Schriklint doorgangen maken en doorverbinden lint

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Schriklint doorgangen maken en doorverbinden lint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:07

Ik kon het maar nergens duidelijk vinden. Geen duidelijke foto of plaatje hoe je dat nu doet.

Mijn paard komt aan huis en nu leg ik dus voor het eerst schriklint aan. Tja en dan kom je er achter wat je eigenlijk niet weet;) hoe dom ook;)

Ik wil meerdere doorgangen maken in de weide erbij. Maar ik kan nergens een duidelijk plaatje vinden hoe je nu zn doorgaan weer daarna doorlaat lopen met stroom en lint en hoe je ze dan kan verbinden. Ik heb handgrepen voor lint en lintverbinders en lintdoorgangverbinders. Maar snap maar niet als je het lint knoopt aan de handgreep hoe je daarna bij de paal het lint weer door laat lopen aan de kant waar je aanhaakt en deze dan weer van stroom voorziet? Iemand een goede foto? Zodat ik kan beginnen met mijn lint te gaan aanleggen?

En tips over aardpen waar doe je die? EInd paal? en moet die dan weer terug naar de lichtnetkast?

Bedankt alvast

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:11

Bedoel je dat je niet weet als de greep aan het lint zit je het lint weer door kan laten lopen?

Bedoel je dat je dit nodig hebt?

Afbeelding

Aan de ene kant hang je de poortgreep, aan de andere kant knoop je het lint weer verder.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:13

Of deze als je breed lint hebt:
Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:17

TS je moet het lint/koord niet knopen,je moet er verbindings plaatjes tussen doen i.p.v. aan elkaar vast knopen.Met knopen maken verlies je stroom.
Ik heb de aardpen naast de stroomkast [batterij aparaat] staan.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:21

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:21

Ik heb beiden grepen. En verbindingen. en volgens mij is de 2de die ik dan het beste kan aanleggen.

Gohya knopen vind ik ook geen goed idee dus denk dat plaatje erboven iets kan zijn.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:24

aardpen wordt aangesloten op de aardeuitgang van het schrikdraad-apparaat, waardoor het circuit gesloten wordt.

En met knopen verlies je stroom. Maar.. Als je een goed apparaat hebt is er genoeg stroom hoor. Moet je anders even meten. Ik knoop de draden gewoon aan de poortgrepen en poortgreepankers. Nooit een probleem, en er staat een flinke tik op!

Je hebt wel draad en koord verbinders, ook voor breed lint. Maar ik wordt altijd gek van die dingen (heb er geen geduld voor..) En die voor die linten gaan snel slap hangen. De koordverbinders niet..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:31

Ik zie op deze link http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... GWOs7l5fgG 3 aardpennen staan!
Moet dat omdat je op 3 linten stroom hebt staan,dus op elk lint 1 aardpen?
En weet iemand dat als je achter je lint ijzerdraad hebt lopen op 10cm afstand,dit ijzerdraad ook stroom geeft?Het voltage is zeer laag [0,6] op het ijzerdraad,op het lint staat 4.0.Ik wil helemaal geen stroom op het ijzerdraad,nergens komt het lint tegen het ijzerdraad aan en toch zit er zwakke stroom op.
Hoe kan dit?

uletje

Re: Schriklint doorgangen maken en doorverbinden lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:36

Even opgezocht:

Voor net- en accu-apparaten worden in de regel 2 tot 3 aardpennen gebruikt (afstand tussen aardpennen 3 mtr.), voor batterij-apparaten 1 aardpen.

Heb je nergens een ijzerenpaaltje of iets anders dat stroom geleid??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:57

Ik heb de hele omheining na gecheckt of er niet ergens iets tegen het stroomlint aan komt.Ook getest met de stroomtester maar nergens geleid het lint de stroom door naar het ijzerdraad.
Iemand zei me dat het kwam omdat het te dicht op elkaar zou zitten,de afstand tussen ijzerdraad en lint zou te kort zijn?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:16

het zou wel kunnen. Je ziet het ook bij hoogspanningskabels. Daar zit ook een soort stroomveld omheen. Als je een goede tik op je lint hebt staan en je houdt er bijvoorbeeld een greep in de buurt, dan springt de stroom ook over. Dus dat zou wel heel goed kunnen..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:45

Uletje waar heb je dat plaatje vandaan? Want wil dan graag ook zien hoe het bevestigd wordt dat lint;)
Hoe krijg je op het lint stroom vanuit de kast? Het stroomdraadje onder de grond er naar toelaten lopen vanaf de kast en dan met een metaalplaatje verbinden?

