bodem trainingsmolen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

estebanlove

bodem trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 09:12

Hallo bokkers,

Ik ben op zoek naar een goede bodem voor een trainingsmolen. Omdat ik er zelf niet echt uit kan komen en door de bomen het bos niet meer zie wil ik jullie om hulp vragen!

-Het is belangrijk dat er een goede, stabiele bodem in komt te liggen.
-De bodem moet geschikt zijn voor revalidatiepaarden van alle leeftijden, rassen en met verschillende blessures.
-Omdat niet alle paarden beslagen zijn is het belangrijk dat de hoeven niet of nauwelijks slijten tijdens het lopen op de bodem.
-Het is belangrijk dat de paarden nog iets door kunnen "schuiven" met de hoeven. De bodem moet dus niet te glad zijn maar ook zeker niet te stroef!
-De bodem moet duurzaam zijn en zo min mogelijk onderhoud vergen (mest moet dus ook makkelijk te verwijderen zijn zodat het geen zooitje word. Dit zal dan ook wel elke dag gaan gebeuren!)

Van een aantal bodems heb ik al wat voor en nadelen opgezocht:
-Equitrack: is een stabiele bodem en de hoeven zullen niet snel slijten maar ik heb gehoord dat deze bodem verstopt kan raken en dat de plastic randen die er nog bovenuit kunnen steken glad kunnen worden als deze nat wordt.
-Kunstgras: Ook een oplossing waarbij de hoeven niet snel zullen slijten, een stabiele bodem maar deze bodem heeft als grote nadeel dat het kunstgras snel kapot gaat of gaat verschuiven waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
-klinkers met grof zand: Ook deze bodem is stabiel en zorgt ervoor dat de hoeven niet snel zullen slijten. Behalve dat naar mijn ervaring deze bodem snel vies wordt en mest moeilijker te verwijderen is als het door het zand is gelopen, lijkt dit me tot nu toe wel een erg fijne bodem.
-Belmondo: dit is een soort van rubberen puzzelmat. Deze bodem is ook stabiel en vergt weinig onderhoud (mest kan ook makkelijk van de bodem afgeschoven worden) waar ik bij deze bodem bang voor ben is dat de benen op deze bodem niet genoeg door kunnen "schuiven" zodat ze bij elke pas een klap in de pezen en gewrichten krijgen.

Heb jij andere ervraringen of nog een ander type bodem die ik nog niet vernoemd heb hoor ik dat graag!