ervaringen met vlas, hennep en andere bodembedekkingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

ervaringen met vlas, hennep en andere bodembedekkingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 13:54

Vanaf 1 mei moeten wij op onze pensionstal zelf voor bodembedekking gaan zorgen.
Tot nu toe hadden we altijd stro tot onze beschikking.

Nu ben ik dus aan het rondkijken wat de beste oplossing is. Op het internet lees ik verhalen van mensen die heel tevreden zijn over Vlas.
Maar ik vraag me ook af wat ervaringen met andere soorten bodembedekking zijn.
En hoe anderen het doen.
Ik heb zelf namelijk alleen maar ervaring met stro.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:46

Ik heb dus verder gekeken en lees dat sommige paarden van Vlas gaan eten, en hier koliek van kunnen krijgen.
Dit schijnt dan weer te voorkomen te zijn door bijvoorbeeld met een plantenspuit er iets van citroen overheen te spuiten.

Hennep schijnt gebruikt te worden voor potstallen.
Nu heb ik 1 keer bij iemand een potstal van stro gezien en dit was wel de smerigste stal die ik ooit gezien heb.
Nu vraag ik mij af hoe een potstal van Hennep eruit ziet.
Maar dat is natuurlijk alleen handig in de winter.

UrbanL

Re: ervaringen met vlas, hennep en andere bodembedekkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:55

Tja ze kunnen van iedere bodembedekker gaan eten dat ligt echt aan je paard om daar nu al paniek over te gaan maken zou ik niet gaan doen. Je kan altijd dingen proberen en uitvinden wat bij paard en bij jou past.

Mijn paard is vorig jaar zomer na 9 jaar stro overgegaan naar Vlas en vind het ideaal...hij zit in combinatie met de stal beter in zijn vel. Minder dik en beter te voeren.
Mijn paard is altijd een viespeuk geweest nadeel van stro was dat hij veel kreeg omdat hij anders vies stond en daar gaat hij van eten. Dit zal niet veranderen een stuk is altijd nat en dat hou ik zo hoe droger ik hem zet hoe meer vals het mij kost en beter wordt het toch niet.
Als je van stra afgaat is het belangrijk dat ze iets te knabbelen hebben dus veel hooi en goede kwaliteit.

Ik ben zeer tevreden met vlas paard doet er goed op en met combinatie van de stal is hij erg veranderd.

Maare moeten jullie ook voor de afvoer zorgen?. Of doet de stal dat?. Vind het maar een rare regeling.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:57

Ik gebruik hennep, mijn paard eet namelijk alles wat hij kan eten ;)
Stro, koolzaadstro en vlas worden dan een beetje duur... hennep is op houtbasis dus eet hij hooguit een klein hapje van. Basis van 4 balen, daarna 1-2 balen per week bijstrooien. Dagelijks mest eruit, twee keer per week de natte plekken. Bevalt mij prima.
Nadeel van vlas is dat wanneer je de mest wilt afvoeren, veel het niet willen hebben vanwege het vlas, hennep schijnt dan weer makkelijker kwijt te raken te zijn...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:59

strokorrels! :) topspul echt waar.

Je gooit een aantal zakken korrels in de stal ( stuk of 6,7 afhankelijk van groote stal) giet er de aangegeven hoeveelheid water over en de korrels vallen uit elkaar waardoor je een fijne, zachte bedekking krijgt.

Eerlijk gezegd doen wij er nu geen water meer overheen omdat we ontzettende smeerkezen hebben en de korrels door het vocht van de pies en mest zelf al uit elkara vallen. En ik moet zeggen, we doen er nu nóg langer mee. En het is heel eenvoudig uit te mesten. Honderd keer fijner als vlas, ik zweer hierbij :j

edit: ze kunnen het trouwens ook niet eten :n ze nemen weleens een paar happen maar kunnen het niet wegkrijgen en dus spugen ze het weer uit.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:09

Mee eens, strokorrels.
Verteren ook zeer snel, dus je mest raak je makkelijk kwijt, strokorrels zijn eerder verteerd dan de mest en je houdt echt een soort compost over. Dat willen de mestboeren wel hebben.
Wij hebben twee haflingers en een kwpn er erop staan. Ze aten er in het begin wel wat van, maar echt lekker vinden ze het niet, en een hap spul kan ook echt geen kwaad, is eigenlijk gewoon gehakselt en geperst stro.
Stukken makkelijker uitmesten dan vlas. Hebben we ook gehad, maar was duurder in gebruik en de mestballen komen helemaal onder het vlas te zitten. Om mestballen te vinden moet je dan de hele stal "zeven". bij strokorrels is dit niet nodig.
JE begin inderdaad met een zak of 7 á 8, na ongeveer een maand tot anderhalve maand(afhankelijk van je paard) er strokorrels bij gooien. ondertussen alleen mest eruit halen, en de natte plek door de droge strokorrels heen harken. Daarna ongeveer een zak per week nodig. Na 3 maand stal helemaal leeghalen en overnieuw beginnen.
Makkelijk mesten, goedkoop, niet stoffig en geen stank(ook fijn).

