Pony moet dringend afvallen, tips gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Pony moet dringend afvallen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 12:43

Ik ben mij er van bewust dat er meerdere topics over zijn, enkele zijn echter verjaard, en ik kan nou niet echt tips vinden die ik nog niet toepas of waarmee ik echt iets kan.
Voor de modjes, ik weet niet of het hier goed staat.

Allereerst maar wat info over ons bakbeest..

Ras Haflinger
Geboortedatum 03-05-2002
Van nature stevig gebouwd, maar is echt vreselijk dik..

Allereerst wil ik even toevoegen dat de pony hier net van vrijdag staat en ik dus niet verantwoordelijk ben over haar gewicht. Echter is het nu wel mijn verantwoordelijkheid, en wil ik haar verantwoord laten afvallen, want ik schat dat daar wel 100 tot 200 kg af mag..

Zij heeft een vrij goede conditie, ik longeer haar 20 tot 30 min. per dag, en doen dan in de avond nog een flinke buitenrit met veel draf.

Vanaf vandaag gaat zij met een graaskorf de wei op, en ik ga van de week naar de boerenbond voor een pot magnesium chelaat ? van Feel good als het goed is. Ik heb hier goede dingen over gehoord namelijk wat betreft afvallen.

Hierbij foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Graag tips, wat betreft afvallen,
informatie over hoe snel een paard vet verbrand, en wat te verwachten binnen een maand, twee maanden en na een half jaar.

Ik heb al een post geplaats bij Centraal IR.

chocobroodje

Re: Pony moet dringend afvallen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:19

Nou zo vreselijk te dik vind ik haar nou ook weer niet, er mag best wat vanaf maar die 200 kilo zie ik niet... Veel ouder hooi geven en verder niks. Lekker aan het werk zetten dan gaat het vanzelf. Bouw het werken op een rustige manier op en dan zul je zien dat aan het einde van de zomer je een normaal gewicht haflinger hebt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:22

chocobroodje schreef:
Nou zo vreselijk te dik vind ik haar nou ook weer niet, er mag best wat vanaf maar die 200 kilo zie ik niet... Veel ouder hooi geven en verder niks. Lekker aan het werk zetten dan gaat het vanzelf. Bouw het werken op een rustige manier op en dan zul je zien dat aan het einde van de zomer je een normaal gewicht haflinger hebt.

De foto's vertekenen misschien, hier nog een foto van haar kont :

Afbeelding

Hier zie je toch duidelijk vet..

Ook duidelijk is er vet te zien op de schouders en naast de ruggengraat..

Afbeelding

De foto's maken haar slanker denk ik.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:26

Dat buikje gaat vanzelf weg bij de juiste training. Niet alleen op uithoudingsvermogen (longeren) maar vooral correct trainen en het paardje op hooi/gras zetten. Iedere dag bijv 2 tot 4 uur op het gras en de rest hooi. En verder niets bijvoeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:28

ik raad je aan het iets rustiger aan te doen...20 minuten tot een half uur longeren is erg zwaar.En daarna nog een redelijk zware bostraining.
Als het afvallen te snel gaat kun je problemen krijgen door vervetting in het bloed.
Mijn paard heeft ook van die bulten(insuline resistent)hij is alles behalve dik,maar die bulten blijven hoor!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:28

Ze krijgt verder niks bijgevoerd, wil alleen wel die magnesium halen, ze kan alleen in de wei, 24/7 heb geen paddock vandaar het graasmasker dat ik ga gebruiken zo kan ze toch niet zoveel binnen krijgen..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:29

geerke schreef:
ik raad je aan het iets rustiger aan te doen...20 minuten tot een half uur longeren is erg zwaar.En daarna nog een redelijk zware bostraining.
Als het afvallen te snel gaat kun je problemen krijgen door vervetting in het bloed.
Mijn paard heeft ook van die bulten(insuline resistent)hij is alles behalve dik,maar die bulten blijven hoor!

