dag en nacht op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liefhafje

dag en nacht op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:11

Hallo, heel graag zou ik jullie mening willen horen over dag-en-nacht-weidegang. Ik heb de mogelijkheid m'n paard gedurende de vakantie een aantal weken aaneengesloten op de wei te zetten. m'n paard staat nu op stal en enkele uren per dag op de wei. Ik ben best bang dat mijn koudbloedje zich gaat overeten als ze opeens voltijds op de wei gaat met mogelijk hoefbevangenheid als gevolg.
alvast bedankt voor de reactie!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:12

Doen je paardje 24/7 op de wei, echter wel goed opbouwen en eventueel graasbestroking doen. Voordat je ze de eerste keer in het land zet eerst hooi laten eten zodat ze al een vol gevoel hebben.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:13

ligt er aan hoe veel gras er staat natuurlijk , ik zou voor zijn , des te meer op het land des te beter (vind ik dan he ) je zou het ook aan kunnen zien of hij echt zoveel dikker word en hem dan alsnog weer op stal te doen s nachts

Liefhafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:13

wouterpaard schreef:
Doen je paardje 24/7 op de wei, echter wel goed opbouwen en eventueel graasbestroking doen. Voordat je ze de eerste keer in het land zet eerst hooi laten eten zodat ze al een vol gevoel hebben.

bedankt voor je reactie, wat versta je precies met graasbestroking?

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:15

Rustig opbouwen en hem steeds langeer laten staan. Het is heerlijk voor ze!! Maar er moet wel genoeg gras zijn. De meeste paarden vinden het heerlijk. Ik vind het jammer dat het bij ons niet kan anders hadden ze er ook 24/7 opgestaan

Liefhafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:15

hebben jullie paardjes nooit last gehad van hoefbevangenheid?? die van mij is echt een vreetzak

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:15

Hier is pas geleden een artikel over geweest.
Je kunt ze beter in een keer er in "gooien" en dan vreten ze even heel snel, maar daarna is het over.
Doe je dit iedere dag.. dan krijg je dit probleem van vol eten iedere dag weer.

Bij onze stal.. Staan zo'n 24 paarden dag en nacht buiten.
Van tinker, arabier, kwpn, haflinger, ijslander tot draver enz.

Liefhafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:17

annebe schreef:
Hier is pas geleden een artikel over geweest.
Je kunt ze beter in een keer er in "gooien" en dan vreten ze even heel snel, maar daarna is het over.
Doe je dit iedere dag.. dan krijg je dit probleem van vol eten iedere dag weer.

tnx, weet je waar dat artikel te vinden is? er wordt vgl mij heel verschillend over gedacht

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:18

Weet niet waar het aan ligt maar heb verschillende ervaringen betreft hooi en gras.
1e stal 12u snachts eten > wouter was moddervet
2e stal swinter 2x per dag hooi > mooi op gewicht maar was echt weinig eten
s'zomers op land 1e jaar ging goed totdat hij stil moest staan, dus werd dik moest op acuut dieet.
2e jaar op het land op kort stuk gehad.
3e stal 24u eten, en hij ziet er goed in model uit! _/-\o_ Gaan straks op 24/7 gras maar word goed opgebouwd en desnoods wat langer binnen snachts ben benieuwd hoe het nu gaat!

@Liefhafje niet als je daarnaast goed hooi/kuil bijvoerd.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:19

Die van mij staat ook 24/7 buiten zomers (meestal vanaf half april) en is gevoelig voor HB (hoefbevangenheid). Wij bouwen het grazen altijd eerst op (eerste twee weken van april gaan ze een paar uurtjes per dag het land op, daarna langer). De eerste maanden van het seizoen als HB vooral gevaarlijk is staat hij op een strook en krijgt daar hooi bijgevoerd en wordt er bepaald of hij kan grazen en hoeveel. Meestal zo begin juli verhuist hij naar het grote land waar hij onbeperkt kan grazen.

Met graasbestroking wordt bedoeld dat je steeds een stuk (strook) bij het grasland voegt zodat ze zich niet in 1x rond kan vreten :+

Het idee van 24/7 buiten is dat ze gewend zijn buiten te staan en niet als een idioot gaan staan eten 'want ik moet zo weer naar binnen'.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:24

Liefhafje schreef:
wouterpaard schreef:

bedankt voor je reactie, wat versta je precies met graasbestroking?

ik denk dat die strookbegrazing bedoelt :D
't is niet omdat je een koudbloed hebt dat die dan ook gevoelig is voro hoefbevangenheid. Ik zou eerst over enkele dagen/weken laten wennen aan het gras en daarna eerst buikje rond laten eten aan hooi en daarna 24/7 op de weide laten. Engoed in het oog houden hé...

TurdusMerula

Re: dag en nacht op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:28

Ik zou vooral op het weer letten, als je die mogelijkheid hebt, ivm fructaan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:38

Ik zou hem ook gewoon 24/7 buiten zetten. Wel rustig opbouwen, zoals al een aantal keer gezegd is. Een van mijn pony's is ook ontzettend gevoelig voor HB en heeft ook insulineresistentie, die loopt het hele weideseizoen (april-oktober) met graasmasker.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:12

Ik deed hem ook in de zomer altijd 2-3 maanden 24/7 op het land, maar zal het niet meer doen.
Edit: Overigens werd dit wel opgebouwd en stond-ie bij terugkomst ook gewoon nog lekker dagdelen buiten op de toenmalige stal :).

