Waterbron + pomp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tempelx2

Waterbron + pomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:08

Hallo Allemaal,

( Ik weet niet of het hier precies goed staat...zo niet.. Sorry!)

Wij hebben een tijd terug een rijbak 20x60m aan laten leggen, het is een omgedraaide bodem omdat wij het geluk hebben op zandgrond te zitten. Nu ligt de bak prima, maar zo in die droge periodes willen wij de bak ook graag kunnen sproeien, ivm het toch wat meer op een strand begint te lijken :D

Nu hebben wij in de stallen de drinkbakken aangesloten op grondwater (een bestaand watergat, geboord door de vorige eigenaar) en via een pomp+ vat wordt er met de juiste druk water gepompt als de paarden drinken.

Nu wilde wij een put laten slaan bij de bak, maar mijn vraag is of ik daar genoeg zal hebben aan 1 put/pomp of zou ik er van beide twee moeten hebben? Ik weet dat er allerlei verschillende pompen etc te verkrijgen zijn, maar is er hier misschien iemand die daar meer ervaring mee heeft? ( Het zal gaan om in totaal een stuk of 6 sproeiers, 3 aan elke kant)

Alvast bedankt! :)

tamary

Re: Waterbron + pomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:44

Als ik het goed begrijp pompt de huidige pomp water in een reservoir voor de drinkbakken? Dan lijkt mij dat je genoeg hebt aan een zwaardere pomp, die en dat reservoir kan volpompen en genoeg druk kan leveren voor je sproeiers. Lijkt me zelfs dat dat niet tegelijk hoeft.

tempelx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:49

Hoi Tamary,

Klopt het hoeft niet tegelijk, maar de stallen + bak liggen erg ver uit elkaar, dus ik zal wel een andere pomp +bron moeten hebben. Maar jij denkt dat ik wel aan 1 pomp+bron genoeg zou hebben bij de bak?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:50

Lijkt me wel, maar ik denk dat je het beste informatie kan inwinnen bij iemand die flink meer van pompen afweet dan ik.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:56

Hoi hoi, ik weet het ook niet precies, maar wij hebben ook een put, het water wordt met een ong 1pk waterpomp in een reservoir gepompt. Van daaruit wordt het hele landje van water voorzien; het huis, de paarden, achterin de tuin. Maar dat is dus met een reservoir wat voor de druk zorgt, we hebben dus wel water tot aan beide kanten van de put ongeveer 100m. Weet niet of je hier wat aan hebt?

tempelx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:58

Hoi Lakshimi,

Dankje voor de info, ik geef het gewoon door aan de baas ;)