Weide indeling probleem.. Help aub!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Weide indeling probleem.. Help aub!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:26

Hallo bokkers!
Ik zit met een probleem...
Bij ons op stal hebben we genoeg weides..
Maar nu willen ze 12 paarden in 2 weilanden hebben (wel hele grote weilanden :) )

Maar de staleigenaresse wilt graag haar 6 paarden bij mekaar en je hebt nog 3 andere paarden die eigenlijk (voor mij) het probleem een beetje vormen..
1 merrie die nogal snel trapt en heel snel is EN goed kan richten met trappen.. 1 ruin die geen andere ruin toloreerd en als ie naar binnen wilt bij de ingang staat en daar alle paarden weg jaagt die in de buurt komen.. en 1 paard die er gewoon bij staat :+

Nou was het plan mijne bij die (niet mijn plan) neer te zetten ,maar dat wil ik absoluut niet. Niet over te praten dat wil ik gewoon niet.
Die merrie + ruin trappen mijn paarden zo kreupel en daar heb ik gewoon geen zin in.

Maar de eigenaar wilt weiland ook niet in 2e delen ... en omdat de eigenaresses paarden (2) veulens hebben die nog niet weten hoe schrikdraad werken en dat je erachter moet blijven etc dus de weiland van die 3 paarden mag niet aan dat weiland grenzen ,want als dat veulen ontsnapt trappen die merrie + ruin hem kapot..

Naja hoe moet ik het in godsnaam gaan bedenken? ...
-6 paarden wei mogen niet naast die 3 paarden..
-Mijn 2 paarden mogen niet samen met die 3 paarden
-Weiland mag niet in 2e gedeeld worden.

En btw heb ik gelijk of zouden jullie ze wel gewoon erbij zetten met een ruin die bij uitgang paarden wegjaagt (dus als die nog niet binnen staan en ik moet 1 van mijne binnehalen omdat we gaan rijden ... :\) en een merrie die hard ,snel en gericht trapt?

TurdusMerula

Re: Weide indeling probleem.. Help aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:30

Ik zou ze sowieso eerst naast elkaar zetten met een draadje ertussen. Dan zie je ook wat ze doen.

Als die ruin alleen voor de ingang zo is dan lijkt het me geen groot probleem.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:32

De hebben we al een keer gedaan :) Elke week was het raak en hing het schrikdraad slap door het trappen.

En die ruin is wel een probleem ,want hoe krijg ik dan mijn paard eruit?
Als ie hem wilt wegjagen en zelf eruit wilt?
Die ruin is 1.62 en mijn pony 1.43 ofseu xd

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:34

Ik zou overleggen of jouw paarden apart mogen staan. zo niet op zoek gaan naar een andere weide.
Klinkt misschien bot maar de gezondheid van mijn paarden vind ik heel belangrijk.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:36

Dan neem je een zweep mee het land in? Klinkt raar, maar ik had waar mijn pony eerder stond ook het probleem dat vervolgens de hele kudde mee eruit wou.. Longeerzweep mee, al is het maar om duidelijk te maken dat ze bij jou vandaan moeten blijven? (Maar dat was alleen met eruit halen, mijn pony werd verder niet in elkaar getrapt ofzo..)

En dan idd zien of jou paarden niet in elkaar getrapt worden, want dat is alles behalve leuk.. Mogen jou paarden trouwens niet bij die andere 6 in? Als dat land groot genoeg is? Dan staan die van haar alsnog bij elkaar, alleen dan staan die van jou erbij?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:38

Nee eigenaar wilt het echt in 2 weides voor het hooien en anders moeten ze overdag om de beurt het weiland in wat ik ook totaal niet zie zitten.. dan mogen die van mij bijv. van 8 tot 12 en dan de hele avond en nacht weer op stal..
terwijl die van mij zeker van 8 tot half 8 of zelfs in de zomer dag en nacht buiten.

