Rijbak aan huis.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJasmijn

Rijbak aan huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:32

Hallo :wave:

Wij willen binnenkort een rijbak aan leggen.
Wat voor zand kun je het best gebruiken? en wat voor omheining.
Het is een zand ondergrond. we willen er wel drainage onder leggen,
zodat we als het geregend heeft ook kunnen rijden, zonder grote plassen water.

Dus ; heeft iemand tips over hoe we dit het beste kunnen aanpakken ?
En ook misshien omheining voor de weide.

xJasmijn

Re: Rijbak aan huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:46

Niemand?

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:51

Zand, kheb geen idee moet je even googlen, er zijn daar genoeg sites voor maar voor de omheinig kun je het best gewoon een houten omheining doen.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:34

Ja, we zaten ook aan een houten omheining te denken, en ik heb wel eens gezien dat ze een soort van 'wit' zand in hun rijbak hebben liggen, weet iemand wat voor zand dat is? (ja ik heb hier helemaal geen verstand van := )

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:38

het is misschien handig om aan te geven wat je budget ongeveer is, dan kunnen er gerichter adviezen gegeven worden.

sifra12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:40

wij hebben een all weather bak vulling
google maar eens ! (:

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:42

Een budget hebben we (nog) niet, maar niet meer dan 3000 euro...
Het hoeft ook niet het beste van het beste te zijn!
Laatst bijgewerkt door xJasmijn op 10-04-11 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:43

Wij hebben gewoon geel zand in de bak (geen idee hoe het heet) met als omheining palen met beo-band.
Beo-band is super,het rot niet,blijft strak (als je het goed monteert) en het is veilig.
Ik heb geen drainage,maar we slepen hem elke week zodat hij vlak blijft.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 13:05

Wij kunnen de bak denkik niet zo vaak slepen.. omdat we daar de middelen niet voor hebben.. :\

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:51

3000,- kom je helaas niet ver mee.
Ik denk dat je het beste kunt doorsparen of de grond laten keren door een kraan.
Zand laten aanvoeren is duur, reken minstens 10 euro per kuub.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:55

Je kunt beter geen geel zand opgraven, dan krijg je een loodzware rijbak!! Doordat het zand loskomt, moet het eerst weer een paar honderd jaar zakken, denk ik.

Wil je zand erin doen, dan kun je het beste woudzand nemen(dit is een mengsel van 2 soorten). Ook kun je er autobekledingsniipers erin doen, dan is je bak ook vorstvrij! Dit laatste hoef je ook niet te slepen. Wel kun je dan het beste een toplaag gras erafhalen zodat hij wat meer beschut ligt tegen wind.Of je legt een bakrand aan van 30 cm hoog. Dat laatste is niet zo duur, dan ben je al een heel eind met €3000,-!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:48

xJasmijn schreef:
Wij kunnen de bak denkik niet zo vaak slepen.. omdat we daar de middelen niet voor hebben.. :\

Wij hebben een sleepje voor achter de pony gekocht,
dus mijn pony kan hem slepen,en anders gebruiken we een zitmaaier. :j

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:53

Ik heb mijn bak laten omspitten door een kraan, 2 weken wachten(even laten zakken).
Nu heb ik een leuke bak, met veel regen wel nat(geen drainage), maar niet natter dan die van de buren(wel drainage).
Met een klein budget heb je zo een leuke bak.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:56

Utrolig schreef:
Je kunt beter geen geel zand opgraven, dan krijg je een loodzware rijbak!! Doordat het zand loskomt, moet het eerst weer een paar honderd jaar zakken, denk ik.

Wil je zand erin doen, dan kun je het beste woudzand nemen(dit is een mengsel van 2 soorten). Ook kun je er autobekledingsniipers erin doen, dan is je bak ook vorstvrij! Dit laatste hoef je ook niet te slepen. Wel kun je dan het beste een toplaag gras erafhalen zodat hij wat meer beschut ligt tegen wind.Of je legt een bakrand aan van 30 cm hoog. Dat laatste is niet zo duur, dan ben je al een heel eind met €3000,-!

Geel zand opgraven (ofwel je grond omzetten) is zeker wel een goede en goedkope oplossing. De bak waar ik vroeger reed was zo gemaakt, die was vanaf het begin mooi vast. Daar is de grond ook niet al te diep omgezet omdat het gele zand niet zo diep zat. Die bak is nooit zwaar geweest. Wel liet de waterdoorlatendheid wat te wensen over, maar dat was voor het omzetten ook al zo.
Mijn nieuwe bak ik wederom omgezet, deze is heel diep (ruim 1,5 meter) gedaan en daardoor wel wat losser. Hij ligt er nu pas een maand ongeveer en ik kan er al prima op rijden, de lossigheid is alleen nog wat wisselend. Ik verwacht dat binnen nu en een halfjaar deze bodem helemaal perfect is en er staat nooit maar dan ook nooit water op. Dat honderd jaar aanzakken is dus wel verschrikkelijk overdreven....Tevens is dit de goedkoopste manier om een rijbak te maken, zand laten komen is namelijk heel duur. Voorwaarden zijn dat er goede, vaste gele grond aanwezig is, en dat je het voldoende diep omzet (dus er moet echt een 30 cm gele grond bovenop komen)

Autosnippers is opzich leuk en zeker vorstvrij, echter is het wel chemisch afval wat je verschrikkelijk veel geld gaat kosten mocht je het ooit af willen/moeten voeren. Denk daar dus van te voren over na.
Bakrand zou ik persoonlijk nooit doen en zeker niet zo hoog, als je daar op valt breek je alles...maar dat is een persoonlijke keuze.

