vernietigen van jacobskruiskruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

vernietigen van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:42

zoals te lezen staat in de titel
waar mijn paard gestald staat,
staat super veel kruiskruid in de wei wie weet een effectieve manier om dit te uit te roeien,

we zijn tot nu toe bezig geweest met uit steken en in zakken af voeren..
tips die ik tot nu toe gekregen heb zijn naar het uit steken
chloor in het putje achter de laten zodat ook de kleine wortels verbranden

heel de wei spuiten me mcpa het zijn nog kleine roosjes tot blad groei

wie o wie weet het geheim van de smit op dit probleem

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:17

Het geheim van de smid is goed weide-onderhoud, daar hoort natuurlijk geen chloor bij. ( chloor vernietigt ook de ondergrondse grazers) Op dit moment is JKK nog in het rozetstadium en wil straks pas echt gaan groeien, je kunt spuiten als de plant echt actief gaat groeien, doe dat ook niet bij droogte etc. maar juist bij omstandigheden dat de plant echt wil groeien, pas dan neemt de plant het ook op. Gebruik ook een selectief middel dat het gras wel laat staan.
Uitsteken kan het probleem erger maken, maar je kunt als je voor die methode kiest wel de open plekken bedekken met bijv oud hooi, JKK maakt namelijk gebruik van open plekjes om te gaan kiemen. Meestal is er een ondergrondse zaadbank, die zaadjes die hebben licht nodig om te kunnen kiemen en door uitsteken maak je open plekjes waar je JKK dus mee in de kaart speelt.
Is het probleem echt erg dan is vernieuwen van het weiland een goede optie, de boel echt kapot spuiten, een goed bemestings advies vragen bij bijv BLGG en de loonwerker inschakelen, die heeft ook een spuitlicentie. Een beetje klooien met een ragfork kan het probleem wel erger maken als het perceel echt flink is besmet. Ook uit wortelrestjes ontstaan veel meer planten. Afmaaien kan het ook erger maken, Jakobskruisdkruid is een volhouder en je moet de plant echt kennen om er wat aan te doen. Wiede-onderhoud is belangrijk en een goede dichte zode is belangrijk.

Maak eens foto s van het weiland en plaats ze hier eens en van je rozetten.

troi

Re: vernietigen van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:21

Ik heb er weinig verstand van maar, kan je niet een flesje round-up nemen en de planten doodspuiten? Of kunnen de krengen daar tegen? Dan moet je natuurlijk wel je paard een tijdje niet op het land zetten..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:28

troi schreef:
Ik heb er weinig verstand van maar, kan je niet een flesje round-up nemen en de planten doodspuiten? Of kunnen de krengen daar tegen? Dan moet je natuurlijk wel je paard een tijdje niet op het land zetten..

Roundup is geen strak plan, roundup is niet selectief en maakt ook het gras dood en speelt JKK dus in de kaart.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:32

volgens mij is er weinig aan te doen, alleen bijhouden en door ze steeds uit te trekken voorkomen dat het meer word

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:37

ik heb ze ooit in een aangrenzend stuk weiland van een biologische boer, compleet uitgeroeid met round up- en mcpa mengsel...

heb alle toppen er uit geknipt.....2 jaar later stonden er ipv 50 nog stuk of 5, en nu staat er al jaren niets meer...

ik heb de eigenaar nooit op hoogte gesteld....overgens.... :o

hij zal wel vreemd hebben gekeken....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:43

@ Sigrid, heb je de planten aangestipt met roundup of echt overal lopen spuiten? Roundup maakt alles dood dus ook het gras.
Ik heb wel een mooie foto wat er gebeurt als je knipt en verder denkt dat alleen knippen zou helpen, de foto heb ik gemaakt in 2006 op een veldje dat was 'gemaaid', op die foto kun je mooi zien wat Jakobskruiskruid doet na beschadiging, hij maakt gewoon nieuwe stengels.

Afbeelding

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:50

sigrid1182 schreef:
ik heb ze ooit in een aangrenzend stuk weiland van een biologische boer, compleet uitgeroeid met round up- en mcpa mengsel...

heb alle toppen er uit geknipt.....2 jaar later stonden er ipv 50 nog stuk of 5, en nu staat er al jaren niets meer...

ik heb de eigenaar nooit op hoogte gesteld....overgens.... :o

hij zal wel vreemd hebben gekeken....

zou ik ook doen als de eigenaar er zelf niets aan doet en jouw paard erop staat

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:22

Roundup kan je heel selectief gebruiken, ik gebruk het in mijn tuin ook tussen de gewenste planten tegen het zevenblad en dat gaat altijd erg goed. Gewoon met een plantenspuit. Ik begrijp dus uit de berichten dat JKK er niet tegen kan, dan ga ik dat doen in de toekomst. Roundup maakt immers de wortels stuk dus dan kunnen er uit dat stuk plant geen nieuwe scheuten komen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 23:11

wat is de juiste omstandig hedden om te gaan groeien van het jkk
wat ik dus zoek zijn dus ook merken van bestrijdings mengsels
we kunne pas bij gaan zaaien als de jkk er uit is en dan goed onderhouden en door zaaien idd
chloor werkt dus toch niet

de rozetten verschillen van iets kleiner dan dit
http://boktimg.nl/w/images/3/31/Rozet_J ... skruid.jpg:

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:49

Werkt Roundup wel tegen JKK? Er staat mij namelijk bij dat je MCPA nodig hebt ipv. Roundup.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 23:51

geen idee vandaar ook het topic zodat mensen met ervaring het kan delen met de rest van bokt en hoe we dit plantje kunnen uit roeien..