Het stomst is dat hier geen andere stalling is .. Ik heb het op die stal harstikek naar me zin behalve dat het nu voelt alsof ik maar alleen keuze heb tussen of binnenlaten , bij die paarden met kans op kreupelheid ..

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:40

Oke, ik snap m.. Maar is het probleem er alleen als jou paarden bij het hek komen? Dat die ander ze weg trapt? Of is het altijd als ze "in de weg" staan?

Wel erg lastig dat je eigenlijk voor je gevoel geen keus hebt...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:40

kaatje89 schreef:
Dan neem je een zweep mee het land in? Klinkt raar, maar ik had waar mijn pony eerder stond ook het probleem dat vervolgens de hele kudde mee eruit wou.. Longeerzweep mee, al is het maar om duidelijk te maken dat ze bij jou vandaan moeten blijven? (Maar dat was alleen met eruit halen, mijn pony werd verder niet in elkaar getrapt ofzo..)

En dan idd zien of jou paarden niet in elkaar getrapt worden, want dat is alles behalve leuk.. Mogen jou paarden trouwens niet bij die andere 6 in? Als dat land groot genoeg is? Dan staan die van haar alsnog bij elkaar, alleen dan staan die van jou erbij?

Ik kan niet 24/7 met een zweep in het land gaan staan.. en dan trapt die merrie mij denk ik ... Als die deken van die merrie bijv. los zit hoef ik het ook niet te wagen deze vast te maken ..
Het probleem is alleen.. dat die eigenaar van die merrie en de eigenaar van die andere 2 paarden het ''geen probleem'' (wss) vinden..
Zou ik ook zeggen als die van mij trapt ipv getrapt worden :+

Kijk mijn pony komt nog wel weg ... die is snel... maar die fries van mij krijgt gewoon rake klappen.

Nee dat land is niet groot genoeg..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:41

kaatje89 schreef:
Oke, ik snap m.. Maar is het probleem er alleen als jou paarden bij het hek komen? Dat die ander ze weg trapt? Of is het altijd als ze "in de weg" staan?

Wel erg lastig dat je eigenlijk voor je gevoel geen keus hebt...

Die andere is een beetje een ''koning'' hij wilt dan om een uur of 3 persee naar binnen en gaat dan alleen maar voor het hek staan en zelfs zijn 2 beste vriendjes (die merrie die snel trapt en die andere die gewoon staat :P) mogen absoluut niet bij het hek komen..

En als ik dan dus mijn pony uit het weiland wil halen.. Om te gaan rijden .. ben ik bang dat ik er dus niet langskom..

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:45

Elin_ schreef:
kaatje89 schreef:

Ik kan niet 24/7 met een zweep in het land gaan staan.. en dan trapt die merrie mij denk ik ... Als die deken van die merrie bijv. los zit hoef ik het ook niet te wagen deze vast te maken ..
Het probleem is alleen.. dat die eigenaar van die merrie en de eigenaar van die andere 2 paarden het ''geen probleem'' (wss) vinden..
Zou ik ook zeggen als die van mij trapt ipv getrapt worden :+

Kijk mijn pony komt nog wel weg ... die is snel... maar die fries van mij krijgt gewoon rake klappen.

Nee dat land is niet groot genoeg..

Haha nee dat snap ik, ik dacht dat dat vooral ging om het eruit halen van je paarden.. Zodat je zelf iig niet in gevaar komt...

Maar een erg lastig probleem dan.. Want eigenlijk heb je dan min of meer geen keus.. Ze kunnen niet bij die andere 6 in, het land mag niet opgedeeld worden.. Dus dan moet je ze bij die andere 3 in hebben en anders binnen laten (wat ook geen optie is..).

