keur mijn afrastering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joking

keur mijn afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:29

Hallo,

Binnen twee maanden komt ons eigen eerste paardje naar ons. Het is een kleine Irish Cob (tinker) geworden *\o/* <3

We hebben net een huisje gekocht & bijhorende schuur + weide van ongeveer 0,5Ha. (350m omtrek)
Deze weide moeten we dus dringend in orde brengen voor ons paardje.
En we willen het meteen goed doen...

Hiervoor zijn we momenteel treinbiels als weidepalen aan het zetten. (ongeveer elke 3m) 80cm in de grond.
(treinbiels waren "redelijk" goedkoop, zeker naar toekomst toe gezien, deze staan er binnen 20 jaar zeker nog!)
2x heb ik de treinbiels op 4,5m gezet, zodat er later een tractor gemakkelijk de weide op kan rijden.

Dan dachten we aan TURBO CORD van gallagher; 3 draden boven elkaar. (hoogte= 0,5m + 1m + 1,5m ?)
met de "traditionele ronde isolatoren".

Stroomvoorziening zou de "Fieldmaster" of liever de "Equimaster" van gallagher worden. (equimaster geeft mogelijkheid tot latere uitbreiding)

wat denken jullie hiervan?

Ik twijfel over die 3x turbo-cord... wat ALS het paardje hier toch door zou stormen, gaat ze zich dan niet bezeren?

alle info is welkom!

Jo.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:33

Ik ben eigenlijk benieuwd wat jij betaald hebt voor de treinbielsen... :o

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:34

Ik zou het onderste draad iets lager doen. Neem aan dat je paard een weidemaatje krijgt? Misschien kan die er wel onderdoor..

friesiszwart

Re: keur mijn afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:30

Ik zou de draden op een andere hoogte doen. En wel op 0,40 mtr / 0,80 mtr / 1.20 mtr
Welke stroomklok weet ik niet, let wel op 350 mtr omtrek X 3 dan zou ik zeker een apparaat nemen die 5 km aan kan en sterk genoeg is als er ook begroeien tegenaan zit.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:33

ik zou voor 2 draden gaan en dan 1 op +/- 40 cm en dan 1 op een meter.

Maar een afrastering van 1,5 meter hoog is dat niet wat te. Of moet het geschikt zijn voor hengsten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:44

Ik zou gaan voor 2 draden op ongeveer 50/60 en 1,10m, als je tenminste geen kleinere pony's erbij neemt, dan liever 3 op 40-80-1.20.
1,50 zou ik zowieso niet doen, dat is voor een normaal paard niet nodig, enkel wanneer je echte springers hebt of bv een dekhengst doe je je draad zo hoog.

Dat Turbo Cord van Gallagher heb ik ook gebruikt en heb daar nogal een dubbele mening over, het is heel veilig wanneer je paard erdoor gaat maar het is tegelijk heel rekbaar dus je trekt snel de geleiders kapot. Zowieso moet je dit cord niet in de traditionele isolatoren gebruiken, dan is je draad in no-time stuk.
Ik zou toch liever voor lint gaan, 2x smal lint of 1x breed en daaronder dun cord.
Bij lint wel goed opletten welke isolatoren je gebruikt, duur is niet perse goed en ik heb diverse van gallagher gehad die echt supersuck waren. (90% was echt binnen 2 weken stuk) Sommige zijn ook wel goed hoor maar dat zijn vaak wel de hele dure.

Voor de stroom heb je aan een simpele klok genoeg als je zorgt dat je draad goed onkruidvrij blijft, als je rondom nog bomen, struiken of dergelijke hebt staan zou ik voor een iets zwaardere variant gaan. Ik weet zo niet hoe de genoemde zijn.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:46

Treinbielzen! Zo , dat is stevig! Ik ben ook erg benieuwd waar jij die vandaan hebt...

Zelf zou ik gaan voor stroomlint van 4 cm breed. De robuuste rassen hebben (in mijn ervaring) toch vaak wat minder respect voor stroom, zeker 's winters met een wintervacht en dikke manenkam. En dan het liefst in de kleur bruin, dat valt minder op in het landschap, is minder storend als je er 3 lagen van hebt.
1.50 m hoog lijkt me idd ook wat te hoog. Wat friesiszwart schreef moet ook prima kunnen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:17

Als je gewone trein bielsen hebt en niet de kortere tram bielsen denk ik dat je ze dieper kan ingraven, zo staan ze stabieler.
Je doorgangen voor tractoren met materiaal zou ik breder maken, zeker 5 meter. Tractors zijn niet zo breed maar wat er achter hang kan soms meer dan 4 meter breed zijn.
Als je hier poorten gaat plaatsen zorg dan dat ze, open of gesloten steeds steunen aan het uiteinde zo zullen je poort palen minder snel scheefzakken.

