welke behandeling is bij jou succesvol voor excemer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

welke behandeling is bij jou succesvol voor excemer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 23:27

hoi,

helaas pony vandaag weer betrapt op geschuur, dus v/a morgen krijgt ze weer een deken op. maar omdat ze nu extreem vroeg begint met schuren (voorgaande jaren begon ze pas eind juli/augustus) wil ik behalve een deken toch ook nog iets erbij gaan doen.
ik behandel haar jeukende plekken altijd al met anti jeuk creme van epplejack, waar ze duidelijk wel verlichting van krijgt.
maar ik ben benieuwd welke behandelingen er nog meer mogelijk zijn? ik heb wel eens ergens gelezen dat de dierenarts een soort enting kan geven met antistofjes, klopt dat en werkt dat?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:36

Mijn merrie heeft ook ZE vorig jaar heb ik haar behandeld met mink oil van Good Looks wonderbaarlijk heeft ze vorig jaar totaal niet geschuurd. Ze heeft zover ik gezien heb nog geen last maar ben gisteren al weer begonnen met sprayen. Zolang ze geen last lijkt te hebben om de dag. En als ze straks wel last zou gaan krijgen dan dagelijk of 2 maal daags dus ik ben heel erg benieuwd.

Ze heeft verder geen deken. Gezien dat wel de bedoeling was vorig jaar maar ze heeft die meteen gesloopt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 07-04-11 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Re: welke behandeling is bij jou succesvol voor excemer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:42

Mijn pony staat gewoon onder haar deken. Ik smeer wel eens bio huidolie van Leovet en zie wel dat de huid daar minder schilferig/geirriteerd van wordt, maar verandering in schuur-gedrag merk ik niet echt. Doet ze sowieso maar weinig door de deken.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:28

Tigra_ schreef:
Mijn merrie heeft ook ZE vorig jaar heb ik haar behandeld met mink oil van Good Looks wonderbaarlijk heeft ze vorig jaar totaal niet geschuurd. Ze heeft zover ik gezien heb nog geen last maar ben gisteren al weer begonnen met sprayen. Zolang ze geen last lijkt te hebben om de dag. En als ze straks wel last zou gaan krijgen dan dagelijk of 2 maal daags dus ik ben heel erg benieuwd.

Ze heeft verder geen deken. Gezien dat wel de bedoeling was vorig jaar maar ze heeft die meteen gesloopt.

Heb je hier toevallig een website van waar het product te bestellen is ed?

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:32

Die van mij heeft altijd zijn deken op! De beste behandeling voor hem.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:43

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:46

Mijn haflinger staat voor het eerst nu nog steeds zonder deken.
Ik smeer niets,wat ik wel heb gedaan is haar voerbeleid aangepast en dit lijkt tot nu toe heel erg goed te helpen.
Ze is gewicht verloren en schuurt op het moment nog niet terwijl zij voorgaande jaren al wel met een deken opliep :-)
Ik ben benieuwd of het zo blijft als ze op het gras gaat,zullen even een balans moeten vinden.
momenteel krijgt ze enkel hooi (onbeperkt) en zemelen met een vitaminebrokje.
Vooral geen overbodige suikers en andere dikmakers.Dit lijkt bij haar erg goed te helpen :-)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:04

PintoNatal schreef:
Tigra_ schreef:

Heb je hier toevallig een website van waar het product te bestellen is ed?

Ja dit is de site:
http://www.good-looks.eu/voor-paarden/bekijk-alle-producten.html

Owja ik ben vorig jaar precies met 1 bus toe gekomen is 1 liter.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:04

Boviclip van Exil in de staart hangen en evt nog eentje in de manen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:38

Het belangrijkste: Op tijd beginnen met de deken, nu dus al op...

Ik heb gemerkt dat voer verschil maakt. bij Pavo kreeg mijn pony jeuk van krachtvoer en de Pavo Daily.
De Lucerne van Havens zit ook Melasse in, maar daar krijgt hij geen jeuk van (hele winter 1 a 2 handen per dag van gevoerd, samen met handje kruidenmuesli van Horsefood en pavo vital) Het is een minimale hoeveelheid krachtvoer, maar omdat hij zonder krachtvoer bijvoeren "sloom" wordt, moet ik wel wat geven.

Bij eventuele jeuk met schuren en kleine wondjes/korstjes (op of onder staartwortel, maantop) heb ik meestal eczema balm, gele "lotion" in flesje, o.a. te koop bij Welkoop.
Verder bij veel beesten en warm weer regelmatig insprayen met Dazen of muggenspray, op de onbedekte delen, maar ook wel over de deken heen.

