Paard van stal naar 24/7 op weiland - hoe aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Paard van stal naar 24/7 op weiland - hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:56

Ik heb dus net een paard gekocht en zit erover na te denken [het is dus nog niet zeker] haar dicht bij mijn huis te plaatsen op een weiland. Dat betekend wel dat ze daar 24/7 buiten zal gaan staan en dat is ze niet gewend. Ze staat nu op een pensionstal waar ze overdag buiten staat en 's avonds weer naar binnen word gebracht. In de winter staan ze 24/7 op stal, op het rijden, verzorgen en loslaten in de binnenbak na.

Hoe moet ik dit aanpakken/hiermee beginnen? En in de winter, is het dan slim om winterdekens op te gooien of gewoon haar dikke wintervacht aan te laten groeien? Ik wil haar graag ook in de winter gewoon buiten hebben. Er is wel een schuilstal die ook dicht kan voor als het weer echt te ernstig word. Is dit slim om te doen of raden jullie aan haar in de winter wel 's avonds op stal te zetten en het alleen op 24/7 buiten in de zomer te houden?

Ik ben zelf net een nieuwe paardeneigenaar en heb hier totaal geen ervaringen mee. Daarom dat ik graag ervaringen/meningen van anderen wil, voordat ik een beslissing maak.

ElineS

Re: Paard van stal naar 24/7 op weiland - hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:58

Volgens mij past dit toch beter bij Seizoensvragen. Mijn fout, sorry. Even kijken of een mod het kan verplaatsen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:00

ik zou haar gewoon buiten zettewn als jij dat wil

heeft ze nu nog een deken op ? zo ja dan zou ik er 100 gram meer op leggen
en de deken moet natuurlijk warterdicht zijn

en de volgende winter hoef je er geen deken meer op te doen hoor .
dan maakt ze zelf weer een lekker dik vachtje aan ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 00:01

Nee, ze heeft geen deken meer op. Kan dus beter even wachten met verplaatsen tot het warmer is?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:03

neej in principe is dat niet nodig hoor , (tenminste ik zou het gewoon doen . )

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:07

Gewoon neerzetten :) Ik heb een paar jaar geleden mijn merrie die van de manege kwam (23/7 op stal :( ) ook verhuisd, en gewoon in het land gezet.. even drbij gebleven, en dan had ik nog best een dominante tante ook, maar ging goed hoor :j
Gewoon even vragen aan de stal eigenaren of de rest vd kudde sociaal is, en hop neerzetten. weet zeker dat je paardje het heerlijk vind :j

Edit, wbt dekens, hoeft ook niet hoor, als ze gewoon goed in de haren komt als het weer kouder word lekker dr vacht het werk laten doen.. maarja daar ben ik dan wat makkelijker in. ben sws geen voorstander van stallen en dekens ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 00:13

Enige waar ik nog mee zit is het rijden in de winter. Met een dikke vacht en dan hard aan het werk en dan al dat opgedroogde zweet. Is dat wel helemaal goed? Is het dan niet beter om te scheren en dekens op te gooien?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:21

Je hoeft je geen zorgen te maken over 24/7 buiten staan. :)
Heel goed, dat je dat wilt doen.

Wat betreft de overgang naar gras is het vooral belangrijk te letten op de weersomstandigheden ivm de waardes van fructaan.

Geef je paard vooral geen deken, dan kan 'ie een goede wintervacht aanmaken. Een paard blijft warm door het eten van ruwvoer. In de winter moet je dus veel hooi voeren.

Voor het rijden: je zult iets langer moeten uitstappen dan je wellicht gewend bent. Om een bezweet paard hoef je je niet druk te maken, zolang ze maar afgekoeld zijn.

Zorg er ook voor dat het paard een maatje heeft - een paard alleen is niet ok.