TJa mijn paard is geen schatje en weet meteen straks als hij thuis is waar de zwakke plekken gaan zitten in mijn lint. HIj heeft er een neus voor. Weet ook precies wanneer er geen stroom op het draad staat enz. Hij doet nu in het voorjaar ook graag verplaatsen als het hem niet aan staat in zijn weide waar hij gezet is. En ik heb daardoor ook een sterk stroomapparaat op lichtnet gekocht en wil dus ook zo min mogelijk zwakke plekken maken zoalsbij doorgangen. DUs ga niet knopen want dan weet ik wat hij kan;)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:02

Je bedoelt dat plaatje van die poortgreepankers? die staan gewoon op Agradi.nl
Heb jij breed lint of smal? Als je niet wil knopen zul je met verbinders moeten gaan werken.

Iets zoals dit:
Afbeelding

Mijn paarden hebben ook weinig respect voor stroom, maar met een flinke tik blijven ze er nu wel achter (en ik heb alles geknoopt), maar om het zekere voor het onzekere te nemen (en het ziet er ook wel mooier uit hoor met lintverbinders) zou ik dan die verbinders kiezen.

Hoe je het stroom van de kast naar het lint krijgt:

Bij ons is er een kabel gegraven(stroomdraad) vanaf de kast naar de weide. Deze kabels zijn gewoon te krijgen, met een aansluitertje als het ware.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:08

@uletje hoe maak je dan met de lintverbinders op de palen vast?
ik heb namelijk het probleem dat ik ook alles geknoopt heb en dus stroomverlies heb.

ik wil mijn land gaan verbeteren deze zomer en zou ook graag met de lintverbinders willen werken.
maar hoe maak je die vast op de palen?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:27

Op de palen gebruik je gewoon van die isolatoren. Deze verbinders zijn er als je lint "op" is en je er een nieuw stuk aan wilt verbinden.

Op de palen dus:
Afbeelding

Of iets andersoortigs.

Aan de poorten (waar de poortgreep op vast wordt gezet) dit:

Afbeelding

En aan de poortgreep dit:

Afbeelding

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:28

Dit is natuurlijk voor breed lint. Heb je smaller lint dan wordt het een ander verhaal en gebruik je dus andere isolatoren, poortgrepen, en verbinders.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 15:45

Nogeen vraag hoe knippen jullie het lint door?Gewone schaar komt er nietechtdoorheen.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:49

kniptang. Gereedschap.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 15:51

hahaah domme vraag natuurlijk. Mooi dan ben ik een heel eind..en je aardingskabel naar de lichtnet kast...vastzetten op de paal bij het lint hoe heb je dat?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:49

Soms als je je lint dubbelvouwt knipt het makkelijker.

"Voor net- en accu-apparaten worden in de regel 2 tot 3 aardpennen gebruikt (afstand tussen aardpennen 3 mtr.), voor batterij-apparaten 1 aardpen. "

Jij hebt een net apparaat en ze zeggen dus dat je twee tot drie aardpennen nodig hebt met een afstand van 3 meter. En niet te dicht bij het apparaat. Volgens mij schrijven ze voor 10 meter of zo. Maar je kunt ze denk ik het beste bij de paalen doen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:04

En hoe doe het dan als je een doorgang hebt die je open wil laten.
Hoe zorg je er dan voor dat de stroom toch naar de andere kant gaat????

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 19:45

Ik begrijp ondergronds een aardingskabel leggen en dan bij andere paal weer uit laten komen en zo heb je altijd stroom

Mootje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:28

Die eerste isolator kun je beter niet gebruiken in een wei waar ie veel wind vangt, kan zijn dat door de wind het lint kapot schuurt in de isolator. Dan heb je echt andere nodig! Mss iets meer geld, maar wel langer plezier van je afrastering.

uletje schreef:
Op de palen gebruik je gewoon van die isolatoren. Deze verbinders zijn er als je lint "op" is en je er een nieuw stuk aan wilt verbinden.

Op de palen dus:
Afbeelding

Of iets andersoortigs.

Aan de poorten (waar de poortgreep op vast wordt gezet) dit:

Afbeelding

En aan de poortgreep dit:

Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:37

cjb schreef:
En hoe doe het dan als je een doorgang hebt die je open wil laten.
Hoe zorg je er dan voor dat de stroom toch naar de andere kant gaat????

Normaal gaat je stroom helemaal rondom en loopt de stroom aan 1 stuk door.
Heb je een opening die je open wil houden dan loopt de stroom aan 2 kanten door en weer terug.Dus de ene helft loopt door tot aan de opening en weer terug en de andere helft doet hetzelfde.Wel heb je dan weer minder stroom als dat het aan 1 stuk door loopt rondom.
Ik heb vandaag andere knijpers aan de draden van het stroomaparaat gedaan,helemaal van metaal en nu staat en nog meer stroom op als op de kleine knijpers met plastic handvatjes.Eerst gaf die 3,5 KV aan,nu 4,6 KV.Ook verwissel ik regelmatig een stukje lint vlakbij het stroom aparaat,daar heb je gauw brandplekjes op het lint,waardoor je ook stroom verlies krijgt.Gewoon stukje lint vervangen via een verbindings plaatje en je hebt meteen meer stroom.Let ook goed op roest op je handvaten en verbinding stukken,ook dan geleid de stroom minder goed door de roest.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:55