Een paar vraagjes...

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bunuelo158

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-03-15
Woonplaats: Utrecht

Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:34

Hoihoi! :D

Ik ben nu langzamerhand een begroting voor een paard aan het knutselen en ik heb nog een paar vraagjes:
-Is het nodig om een verzekering af te sluiten voor een paard dat je waarschijnlijk niet langer houdt dan anderhalf tot twee jaar?
-Is het echt nodig om minimaal 1 keer per maand een les met je paard te nemen? (grondwerk of rijden)
-Heb je echt een deken nodig als het paard in de winter niet 24/7 buiten staat en het geen zwaar warmbloed is ofzo?

Gewoon wat vragen die ik tegenkwam naarmate ik bezig was.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen :)

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:41

* dat ligt aan jouw spaarpot. Het maakt niet uit of je het paard 2 jaar houdt of 10 jaar, het gaat erom of jij een spaarpotje hebt van duizend euro of meer om de behandelingen of operaties aan je paard te laten verrichten die noodzakelijk zijn.
* ik zou het zeker aanraden om minimaal 1 keer in de 1 a 2 weken dressuurles te krijgen met je paard. Dressuur is de basis van een juist gebruik van het paardenlichaam.
* dat ligt aan jouw bereidheid om het paard lang droog te stappen en hoeveel last het heeft van een hele dikke vacht in de winter.

Bunuelo158

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-03-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:10

Dankjewel Iris82, Nog een vraagje over zo'n verzekering want daar heb ik 0 verstand van: Per maand geef je er ongeveer 40,- aan uit, maar waar gaat dat heen? krijg je iets terug als je het uiteindelijk niet gebruikt of gaat dat allemaal naar hun "spaarpot" om hun klanten uit te betalen?

Bunuelo158

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-03-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:11

Want zo'n verzekering klinkt uiteindelijk dan wel goedkoper dan de onverwachte duizend euro van een dierenartsbezoek als je het paard maar zo'n 2 jaar houdt.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:12

De eerste twee vind ik opzich van niet..
Maar ik vind wel dat het handig is om een deken te hebben..
Mijn merrie heeft de hele winter onder 150 gram gestaan :P
Wanneer het wat kouder werd snachts, deed ik er een zweetdekentje onder..

Supervixen

Berichten: 12860
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:13

Natuurlijk. Als jij geen dokterskosten maakt voor jezelf, betaalt je ziektekostenverzekering toch ook je premie niet terug?
Waar denk je dat ze die dure operaties van vergoeden?

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:16

Dat krijg je inderdaad helaas niet terug. Het kan goedkoper zijn maar het kan ook weggegooid geld
zijn als je paard helemaal niets krijgt.

Die 'onzekere factor' is het hele principe van verzekeren. Je weet van te voren niet wie er het meeste voordeel van heeft. Jij of de verzekering zelf.

Mizora

Berichten: 18102
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:19

Mijn paard heeft afgelopen jaar een paar dagen met een fleece-gevoerde regendeken gestaan. Toen was het rond de 1°C en constant harde regen en wind. Dat was een kwpn'er die 24/7 in een verharde paddock stond met schuilstal van 4x6. In principe verwacht ik niet dat je paard een deken nodig heeft. Hoewel, als het paard 12/7 in de paddock staat, het handig is om een regendeken te hebben, al dan niet fleece-gevoerd. Dan hoef je daar niet naar op zoek op het moment dat je hem nodig hebt. Net als een fleecedeken hebben liggen, ook als het paard niet lekker is en wat extra warm gehouden moet worden, is het fijn als je iets extra's hebt liggen.