Wellicht is paardnatuurlijk.nl een nuttige site voor je, daar staat een hele hoop info op. :)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:23

Ik heb nog nooit een paard geschoren, maar ben dan ook altijd recreatie ruiter geweest.. beetje basis en buitenrijden.. Dus mijn paard is nooit kletsnat van het zweet geweest.. als ze dat wel een x was na de les stapte ik haar droog met een zweet deken, maar verder niks.. Maar kan me voorstellen dat als je veel intensiever rijdt dit wel lastig is.. Met scheren en dekens heb ik echt geen ervaring.. Misschien iemand anders?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:27

Vooral niet scheren, je verstoort de vacht...
Maar je zult wel een echt wintervacht krijgen idd...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:35

hou ook rekening met training, als je geen binnenbak hebt in de winter wordt het vaak heel moeilijk om dressuurmatig netjes door te trainen...

ik zou ze gawoon 24/7 buiten zetten, zweet is niet zo erg, dus je mag een bezweet paard gewoon in het land houden
scheren doe je wanneer je paard door de vacht zijn werk niet meer aan kan, anders is het niet nodig
in de winter altijd onbeperkt ruwvoer geven, in de zomer afhankelijk van het gras.
als je scheert, zorg voor een goede (bucas all in one) ademende deken.
zorg ook voor een maatje, dit kan gerust een shetlandpony zijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:50

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:10

Citaat:
hou ook rekening met training, als je geen binnenbak hebt in de winter wordt het vaak heel moeilijk om dressuurmatig netjes door te trainen...

Dat ligt eraan... Vaak kun je buiten ook heel goed trainen, het is alleen iets anders dan je gewend bent. :)
(En dat gaat zonder ijzers een stuk makkelijker dan met...)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:15

In het begin hebben wij het geprobeert zonder dek, maar dat is zeker niet aan te raden, ze stond overdag te shaken en liep niet meer door de regen en de kou omdat haar vacht daar niet meer bestendig tegen was. doordat ze op stal stond. Nu heeft ze in de winter een winterdeken op, met koud en nat weer een gevoerd regendeg en zomers niks. Daar doet ze het prima op. :)
Wij hebben trouwens geen inloopstal etc. alleen een rij bomen waar ze met wind en regen achter kunnen staan, maar dat doen ze niet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:19

Komt het paard dan ook met andere paarden te staan op het weiland? Dat kan ik namelijk niet opmaken uit je OP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:22

TurdusMerula schreef:
Je hoeft je geen zorgen te maken over 24/7 buiten staan. :)
Heel goed, dat je dat wilt doen.

Wat betreft de overgang naar gras is het vooral belangrijk te letten op de weersomstandigheden ivm de waardes van fructaan.

Geef je paard vooral geen deken, dan kan 'ie een goede wintervacht aanmaken. Een paard blijft warm door het eten van ruwvoer. In de winter moet je dus veel hooi voeren.

Voor het rijden: je zult iets langer moeten uitstappen dan je wellicht gewend bent. Om een bezweet paard hoef je je niet druk te maken, zolang ze maar afgekoeld zijn.

Zorg er ook voor dat het paard een maatje heeft - een paard alleen is niet ok.

Wellicht is paardnatuurlijk.nl een nuttige site voor je, daar staat een hele hoop info op. :)

Helemaal mee eens +:)+

Ik heb mijne nu twee jaar buiten staan. In de winter krijgen ze onbeperkt hooi en dat heeft er al 2 winters voor gezorgd dat ze een minder dikke wintervacht hadden dan een paard dat op rantsoen staat. Ze houden zich echt van binnenuit warm.
Ook zet ik ze gewoon bezweet terug in de wei (ook als het vriest), maar wel pas nadat ik ze lang heb uitgestapt. Het kan dan wel 6 uur duren voordat ze enigszins droog zijn maar dat is juist goed want hoe langzamer ze drogen, hoe beter hun vacht ze isoleert anders zouden ze veel sneller droog zijn door warmteverlies.
Paarden die gaan bibberen hebben vaak niet voldoende ruwvoer ter beschikking. Die van mij gaan gewoon meer hooi eten als het kouder wordt.
Scheren zou ik nooit doen... ze kunnen het allemaal zo goed zelf reguleren als je de vacht met rust laat.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:29

Vorig jaar maart mijn paard gekocht en die is ook van 24/7 binnen naar 24/7 buiten gegaan in 1 dag. Let wel die kwam van en stal waar het binnen warm was en die had eigenlijk gewoon haar zomerhaar. Ik heb haar dus ook een deken op moeten leggen omdat het toen plots wer begon te vriezen en regenen etc (maart roert zijn staart he ;)). Het was een dik winterdeken eerst. Dan vrij snel toen de temperaturen wat warmer werden omgewisseld naar een regendeken en dan naar enkel snachts een deken (ja dat is een werk elke keer deken op en af). Nu denk ik dat je haar wel gewoon 24/7 buiten kan zetten zonder deken het is helemaal niet meer koud. Zou wel een schuilstal regelen at ze droog kan staan mocht het plots savond toch 4 graden zijn en regen (dat zal tijdelijk wat te koud zijn). Deze winter heeft mijn paard gewon zonder deken altijd buiten gestaan. Heb wel het idee dat ze niet haar beste versie wintervacht heeft geproduceerd gezien het haar eerste jaar is maar verwacht volgend jaar een dikkere vacht. Koud heeft ze het niet echt gehad ze kon altijd uit de regen/wind staan als ze wou.

