EM producten Effectief?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

EM producten Effectief?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 01:47

Ik heb twee jaar geleden mijn weide bekalkt met zeeschelpenkalk van Ostrea (EM). Mijn weide had toen een PH van 4,7.
Twee jaar later terug laten meten en de weide is nog steeds even zuur. Ik veronderstel dat de zeeschelpenkalk niets gedaan heeft? De schelpjes liggen nog steeds zichtbaar op de grond, er lijkt niets aan veranderd te zijn. Misschien moeten daar nog eens enkele 100-en jaren overheen gaan vooraleer ze iets doen voor de grond :+ ?
Ik heb nu op aanraden van een boer zeealgenkalk gestrooid, maar mocht niet bemesten omdat de kalk eerst z'n werking moet kunnen doen en anders zou gaan reageren met de bemesting (vorming van ammoniak). Nu bemesten heeft geen zin volgens die boer. Ik hoop om wel resultaat te hebben met zeealgenkalk...

Ik vroeg me af of er nog mensen ervaring hebben met EM (Effectieve micro-organismen) producten. Mij lijkt het zo'n vaag iets. Ik heb de Effectieve micro organismen gegeven aan m'n paarden, maar zag geen verschil. Ik heb toen naar Wageningen gemaild om meer info over het product (zij hebben een onderzoek gedaan op het effect op de bodem die behandeld was met de Effectieve micro organismen omdat die zo gezegd de bodem zou gaan verbeteren) en die zeiden dat hun testen niet positief waren, dat de EM helemaal niets doet voor de grond en wellicht helemaal niets voor de darmen van paarden. het stinkt ook geweldig, dus ik vraag me af als het niet helpt, of het niet schadelijk is voor dieren...
http://www.vlaco.be/home.php?actiefmenu=content&paginatitel=Preventie&welkemap=preventie
Zijn er mensen die wel positieve ervaring hebben met deze producten?
http://www.bio-ron.com/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=60

Tanja

Re: EM producten Effectief?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:27