Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik heb een probleem met scheren...
Mijn paard heeft Cushing en wij laten hem vaak scheren. Nu heb ik hem afgelopen zaterdag geprobeerd te scheren, in het begin ging het prima maar ineens hield het scheerapparaat ermee op. Het scheerapparaat scheerde wel maar de haren gingen niet mee. Ik dacht dat het aan mijn mesjes lag, dus had iemand gebeld die hem vanavond zou scheren maar ook bij haar deed het scheerapparaat hetzelfde terwijl zij net nieuwe mesjes had. Hij is al veel vaker geschoren en zat af en toe veel dikker in zijn vacht maar er waren nooit problemen met scheren. Zou het misschien door de medicijnen kunnen komen die hij krijgt? En heeft er misschien iemand tips voor het scheren? Ik weet dat hij van te voren gewassen moet worden maar is er nog iets wat ik eventueel kan proberen wat ik voor het scheren kan doen waardoor het scheren misschien makkelijker gaat? Hij ziet er nu niet uit, hij is echt half geschoren haha
Met de haren mee scheren wil dan vaak wel goed gaat. Hierna kun je, als je wilt of als het nodig is, nogmaals tegen de haren in scheren. Dit deed ik altijd met een minishet die zo'n mega pak haar had dat t apparaat er ook niet door kon komen. Eventueel helemaal inspuiten met glansspray, dan laten drogen en dan scheren zou (volgens een tipgever) ook beter moeten gaan.
Pien28
Geplaatst: 13-04-11 11:55
Je scheerapparaat is misschien niet krachtig genoeg. Je hebt echt een tondeuse met een zware motor nodig.
Het apparaat niet door de haren heen duwen of trekken maar de moror het werk laten doen.
@Pien , bij de shet waar ik naar verwees maakte ik gebruik van een Constanta 3 paard, hele krachtige machine, maar die kwam er niet door hoor, ondanks dat het apparaat net nieuw was. Heb nu een Heiniger Progress, dito een 'zware' machine, maar ook die komt er tegen de haren in, niet doorheen. Het is vaak de te dikke ondervacht waar de machines dan op 'vast lopen'.
En eerst een keer goed wassen met veel shampoo en daarna antiklit? Zodat de vacht gladder en soepeler is? En de ondervacht minder vet en dus ook minder dichtheid heeft?
anneliesdj
Geplaatst: 13-04-11 14:01
Een goede machine gebruiken die sterk genoeg is, je messen goed slijpen en om de 10 minuten goed schoonborstelen en olien. Waarschijnlijk is dat laatste het probleem aangezien je er eerst wel door kwam.
Anders kun je proberen eerst met de haren mee te scheren en later nog een keer terug of een langere opzetkop gebruiken.
Cassidy
Geplaatst: 13-04-11 14:01
Je zou kunnen beginnen met het wassen van je paard. Een paard met een bos vette haren, daar is haast niet doorheen te komen. Anders kun je kijken voor een scheerapparaat voor koeien of schapen (of speciaal opzetstuk voor koeien of schapen, weet niet wel apparaat je gebruikt). Resultaat wordt streperiger, maar de haren gaan er iig wel af, desnoods bijwerken met paardenmessen.
ik gebruikte wel een goed paarden scheerapparaat, ik leen hem altijd van een vriendin en mijn paard is er al vaker mee geschoren. Merk is dacht ik een Hauptner. Gisteravond probeerde iemand het, die hem ook al eerder heeft geschoren, en met een ander scheerapparaat. Ook echt een goed paarden scheerapparaat en ook bij haar ging het niet. Oliën hebben we beide elke keer om de 10 min. gedaan dus daar kan het niet aan liggen.. Hij was al heel erg schoon, maar ik ga hem idd maar eens van te voren wassen en glansspray gebruiken. Bedankt voor jullie reacties!