Qua voeding kwam mijne toen op schraal weiland waar dan gewoon baal hooi op is gezet zodat ze lekker ad libitum hooi had om te eten en dus geen plotse overgang naar gras. Dat kan nu wel een probleem zijn, als het mogelijk is klein stuk afzetten hooibijvoeren en weilandtijd opbouwen over een periode zodat het verteringstelsel kan wennen aan gras want het is toch even wat anders dan hooi ;).

succes met je paardje 24/7 buiten maakt je paard echt heel stuk gelukkiger

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:31

Een deken verstoort de werking van de vacht dus ik zou alleen een ongevoerde regendeken geven als blijkt dat zonder echt niet gaat, ook niet als je genoeg voert en schuilmogelijkheid hebt.
Niet in eerste instantie van uit gaan.
Bedenk dat de temperatuur waarbij een paard zich comfortabel voelt een stuk lager ligt dan die van de mens. :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:59

tjah had ook liever niet gedaan die tijdelijke dikke deken maar had weinig keuze ze kwam van stal wara het continu 18 graden was binnen dus echt zomervacht en dan middenmaart was het plots -5 snachts en overd ag 3 met veel regen enfin je kan je voorstelen dat ze daar niet op gebouwd was. was vrij happy met deken toen. zo snel mogelijk afgehaald en verwisseld door ongevoerd regendeken want ik ben het eens dat het normaal zeker niet aan te raden is.
Nu met deze temperaturen zal het zeker niet nodig zijn

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:03

Wat niet gaat, gaat niet.
Paarden hebben geen problemen met koude, maar wind + regen is geen lekkere combi.

Sidje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:21

In principe kan ze al gewoon buiten zonder deken hoor. Temperatuur is erg goed op dit moment. S'winters leggen wij er wel extra een wwaterdichte winterdeken op tegen de wind en regen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:18

Staat je paard momenteel in een paddock los overdag of al op een weiland? In het eerste geval zul je een weekje moeten opbouwen door het paard elke dag een paar uurtjes op het land te zetten, zodat het een week later 24/7 erop kan. Zo kunnen de darmen wennen aan de voedsel-overgang. Staat ze al op een weiland, dan kan ze zo 24/7 het weiland op. ;)

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:42

Ik zal haar gewoon neerzetten en kijken hoe ze reageert etc. Sommige paarden wennen er zo aan en sommige niet. In de winter zal ik aankijken hoe haar vachtgroei gaat en hoe ze reageert op de kou. Je kunt dan altijd ter plekke beslissen of je wel of geen deken opdoet;)

Iig succes maar ik ben zeker voor. Mijn paard staat ook 24/7 buiten en ze doet het er prima op en wil zelfs niet anders.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:48

@Shenavallie: Ze staat nu overdag op een weiland met heel veel gras, dus dat is ze wel gewend.

@dorientjuh: Er staan een pony en een shetlander in het weiland, dus ze is straks niet alleen :).

@Arabesk: Bedankt voor de links!

En de rest bedankt voor het advies.

Het weiland is aan drie zijden omringd met bomen. Staat namelijk aan de rand van een bos. Is het dan nog nodig dat er een inloopstal is. Op zich vind ik dat zelf wel een prettig idee. Zeker in de winter. Dan zal ik er één moeten bouwen :P

Hmm, voor nu kan ze er prima staan, met dit weer. Zonder deken. Ik zet haar daar wss pas in mei neer, als ik het doe, dus tegen die tijd is het dan al weer warmer. Tegen de winter aan kan ik het altijd even aanzien of ze wel een goede wintervacht groeit.

Belangrijkste is dus voor de groei daarvan en haar warmte dat ze altijd toegang tot ruwvoer heeft. Dat gaat hemels voor haar zijn. Ze is een dikke vreetzak.

FloorHombre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:47

rustig opbouwen!! met een paar uurtje