Een eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manou1990

Een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:26

Als eerst excuses voor het ongemak als ik dit onderwerp niet goed heb geplaatst! (ik ben aardig nieuw op bokt)

Vanaf jonst af aan droom ik van een eigen paard! helaas hebben mijn ouders dat nooit goed gevonden .. waar ik mij nu bij neer kan leggen aangezien er veel bij komt kijken.
Op dit moment heb ik verzorgpaarden alleen heb nog steeds de kriebels voor een eigen paard. Ik ben wat ouder en verantwoordelijker en weet wat het ong. allemaal inhoudt.

Alleen wat ik mij af vraag is hoe mensen met een eigen paard het nou doen qua tijd en geld. Een paard kan niet altijd dicht bij huis gestald worden dus dat kost reistijd en stalling. Dan heb je mensen die een studie doen of gewoon fulltime werken en zo heb je nog meer situaties.

Ik ben erg benieuwd!

SheridaD

Re: Een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:30

Mijn paard staat in een volledige pensionstalling, met de auto ongeveer 10-15 minuten. Ik studeer nog en woon op mezelf. Met een bijbaan is het wel te doen hoor..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:44

Je moet gewoon kijken wat haalbaar is. Kun je veel zelf doen dan zou je op een voordeligere stalling kunnen gaan staan en bepaalde dingen zelf doen, denk daar bij bv aan zelf mesten, binnen en buiten zetten. Indien je dit niet lukt dan zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je paard op een stalling staat waar hij gevoerd, gemest en binnen en buiten gezet kan worden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:32

Ik heb een eigen paard en een fulltime baan. Mijn paard staat daarom in volpension. Ik begin namelijk om 7 uur met werken en red het dus echt niet om daarvoor nog naar mijn paard te gaan. Hij wordt in de winter elke dag buiten gezet en binnen gehaald. De stal wordt uitgemest en hij wordt gevoerd. Vanaf +/- maart t/m oktober staat hij 24/7 buiten. Als je fulltime werkt, dan is het wel handig om je paard op volpension te hebben staan. Het zou voor mij anders moeilijk worden om een eigen paard te houden. Ook hebben we een verlichte buitenbak zodat ik in de wintermaanden doordeweeks ook gewoon kan rijden.
Qua geld ligt het er helemaal aan hoe jij je paard houdt. Hier op bokt en ook in de wiki staan genoeg lijstjes met de maandelijkse kosten. Zet het eens een paar maanden achter elkaar apart, alsof je al de kosten kwijt bent voor een eigen paard. Dan merk je ook snel genoeg of je zelf nog voldoende over houdt.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:42

Mijn pony staat op een privé stalletje. Ik moet hier alles zelf doen, ik hoef hem door de weeks alleen niet zelf buiten te zetten. Het is vlakbij mijn huis, dus ik zit er zo. Qua kosten is het ook goed te doen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:45

ik heb 2 paarden en een pony. ik heb een fulltimebaan en mijn man ook. Wij hebben de paarden op pensionstalling staan waar ze 's winters alleen 's avonds binnen komen. dit wordt voor ons gedaan en de stallen worden ook gemest en voeren natuurlijk ook. Wij hebben de paarden ongeveer 10 min met de auto weg staan. wij proberen er ook dagelijks heen te gaan en alle paarden de nodige aandacht te geven. we hebben een ruitertje die op onze pony rijdt. wij rijden de paarden. ik heb les op donderdagavond en dan eet ik gewoon laat (9 uur). mijn man gaat straks op zaterdagavond lessen. Het is gewoon prioriteiten stellen. ik zie het dan ook echt als ontspanning en niet als een moeten. als ik bij de paarden ben kan ik gewoon alles even vergeten en lekker de dag van mij afschudden.
De financien is voor ons dus geen enkel probleem aangezien we dus beiden fulltime werken

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:03

ik heb mijn paard ook op volpension staan en werk ook
zo word alles voor je gedaan ook als je een dag niet kunt
ook heb ik een bijrijder op de dagen dat ik zelf niet kan

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:51

Ik werk ook fulltime, heb de paarden thuis staan, nog een aantal volpensionpaarden en een groot erf met tuin en veel wei dat ook allemaal onderhouden moet worden. Tsja, ik heb geen luizenleven, maar vind het prima te doen. Eigenlijk is het afhankelijk van hoe leuk je het vindt. Het kost me natuurlijk wel veel tijd, maar geen moeite.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:00

Ik heb ook eigen paarden. Ze staan wel bij ons thuis. Ik heb er op dit moment 4. Waarvan ik er 3 op dit moment rijd. Doordeweeks word er voor mij uitgemest, gevoerd en buitengezet (binnenzetten doe ik altijd zelf wel). In het weekend doe ik het zelf maar dat komt omdat ik in het weekend thuis werk. Dus dan voer ik ze, zet ik ze buiten etc. automatisch mee natuurlijk. 1 Juni begin ik fulltime te werken thuis dus dan ben ik de hele dag op stal maar dan ben ik wisseld klaar. Als er veel op stal moet gebeuren kan het zijn dat ik om 5 uur me eigen paarden kan rijden en anders kan ik mischien smiddags er al 1 of 2 rijden..