Wat enorm lastig!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:51

Ja... en ze komen gewoon echt er niet bij! Elke keer toen ze naast mekaar stonden was het wel raak... met het draad .. en nu .. die merrie + ruin waren eerst samen tot die merrie die alleen staat :P er bij kwam en die merrie die kan trappen die heeft haar elleen maar de wei rondgejaagt en pas na een poos alleen staan (ging die nieuwe , die alleen maar staat met de ruin en die merrie die trapt een weiland ernaast voor een klein poosje) ging het goed...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:11

Het is toch simpel? Met de eigenaar van het land valt nergens over te praten, zo begrijp ik uit jouw posts.
Is maar één oplossing voor: wegwezen.

Wil zij pensionklanten, zal ze zich klantgericht moeten opstellen. Dat doet ze kennelijk niet. Dahhag, klant...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:35

nee zo is het niet :)
je hebt eigenaar en eigenaresse :)
Het probleem is dat de eigenaar voor het weiland zegmaar denkt en de eigenaresse aan de paarden ,maar het weiland moet gehooit worden ofseu ,maar MIJN paarden zijn het probleem niet..

En het probleem is dat ik het graag opgelost wil hebben,maar ik niet weet hoe..

En nee Ibbel dat is niet simpel :) 1. ik wil gewoon het probleem opgelost hebben en 2. hier is stalling niet voor het oprapen :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:43

zoekt de merrie ze gericht op om ze te trappen? die ruim zou ik mij weinig zorgen over maken idd een klein zweepje mee en samen met je paard bij de ingang weg drijven of is het zon type dat naar buiten glipt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:43

Tja, ik zou proberen om rond te tafel te gaan zitten met deze twee mensen en uitleggen dat jullie allebei elkaar een beetje tegemoet moeten gaan komen. Is er niet een stukje land naast dat erbij genomen kan worden misschien?
En waarom is het zo'n probleem om het land op te delen trouwens?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:45

Pelryo schreef:
zoekt de merrie ze gericht op om ze te trappen? die ruim zou ik mij weinig zorgen over maken idd een klein zweepje mee en samen met je paard bij de ingang weg drijven of is het zon type dat naar buiten glipt?

Ja de merrie is nogal bezitterig vind ik .. want die wilt die ruin voor zichzelf en heeft ook die merrie die alleen maar staat de eerste weken de wei rondgejaagt. En nee ik ga niet met een zweepje ander mans paard slaan en ik kan ook niet 24/7 met zweep gaan staan...
En het is een type denk ik dat gewoon eruit wilt..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:49

Ibbel schreef:
Het is toch simpel? Met de eigenaar van het land valt nergens over te praten, zo begrijp ik uit jouw posts.
Is maar één oplossing voor: wegwezen.

Wil zij pensionklanten, zal ze zich klantgericht moeten opstellen. Dat doet ze kennelijk niet. Dahhag, klant...

Mee eens!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:49

Magrathea schreef:
Tja, ik zou proberen om rond te tafel te gaan zitten met deze twee mensen en uitleggen dat jullie allebei elkaar een beetje tegemoet moeten gaan komen. Is er niet een stukje land naast dat erbij genomen kan worden misschien?
En waarom is het zo'n probleem om het land op te delen trouwens?

Ja dat probeer ik ,maar toen kwam de keuze of ze moeten overdag binnen , of een andere oplossing (die vraag ik dus nu aan jullie) of ze moeten samen (voel me ook behoorlijk in een hoek gedreven.. vooral omdat zij allemaal volwassen zijn en ik pas 14 )
Nee dat kan dus ook al niet :'( (van dat land)

iK HAD namelijk bedacht om 2 weides de tussen''deur'' open te maken en dan die ene wei voor iets meer dan de helft een draad ertusen (daar mogen die 3 paarden) en dan de andere grote wei en dat kleine stukje wei voor alle andere 6 + mijn paarden = 8 neer te zetten.

Maar het probleem is dan weer ... dat de eigenaresse een veulen heeft en die kan door het draad (moet ie nog leren dat ie dat niet mag) en de eigenaresee zegt dus zelf al (!!!) dat dan die trapende merrie het veulen gewoon .. ja (dood) trapt..