Voor de stroomdraad zou ik geen lint kiezen, wij hebben daar niet zo goede ervaringen mee. Lint komt snel los van de isolatoren en is moeilijk op spanning te houden.

Je bent het belangrijkste deel van je stroomdraad installatie nog vergeten : je aarding.
Zorg dat je dit goed verzorgt met een of meerdere stevige aardingspalen. Plaats ze op een goed vochtige plaats of giet er regelmatig een emmer water over, zo krijg je een kleinere weerstand.
Zonder goede aarding mag je nog zoveel linten of draden spannen, het zal niets helpen daar het stroomcircuit zich nooit zal sluiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:19

MarcR schreef:
Je doorgangen voor tractoren met materiaal zou ik breder maken, zeker 5 meter. Tractors zijn niet zo breed maar wat er achter hang kan soms meer dan 4 meter breed zijn.

Ach tuurlijk niet, je moet wel iets heel bijzonders van plan zijn als een hek van 4 meter niet breed genoeg is.
Breder dan 2,5 meter is materieel bijna nooit, hoe moet het anders over de openbare weg?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:38

anneliesdj schreef:
MarcR schreef:

Ach tuurlijk niet, je moet wel iets heel bijzonders van plan zijn als een hek van 4 meter niet breed genoeg is.
Breder dan 2,5 meter is materieel bijna nooit, hoe moet het anders over de openbare weg?

De hooikeerder van de boer die bij ons hooit is bijna 4 meter breed in half opgevouwen toestand en zo komt hij naar onze weide.
Hij vouwt hem niet verder op omdat dat te veel werk is en hij maar een klein stuk over de openbare weg moet.
En als je hem dan ziet zwaaien van links naar rechts als hij de weide oprijd dan ben ik blij dat onze poort 5 meter is.

joking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 16:30

friesiszwart schreef:
Ik zou de draden op een andere hoogte doen. En wel op 0,40 mtr / 0,80 mtr / 1.20 mtr
...dan zou ik zeker een apparaat nemen die 5 km aan kan en sterk genoeg is als er ook begroeien tegenaan zit.

okee, lijkt me inderdaad een goede afstand. 40-80-120 wordt het :)
De Equimaster kan 25km draad voorzien van stroom; dus ruimschoots voldoende lijkt me (ALS we ooit aanliggende weide kunnen bijkopen, is dit nog steeds voldoende :) )

marionblo schreef:
Treinbielzen! Zo , dat is stevig! Ik ben ook erg benieuwd waar jij die vandaan hebt...

Ik heb maandenlang alle tweedehands-sites in't oog gehouden & bij verschillende verkopers kleine loten gekocht. Zo kon ik ze ook telkens zelf transporteren, wat de kosten druktte :)

MarcR schreef:
Als je gewone trein bielsen hebt en niet de kortere tram bielsen denk ik dat je ze dieper kan ingraven, zo staan ze stabieler...
Je bent het belangrijkste deel van je stroomdraad installatie nog vergeten : je aarding.

MarcR, heb jij ooit al eens 110 gaten gegraven van méér dan 80cm diep?? auw mijn rug *D
het zijn de standaard bielzen van 260cm. ze zitten dus bijna 1/3de in de grond, wat me een standaard richtlijn lijkt ?
Wat de aarding betreft, ik was deze niet vergeten, maar wel vergeten te vermelden :)
-kan ik de aarding aansluiten op de bestaande aardingslus van de schuur?
of, mocht deze er niet zijn, kan ik een nieuwe aardingslus leggen rondom de schuur, en daar alle aarding op aansluiten? of moet de stroomklok een aparte aarding hebben?
MarcR schreef:
De hooikeerder van de boer die bij ons hooit is bijna 4 meter breed in half opgevouwen toestand en zo komt hij naar onze weide. ...ben ik blij dat onze poort 5 meter is.