Op dit moment staat ook het jonge beestje te koop. En dan heb ik 2 om te rijden. Mischien dat ik straks Joppe ga inrijden maar dat weet ik pas over een tijdje..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:07

Ik werk full-time, woon alleen op mezelf en rijd 2 paarden, waarvan 1 van mijzelf is.

Beide staan op dezelfde stal volpension, ik hoef dus alleen maar te poetsen en te rijden, de rest wordt gedaan!
Ik rijd ze meestal 4 à 5 dagen in de week, de overige dagen hebben ze vrij. Ik heb geen bijrijder ed.
Meestal ga ik direct na mijn werk, zo ben ik rond 7 uur/half 8 weer thuis.

Financieel is het te doen, alleen hier geen vakanties, vaak uitjes ed. alles gaat op aan het paard, harnachement, trailer, wedstrijden lessen ed.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 14-04-11 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:13

Ik heb 1 paard, werk fulltime en woon op mezelf, maar heb het zo kunnen regelen dat ik 4x9 werk, dus vrijdag ben ik vrij, dat scheelt. Mijn paard staat in volpension, op 5/10 min van huis. het lukt bijna altijd dat een stalgenootje hem 's winters in de stapmolen of buiten zet overdag, zodat hij er al uit is geweest als ik na m'n werk kom. Zomers staat hij dan wat uren op het land. vrijdag t/m zondag red ik het wel alleen om er voor te zorgen dat hij er voldoende uit komt.

Als ik uit m'n werk door ga ben ik vaak pas 21 uur thuis, als ik eerst thuis eet nog wat later :o ik heb m'n 3 dagen vrij daarna wel nodig om er van bij te komen ;)

Qua tijd is het dan wel te doen, qua geld, tja, ik moet er een hoop voor laten, de stalling is behoorlijk duur, en ik moet alles alleen opbrengen. maar goed, hij is het waard, het is een way of life ;)

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:16

bedankt voor de reacties! hier heb ik veel aan!

Het is jammer dat voor mij een auto er niet in zit. Ik woon hartje Utrecht (daar kan je echt geen auto kwijt) en dan moet ik nog meer geld hebben.
Ik zou zeker voor vol pension moeten vanwege me werk en dan het liefst zo veel mogelijk in de buurt! Doordat ik het zo veel mogelijk in de buurt wil hebben wordt automatisch de huur van de stal duurder.

Ik heb zeker wat aan de tip om het geld opzij te zetten wat ik nodig heb voor me paard. Zo kan ik goed zien of het lukt.

Als ik zo andere verhalen hoor dat het prima te doen is om na je werk naar de paarden te gaan, heb ik er veel meer vertrouwen in dat het goed gaat komen. Het klopt inderdaad dat je er een hoop voor terug krijgt. Het is een plezier om naar je paard te gaan!

Meer verhalen zijn nog steeds welkom natuurlijk!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:26

Ik heb ook een eigen paard, werk 40u/week en ben dagelijks ook nog makkelijk 2uur of langer onderweg naar m'n werk en terug. Mijn paard staat gestald op 5 minuten van de deur en ik doe alles zelf op het buiten en teug binnen zetten na.
Dit betekent dat ik 's morgens om 7u naar stal vertrek om te kunnen voeren de stal uit te mesten, na m'n werk om 19u terug langs ga om te voeren of pas om 20u om te rijden. Ik rij gemiddeld 3-4x/week
Hier ook weinig tot geen extraatjes zoals vakanties, op stap gaan, kleren die je waarschijnlijk maar 1x zal dragen,... alles wat gespaard wordt, gaat vroeg of laat op aan harnachement, vervoer, DA,...

