andere stal/box dan een standaard box? lees hier!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

andere stal/box dan een standaard box? lees hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:06

mijn vriendin heeft een oude koeienschuur gekregen om om te toveren tot paardenstallen...je moet dan denken aan 3 deurtjes en verder van die stallen waar een koe aan een ketting vast staat
beetje dit idee was het: Afbeelding
De stal is alleen volledig van beton dus zonder roosters en er zit nu een hek voor ip kettingen waar je koeien aan vast zet.
nu willen we er 3 stallen van maken...dat komt neer op 3x4.5m per stal.
we dachten aan steenschotten ertussen...maar we vroegen ons af wie heeft er hier nog meer iets aparts als stal in een (oude) schuur?
Dus niet de normale boxen maar echt cratief zelf wat gemaakt...

plaats je foto hier!
we zoeken nog een soort oplossing als tralies...we dachten aan betongaas...maar wellicht komen er hier meer andere ideeen naar voren ;)

liefst niet een mega dure oplossing...de renovatie kost d'r al meer dan nodig zou moeten zijn... :o

gr amazingstar

fjordnina

Re: andere stal/box dan een standaard box? lees hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:16

Waarom niet lekker een loopstal van maken? Scheelt kosten en de paarden krijgen veel ruimte.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:30

fjordnina schreef:
Waarom niet lekker een loopstal van maken? Scheelt kosten en de paarden krijgen veel ruimte.

zou leuk kunnen als ze niet eind van de maand 1 merrie en 2 hengsten op stal krijgt ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:31

een loopstal is niet zo heel handig, toch niet als dit een grote ruimte is die al ingedeeld is, en ook niet kwa voederbeleid
in een grote stal zou ik ook kiezen voor boxen, kun je ieder paard tenminste afzonderlijk voederen, en indien nodig afzonderlijk opsluiten als DA of HS komt, de rest van het beleid moet ts zelf weten uiteraard ;)

ik zou opteren van die U profielen, die je in de grond boort, en waar je dan houten latten kunt inschuiven
als je die wat strategisch plaatst kun je het zo maken dat je bv 4 kleinere boxen hebt, maar er ook 2 grote boxen kunt van maken (door simpelweg de latten uit te schuiven) of 3 relatief grote boxen die je kant ombouwen naar een gewone box en een hele grote, of naar een inloopstal (kan handig zijn bv in de zomer) etc
kwa indeling zou een grondplan handiger zijn
ook rekening mee houden, een box extra is altijd handig (opvangpaard, voer en hooiopslag, etc)
dan kun je bv 3 boxen van 3*3 maken en 1 box van 3*4.5, en die dan door middel van de latten onderling vergroten indien nodig)

edit: bovenstaande was bedoeld bij halfopen stallen, tussen de hengsten zou je dan mss beter de tussenschotten tot aan het plafond maken, mits je dan nog voldoende lichtinval verkrijgt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:32

ik ga ff op zoek naar foto's voor je, wij hadden op mijn oude stal ook gemetselde muurtjes tussen de stallen en aan de voorkant + houten deur en tussen de boxen en aan de voorkant naast de deur idd betongaas.
Alleen boven de deur niet zeg maar.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:34

Ik heb toevallig net een nieuwe box gezet dmv steenschotten, houten binten en een laagje opgemetseld om de boel waterpas te krijgen.
Afbeelding

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:35

Duhelo schreef:
een loopstal is niet zo heel handig, toch niet als dit een grote ruimte is die al ingedeeld is, en ook niet kwa voederbeleid
in een grote stal zou ik ook kiezen voor boxen, kun je ieder paard tenminste afzonderlijk voederen, en indien nodig afzonderlijk opsluiten als DA of HS komt, de rest van het beleid moet ts zelf weten uiteraard ;)

ik zou opteren van die U profielen, die je in de grond boort, en waar je dan houten latten kunt inschuiven
als je die wat strategisch plaatst kun je het zo maken dat je bv 4 kleinere boxen hebt, maar er ook 2 grote boxen kunt van maken (door simpelweg de latten uit te schuiven) of 3 relatief grote boxen die je kant ombouwen naar een gewone box en een hele grote, of naar een inloopstal (kan handig zijn bv in de zomer) etc
kwa indeling zou een grondplan handiger zijn
ook rekening mee houden, een box extra is altijd handig (opvangpaard, voer en hooiopslag, etc)
dan kun je bv 3 boxen van 3*3 maken en 1 box van 3*4.5, en die dan door middel van de latten onderling vergroten indien nodig)

edit: bovenstaande was bedoeld bij halfopen stallen, tussen de hengsten zou je dan mss beter de tussenschotten tot aan het plafond maken, mits je dan nog voldoende lichtinval verkrijgt.

