Vreemde paarden bij elkaar in de weide tijdens vakantie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiike94

Vreemde paarden bij elkaar in de weide tijdens vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 15:28

Hallo bokkers!

In juli ga ik 4 dagen op vakantie met een vriendin en onze paarden.
We hebben de weide al geregeld.
De eigenaar van die manege zei dat de paarden prima bij elkaar in de weide kunnen.

Hoe denken jullie daar over?

Groetjes

Mungbean

Re: Vreemde paarden bij elkaar in de weide tijdens vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:30

Zou ik nooit doen. Veel teveel risico voor enkel een paar daagjes.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:15

Als het beide sociale paarden zijn zie ik er geen enkel probleem in.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:16

ik zie het probleem niet
zolang er een mogelijkheid is de paarden toch apart te zetten mocht het niet klikken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:16

Dat zou ik alleen doen als zowel de manegepaarden als jullie paarden allemaal hele makkelijk / rustige / evenwichte dieren zijn die vreemde paarden gewend zijn , en er genoeg gras en ruimte is.

Sommige paarden hebben weken nodig om uit te vechten wie er waar in de rangorde staat , dat geklier is toch altijd wat link en kan een flinke knauw geven (geestelijk en lichamelijk) aan het nieuwe paard.

Om daar nu voor 4 daagjes je paarden mee lastig te vallen....

Ik zou dat dus alleen doen als het allemaal heel relaxedte dieren zijn die zich niet zo druk maken en na wat rondjes samen rennen en piepen weer allemaal lekker gaan grazen :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:17

Ze hebben, neem ik aan, niet eerder bij elkaar gestaan?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:20

Kunnen ze nu al niet even wennen samen?.

2 paarden bij elkaar is niet zo'n probleem vaak met meerdere gaat het mis.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:24

Mijn ruin is gewoon tijdens vakantie bij 6 merries het weiland in gegaan, maar hij kende ze wel van vroeger. Maar toen een haflinger een keer in zijn weitje kwam, die hij met zn broertje deelde (toen was hij nog niet vna mij) was het een gegil en gevecht van hier tot ginder. Haflinger een bijtwond aan de buik, thom 3 in zn hals en op zn borst, broertjelief geen schrammetje. Hangt er dus net vanaf of t ruinen/merries zijn, of ze tolerant zijn etc

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:25

Ik heb denk ik je bericht verkeerd gelezen. ik dacht dat je bedoelde dat jullie paarden wel even in de groep manegepaarden konden staan (in een grote groep), maar ik zie nu dat bedoeld wordt dat het enkel jullie 2 paarden zijn. Dan zou ik dat wel doen ja, mits je van beide paarden weet dat ze normaal sociaal gedrag vertonen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:27

Wij hebben 50 paarden bij elkaar in 1 land staan, no problem. Gewoon niet teveel onzin omheen houden, genoeg ruimte, halstertjes om eerste keer, kun je ze makkelijker pakken mocht t wel een keer fout gaan.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:30

Ik zou voor de zekerheid inderdaad proberen om ze nu af en toe even samen te zetten. Staan julie niet bij elkaar op stal? Dat maakt het natuurlijk wat lastiger dan ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:30

Joscaa schreef:
Wij hebben 50 paarden bij elkaar in 1 land staan, no problem. Gewoon niet teveel onzin omheen houden, genoeg ruimte, halstertjes om eerste keer, kun je ze makkelijker pakken mocht t wel een keer fout gaan.

