blauwe ogen zomers meer gevoelig ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

love_luna_

blauwe ogen zomers meer gevoelig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 23:25

mijn ponny heeft 2 blauwe ogen
ze traant altijd en is heel gevoelig in de zomer
is dat iets wat veel bij blauwe ogen voorkomt ?
en wat behalve een vliegenmasker is er aan te doen om ontstekingen te voorkomen ?

Francis

Re: blauwe ogen zomers meer gevoelig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:29

Ik heb twee paints gehad, beiden met blauwe ogen en beiden hadden sneller dan gemiddeld traanogen bij fel zonlicht dus ja, ik ben van mening dat blauwe ogen lichtgevoeliger zijn. Vooral m'n oude merrie was heel gevoelig en kreeg vanaf 't vroege voorjaar bij zonnig weer een vliegenmasker op.
Op zich ontsteekt het niet maar op het traanvocht komen wel weer vliegen af die vuil meenemen en dan kan het wel gaan ontsteken. Bij mij kregen ze dus bij zonnig weer hun 'zonnebril' (vliegenmasker dus) op. Dan hadden ze nergens last van.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:36

Mijn bruine ruin, met bruine ogen (logisch nietwaar) heeft in de zomer ook traanoogjes. Ik doe er de eerste weken van de zomer (eigenlijk nog lente, gewoon vanaf dat je tranen ziet) elke dag terramicine in. Is een gewone oogzalf. En na een paar dagen is het tranen weg. Ik hou het altijd 2 of 3 weken vol, daarna vergeet ik het af en toe eens maar het komt nooit terug.

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 00:02

Miekemuis_ schreef:
Mijn bruine ruin, met bruine ogen (logisch nietwaar) heeft in de zomer ook traanoogjes. Ik doe er de eerste weken van de zomer (eigenlijk nog lente, gewoon vanaf dat je tranen ziet) elke dag terramicine in. Is een gewone oogzalf. En na een paar dagen is het tranen weg. Ik hou het altijd 2 of 3 weken vol, daarna vergeet ik het af en toe eens maar het komt nooit terug.

is die oogzalf voor paarden ?
en waar te verkrijgen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:03

love_luna_ schreef:
Miekemuis_ schreef:

is die oogzalf voor paarden ?
en waar te verkrijgen

nee voor mensen en bij je apotheker.. :)

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 00:04

Francis schreef:
Ik heb twee paints gehad, beiden met blauwe ogen en beiden hadden sneller dan gemiddeld traanogen bij fel zonlicht dus ja, ik ben van mening dat blauwe ogen lichtgevoeliger zijn. Vooral m'n oude merrie was heel gevoelig en kreeg vanaf 't vroege voorjaar bij zonnig weer een vliegenmasker op.
Op zich ontsteekt het niet maar op het traanvocht komen wel weer vliegen af die vuil meenemen en dan kan het wel gaan ontsteken. Bij mij kregen ze dus bij zonnig weer hun 'zonnebril' (vliegenmasker dus) op. Dan hadden ze nergens last van.

ja masker is ook ideaal
alleen ze zweet erg en krijgt daar schuurplekken van
ze heeft een hele gevoelige huid
halster alleen geeft zelfs problemen in het land

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 00:05

en helpt het dan ook echt ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:08

Jep :) het is een hele fijne zalf om binnen handbereik te hebben imo :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:43

Met oogzalf moet je oppassen, als een oog traant omdat er een beschadiging (krasje) op het netvlies zit (iets wat je met het blote oog niet kunt zien) en je gebruikt de verkeerde oogzalf (er zijn ook oogzalven met cortisonen er in) kan dat blijvende schade veroorzaken. Ik zou zeker geen middelen gebruiken waar je de samenstelling/werking niet van weet of bij een probleem waarvan je de oorzaak niet zeker weet.
Als je wilt schoonmaken/deppen gebruik dan afgekoelde kamillethee. Dat verzacht en zuivert ook.

LoveLuna, ik had een vliegenmasker zonder bontrandjes, eerst een van de plaatselijke ruitershop waarvan ik het merk niet weet en later ook niet meer aan kon komen, toen ben ik over gestapt op de Cashel maskers. Die vind ik erg goed en schuren in principe niet (mits goed aangemeten). Mijn jonge Paint (dochter van de oude) had ook een supergevoelig huidje maar de Cashel ging goed. Ik had em dan wel zonder oren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:45

Mijn pony heeft 2 gedeeltelijke maanogen + veel wit (net geen mensenoog zeg maar) en merk wel dat hij redelijk gevoelige oogjes heeft. Nu met alle temperatuurwisselingen heeft hij de hele tijd prutoogjes (volgens kennisje met bijna-voltooide paardenopleiding kwam dat dus door temp schommelingen en was t niks geks). 's Zomers heb ik nooit erg veel gemerkt eigenlijk. T is meer bij de wisseling winter - lente dan in de zomer, al had ie afgelopen zomer wel zo af en toe een traanoogje.
Toen ie ineens een dik oog had heb ik ook (op advies da) kamillethee gebruikt om schoon te maken :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:50

Mijn beiderzijds blauw oogige (hoe schrijf je dat?) heeft dus nergens last van.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:26

Mijn jonge Paint was ook minder gevoelig dan de oude, die had ook altijd heel snel last van gestuif van zand e.d. (lastig als je alleen een zandpaddock hebt om ze te houden). Bij haar was het dus denk ik ook meer een 'en/en' verhaal. M'n jonge Paint kon ook wel een dagje zonder vliegenmasker maar bij langdurig zonnig weer was een masker toch fijner, dan kreeg ze op den duur ook wel last.
Overigens maakt het ook veel verschil of ze pigment rond de ogen hebben of niet. Blauwe ogen met bleke huid er omheen zijn wel veel gevoeliger omdat die huid ook kan verbranden door de zon. Daarom tatoeëren ze bij zulke paarden in Amerika vaak pigmentrandjes. Dat is dan een toegestane cosmetische ingreep.