Het aller, allerbelangrijkste bij het aanleggen van een bak is dat je weet wat voor grond je hebt. Dan pas kan je zeggen wat er anders moet of wat er bij moet. Niemand van ons kan dat zien bij jou thuis. Ik zou proberen, als je zelf twijfelt, om iemand langs te laten komen die je daar wat meer over kan vertellen, en je eventueel kan adviseren in de mogelijkheden die er specifiek voor jou plekje zijn.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:58

waar ik nu op stal komt te staan.. gebruiken ze eb en vloed.. hierdoor hoef je zelf niet steeds te gaan sproeien vooral zomer erg handig.. Ik zou hem sowieso wel goed gaan draineren.. daar heb je zoveel voordelen aan.. ik reed ook weleens in een bak waar ze dat niet hadden.. en die stond haast altijd onder de blups.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:05

Een goede rijbak is ook erg afhankelijk van de ondergrond. Woon je op een klei of zand ondergrond? Klei is het over het algemeen iets beter omdat het beter water door laat. Afhankelijk van je verwachtingen, maar voor 3000 euro ga je nooit een 'top' rijbak krijgen. Qua zand moet je opletten op het aantal 'Mu', dit is de dichtheid van het zand. Zand met een hoge mu laat beter water door dan met een lage mu. Maar te hoog (bv drainage zand) kan weer leiden dat de bak veel te zwaar wordt om goed doorheen te lopen voor een paard.

Welk zand is dus echt afhankelijk van een combinatie van diverse factoren. Ook wel of niet draineren is hiervan afhankelijk, ik ken hele goede rijbakken gedraineerd maar ook hele slechte met drainage. Als je zand namelijk te fijn is (dus lage mu) laat het het water niet meer door en heb je dus niets aan je drainage (het gaat als het ware als een laagje om je drainage heen zitten, het water komt dus niet meer bij je drainage). 'Strandzand', dus witzand is over het algemeen niet geschikt, het is te fijn, gaat erg stoffen en met heel veel regen gaat het helemaal aan elkaar 'plakken' en laat het dus geen water meer door. Als je all weather tuft door je bak heen gooit zal het beter gaan (maar past niet in die 3000 euro totaal).

Het beste is om gewoon even advies te vragen aan iemand die er verstand van heeft (een zandhandelaar bv uitnodigen) en zij kunnen het erg goed uitleggen en je adviseren wat het beste is gezien de ondergrond waar je woont.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:30

Grace schreef:
waar ik nu op stal komt te staan.. gebruiken ze eb en vloed.. hierdoor hoef je zelf niet steeds te gaan sproeien vooral zomer erg handig.. Ik zou hem sowieso wel goed gaan draineren.. daar heb je zoveel voordelen aan.. ik reed ook weleens in een bak waar ze dat niet hadden.. en die stond haast altijd onder de blups.

Voor een eb en vloed betaal je veel meer dan € 3000,-. ik heb vorig jaar een aantal offertes mbt het aanleggen van een bak aangevraagd en was niet klaar onder de € 12.500,-. En dat is nog zonder omheining.

Verder moet je goed uitzoeken wat voor vergunning je nodig hebt (en dan moet je die nog zien te krijgen). Dit verschilt per gemeente. Bij de ene heb je voor zowel de bodem als de omheining een vergunning nodig en bij de andere alleen voor de omheining.

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:47

wij hebben woenstijn zand, dat is echt fijn, het water loopt goed door. Makkelijk bij te houden!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:17

Bedankt voor jullie reacties!
We willen wel drainage omdat het niet super hoog licht, en er licht een sloot naast.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:21

Wij hebben "gewassen" zeezand liggen...als het gewassen is koekt het niet samen bij drassig weer...bij droog weer en wind vliegt het wel snel op vind ik.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:26

Oke, het waait hier nooit heel hard, heb je misshien een foto ervan?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:34

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:40

Oh dat ziet er wel goed uit! wat hebben jullie ervoor betaald? en wat is de afmeting? :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:51

Ja hé :D Dit was vers geleverd...vonden ze heerlijk om in te spelen :+

Onze piste is 16 x 60 meter, we hebben in het begin zo'n 10 vrachtwagens laten brengen dacht ik en het was zo'n 500 euro per vrachtwagen...sorrie moest ik verkeerd zijn want het is al een tijdje geleden.
Kost makkelijk 5 à 6000 euro denk ik voor het zand alleen...hangt natuurlijk af van de grootte

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 19:05

Okee! wij willen het liefste een 20x40 rijbak, misshien iets kleiner.. :=