Lekker oppervlakkig :) die van mij heeft in een groep gelopen, onwijs groot weiland en 1 klap was raak genoeg voor 6 dagen kliniek ;) dus nee ik zou het risico niet nemen! Zeker niet voor maar 4 dagen! Draadje er tussen en klaar.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:32

Tsja, risico's heb je altijd in mijn ogen. Mijn paard mag lekker met andere hoor, mits er een hele gemene bij zit, maar op een enorm groot land met genoeg andere is dat zelfs 9 vd 10 keer geen probleem.
Mijn paard mag lekker paard zijn, ook met andere. Maargoed, wij hebben ook twee aparte landjes waar hengst en merrie samen staat, dus voor gek zal ik sowieso wel verklaard worden, ook hebben wij lang twee hengsten samen gehad etc. Dus ik zal wel énorm oppervlakkig zijn :+

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:34

Als het een beetje sociale paarden zijn zou ik ze gewoon samenzetten. Mijn paard gaat met een vast groepje in de wei maar staat heel soms bij anderen paarden die ze niet kent in de paddock. Dat is bij mijn paard nooit een probleem geweest. Ze geven misschien wel een keer een trap (in de lucht) om de rangorde te bepalen maar meestal is dat snel bepaald.

Het is wel handig om het van te voren te proberen. Het is misschien niet zo handig tijdens je vakantie te ontdekken dat het niet goed gaat tussen jullie paarden, wanneer er geen mogelijkheid is om ze apart in de wei te zetten.
Laatst bijgewerkt door Voque48 op 07-04-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:35

Die van mij mag dat ook en staat ook gewoon met een ander ;) het is alleen niet zo vanzelfsprekend dat het 'no problem' is en waarom zou je dat probleem voor 4 dagen gaan op zoeken! Zonde als 1 vd 2 op de kliniek eindigt lijkt mij.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:39

Mijn paard heeft vorig jaar ook een fklinke trap gehad waar ze een half jaar een blessure door heeft gehad. Toch staat ze gewoon weer in een kudde. Het blijven kuddedieren, en het kan er hard aan toe zijn. Het paardje wat mijn paard heeft getrapt was gewend op stal te staan haar eerste 2 levensjaren. Je kan het haar niet kwalijk nemen, zij heeft moeten leren hoe paardengedrag in elkaar zit. En uiteindelijk is haar dat wel gelukt. Helaas voor mijn paard heeft dit even geduurd. Mijn paard heeft trouwens daarna niet bij haar in de wei gestaan. Het heeft mij een vermogen gekost en mijn paardje een half jaar last dus ik durfde het risico ook niet te nemen.

Daarom is het handig om het eerst een aantal keer aan te kijken. Een paar uur bij elkaar zetten en dan kijken naar hun gdrag.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:40

als beide paarden weidegang gewend zijn, samen in 1 trailer ernaartoe gebracht zijn en dat allemaal goed gaat zou ik geen problemen verwachten zolang de weide maar groot genoeg is zodat ze elkaar uit de weg kunnen... Goed observeren de eerste tijd!
Veel plezier daar!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:40

Kan je gewoon doen hoor! Beide paarden zijn op vreemd terrein wat waarschijnlijk stress geeft en dan zoeken ze echt meteen steun aan elkaar, blijven kudde dieren.

Ik ben vorig jaar een weekend weggeweest en de paarden konden elkaar niet en heb ze samen op het land gezet en ging echt meteen goed. Thuis zijn paarden zowieso heel anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:43

Er is niets mis met een kudde (al mijn dieren staan ook in groepen), maar het gaat om de wisselende bezetting. Het is voor een kudde gewoon ontzettend onrustig als er een nieuwe in komt en de eerste paar dagen is het grootste risico. Waarom zou je dat risico willen voor 4 dagen? Met een beetje pech is je paard zo moe van het rangorde bepalen dat het rijden niet echt meer lekker gaat.

Maar hoe dan ook gaat het hier dus enkel om 2 dieren die idd eerst al samen in de trailer gestaan hebben en samen gereden worden. Dat zie ik niet als probleem.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:59

Citaat:
ik zie het probleem niet
zolang er een mogelijkheid is de paarden toch apart te zetten mocht het niet klikken

Dat is was wel mogelijk.

Citaat:
Ze hebben, neem ik aan, niet eerder bij elkaar gestaan?

Nee klopt. Ze kennen elkaar nog niet, maar ze zijn allebei nieuw, en allebei op een vreemde plaats.