Wij hebben zelf geen verzekering afgesloten. Je krijgt geen geld terug van de verzekering als je niets gebruikt. Het is gokken. Het paard hebben we nu al weer bijna 3 jaar en tot nu toe ±150 euro declareerbare kosten (2x kreupelheidsonderzoek en 1 flesje metacam, i.v.m. mogelijke peesblessure, tweede dierenarts gaf aan dat het paard zich waarschijnlijk had aangetikt, daarom geen peesscan. Geen problemen meer mee gehad). Daarnaast nog 100€ tandarts+enten. Qua verzekeringskosten zouden we al zo'n 1300€ uitgegeven hebben, bij ons is de gok dus goed uitgepakt.

Lessen raad ik wel aan, maar ik doe het zelf niet. Ik heb namelijk geen bak ter beschikking en rij enkel buiten. Wel ga ik elke paar maanden op cursus bij Annemarie van der Toorn om mijn kennis te verbeteren. Dus ik los het anders op (en het is absoluut de moeite waard).

Bunuelo158

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-03-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:19

En als je maar een paar maanden die verzekering hebt afgesloten voor 40,- p.m. , hoe werkt dat dan als je paard opeens een operatie van rond de 1000,- euro moet krijgen?

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:22

Dat is geen probleem hoor. Je bent verzekerd tot het verzekerd bedrag vanaf de ingangsdatum van de polis.

Wat goed dat je hier zo serieus over nadenkt ts!!

Bunuelo158

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-03-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:22

Mizora , Ik ben inderdaad ook van plan om eens in de zoveel maanden een cursus te volgen om bij te schaven en op te frissen. Vandaar dat ik elke maand lessen niet zo nodig vind.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:24

ik vind een verzekering eigenlijk niet nodig, je kan zelf ook wat opzij te zetten.. wat als je paard niet ziek wordt? je eigen spaarpotje heb je dan nog maar het geld aan de verzekering ben je kwijt. maar dit is je eigen keus wat jij het beste vind.

ik raad je ook zeker aan om een keer in de zoveel tijd les te nemen, zo weet je zeker dat je het paard geen verkeerde manieren aanleerd ( zonder er van bewust te zijn ) en het is natuurlijk erg leerzaam voor beiden.

Deken ligt er inderdaad aan of je het paard lang wilt uitstappen op het eind, het ene paard heeft ook een dikkere vacht in de winter dan de ander, maar zonder deken kan natuurlijk ook.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:24

Ik zou het wel echt op je hart drukken om wel les te nemen. 15 jaar, eerste eigen paard. Echt erg belangrijk om goed op elkaar afgestemd te raken.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:27

met de eerste kan ik je niet helpen (als ik een paard ga kopen ga ik eerst een jaar of wat een bedrag per maand opzij zetten, als eigen potje, want idd wat als er niks gebeurd), voor de tweede minstens 1x in de week les is wel aan te raden

Voor de derde reageer ik eigenlijk. Ik weet niet of je al wat paardjes hebt gekeken, maar er staan ook paarden te koop die al gewend zijn aan 24/7/365 op land te staan. Als je dat van plan bent, is het het makkelijkst om een paard te zoeken die dat al gewend is, zodat je daar geen problemen mee krijgt. De verkoper kan je dan wel vertellen hoe hun gewend zijn om te gaan met het land op in de winter en eventuele dekens die ze hebben.

Bunuelo158

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-03-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:28

@Iris82, Ik ben natuurlijk wel van plan om regelmatig op te frissen. Ik rijd nu zelf ruim 7 jaar en heb veel cursussen gehad over Natural Horsemanship en jonge paarden beleren en ermee werken. Ook heb ik onbeperkt beschikking over filmpjes met exacte uitleg over de oefeningen en deskundigen die mij eventueel kunnen beoordelen.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:32

Dan doe je het niet. Jouw keuze.

Basilicium

Berichten: 483
Geregistreerd: 29-04-15

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:50

Héél kort door de bocht: nee, ja en nee.