Alsof dat wel met mijn paarden mag gebeuren!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:53

De eigenares heeft haar veulens dus nog niet bijgebracht wat stroom is en jullie paarden moeten het daarom ontgelden....
Ik zou op papier zetten dat je haar én de eigenaar van het land(pensionhouder??) aansprakelijk stelt voor alle DA-kosten voorkomend uit de verplichte weidegang in deze groepsindeling alsook het uitbetalen van de gangbare marktwaarde mocht jouw paard hierdoor zo geblesseerd raken dat het einde verhaal is. Geef dat hun en laat hen dat lezen onder getuige van iemand, die ook op papier bekend wordt gemaakt.
De pensionhouder is verplicht om als 'een goed huisvader' te zorgen voor de dieren die onder zijn hoede zijn geplaatst en als je vooraf heel duidelijk hebt gemaakt dat hij hiermee een gevaarlijke situatie laat doen ontstaan dat hij wel degelijk hiervoor verantwoordelijk gesteld kan worden.
In plaats van afgeven kun je het ook aangetekend verzenden natuurlijk.
het gaat erom dat je een bewijs hebt dat je het aanhangig hebt gemaakt.

Persoonlijk zou ik ook eerder wat anders zoeken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:57

Veulen is 1 dag oud :+
maar het klinkt nu zo .. beschuldigend.. kijk het is balen voor mij ,maar ik heb het daar best gezellig ,maar ik wil gewoon allen niet dat die paarden bij mijne moeten.
En dat contract is wel heel leuk ,maar het gaat mij erom dat mijn paarden dan pijn hebben..

Dat vind ik het ergste.. die DA kosten maken me niets uit ,maar dat zij pijn hebben ...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:07

Maar om te krijgen wat je wilt zul je ze in de beurs moeten raken voor ze overtuigd zijn vrees ik!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:16

hoe groot is dat stuk weiland waar jouw paarden met die 3 anderen moet komen te staan?
Waarom mag "jullie" stuk van het weiland niet in 2en gesplitst worden? Dat kan echt heel simpel met een dun lintje en wat prikpaaltjes en een paar handvaten/poortgrepen.
Als je de wei dan zo indeelt dat jouw paarden, evt, met dat brave 3e paard, samen aan de kant met het hek lopen, hebben jullie nooit last van die dominante ruin, en als die ruin niet met andere ruinen, maar wel met een merrie kan, dan staan die 2 lastpakken toch mooi samen?

Als het echt niet opgesplitst mag (vind ik raar overigens, want jullie houden dezelfde ruimte als dat het 1 stuk is, alleen worden de paarden gescheiden, per paard blijft de graasruimte gelijk) dan is een extra draad een paar meter voor de ingang ook een optie, en dan zorgen de je ver van het hek aan de zijkant een doorgang hebt, of eventueel aan 2 zijkanten, zodat je aan een andere kant dan de dominante ruin het land uit kan. Als hij echt meeloopt, dan is het inderdaad een goede tip om een tijdje een flinke zweep mee te nemen en daarmee te dreigen en als dat niet genoeg is om hem aan de kant te krijgen hem een flinke oplawaai te verkopen zodat hij leert dat hij beter wel aan de kant kan gaan en uit de buurt moet blijven als jij er met je paard (of zonder paard) langs wilt.

Verder vind ik het niet positief dat de eigenaren van de andere paarden mee willen denken aan een oplossing...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 19:25

Groot genoeg ,maar de eigenaar wil dat wss niet omdat er dan keulen of iig gaten komen en ze het weiland kapot lopen.. :\

En paaltejs etc en draad mag ook niet wegens ook de bovenstaande reden..

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:29

Kun je niet jouw paard bij de paarden van de eigenaresse in zetten?

Yoghurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:57

Ik snap dat je het daar heel gezellig hebt, maar dit is echt niet goed dit. Ik zou zo langzamerhand op zoek gaan naar iets anders, want dit werkt niet.