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:11

Ik heb mijn paarden toch het allerliefste op stro. Bij ons krijgen ze echt onbeperkt hooi en staan tot de knieen in het stro.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:13

Prisca schreef:
Maare moeten jullie ook voor de afvoer zorgen?. Of doet de stal dat?. Vind het maar een rare regeling.

Zoals ik begrepen heb blijft de stal voor de afvoer zorgen.

Het is nu nog zo dat wij zelf mesten en opstrooien en hiervoor onbeperkt stro hebben.
Omdat er een nieuwe rijhal in aanbouw is zou het stalgeld in eerste instantie omhoog gaan.
Hoeveel het omhoog zou gaan weten we niet.
Maar die verhoging is nu van de baan, en de regeling is nu dat we zelf voor onze bodembedekking moeten gaan zorgen.

Van afvoer weet ik eigenlijk niets en heb ik ook niets gehoord.
We hebben nu een mestbak en moeten ook zelf mesten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:18

Bailey_4ever schreef:
strokorrels! :) topspul echt waar.

Je gooit een aantal zakken korrels in de stal ( stuk of 6,7 afhankelijk van groote stal) giet er de aangegeven hoeveelheid water over en de korrels vallen uit elkaar waardoor je een fijne, zachte bedekking krijgt.

Eerlijk gezegd doen wij er nu geen water meer overheen omdat we ontzettende smeerkezen hebben en de korrels door het vocht van de pies en mest zelf al uit elkara vallen. En ik moet zeggen, we doen er nu nóg langer mee. En het is heel eenvoudig uit te mesten. Honderd keer fijner als vlas, ik zweer hierbij :j

edit: ze kunnen het trouwens ook niet eten :n ze nemen weleens een paar happen maar kunnen het niet wegkrijgen en dus spugen ze het weer uit.

Dat van die strokorrels ga ik eens uitzoeken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:45

Wij hebben de paarden al een paar jaar op vlas staan, en dat gaat super!
Een van merries eet wel vrij veel vlas, maar heeft er nooit koliek van gekregen.
qua mesten is het ook ideaal! Iedere dag de mest eruit, en 1 keer in de week de natte plekken, en dan er een nieuw pak bij.
Stallen blijven veel droger dan met stro of houtkrullen. En het verbruik is ook veel minder.
En het is minder arbeidsintensief :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:25

Heb al het mogelijk verkrijgbare aan bodembedekking geprobeerd, maar blijf vlas het fijnste vinden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:06

Ik ben ook supertevreden over vlas.
Ik ken eigenlijk geen enkel paard dat, wanneer de stal pas is opgestrooid en er dus nieuw vlas in ligt, dat geen hapje eet. Mijn paard ook. Het enige wat ik doe is het wat oudere vlas mee naar het midden trekken en veel hooi geven, voor de rest gun ik haar die paar hapjes.

Een paard dat echt de bodembedekking opeet (dus iedere keer lege stal) doet dit uit verveling en hooitekort. Zo een paard zal elke bodembedekking opeten (ja, zelfs houtkrullen).

Met vlas kun je een lekker dik bed maken. Onderaan zit een dikke laag die vast zit, die zorgt voor de structuur en neemt alle urine op. Bovenaan zit dan een lekkere droge laag, die goed veert en zacht is. De mest haal je er iedere dag uit.

Voor mij niets anders meer dan vlas. Uitmesten duurt bij mij, zonder zever, 1 minuut.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 14:30

Ik vraag me nu wel af wat de kosten zijn van Vlas
Ik lees daarover uiteenlopende beramingen van rond de 25 euro per maand tot wel 60 euro per maand.

Over strokorrels las ik dit topic met links naar andere topics.
Ik heb iniedergeval geen zin om rubberen staltegels aan te gaan schaffen.
Ik zit dus wel even te denken aan de uiteindelijke maandelijkse kosten.
Als ik somiige dagen van de test bekijk waarbij gesproken wordt over een lichte amoniaklucht wordt ik daar niet echt vrolijk van en zou ik de neiging hebben de stal leeg te halen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:05

Ik betaal 5 euro per pak en ik gebruik 1 baal per week (voor 1 paard). Dat is dus 20-22,5 euro per maand.
Je mag bij vlas idd niet in de onderste laag gaan rommelen, dan kan er ammoniakgeur vrijkomen. Ook moet je voldoende bijstrooien iedere keer. Als ik bv. alleen zondag 1 volledige baal erin kiep, is de stal tegen het einde van de week niet meer zo netjes als dat ik wil. Verdeel ik die ene baal echter over twee dagen (woensdag en zondag) dan heb ik permanent een propere stal.