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:32

Ik heb een eigen paard, ben 20 jaar, werk 36 uur, zit nog op school (sávonds), woon op mezelf, heb een eigen auto, betaal alles zelf. Mijn paard wordt alleen gevoerd de rest doe ik zelf (mesten/binnen-buitenzetten), hij staat met de auto 10 minuutjes vanaf mijn huis als ik in één keer door kan rijden.. Ik heb ook geen verzorgster of bijrijdster.. Het is allemaal goed te doen als je er maar de tijd voor neemt, als je zelf gaat haasten gaat alles mis of niet goed (dit voelt je paard ook als je gehaast bent). Ik heb wel een verzekering voor hem want stel dat er iets gebeurd, ik heb geen grote reserve. Winkelen, vakanties etc doe ik wel iets minder maar vind dit zelf echt niet erg...

Hoop dat je er wat aan hebt!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:35

Mijn eerste paard kocht ik toen ik 15 was.

Ik heb er net 3 jaar lang stalhulp voor geweest en vanaf mijn 14de deed ik een weekendjobje.

Met mijn spaarcenten kocht ik mijn paard (spullen had ik grotendeels in de loop van de jaren verzameld),
met mijn weekendjob kon ik mijn paard onderhouden.

Nu, paar jaar later, heb ik 4 paarden, werken ik én mijn man fulltime en financieel is het dus allemaal in orde.

Ik sta 's ochtends op om 6u en sta om 7u al bij mijn paarden (fulltime weidegang), tot kwart voor 8.
Van daaruit vertrek ik naar mijn werk.
Als ik stop met werken om half vijf ben ik nog geen 10min later terug bij hen.

Dan geef ik eten, schep mest, longeren (rijden tijdelijk niet), poetsen of wat anders.

Rond half zeven ga ik weer terug naar huis ;)

Ik ga 2x per jaar winkelen, 2x per jaar op vakantie, en ik maak een fikse spaarboek aan, mijn paarden zijn gepensioneerd (op 1tje na), dus de kosten liggen niet ver meer vandaan.

Arankaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:39

Ik werk fulltime, heb mijn paardje dus in volpension.
Kom er wel langs als ik naar huis rij (kan de stal vanaf de snelweg zien liggen) en in het weekend is het ongeveer 10 - 15 minuutjes van huis af

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:09

ik werk fulltime en heb een rijpaard in volpension.
Kom er 3 á 4 dagen in de week om te rijden/longeren en ben dan met 1.5-2u weer weg, hij staat wel al de hele dag buiten

Daarnaast heb ik nog 2 shetten op eigen land, daar ga ik 's morgens voor mijn werk voeren en buiten zetten dat kost me maximaal 20 min en 's middags iets langer omdat ik dan de paddock nog moet mesten en meestal ff tutten.

weazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:14

Ik werk partime en heb 1 paard die nu bij een boer staat. Omdat hij met pensioen is. Echter stond hij daarvoor altijd op een luxe stal ivm wedstrijden. Met de auto was dat een 20 min ongeveer. Moet er wel bijzeggen ik bracht het grootste gedeelte van mijn tijd op stal door ik was zo 5 a 6 uur per dag op stal te vinden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:25

Ik werk fulltime en mijn paard staat gestald
op een manege 5 kilometer verderop. Daar wordt
ze gevoerd, gemest, en samen met een vriendin zetten
we onze 2 paarden elke dag binnen/buiten.

Ik ga elke doordeweekse avond heen. 5x pw rijden en
1x longeren, 1x losgooien. In het weekeind ben ik er meestal
de hele dag.

Ik ben rond 6 uur klaar met werken
dan eten en naar stal. Ben dan meestal 10/half 11 weer thuis.
Best heftig programma maar als het je passie is red je dat prima :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:50

Ik heb een volpensionstalling 5 min fietsen, paardje word zelfs buiten gezet , en savonds weer op stal gezet.
Ik heb een zoontje van bijna 5 maanden, en ik ga straks tijdens zijn middagslaapje en/of savonds even.
Mijn man werkt thuis, dus als de kleine slaapt is hij er gewoon, en kan hem zelfs uit bed halen als hij wakker word.

Verder werk ik ook voor mezelf (ontwerpen en webshops) en dat doe ik ook lekker tussendoor en savonds. soms zelfs met de kleine op schoot hihi

maar zonder volpension zou ik het zelf niet gedaan hebben! Ook niet als het veel verder weg was dan dit. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:56

Ik heb mijn paard op de zorgboerderij staan waar ik werk. Als ik er zelf ben voer ik & anders zet ik voer klaar voor de volgende dag. Water wordt bijgehouden. Uitmesten van de wei wordt ook gedaan, al zal ik dit zelf ook wel doen als ik er ben. Mijn paardje staat 24/7 buiten het hele jaar door.

Ik zit in 4VWO & ben 16. Als ik ga studeren is het plan dat mijn moeder ermee gaat rijden of dat ik een berijder zoek.