Máár...neem je geen verzekering? Dan moet je je eigen verzekeraartje spelen door zelf wekelijks of maandelijks geld opzij te zetten voor onvoorziene onkosten. Het kan heel lastig zijn om van dat potje af te blijven op het moment dat er geen vuiltje aan de lucht is. Jouw geld ligt daar immers op je spaarrekening te kijken en het paard lijkt kerngezond, dus het zal enige zelfbeheersing kosten om toch netjes van je spaarpotje af te blijven voor wanneer het wél nodig is. Als je verwacht dat dat opsparen moeilijk voor je is, dan kan een verzekering juist een goede manier van "opsparen" zijn. Aan de andere kant: verzekeren betekent niet dat alle medische kosten 100% vergoed worden en een verzekeraar kan je zelfs uit de verzekering gooien om het minste of geringste. Gebeurt aan de lopende band, er zijn dan ook regelmatig topics over te vinden helaas. Een verzekeraar moet ook winst maken, dat probeer ik altijd maar in mijn achterhoofd te houden.

Qua instructie is het inderdaad jouw eigen keuze, maar je kan jezelf niet in derde persoon bezig zien. Je enige middelen daarvoor zijn spiegels (waardoor je je focus moet delen met die spiegel en dus niet meer volledig met het moment bezig bent) en opnames (die altijd pas achteraf komen en waarvan het bovendien héél moeilijk is er objectief naar te kijken als het om jouzelf gaat). Ik heb pas begeleiding met grondwerk ingeroepen toen mijn pony in bepaalde gedragingen eigenlijk al verpest was door mijn inadequate optredens. Daardoor heb ik een tijdje heel intensieve hulp nodig gehad, de situaties werden namelijk écht gevaarlijk. Hoeveel jaren je al les hebt en hoeveel videos je kan bekijken, doet er dan ineens nier meer toe. Wat ik ervan geleerd heb, is dat goedkoop duurkoop is wat betreft bezuinigen op lessen. Bovendien: het is leuk! Het is leuk om meer te leren, het is leuk om iemand te hebben die jou systematisch begeleidt in deze ontwikkeling... Ik geef er zelf héél graag mijn geld aan uit.

Wat dekens betreft. Je kan je nu voornemen dat je daar niet aan gaat beginnen, maar je weet het nooit. Misschien tref je een paard dat uiteindelijk zomereczeem ontwikkeld, altijd al dekens om heeft gehad, of door andere al dan niet medische redenen beter af is met één of een aantal dekens. Net als met ziektekosten geldt dus dat je maar beter wél voorbereid kan zijn op de kosten.


Mijn algemene tip voor je in het begroten van een paard is dat het woordje "kunnen" ineens een heel brede betekenis krijgt. Het kunnen betalen van je paard betekent niet alleen dat je het paard kan aanschaffen en iedere maand kan stallen, maar het betekent ook dat je alle kosten kan dragen die er onverhoopt bij komen. Als je dus alleen maar een paard kan kopen en stallen, heb je nog niet genoeg geld gespaard om het paard echt te houden. Dit is heel frustrerend maar wel heel waar.

Verder lijkt het topic over wat kost jouw paard deze maand (of zoiets) mij ook een interessant topic voor je. Het geeft namelijk heel mooi weer hoe iedereen telkens weer onverwachte uitgaven heeft per maand. Is het geen dierenarts dan is het wel een singel die kapot gaat. Er is al-tijd wat.

Bunuelo158

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-03-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 23:02

@Basilicium, qua verzekering staan mijn ouders erg achter de 'zekerheid' van een verzekering. (daar heb ik ook verder niet veel over te zeggen aangezien ik daar niet over ga). Voor begeleiding bij het rijden en grondwerk ken ik gelukkig ook wat instructrices bij mij in de buurt die mij graag willen helpen en dezelfde ideologie hebben dus dat zal geen probleem worden. Uiteraard heb ik mij uitgebreid verdiept in de kosten van een paard (zowel maandelijks als jaarlijks en eenmalig) en dat heb ik dan ook meegeteld in mijn begroting.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70640
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:00

VSW ->YRT

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 01:18

enerzijds vind ik het heel goed dat je nadenkt over de kosten

anderzijds krijg ik een beetje kriebels als ik de OP lees.

blijkbaar wil je beknibbelen op iets goedkoops zoals een deken, de vraag heeft hij het echt nodig, kun je namelijk pas beantwoorden als je het paard hebt en hij de winter in gaat. Je zult dit dus moeten incalculeren.