Zij heeft een erg goede conditie, ademt niet zwaar, is niet erg bezweet etc.
Die bulten gaan blijven ? Dus de vetophopingen bij de staart, schouders en naast de ruggengraat?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:30

je moet zeker goed opletten met het jonge gras wat er nu aankomt.
niet te lang in het verse gras zetten, en veel bewegen
wel zorgen dat ze de benodigde vitamines binnen krijgt en voldoende schraal ruwvoer

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:31

jiperdepip schreef:
je moet zeker goed opletten met het jonge gras wat er nu aankomt.
niet te lang in het verse gras zetten, en veel bewegen
wel zorgen dat ze de benodigde vitamines binnen krijgt en voldoende schraal ruwvoer

Ze krijgen hooi bijgevoerd inderdaad, ze kan niet anders dan in de wei, dus vandaar een graasmasker.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:32

Kan je mij uitleggen waarom die magnesium? Mij is uitgelegd dat het voor de spieren (spanning) en zenuwen (geleiding prikkels) is. Dus wat je er qua afvallen mee wil bereiken begrijp ik niet helemaal.
Het spekkige op de schouders en billen vind ik nogal meevallen. Ik zie vooral een hangbuik (grasbuik?). Wat dat betreft denk ik dat die graaskorf je op de goede weg zal helpen.
Maar zoals eerder gezegd red je het niet alleen met uithoudingsvermogen trainen. Ook de juiste spieren moeten worden gebruikt. Dus dressuurmatig trainen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:34

magnesium moet je geven als er na bloedonderzoek een tekort is ontdekt...anders niet

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:35

Voor wij op buitenrit gaan rijden wij 10 min in de bak, lang en laag stappen, op de buitenrit pak ik ook sukjes wijken mee en laat haar af en toe netjes nageeflijk lopen waarbij ik een ondertreden achterbeen vraag.
Het is niet zo dat wij lol met je knol racen op de buitenrit, maar vooral omdat onze bak erg zwaar ligt !!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:35

Niet te snel laten afvallen. Kun je zelf geen paddock maken met behulp met van die witte paaltjes die je zo in de grond kan steken?

Van magnesium gaan ze toch niet afvallen?

Vorig jaar heb ik ook een te dikke haflinger gekregen welke van de da snel op dieet moest.
Ik heb 2x 3uurtjes per dag weidegang gegeven en dan ook nog met een greenguard om.
S'avond heeft ze er dan nog een berg hooi bij gekregen.

Nu een jaar later heeft ze een mooie slanke lijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:35

geerke schreef:
magnesium moet je geven als er na bloedonderzoek een tekort is ontdekt...anders niet

Mijn hoefsmid zei mij dat je dit best een paar weken kon proberen en dat je eigenlijk snel resultaat (binnen 4 weken) kan zien zo niet moet je er mee stoppen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:36

hotchocolat schreef:
Niet te snel laten afvallen. Kun je zelf geen paddock maken met behulp met van die witte paaltjes die je zo in de grond kan steken?

Van magnesium gaan ze toch niet afvallen?

Vorig jaar heb ik ook een te dikke haflinger gekregen welke van de da snel op dieet moest.
Ik heb 2x 3uurtjes per dag weidegang gegeven en dan ook nog met een greenguard om.
S'avond heeft ze er dan nog een berg hooi bij gekregen.

Nu een jaar later heeft ze een mooie slanke lijn.

Nee ik kan geen paddock maken, hier is enkel gras, de wei afzetten gaan wij trouwens wel doen zodat zij een kleiner stuk heeft wel staat ze nog met twee andere paardjes dus te klein kan niet, ik wil haar niet alleen hebben!

Heb je wellicht foto;s van toen en nu van jouw haf?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:38

Bij extreem overgewicht zie ik dit voor mij.

Afbeelding

Afbeelding

Een jaar later ( en ze liep hier ook weer op het land )

Afbeelding

Afbeelding

Dit hebben we voor elkaar gebokst door middel van gelijkmatige beweging.
Dus niet in 1 keer heel veel.
We zijn begonnen met eerste 1,5 week 5 minuten en zo steeds 5 minuten erbij.
Het paard was herstellende van een operatie.
Laatst bijgewerkt door moyra op 10-04-11 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:40

Er is nog hoop, wat is ze trouwens prachtig van kleur !!

Met 1,5 bedoel je 1.5 uur werk ?
Ik doe nu ongeveer, 20 min. longeren ochtend, en avond 45 min rijden.

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:41

Dit is het voerschema van mijn haflinger:
's zomers:
enkel 's avonds
-natgemaakte zemelen
-hooi
overdag staat ze in de wei, ik maak de wei in het begin altijd heel klein en dan krijgt ze iedere dag een metertje bij.