lichtinval is er voldoende gezien de ramen die er zijn.
opslag is er voldoende rondom de boerderij en er zijn in een andere schuur nog 5 stallen waarvan er 4 bezet zijn...1 is over als reserve...dus we gaan wel voor 3 stallen ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:42

ik denk dat de simpelste oplossing inderdaad zal zijn met de steenschotten, of met de u profielen waarin je houten balken (oude treinbielzen op de kop tikken? loeizwaar maar onbreekbaar => ivm de hengsten) inschuift
als je bv balken neemt van 2 meter, en de u profielen ook op twee meter zet, kun je indien nodig door te spelen met de balken grotere of kleinere boxen maken.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:44

Bij ons op de manege hebben ze een systeem waarbij je de tussenwanden weg kunt rollen en met de loader in één keer alles uitmesten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:40

Ik weet niet wat de grootte van de paarden is, maar persoonlijk zou ik geen stal van 3x3 meer willen, 3,5x3,5 of zelfs 3,5 x 4 is toch wel het minimum. Een merriebox mag nóg wel groter zijn natuurlijk.
Als 'afscheiding' zou je kunnen kijken naar die Amerikaanse hekken. Die heb je ook met poort en tonen heel ruimtelijk/open, terwijl ze toch stevig genoeg zijn.

Hier zie je mijn kraam- annex schuiltent van die hekken. Normaal is hij nu helemaal open, maar de voorkant kan ik er zo voordraaien als er een paard 'opgesloten' moet worden.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:44

DD handige oplossing. Ik zou zelf ervoor kiezen de stallen idd zo groot mogelijk te maken en als het kan de openingen aan de voorkant houden zoals ze zijn zodat je daar hooi kan voeren. Scheelt een hoop troep in je stal waardoor die schoner blijft en er minder eten verloren gaat. Desnoods maak je een deel van de zijkant dicht met standaard boxwanden zodat de hengsten niet rechtstreeks bij elkaar kunnen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:50

Mijn paard(en) staan al jaren met veel plezier in een voormalige koeienstal, inclusief grup.
We hebben afscheidingen gemaakt van scheepsluiken tot ca. 150 hoog.
De boxen zijn ong. 3 x4. Doordat er boven geen tralies tussen zit, hebben de paarden veel bewegingsruimte. (kunnen hoofd over de schutting steken)
De voerplaats (hooi) is buiten de stal - op de plek waar ook het voer voor de koeien lag.

Jammer dat er geen rooster in zit in jullie stal.
Bij ons wel. Alle pony's/paarden (m/v) hadden snel door dat wanneer ze in het rooster plasten, de stal droog bleef. Waarschijnlijk ook omdat het dan niet zo tegen hun benen spettert :P
De stal is altijd droog. Het rooster moet dan wel zo nu en dan open gemaakt worden om het stro er uit te scheppen.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:04

Hoeveel geld hebben jullie te besteden dan?
Kan je niet 2e hands stallen proberen te kopen dan heb je t netjes voor elkaar en zelf nIet superveel werk aan..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:11

DubbelDun schreef:
Ik weet niet wat de grootte van de paarden is, maar persoonlijk zou ik geen stal van 3x3 meer willen, 3,5x3,5 of zelfs 3,5 x 4 is toch wel het minimum. Een merriebox mag nóg wel groter zijn natuurlijk.
Als 'afscheiding' zou je kunnen kijken naar die Amerikaanse hekken. Die heb je ook met poort en tonen heel ruimtelijk/open, terwijl ze toch stevig genoeg zijn.

Hier zie je mijn kraam- annex schuiltent van die hekken. Normaal is hij nu helemaal open, maar de voorkant kan ik er zo voordraaien als er een paard 'opgesloten' moet worden.
Afbeelding

Ziet er netjes uit!

Persoonlijk vind ik het echter erg gevaarlijk met die hekken.
Als ze rollen, kunnen ze er met hun benen in vast komen te zitten.
Maar ook als ze naar elkaar slaan of zelf met hun voorbenen slaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:09

@Johanna59 : er zit rondom winddoek aan binnen en buitenkant. Dus er kunnen geen benene tussen :D