Met geld, tja. Ik heb op het moment 2 baatjes en het lukt allemaal makkelijk, helemaal omdat ik belachelijk goedkoop sta. Ik heb de aanschaf enzovoorts allemaal zelf betaald :)

FloorHombre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:50

Ik ben 16 jaar en zit nu in VWO 4.
ik heb sinds 2 jaar een eigen paard en deze mocht alleen blijven als mijn school er niet onder zou leiden.

Mijn paard heeft hoefkatrol ontsteking en moet dagelijks beweging, een dagje overslaan zit er dus niet in. ik besteed per dag max 3 uur aan mijn paard. 20 minuten minuten fietsen, verzorgen, rijden en de stal doen etc. en dan weer terug fietsen. Mijn studie doe ik dan meestal daarna.
qua geld tja, 260 aan stalling, en den 30 p.m. voor eens in de 2 weken privéles. dan heb je in het begin vaak nieuwe spullen nodig etc.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:58

Ik heb een jaarling en studie.
Het was even een zoektocht naar goede en betaalbare stalling (arme student & hengst :') )
Maar het is wel gelukt, het voordeel aan zo'n jonkie is dat je niet aan een vast trainings patroon vast zit (dus als je een keer te druk bent met je studie is dat geen ramp)
Bovendien heb ik na mijn studie een betrouwbaar paard die ik door en door ken, heerlijk :D

Kortom het is dus wel te doen, al zou je voor betaalbare stalling wel buiten de randstad moeten zoeken denk ik.
Ligt ook maar net aan je eisen/wensen :j

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:00

Ik heb vanf mijn 11 altijd een eigen paard gehad. We hadden er thuis niet de ruimte voor, dus de pony stond op een manege in volledig pension. Ik hoefde alleen te komen wanneer ik zin had bij wijze van spreken. Dit ging hardstikke goed samen met school. Tijdens mijn studie heb ik wel de keuze gemaakt om mijn paard te verkopen. Deze stond ook in vol pension, maar dicht bij mijn ouders in de buurt terwijl ik voor de studie naar Arnhem was verhuisd. Achteraf erg spijt van gehad. Ik had zo makkelijk een plekje in Arnhem voor het paard kunnen vinden!
Op het moment werk ik full time, zitten we in een mega verbouwing en natuurlijk weer een paard! Paard staat op een pensionstalling tussen het werk en thuis in. Ga iedere dag op de fiets (30 min) en fiets dan langs het paard. 2x in de week wordt het paard verzorgt door een bijrijder.

Tijd die ik bij het paard kwijt ben: 2 uur per dag
Stallling: rond de 200 euro

Ben wel heeeel blij dat ik een bijrijder heb, anders zou ik het denk ik niet trekken, maar ik haal er zo veel voldoening uit!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:13

ik ben 19, werk fulltime en heb mijn pony in halfpension staan. Er wordt gevoerd en iedere dag opgestrooid, en 1x in de week mechanisch uitgemest. Ik heb zelf met stalgenoten een buitenzet-regeling gemaakt, dus de ene zet al onze paarden op maandag buiten en binnen, de andere dinsdag, etc. Stallingskosten inc. voer, hooi en stro zijn 238 per maand. (dan heb ik ook wel 3 binnenbakken, een mega buitenbak met springtuin, weidegang etc, vlakbij Utrecht) dan nog 15 per maand (hoefsmid komt iedere 8 weken, 30 euro rondom bekappen) voor de hoefsmid, 30 voor privéles 2 of 3x per maand. Ik heb een bijrijdster voor 2 dagen in de week, zij betaalt 70 per maand, ik ben ontzettend tevreden met haar, ze is goed voor mijn paard, en zij is blij dat ze een leuk paardje kan rijden, en het kost veel minder dan 2x per week op een manegepaard te rijden. Nu ik mijn been gebroken heb rijd zij hem bijna iedere dag, hoeft ze niks extra voor te betalen, want ze helpt mij er enorm mee!

ik trek altijd 300 euro van mijn salaris af voor mijn paard. Wat ik over heb gaat op de spaarrekening, voor eventuele DA bezoekjes.

ik heb onregelmatige werktijden, dus de ene dag werk ik gewoon van 9u tot 17u, en soms van 13u tot 21u. Ik ga als ik vroeg begin 's ochtends eventjes, en na m'n werk meteen door naar m'n paardje, en als ik in de middag moet beginnen ga ik in de ochtend naar stal.
ik trek doordeweeks ongeveer 2,5 uur per dag uit inc reistijd.