Het feit dat je het eigenlijk al heel makkelijk hebt over maar twee jaar hebben.. Wat als jouw paard intussen wat overkomt of minder geschikt wordt voor verkoop, wat ga je dan met dit paard doen? want de kosten lopen door en de investering zul je niet zomaar even terugkrijgen.

lessen in mijn ogen zijn onontbeerlijk, al zal ik de laatste zijn die zegt, iedere week moet..
maar iedere twee weken vind ik wel een aanrader.. immers je werkt ergens aan tijdens de les, vervolgens ga je dit goed trainen in de tussenliggende periode en de les erop kijkt er weer iemand goed mee die je verder kan helpen direct dan en daar om kleine correcties aan te brengen en aan de volgende oefeningen te beginnen..

je rijd 'al' 7 jaar.. persoonlijk vind ik dat 'pas' 7 jaar.. tenzij je een natuur talent bent en inmiddels een bak ervaring hebt aan training, lessen, cursussen en op niveau aan het rijden bent.. meestal is dit niet het geval.. inrijden/beleren is ook vaak niet de grootste kunst, maar het bevestigen en doorrijden.

deskundigen die je kunnen beoordelen.. dat is mooi, maar dat gaat dus aan de hand van een filmpje, niet naast je paard, waarbij ze je eventueel kunnen laten voelen wat ze bedoelen.. daarnaast ben je dan al weer thuis en kun je niet direct toepassen wat ze bedoelen of opmerken zoals met instructie in de bak wel kan.. beknibbelen op instructie vind ik daarom niet slim.

verzekeren... gezien je plan om te besparen op les en genoegen te nemen met begeleiding op afstand.. zeg ik: vooral verzekeren, want zo ruim zit je niet in je financiën en als er echt wat is, dan moet het wel worden opgelost.


maar buiten je vragen.. hoe zit het met je budget voor huisvesting, voer, smid, tandarts, wormenkuur, goed passend zadel (als je een deken eventueel wilt 'laten' voor wat het is, wat voor zadel ga je dan kopen?) En wat voor de zaken die een verzekering niet gaat dekken? vergeet niet, een verzekering is een zakelijke overeenkomst, die gaan voor de goedkope oplossing terwijl er wellicht andere oplossingen zijn. heeft je paard een aandoening die een behandeling van 2000 euro nodig heeft, terwijl je paard verzekerd is voor een 'dood' waarde van 1000-1500 euro? dan zal je vezekeraar vermoedelijk het inslapen vergoeden en je paard uitkeren, want dan is het simpelweg 'total loss'. hoe ga je daar dan mee om?

ik denk dat je beter kunt kijken naar:
- wat kost huisvesting
- wat kost voer (of is het inclusief. Heeft het paard van mijn keuze krachtvoer nodig ja/nee)
- wat kost de hoefsmid omgerekend per maand
- wat kost 2x per maand instructie (komt het paard ten goede zowel als jezelf)
- verhoog dit bedrag met 25% voor onverwachte zaken en aankopen, wat je over hebt parkeer je in een potje als je plots iets extra's nodig hebt of met spoed iets moet regelen (bijvoorbeeld benzine vergoeding voor iemand die je paard naar de kliniek moet brengen voor het een of ander..

tel dat alles bij elkaar op.. kun je dat per maand missen? zo ja.. veel plezier met je paardje en in de winter kun je dan kijken of hij het koud heeft of niet.. als je van een paar maanden iets overhoud van je budget, kun je gewoon een deken kopen als hij hem nodig heeft.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 01:31