's winters:
's morgens en 's avonds
-natgemaakte zemelen
-een beetje muesli zonder haver
-hooi

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:44

Ik heb ook pony's die altijd te dik zijn geweest. Nu lopen ze niet meer op het gras en krijgen graszaadhooi (in het begin mengen, graszaadhooi is stugger, dus niet cold turky omgooien). Mijn welsh is binnen een paar maanden goed afgevallen, nu zelfs iets te veel. Mijn shetten beginnen ookl langzaam kilo's te verliezen. Dit is zonder beweging (ze lopen wel in een kaal stuk, ik verspreid het hooi altijd. Dadelijk ga ik het werk weer oppakken (kon eerder niet wegens hoefbevangenheid).

In graszaadhooi zit niet veel, dus om te zorgen dat ze wel alles binnen krijgen voer ik ze een klein beetje safe and sound met pavo vital. En een goede liksteen uiteraard.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:44

nee ik bedoel de eerste 1,5 week dat ze weer aan de arbeid was 5 minuten longeren.
Dat hield in stappen en 2 rondjes draf aan elke zijde.
Na 1,5 week werd 5 minuten 10 minuten en zo heb ik dat uitgebreid.
Je zag haar zichtbaar afvallen.

Deze manier van opbouwen heb ik voor gekozen ivm operatie van het paard.
Dit is ook de reden dat ze zo dik heeft kunnen worden.

Dankjewel, ik moest in het begin heel erg wennen aan haar kleur.
Laatst bijgewerkt door moyra op 10-04-11 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:46

Op die manier, zou het dan goed zijn om nu gewoon op te bouwen van 20 min. longeren ? en als ik ga rijden 45 min. rijden ? Dit heeft ze bij de oude eigenaar ook gedaan, en dan om de week / 2 weken 5 minuten erbij ?

Ik wil trouwens iedereen bedanken die reageert!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:49

als ze dit bij haar vorige eigenaren ook heeft gedaan moet dit geen probleem op leveren.
Je moet het voor je zien dat ze zelf naar de sportschool gaat dit bouw je ook rustig op omdat je anders de volgende dag bijna niet meer kan lopen.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:50

Ik zie bij de haflinger ook niet echt een hele dikke pony. Tja, er kunnen gerust wat kilootjes af maar 100 tot 200 is echt heel veel........ Wat ik wel zie is een pony die nogal, hoe zal ik het zeggen, slappe buikspieren heeft en daardoor een weke rug. Mijn advies is dan ook, beginnen met longeren waarbij je zoveel mogelijk ruggebruik gaat stimuleren. Dit doe je door de buikspieren aan te laten spannen. Dus laag en rond in ontspannenheid. Als je er wel op gaat zitten zorg dan ook dat de buikspieren aan het werk zijn. Maar vooralsnog zou ik veel longeerwerk gaan doen. Korte interval en als dat goed gaat, zoveel mogelijk lange rechte stukken onder het zadel waarbij je veel afwisseld in tempo. Vooral veel schijnovergangen gaan maken van stap naar draf, een paar meter aangalopperen en dan weer draf, schijnovergang naar stap om vervolgens inderdaad over te gaan in stap om dit Veel te herhalen.
Moyra +:)+ heeft heel goed werk verricht en wellicht kun je haar advies dan ook zeer goed volgen. De combinatie van het juiste voer verstrekken, de juiste beweging en neem vooral de tijd hiervoor zal ervoor zorgen dat je over een paar maanden een sporthaf hebt.
Veel succes. :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:53

Dat ben ik ook zeker van plan Jibberjabber !!
Een sporthaf hoeft ze niet te worden maar ik wil haar gezond hebben, mijn hoefsmid schrok echt heel erg, de foto's vertekenen denk ik ook veel, je ziet overal vet haha,

Ik moet zeggen dat je haar haar buikspieren echt ziet gebruiken onder het longeren, ze loop vanzichzelf heerlijk ontspannen en met een uitgestrekt ontspannen nek.

Bedankt voor alle reactie's, ik hou zoiezo een dagboekje bij met foto's, elke tip is welkom, kritiek natuurlijk ook, ik heb nooit een pony op dieet moeten zetten dus alle info is welkom, doe ik iets fout vermeld dit dan, hier kan ik alleen maar van leren.

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:00

safe and sound voer is geweldig daar zit weinig suiker in maar wel genoeg voedings waarde.
En hooi geen kuil.
Maar kijk bij pavo of andere voer merken daar kun je kijken wat goed is voor haflinger en voer verglijken