Onze weide is niet groot genoeg om zowel een paard op te laten grazen, als nog eens extra te hooien...
+ ik heb breedte gevraagd aan de boer aan de overkant, en deze zei dat 4m genoeg zou zijn, maar 4,5m beter..

zowieso, bedankt voor alle response al :)
ik leer hier nu al uit:
* gemengde mening tussen koord & lint, maar dat wist ik al.. Ik voel me beter bij koord.
* turbo cord is dus wel "paniek-veilig" genoeg
* hoogte 40 -80-120

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:42

Wil je echt het hele stuk met bielzen doen? Wat een klus...heb zelf om de bak om en om een biels en een lange paal, maar echt, ben blij, dat het eenmalig was..Wat een klus om die dingen te plaatsen. Voor de wei heb ik ze alleen op de hoeken staan en verder gewoon weidepalen en die staan er nu ook al ruim 13 jaar en nog geen teken van rot..Ik zou echt nog even nadenken, of er echt rondom bielzen zouden komen...En heb je wel de hardhouten bielzen, want die zijn nauwelijks te tillen. De lichtere is echt veel eerder rot.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:04

Om de 4 meter bielzen is eigenlijk al voldoende en ik zou een aangedreven grondboor (met grote boorkop) regelen. Met de hand is dit amper te doen. Wij hebben 2 'draden' van 4 cm breed, bruin lint dus met in het midden een witte streep. Zowel in de zomer als in de winterdag bij sneeuw goed te zien voor de paarden en is toch heel onopvallend in het landschap.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:26

MarcR schreef:
De hooikeerder van de boer die bij ons hooit is bijna 4 meter breed in half opgevouwen toestand en zo komt hij naar onze weide.
Hij vouwt hem niet verder op omdat dat te veel werk is en hij maar een klein stuk over de openbare weg moet.
En als je hem dan ziet zwaaien van links naar rechts als hij de weide oprijd dan ben ik blij dat onze poort 5 meter is.

Maar die kan dus wel verder opgevouwen worden ;)
Eigenlijk dus gemakzucht van die boer omdat hij maar een klein stukje hoeft en jouw poort toch breed genoeg is :P

TS; waarom precies treinbielzen? (zoals al gezegd; enorme klus + weinig meerwaarde tov goede palen)
En ze zijn 260 lang en gaan 80cm in de grond? Dan steekt er dus 180cm bovengronds en daar wil je op 120cm lint aan doen?
Je realiseert je dat dat dus echt lelijk is om tegenaan te kijken? Zeker als het van die dikke bielzen zijn?

Voor het probleem om ze in de grond te krijgen; regel iemand met een (mini) kraantje, er is vast wel een boer in de buurt die zoiets heeft, die drukt ze er in no-time allemaal in. Alternatief is een palenboor huren, is qua prijs wel te doen als je het afzet tegen met de hand gaten graven.

Dat je je beter voelt bij cord snap ik maar dat heeft echt geen lange levensduur. Bovendien is het zo dat wanneer je gewoon zichtbaar lint/draad hebt en daar goed stroom op hebt staan een normaal paard er echt wel afblijft. Cord is wel veiliger wanneer ze erdoor gaan maar als ze er echt in verstikt zou raken maakt het weer weinig uit denk ik.
En qua hoogte zou ik me echt de kosten en moeite van dat derde draad besparen, is echt niet nodig als je er geen kleine pony'tjes bijin zet.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:15

Cord of Turbo Cord kan je paard ook hele nare wonden van oplopen! Die van mij heeft wel eens met d'r achterbeen naar een ander paard getrapt (tussen de draden door) en is toen met het been achter het cord blijven hangen... Krijg je nare wonden van! Al is cord natuurlijk veel veiliger dan prikkeldraad of staaldraad.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:10

joking schreef:
MarcR schreef:
Als je gewone trein bielsen hebt en niet de kortere tram bielsen denk ik dat je ze dieper kan ingraven, zo staan ze stabieler...

MarcR, heb jij ooit al eens 110 gaten gegraven van méér dan 80cm diep?? auw mijn rug *D
het zijn de standaard bielzen van 260cm. ze zitten dus bijna 1/3de in de grond, wat me een standaard richtlijn lijkt ?
Wat de aarding betreft, ik was deze niet vergeten, maar wel vergeten te vermelden :)
of, mocht deze er niet zijn, kan ik een nieuwe aardingslus leggen rondom de schuur, en daar alle aarding op aansluiten? of moet de stroomklok een aparte aarding hebben?

Voor de gaten adviseer ik om een grondboor te gebruiken, ga een met benzinemotor huren of vraag eens rond in je buurt of er geen boer is met een boormachine op zijn tractor.

