Greenguard (graaskorf) op in een koppel/kudde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Greenguard (graaskorf) op in een koppel/kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:10

Mijn paard krijgt ivm haar gewicht een Greenguard om op de weide. Vorig jaar stond ze alleen ivm peesblessure, en ging het hartstikke goed met de GG. Hele dagen naar buiten en ze is nog heel veel afgevallen ook :j

Dit jaar gaat ze met 2 anderen, een KWPNer en een Fries. Ze heeft 5 jaar geleden ook met hen in de kudde gestaan, maar in die 5 jaar is er wel wat gebeurd waardoor ze sociaal gezien veel verandert is. Ze is van een hele sociale merrie naar een onzekere en heel onderdanige merrie gegaan nadat ze door een weidemaatje in elkaar is getrapt (letterlijk...).

Nu vraag ik me af of het wel eerlijk is haar dan met een GG om te zetten. De 2 paarden zijn wel enorme goedzakken, maar je weet maar nooit. Mijn merrie is meer een bijter dan een trapper, vandaar dat ik het wat banketstaaf vind als ik haar dan muilkorf :+

Hoe gaat het bij jullie paarden die met een korf omstaan in kuddeverband? Kunnen ze zich goed verdedigen in geval van nood?
Misschien wil ik hem de eerste 2 dagen even aflaten totdat de rangorde is bepaald en dan weer om doen..

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:55

Vorig jaar heeft mijn pony ook een gg omgehad. Hij stond bij een veulen en 2 kwpner. Dit ging er goed. :D Ze kenden elkaar al goed en hadden de winter ook al met elkaar gelopen in ander weiland. Dus de rangorde was al bepaald. Het is me erg goed bevallen. Misschien eerst een paar daagjes zonder dat ze weten waar ze staan en dan de gg om doen?

MyrtheJ

Re: Greenguard (graaskorf) op in een koppel/kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:59

mijn pony is ook altijd de meest onderdanige in de kudde. ze rent graag weg.. is absoluut geen bijter.
Vorig jaar stond ze met 2 anderen, dit jaar met 1 maatje. Ze kijken alleen maar naar het gras :D .

Misschien de rangorde vast laten bepalen in paddock/rijbak, en daarna pas de wei in?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:59

mijn pony is ook altijd de meest onderdanige in de kudde. ze rent graag weg.. is absoluut geen bijter. dus voor ons is de gg geen probleem geweest wat dat betreft.
Vorig jaar stond ze met 2 anderen, dit jaar met 1 maatje. Ze kijken alleen maar naar het gras :D .

Misschien de rangorde vast laten bepalen in paddock/rijbak, en daarna pas de wei in?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:01

Ik zou zoals je zelf al aangeeft haar eerst zonder gg de kans geven om te integreren in het groepje. Gaat alles goed, is de verstandhouding stabiel, dan zou ik de gg weer om doen.

Succes ermee!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:14

mijn dominante merrie heeft ook een tijdje met een graasmasker in de groep gestaan en dat ging prima, ze kon zich prima redden en is ook niet gedaald in rang

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:36

Bedankt voor de reacties :j !

Dan ga ik haar de eerste 2 a 3 dagen gewoon zonder zetten, en daarna met als de rangordes een beetje stabiel zijn :j

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:43

bij ons staat er ook 1 met een gg, en dat was ook meer een bijter, maar hij had snel door dat dat niet meer kon. Nu heeft dat voor onze paarden een voordeel, minder wonden, maar als 't echt uit de hand loopt gebruikt hij gewoon z'n benen