veulen, wel of geen stroom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maren_Prins

veulen, wel of geen stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:19

Hoi bokkers,

Gister is ons eerste veulentje van dit jaar geboren en ze lopen al lekker in het land. Alleen staat het veulentje nog niet zo stabiel en ze gaat steeds liggen vlak naast de draad. Ik heb nu de stroom eraf, omdat ze nog wel eens wil blijven hangen tegen het draad tijdens het opstaan (onhandig). Alleen het is niet de bedoeling dat ze straks per ongeluk tussen de andere paarden loopt, wat met dat zelfde draad is gescheiden.

Wat denken jullie, stroom er op of stroom er af?
Laatst bijgewerkt door Maren_Prins op 07-04-11 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Re: veulen, wel of geen stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:21

Ik heb hier altijd het stroom er op. Anders weet ik zeker dat ik alles bij elkaar heb lopen ;).

Mijn merries houden hun veulentjes ook netjes bij het draad weg.

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:24

Ja hier houd ons merrie haar ook wel weg, alleen dit is echt een springertje en ze rent gewoon door en die moeder er maar achter aan. Gister zat ze al 2x in het draad. Onze paarden blijven echter ook zonder stroom wel staan waar ze staan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:25

extra draad spannen tussen de paarden in, en de stroom erop laten staan. dan leren ze dat ze uit de buurt moeten blijven.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:28

Wij laten er gewoon stroom opstaan, hierdoor leren ze wat stroom is ;)

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:29

StalNollie schreef:
extra draad spannen tussen de paarden in, en de stroom erop laten staan. dan leren ze dat ze uit de buurt moeten blijven.
Ja dat dacht ik ook, alleen dit weekend hadden we er eentje dood omdat hij in paniek raakte omdat hij per ongeluk in het draad raakte en toen in paniek raakte door de stroom, dit wil ik niet weer mee maken. Ik denk toch dat ik het er aflaat aangezien hij steeds tijdens t opstaan zijn hoofd onder het draad heeft en het dan dus ook aanraakt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:31

Ik laat ook gewoon het stroom erop... Stroomdraad moet heilig worden voor die beestjes :D
En ze moeten dus ook leren dat vlak langs de omheining geen goede lig/slaapplaats is :(:)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:34

ik zou het er ook op laten staan, ze kunnen het maar vast leren...ik ken een paard die ging als veulen altijd tussen de draden doorsprong, omdat ze nog nooit stroom had gevoeld.
Als ze klein zijn kunnen ze wel wat hebben....en als je zorgt dat je draad hebt wat gelijk kapotspringt mochten ze ertussen belanden... kan er weinig gebeuren.
een 4 jarige die niet weet wat stroom is en dus door de draden heenloopt is veel gevaarlijker...ik heb nog wel wat foto's van paarden van ons die dus nooit geleerd hadden wat stroom was.
Die wonden wil je niet zien!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:35

maar dan zou ik toch wel een extra draad spannen, omdat je zegt als hij eronder door zou gaan dat hij gelijk bij de rest staat, lijkt me ook niet erg handig, dus even extra stevig draad spannen desnoods bij je andere paarden in de wei

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:38

stroom erop, als ze een keer stroom krijgen kennene ze het. als ze verstrikt raken in de draad, word het alleen maar erger ;) (zorg wel dat je draden beetje veilig zijn en knappen, dat dikke koord is levens gevaarlijk en wirwar van draden ook ;) Liever 1 draad op goede hoogte dan 3.

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:41

ik heb het er nu op, we hebben 3 draden. De paarden staan nog een land verderop zeg maar ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:45

Ik span bij jonge veulens altijd een extra lint op 30 cm van de grond waar géén stroom op staat. De draden daarboven hebben wel stroom. Zo'n laag lint houdt ze tegen om onder de afrastering door te rollen, en raken ze het toch, dan raken ze niet in paniek van de stroom. En als ze staand de draad een keer raken hebben ze snel genoeg door wat stroom is.

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:31

Ibbel schreef:
Ik span bij jonge veulens altijd een extra lint op 30 cm van de grond waar géén stroom op staat. De draden daarboven hebben wel stroom. Zo'n laag lint houdt ze tegen om onder de afrastering door te rollen, en raken ze het toch, dan raken ze niet in paniek van de stroom. En als ze staand de draad een keer raken hebben ze snel genoeg door wat stroom is.
Dat is wel een goed idee! Bedankt

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:20

gewoon stroom aanlaten
met een extra draadje er tussen
ik denk de beste oplossing

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:49

Stroom erop, en ook niet te weinig. Juist bij veulens is het belangrijk dat ze weten dat de wei/paddock daar echt wel stopt! Een extra draad onderin zonder of met stroom kan wel fijn zijn om de grens ook laag aan te geven. Het draad onderin kan voor veulens nog wel eens te hoog zijn. Ze denken: mijn hoofd past, dus de rest vast ook wel :+

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 17:43

het is nu meer dan een week geleden, dus er mag wel een slotje op.

FloorHombre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:38

Op de stoeterij van mijn nicht staat overal stroom op, vooral de eerste weken dat ze naar buiten gaan, want dan krijgen ze 1 x een schok, en dan raken ze nooit meer het draad aan ;)