zorg altijd dat ik 1 hand op haar rug/buik/hals ofzo heb, en met de andere hand kan ik dan borstelen, zo blijf je contact houden met je paard en dus ook met de aarde. ;-)

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:52

toetii schreef:
[***] haha het is idd een stuntelwerk..
ik maak gewoon voortaan mn handen nat ofzo als ik dr wil aanraken
dan is het weg volgens mij...

Ik denk dat als je de kraan aanraakt om je handen nat te gaan maken, je ook een schok krijgt! ( metaal ) Zorgen dat je goed geaard blijft, is denk ik de enige oplossing.

toetii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:55

Carola,
Ik bedoel dat je byv. Een flejse water meeneemt ofz en dat je het dan nat maakt..

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:12

dat heb ik nog nooit geprobeerd, je kan het altijd proberen ;-) Laat je ons wel even je bevindingen weten?

toetii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:16

Haha jaa ik ging haar hoefjes schoonmaken en toen maakte k mn gezicht nat zeg mr om het te proberen toen gad ik dr een kusje en toen kreeg ik geen schrokje.. Mn vriendinnen zeiden okal dat het dan ontlaad ofzo..
Ik heb dr niet zo veel verstand van die stomme schokjes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:16

Carolaa schreef:
ik zorg altijd dat ik 1 hand op haar rug/buik/hals ofzo heb, en met de andere hand kan ik dan borstelen, zo blijf je contact houden met je paard en dus ook met de aarde. ;-)

Zo doe ik het ook, moet je wel goed aansluiten met je hele hand, anders krijg je alsnog een schok.
Ook raak ik tussendoor met mijn hand de grond aan om te ontladen. Doe dat, of handen afspoelen in bak met water of onder de kraan, in elk geval voordat je een kusje gaat vragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:18

De grond is ook een optie, die is er altijd :Y) :))

Als je eenmaal aan het borstelen bent zou 1 hand op je paard houden moeten helpen :j Maar ik heb er dus ookal last van als ik moet beginnen ... Als ik er niet aan denk is het al pats voor ik ook maar 1 borstelhaal heb gedaan := (al moet ik bijna altijd eerst de deken afdoen dus dan herinnerd dat geknetter daarvan mij er meestal wel aan :+ ).

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:27

Het is het gevolg van statische electriciteit die je zelf op wekt door wrijving met bv de lucht of het poetsen van het paard als jij die electriciteit niet kwijt kan doordat je niet geaard ben dan blijft die in/op je zitten
Hoe droger de lucht hoe sneller je statisch geladen ben tijdens het poetsen is het een idee om constant contact te houden met het paard draag in ieder geval geen fleece of isolerende zolen (rubber of dik kunstof,profiel)het minste last heb je met katoen en leren zolen verder kan je voor je je paard aanraakt even je hand op de grond doen of een muur aanraken (aarden) maar let op je paard kan ook statisch geladen zijn want met een erg droge grond zoals nu het geval is aard je paard nu ook minder

toetii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:40

Ik kreeg ook een tip van iemand,
Dat je je handen vettig moet maken en dan gaan poetsen..
Maarja dat vettige word al gauw te weinig..
En dan moet je steeds weer meer doen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:50

zou het helpen om voor het poetsen dan de poetsplaats nat te spuiten (verharde plaats)? Of werkt het alleen als de diepere ondergrond ook vochtig genoeg is?

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:42

og gossie, hier t zelfde als ik de exceemdeken afdoe , dan krijgen we enorm veel schokjes....
ik probeer meestal stapje voor stapje de deken te verwijderen en zodra de deken eraf is veeg ik mijn handen over mijn spijkerbroek...( om te ontladen)