Voor de aarding plaats je best een of meerdere aardingspennen en daar sluit je je stroomklok op aan.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:41

joking schreef:

Je mag nooit, ik herhaal echt nooit de aarding van een schrikdraadapparaat op de aarding van de huisstroom installatie aansluiting.
Als er een calamiteit is kan er 230 Volt op de schrikdraad kunnen komen te staan, dat is op zijn zachts gezegd niet bevordelijk voor de gezondheid van de paarden. Daarbij is het ook verboden.
Dus altijd aardpennen slaan. Beter nog 4 dan 3. Gallagher adviseerd minimaal 3 maar op droge zandgrond moet je er meer slaan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:57

De breedte van het hek heeft niet alleen te maken met de breedte van het apparaat wat er door moet, maar ook met de ruimte om er in te draaien. Rechtuit rijden is niet altijd mogelijk, maar wel iets om met het plaatsen van de ingang rekening mee te houden.

Overal bielzen lijkt me ook wat overdreven; op de hoeken en om de 50 meter lijkt me voldoende. Daartussen normale weidepalen.

Bruin/groen/zwart lint is misschien minder een aanslag op het natuurlijk gezicht, maar veiligheid wil ook wat en IMO is wit toch nog het best zichtbaar in alle situaties. Wel moet je het af en toe schoonmaken, anders is het na 2 jaar ook niet wit meer :D
Koord ben ik geen voorstander, teveel nare dingen mee gezien.

Qua hoogte lijkt mij 40-80-120 mooi en hoog genoeg, of je moet een springwonder hebben :)

joking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 12:30

juliomariner schreef:
Je mag nooit, ik herhaal echt nooit de aarding van een schrikdraadapparaat op de aarding van de huisstroom installatie aansluiting.
Als er een calamiteit is kan er 230 Volt op de schrikdraad kunnen komen te staan, dat is op zijn zachts gezegd niet bevordelijk voor de gezondheid van de paarden. Daarbij is het ook verboden.
Dus altijd aardpennen slaan. Beter nog 4 dan 3. Gallagher adviseerd minimaal 3 maar op droge zandgrond moet je er meer slaan

super! bedankt om me dit even te verduidelijken!

joking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 12:40

DubbelDun schreef:
Overal bielzen lijkt me ook wat overdreven; op de hoeken en om de 50 meter lijkt me voldoende. Daartussen normale weidepalen.

Bruin/groen/zwart lint is misschien minder een aanslag op het natuurlijk gezicht, maar veiligheid wil ook wat en IMO is wit toch nog het best zichtbaar in alle situaties. Wel moet je het af en toe schoonmaken, anders is het na 2 jaar ook niet wit meer :D
Koord ben ik geen voorstander, teveel nare dingen mee gezien.

Qua hoogte lijkt mij 40-80-120 mooi en hoog genoeg, of je moet een springwonder hebben :)

bielzen om de 3meter is misschien "overdreven"; maar we vonden dat mooi bij enkele bestaande weiden.
Het geeft onze weide een duidelijke afbakening & de bielzen waren even duur als weidepaaltjes van 8cm/2m! Ik weet zeker dat het dus goedkoper op lange termijn zal zijn.
(okee, het was veel werk :) )
(Mogelijk gaan we later de bielzen verbinden met beplanking)

We gaan inderdaad kiezen voor de kleur WIT; of het nu lint / koord wordt, daar zijn we nog steeds niet uit...
waarschijnlijk wordt de onderste draad (40cm) een RVS-draad, waar dus maximaal stroomoverdracht op zit (ifv begroeiing & kosten)

Jo.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:22

Voor de draad neem dan wel een gealuminiseerde draad. Een RVS is onbetaalbaar. Daarbij geleid de gealuminiseerde draad het beste en is het meest duurzaam (geen roestvorming)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:50

als je als onderdste draad dat neemt hou dan wel rekening dat zal nooit breken in een noodgeval. Dan zou ik kiezen voor een draad.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:33

Hoezo voor draad, daar gaat het hier toch over?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:20

Met draad zal metaal bedoeld worden :)
Daarom gebruik ik ook altijd het woord 'koord' als ik kunststof bedoel.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:28

Mischien nog een tip, onze buurman heeft ook bielzen gebruikt in de weide, die heeft een een elektrische grondboor gehuurd.
Dan deed de boor het graaf werk, scheelt weer.