Hoi daarbij wat als je paarrd andermans spullen beschadigd of een persoon ook daar kan je beter voor verzekeren. beter wel verzekeren als zitten met torenhoge kosten ook als er iemand op jouw paard zit.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 01:38

franka75 schreef:
Hoi daarbij wat als je paarrd andermans spullen beschadigd of een persoon ook daar kan je beter voor verzekeren. beter wel verzekeren als zitten met torenhoge kosten ook als er iemand op jouw paard zit.


hmm dat zit bij mij gewoon onder mijn eigen verzekeringen (heb daar specifiek nog over gebeld op dag -1 toen ik mijn paard kreeg). mijn paard is mijn eigendom, daarom valt hij onder mijn aansprakelijkheidsverzekering, ook als hij iemand beschadigd in plaats van iets.. iemand erop is een ander verhaal, daar heb ik geen idee van. niemand gaat er nog verder op..

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 04:01

Een paarden verzekering stelt veel eisen om een paard te verzekeren. En waar wil je het paard voor verzekeren. Een 'gewone' verzekering vergoed alleen bij overlijden . Wil je een uitgebreidere verzekering betaal je ongeveer 7% van de verzekerde waarde. Hiervoor moet je paard zowel klinisch als röntgenologisch goed gekeurd worden. Zo een keuring kost ook een 700 Euro wat niet vergoed word. Met de kans dat je paard afgekeurd word op bepaalde delen. Dan worden alle afgekeurde delen uitgesloten van de verzekering dus worden niet vergoed als er wat mee is.

Voorbeeld:
Aanschaf waarde paard is 5000 Euro. Paard word klinisch goedgekeurd maar röntgenologisch afgekeurd op zijn rechter sprongewricht (artrose). Verzekerde waarde is 5000, hier geld een 8% premie dus 400 Euro per jaar. De grootste kans op dokterskosten is een behandeling van dat afgekeurde spronggewricht. Inspuiten van dat gewricht kost 250 Euro wat niet word vergoed. Dan krijgt hij koliek! Operatie kost 800 Euro. Maar de verzekering vergoed maar 75% van de operatie dat is 600 Euro maar je moet ook je eigen risico betalen à 150 Euro. .
Dus even een rekensommetje
met verzekering 400 verzekering + 250 inspuiten + 150 eigen risico + 200 niet vergoed = 1000 Euro + bijkomende keuringskosten (ongeveer 750 Euro bij klinisch en röntgenologisch)
zonder verzekering 250 inspuiten + 800 operatie = 1050

Kijk eens op verzekeruwpaard.nl daar staan alle soorten verzekeringen met alle bijbehorende voorwaarden etc

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 05:57

Een aanvulling op de verzekeringskwestie: het ligt ook aan de aankoopwaarde van je paard (en of de verzekering het daarmee eens is; ze kunnen die waarde nl ook naar beneden schroeven). Dat is het bedrag waarvoor je je paard verzekerd en meer krijg je nooit terug. Dus als je meer kosten maakt door bijvoorbeeld een operatie, zal je de rest zelf bij moeten leggen.
Koop je een wat ouder paard (15+ ) dan kan je ze vaak niet eens meer verzekeren, want oudere paarden zijn teveel risico voor zon maatschappij.

Nog een vraagje: waarom ben je van plan het paard maar 2 jaar te houden? Kan je dan niet beter wachten tot je wat ouder bent en dan een paard te kopen voor langer? Afscheid nemen is heel moeilijk als je je eraan gaat hechten....

Bunuelo158

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-03-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 23:41

@mairead, Ik weet dat een paard heel moeilijk is om los te laten na 2 jaar maar het "plan" van mij en mijn moeder is om een jong paard te kopen, die op te leiden en weer te verkopen. Uiteraard is dit een aardig risico vol plan en wordt er ook zeker overweegt om gewoon een vast paard te kopen. Ik heb de maandelijkse kosten al berekend en daarmee komen we uit maar het is gewoon handig om elke maand ook nog iets extra's over te houden (de maandelijkse kosten zijn nu neutraal).