Utrolig schreef:Je kunt beter geen geel zand opgraven, dan krijg je een loodzware rijbak!! Doordat het zand loskomt, moet het eerst weer een paar honderd jaar zakken, denk ik.
Wil je zand erin doen, dan kun je het beste woudzand nemen(dit is een mengsel van 2 soorten). Ook kun je er autobekledingsniipers erin doen, dan is je bak ook vorstvrij! Dit laatste hoef je ook niet te slepen. Wel kun je dan het beste een toplaag gras erafhalen zodat hij wat meer beschut ligt tegen wind.Of je legt een bakrand aan van 30 cm hoog. Dat laatste is niet zo duur, dan ben je al een heel eind met €3000,-!
Geel zand opgraven (ofwel je grond omzetten) is zeker wel een goede en goedkope oplossing. De bak waar ik vroeger reed was zo gemaakt, die was vanaf het begin mooi vast. Daar is de grond ook niet al te diep omgezet omdat het gele zand niet zo diep zat. Die bak is nooit zwaar geweest. Wel liet de waterdoorlatendheid wat te wensen over, maar dat was voor het omzetten ook al zo.
Mijn nieuwe bak ik wederom omgezet, deze is heel diep (ruim 1,5 meter) gedaan en daardoor wel wat losser. Hij ligt er nu pas een maand ongeveer en ik kan er al prima op rijden, de lossigheid is alleen nog wat wisselend. Ik verwacht dat binnen nu en een halfjaar deze bodem helemaal perfect is en er staat nooit maar dan ook nooit water op. Dat honderd jaar aanzakken is dus wel verschrikkelijk overdreven....Tevens is dit de goedkoopste manier om een rijbak te maken, zand laten komen is namelijk heel duur. Voorwaarden zijn dat er goede, vaste gele grond aanwezig is, en dat je het voldoende diep omzet (dus er moet echt een 30 cm gele grond bovenop komen)
Autosnippers is opzich leuk en zeker vorstvrij, echter is het wel chemisch afval wat je verschrikkelijk veel geld gaat kosten mocht je het ooit af willen/moeten voeren. Denk daar dus van te voren over na.
Bakrand zou ik persoonlijk nooit doen en zeker niet zo hoog, als je daar op valt breek je alles...maar dat is een persoonlijke keuze.
Het aller, allerbelangrijkste bij het aanleggen van een bak is dat je weet wat voor grond je hebt. Dan pas kan je zeggen wat er anders moet of wat er bij moet. Niemand van ons kan dat zien bij jou thuis. Ik zou proberen, als je zelf twijfelt, om iemand langs te laten komen die je daar wat meer over kan vertellen, en je eventueel kan adviseren in de mogelijkheden die er specifiek voor jou plekje zijn.