Vrije Toegang tot de zandpaddock en inloopstal als er veel prikbeesten zijn (gaan ze staan schuilen en rollen in het zand) dan gaan ze ook minder rennen in de wei om te vluchten en worden ze minder warm/minder zweten, dus hebben ze ook minder last van beesten en jeuk.

Af en toe lekker douchen en evt. manen en staart wassen met kalmerende, reinigende shampoo (Tea-tree/Teer/betadine)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:46

Exceem komt naast het erfelijk lijken te zijn, het meest voor bij paarden die dik zijn, of van binnen vervuild. Vetophopingen lijken voor de vliegjes die het schuren door te bijten uitlokken, fijn te zijn. Alle middelen voor buitenaf gebruik, zijn middelen om het probleem te verzachten, en afhankelijk van het paard, werkzaam. Bij de 1 helpt het niet, de ander wel.Dekens ter voorkoming van helpen altijd, opstallen ook. (na 10u smorgens naar buiten, voor 16u naar binnen).

Paard van binnen reinigen door een kuur, minder suiker op te laten nemen in de voeding (dus ook gras), en als hij te dik is, rustig af te laten slanken, en dik zijn voorkomen, lijkt in zoverre resultaat te hebben, dat de allergie mindert,(effect is vaak niet meteen te zien) maar hij blijft aanwezig in het systeem.Verder lopen er nog onderzoeken, want ze zijn er nog niet achter, wat het probleem volledig oplost.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:02

mijn pony is nooit te dik geweest, heb wel eens een reinigingskuur gegeven (drainage compositum, en een keer groene leem?) maar heb niet echt gemerkt dat dat hielp. Het verschilt toch wel per paard waar ze het beste op reageren denk ik. Het is een complex probleem

Wat echt een wereld van verschil uitmaakte voor hem is ander voer en die deken! Doordat de hals steeds bedekt is (zomer eczeem deken, winter all-weather halsdeken) en dat wrijving geeft bij het eten/grazen, zit er niet veel manen op het onderste deel van de hals, maar zijn staart is bovenop wel lekker vol en hij heeft veel minder heftig jeuk.

Ik ken mijn pony vanaf dat hij 3,5 was. Hij kreeg eczeem toen hij 4 of 5 was, die mensen smeerden af en toe eczeme balm tegen de jeuk, hij kreeg alleen hooi en soms in de zomer paar uurtjes op de wei en 's nachts in buitenstal (op stal ging hij dan schuren) en 2x een zomer in groep op het land 24/7 op vakantie. Daar had hij erg last.
Ik kocht hem met kale staart en manen, dun met hooibuikje toen hij 8,5 was

Op nieuwe stal overdag weidegang, ook jeuk bij op stal zetten om half 4, dan smeerde ik hem gelijk in als ik er was. Toen de 1e eczeem deken na een jaar of 2 denk ik? En de afgelopen 9 jaar is het steeds minder erg geworden. hij is nu bijna 20. Zonder de uitvinding van die eczeemdekens had ik hem denk ik al in moeten laten slapen omdat hij dan zo veel jeuk had dat hij zichzelf kapot schuurde en onhandelbaar/gevaarlijk werd in de omgang door die vliegjes en het steeds erger werd.

Nu is het een super blij en ontspannen paardje, met af en toe een beetje jeuk...

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:07

Ik heb ook een excemer, wat bij de mijne erg goed helpt is goed op haar voeding letten.
Ik geef haar zo min mogelijk suikers, geen biks, appels, muslie enkel hooi.

Tot nu toe gaat het super ! prachtige volle bos manen en staart.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:46

Mijn haf heeft alleen last van eczeem rond haar navel. Als ze jeuk heeft gaat ze liggen en schuurt met haar buik over haar achterhoef. Ze is inderdaad vorige week ook al begonnen met jeuken, erg vroeg dit jaar. Van de dierenarts heb ik defenddog gekregen. Het is eigenlijk een anti-beestjes middel voor honden. Het legt een laagje op de huid waar ze dan niet gestoken kunnen worden. Als ik het om de paar dagen op en rond haar navel spuit, heeft ze nergens last van.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:20

die ellendige knutten kunnen ook zo gemeen steken en wriemelen daar onder die buik, soms die de koker an mijn pony bijna zwart van die beesten, daar spuit ik dan maar anti-muggenspray op, want die koker kun je niet bedekken en die navel ook moeilijk...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 01:01