Met strokorrels heb ik zelf geen ervaring, maar ik heb de indruk dat je daar heel veel van moet strooien om een leuke, dikke laag te krijgen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:09

hier ook!

Masada schreef:
Ik heb mijn paarden toch het allerliefste op stro. Bij ons krijgen ze echt onbeperkt hooi en staan tot de knieen in het stro.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:15

Ik ben absoluut niet tevreden over vlas! Mijn paard heeft er even op gestaan, maar kreeg er teveel van binnen, zat teveel door het hooi en hij at het ook af en toe). Doordat Vlas erg stekelig is en niet gemakkelijk buigzaam in de darmen, kreeg hij ernstige problemen met zijn darmen. Hij is drie dagen lang flink gespoeld met parafine en daarna heeft het twee jaar (!) geduurd eer hij van de diaree af was en zijn darmflora hersteld was....ik zou het zeker niet doen dus.
Mijn paard at ook teveel stro, daarom ging ik over op vlas. Nu staat hij op simpelweg gewoon zaagsel en dat werks perfect!! Zaagsel absorbeerd, is goed schoon te houden en je paard ligt lekker zacht.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:19

ik heb verschilende dingen geprobeerd en ik kom steeds weer terug op stro.
1 baal vlas in de week ging hier echt niet op.

maar wat voor jou wel belangerijk is voor je beslissing;
hoe is je opslag?

krijg je een plek aangewezen of moet alles in een kast of?.......

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:21

Ik had een paard die werkelijk zijn hele stal leegvrat (stro) hoeveel ik er ook in gooide, die heeft een periode op vlas gestaan (toevallig omdat ik ook van stal wisselde en zij dat daar hadden) ik was er erg tevreden over! Maar je paard moet natuurlijk wel wat te knabbelen hebben. Mijn paard had geen dikke stro-buik meer en stal bleef heerlijk schoon. Vind vlas goed te doen, maar als het even kan heb ik een paard liever op stro

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:22

De mijne staat op dit moment op matten + 1/3 zak vlas + 1/2 pak stro.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:24

Mijn paard staat ook op vlas en ik vind het ideaal.
Maar ook in vlas zit weer verschil, zo heb ik Lin-O-Star.
Je hebt ook Hippostar (?) maar die hoef ik nimmer nooit niet in mijn stal te hebben.
Ik begin met 4 balen en strooi een halve tot een hele baal per week bij, 2x per jaar haal ik de stal helemaal leeg.
Mijn paard eet er niet van.
Doordat wij op stal meerdere pallets tegelijk bestellen zijn we ook weer wat goedkoper uit.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:39

Op mijn huidige tal kwam een haflinger te staan die op zijn oude stal op vlas stond omdat ze de stal met stro helemaal op eete. Maar bij ons staan ze op stro. Maar aangezien ze gewoon voldoende hooi krijgt en voldoende naar buiten gaat eet die haflinger eigenlijk geen stro meer.

Trip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:54

stro het allerliefste anders op hennep

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:33

Waarom kiezen voor een andere bodembedekking dan stro? Als jullie als pensionklanten zelf voor het strooisel moeten zorgen, neem ik aan dat er wel opslagruimte beschikbaar is. Wellicht dat jullie dan wel met een hele groep gewoon een lading stro kunnen kopen?

Mijn oudste paard moest vanwege meerdere koliekaanvallen (ze at ook liever stro dan hooi) een aantal jaren geleden ook over op een ander strooisel. Ze staat momenteel op vlas, omdat bij de pensionstal waar ik sta, dit nu eenmaal op voorraad was naast stro. De boer rijdt dit ook gewoon uit over het land.

Dagelijks worden de drollen eruit gehaald en 1-2 x in de week ook de natte plekken en bijgestrooid. Mijn paard eet er niet van, want ze heeft voor de gehele nacht een berg hooi / kuil ter beschikking :)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:42

Bij strokorrels hoef je geen rubbermatten (zoals je aanhaalde in je post) in je stal te hebben. Kan op iedere bodem.
In de loop van de jaren heb ik álles al geprobeerd maar ik zit nu al 3,5jaar aan de strokorrels en die bevallen me beter dan al wat ik in het verleden heb gebruikt.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:49

wij gebruiken op stal ook vlas...het is ideaal en erg zuinig in gebruik zoals hier boven ergens al is aangegeven je hoeft nooit elke dag alles eruit te halen enkeld elke dag de mest eruit halen en 1 kee rin de week de natte plekken eruit en een nieuw pak erbij...ik zeg nooit meer iets anders als vlas haha....mijn paard eet soms ook vlas maar als ze er 2 of 3 keer in geplast hebben zullen ze het een stuk minder lekker vinden haha