Citaat:
Kunnen ze nu al niet even wennen samen?.
2 paarden bij elkaar is niet zo'n probleem vaak met meerdere gaat het mis.

Dat is nogal lastig qua afstand, maar wellicht kan ik dat binnenkort voor elkaar proberen te krijgen. Vergeten paarden dat eigenlijk weer?

Citaat:
Hangt er dus net vanaf of t ruinen/merries zijn, of ze tolerant zijn etc

Het is een merrie en een ruin, toen mijn paard de vorige keer een keer bij 2 vreemde paarden in de wei stond voor een buitenrit, toen was ze redelijk rustig.

Citaat:
Ik heb denk ik je bericht verkeerd gelezen. ik dacht dat je bedoelde dat jullie paarden wel even in de groep manegepaarden konden staan (in een grote groep), maar ik zie nu dat bedoeld wordt dat het enkel jullie 2 paarden zijn. Dan zou ik dat wel doen ja, mits je van beide paarden weet dat ze normaal sociaal gedrag vertonen.

Haha nee, dat was zowiezo niet gebeurd :+ Bij de paarden staan normaal bij andere paarden in de wei, dus ik denk dat ze beide wel sociaal zijn.

Citaat:

Bedankt voor de tip van het halster!

Citaat:
Die van mij heeft in een groep gelopen, onwijs groot weiland en 1 klap was raak genoeg voor 6 dagen kliniek dus nee ik zou het risico niet nemen! Zeker niet voor maar 4 dagen! Draadje er tussen en klaar.

Aj, dat is wel ernstig zeg! Jouw paard kwam zeker in een grote groep vreemde paarden. Dan is het risico natuurlijk ook vele malen groter.

Citaat:
Daarom is het handig om het eerst een aantal keer aan te kijken. Een paar uur bij elkaar zetten en dan kijken naar hun gdrag.

Ik hoop dat ik dit kan regelen.

Citaat:
als beide paarden weidegang gewend zijn, samen in 1 trailer ernaartoe gebracht zijn en dat allemaal goed gaat zou ik geen problemen verwachten zolang de weide maar groot genoeg is zodat ze elkaar uit de weg kunnen... Goed observeren de eerste tijd!
Veel plezier daar!

Dat zijn ze wel gewend. Ze worden niet samen in 1 trailer heengebracht. Natuurlijk blijven we er eerst bij.

Citaat:
Kan je gewoon doen hoor! Beide paarden zijn op vreemd terrein wat waarschijnlijk stress geeft en dan zoeken ze echt meteen steun aan elkaar, blijven kudde dieren.

Ik ben vorig jaar een weekend weggeweest en de paarden konden elkaar niet en heb ze samen op het land gezet en ging echt meteen goed. Thuis zijn paarden zowieso heel anders.

Zo had ik het nog niet bekeken! Ik hoop dat het zo zal gaan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:29

Als t een merrie en een ruin is heb je sowieso al minder kans op blijvende gevechten, misschien eerst even kijken wie waar staat en dan is het klaar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:45

uitgesloten. Dan maar een paar dagen in een box.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:23

friesiszwart schreef:
uitgesloten. Dan maar een paar dagen in een box.

Dat gebeurt zowiezo niet. Krijgen ze hardstikke spierpijn na 30 km rijden per dag (paarden4daagse).

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:25

kan indd wel prima denk ik! op KNHS kamp deden we de paarden ook altijd bij elkaar, merries en ruinen ging altijd wel prima, als je er maar bij bent op het begin en het in de gaten houdt kan het prima! en ze zijn indd niet op eigen terrein. Je kan het altijd even proberen, en als het niet gaat kan je dan altijd nog een oplossing zoeken.
succes en veel plezier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:27

We doen dat bij de NVVR al 25 jaar en dat geeft geen enkel probleem, zolang de paarden elkaar niet kennen EN beide in een vreemde wei staan, is er niks aan de hand.