Redenen?
Land bij ons in de regio is nogal schaars, land waar hij naartoe ging was 30-60 minuten rijden (nogal filegevoelige weg er naartoe) en er waren geen faciliteiten oid. Hij stond daar dus te vreten, te vreten en te vreten. Gevolg was dat meneer modder- en moddervet werd en we het er niet afkregen (graasmasker had geen zin, delen van het land afzetten kon niet, omdat ze het land deelden met de schapen van de boer). Hij heeft spat en extra gewicht is daarvoor nou niet echt geweldig, dus ik heb besloten om het niet meer te doen.
Nu sta ik gelukkig op een stal waar ze het hele jaar door op het land komen (op de dag, 's avonds in stal), met buitenbak en prima uitrijmogelijkheden. Meneer heeft het súper naar zijn zin, is daarbij netjes op gewicht, dus geen gesleep meer naar een extern land voor ons.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 07-04-11 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:23

Ik heb mijn paarden jarenlang in de zomer dag en nacht op het land gehad.
Ik bouwde het wel op: eerst eens 2 uur een paar dagen, dan 4 uur, dan 6 uur, dan 12 uur en dan 24/7.
Je merkte dat de paarden die wel naar binnen moesten (anders werden ze te dik) veel minder relaxed die wei ingingen dagelijks en veel meer aten, de andere paarden speelden meer, lagen te slapen of te zonnen of stonden om zich heen te kijken.
Strookbegrazing is dat je er steeds een stukje bijpakt, dan zet je een gedeelte met draad en prikpaaltjes af. Ik ben er zelf niet zo enthousiast over omdat ze die strook echt volledig kaal vreten.
Als het even kan splits je weide dan op in grotere stukken zodat je kan verweiden als het nodig is. Hoe kleiner de strook hoe kapotter ze het eten.

Voor paarden is het heerlijk om in een groep dag en nacht buiten te staan. Let wel op of er drinkwater genoeg is, en schaduw. Anders loop je bij hitte kans op een zonnesteek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:25

Een paard dat niet gewend is aan gras zou ik niet plotseling 24/7 buiten zetten op een hele rijke wei.

Want er werd al een artikel aangehaald dat je ze beter gelijk op een héle wei kunt zetten dan iedere keer een strookje.
Maar als dat een flinke wei is van een aantal hectare, met knie-hoog rijk voorjaarsgras.... Dan kun je er gif op innemen dat je paard daar moddervet van zal worden en risico kan lopen op hoefbevangenheid.

Wat wél wijs is, is om een zeer kruidige wei te zoeken (of te maken door zaaien), en de wei te maaien voordat de paarden er voor 't eerst op gaan. Dan hebben ze nog wel wat te eten, maar niet zó veel dat ze zich er kapot aan eten. :j

Wij hebben 10 jaar lang 4 koudbloeden 24/7 op de wei gehad op verschillende stukken land.
Dus ik heb een hoop ervaring met de verschillende methodes en de effecten daarvan.

We lieten de paarden bij een zeer rijk gevulde wei altijd een strookje per dag extra eten. Of als we de mogelijkheid hadden; dan lieten we de buurman-boer even langskomen om het gras te maaien en er voordroog van te maken. Dan hadden we gelijk voer voor de winter van eigen land.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:27

Citaat:
tnx, weet je waar dat artikel te vinden is? er wordt vgl mij heel verschillend over gedacht

Uhm nee. helaas! Ik lees veel van dit soort "wetenschappelijke" onderzoeken, maar weet daarna nooit meer waar ze gebleven zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:34

Vlgs mij gaat dat artikel erover dat een paard dat dag en nacht op de wei staat minder gulzig eet dan een paard dat dagelijks op de wei wordt gezet. Heeft hier ergens op Bokt gestaan. Daarmee wordt niet gezegd dat een paard z'o de wei op kan, lijkt mij een recept voor hoef en-spierbevanging en koliek. :) Maar, ik weet dat dus niet zeker of dát er echt zo instond.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:41

Maar dat artikel hoeft niet voor elk paard te kloppen. Mijn poown heeft, zolang ik hem ken (vanaf zijn 3de jaar) altijd dag en nacht op het land gestaan met uitloopstal. Meneer lag nooit lekker te relaxen oid, hij stond alleen maar te vreten. Op de andere stallen en extern land ook. Dit is de eerste stal waar ik hem nog weleens zie spelen ipv zich alleen maar volvreten, al is-ie nog steeds 90% van de tijd alleen maar aan het eten.

Manonjitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:47

bij ons gaan ze eind april naar buiten dag en nacht maar er is wel eerst gemaait dus niet eerste gras

tsjebbe18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:34

je kan je pony dag en nacht op de wei zetten maar bij ons gaan ze wel iedere dag maar 2 uurtjes

mooierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:53

heei
Gewoon naar de wei brengen van de zomer! wij proberen van tevoren het een beetje op te bouwen ik weet natuurlijk niet of je een eigen wei hebt maar zo wel kan je dat gewoon doen en zo niet zal hij / zij er niet veel van hebben als hij/zij al wel gewend is om op de wei te staan.

GR Lorena

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:37

Het gaat wel om opbouwen, maar vergeet daarbij de invloed van het weer op het fructaan niet he...
Stuk belangrijker dan de tijdsduur imo. :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:38

Ik zou ook gaan voor strook begrazing. Of kijken of je de mogelijkheid hebt om hem op een stuk land te zetten waar al andere paarden of schapen op hebben gelopen, zodat het gras al aardig kort gegeten is en niet te vet meer is.

Mijn paarden staan nu ook al weer een paar weken dag en nacht buiten. Ben ook begonnen door er elke dag een stuk gras bij te trekken en na een week konden ze gewoon op het hele land staan. Ook heb ik evengoed al die tijd een hooinet opgehangen zodat ze ook daar wel eens aan stonden te knabbellen en niet de hele dag aan het grazen waren.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:56

Als je hem niet op een te groot stuk met teveel gras zet moet het kunnen :)