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:08

fatsoenlijk bemesten. Flink de giertank eroverheen.

Normaal beweiden en eventueel eens spuiten tegen onkruid. Loonwerker kan dit voor je doen.

Bemesten is ook een belangrijke vorm van onderhoud. Hoop mensen vergeten dit.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 00:11

valt kunst mest wel voor paarden weides ook onder goed bemesten de giertank er over is geen succes in een woonwijk dan kunnen we gelijk weg met de paarden

wat valt in jou ogen onder normaal beweiden

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:41

Het enige wat je kan doen is goed weidebeheer, dus goed bemesten en zorgen dat er geen kale plekken in je weiland voorkomen. Jkk is een tweejarige plant, dus als je ze afmaait vóór ze in bloei komen, zou je er in principe na 2 jaar vanaf moeten zijn. In de praktijk duurt het echt wel langer, omdat zaad best pas na een paar jaar kan ontkiemen.
Maar een ramp is het!

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:44

wij hebben vorig jaar bespoten met mcpa kost bijna niks en werkt goed.
wel boven de 18 tot 20 graden gebruiken.
en idd bemesten en kunstmest houdt het ook niet van

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:29

roundup werkt super maar het duurt gewoon 2 tot 3 weken voordat alles dood is, met risico dat de paarden alsnog het bespotene binnen krijgen.
Mijn ervaring is echt met de schop ruim uitsteken ... het wordt wel met het jaar erger vind ik... gelukkig hier alleen veel aan de rand van mijn weiland. Inderdaad ook goed bemesten helpt wel.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:29

hutch84 schreef:
valt kunst mest wel voor paarden weides ook onder goed bemesten de giertank er over is geen succes in een woonwijk dan kunnen we gelijk weg met de paarden

wat valt in jou ogen onder normaal beweiden

Kunstmest kan ook.

Dan kan je al snel 250 kilo per hectare gebruiken. Wij gebruiken overal drijfmest. Of het nu in een woonwijk zit of niet :')

Komt nog eens bij. Drijfmest is Gratis soms geld toe. Kunstmest is duur.

als het huurland is met een contract zou ik me niet te druk maken over wat anderen ervan vinden. na een paar dagen ben je de lucht kwijt.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 22:56

bedankt voor jullie reacties..

ik hoor ook veel uitsteken en dan mcpa in het kuiltje achter laten zodat de wortels verbrande het is gewoon een ramp dat kruis kruid meer tips zijn wel kom ..

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:43

Flinke hand kunstmest op elk plantje gooien, binnen een paar dagen verdroogt hij, en kan je hem ruim uitsteken.
De wortelen zijn ook verdroogd, goed blijven bemesten.
En de verdroogde plant in een plastic zak afvoeren.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 09:21

ga ik zaterdag gelijk proberen bedankt voor de tip

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:13

sonita schreef:
Flinke hand kunstmest op elk plantje gooien, binnen een paar dagen verdroogt hij, en kan je hem ruim uitsteken.
De wortelen zijn ook verdroogd, goed blijven bemesten.
En de verdroogde plant in een plastic zak afvoeren.

Dat heb ik wel eens geprobeerd maar bij mij werkte het niet. Een andere tip die ik uitgeprobeerd heb is een flinke hand strooizout erover. Werkte bij mij ook niet.....De loonwerker heeft wel eens gif gespoten maar dat heeft ook niet geholpen. Nu verwijder ik ze ieder seizoen handmatig (net voordat de bloemen pluizig worden) maar als ik de opmerking van Esther Hegt lees, is dat ook niet de manier.... Toch altijd beter dan niets doen!

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:24

paar jaar terug moesten wij hier ook aan het verwijderen van de planten
we moesten toen bij het begin van de steel zegmaar afknippen tak in een plastic vuilniszak doen en dan flink zout eroverheen gooien heeft toen goed geholpen zover ik weet heb sinds die tijd geeneen meer teruggezien....

in ieder geval succes met het verwijderen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:54

Hier stonden op een halve hectare echt honderden JKK planten en plantjes 2 jaar geleden , en die heb ik eerst allemaal verwijderd voordat Rena hier naartoe verhuisde. De grote "struiken" hebben we uitgestoken met een ragfork , de kleinere en meer verspreid staande heb ik voorzichtig en secuur met flink wat wortel uit de grond getrokken met de hand, dat ging eigenlijk wel prima :)

Nu waren er vorig jaar nog enkele tientallen hooguit , maar dat stelde echt niks meer voor vergeleken met 2 jaar geleden , deze waren ook veel "tammer" , lang niet zo uitbundig als in het begin :)

Waren wel wat moeilijker te verwijderen.

Ik heb net weer een rondje door een deel van de wei gelopen en er komt nu nauwelijks meer wat op , alleen op een stukje dat vorige winter helemaal kapot getrapt is daar staan aardig wat enthousiaste rozetten die flink aan het groeien zijn , die heb ik zojuist met Roundup bespoten.

Ben benieuwd wat dat doet.

Het grootste deel van de wei gaat als het goed is binnenkort door de buurman gespoten worden tegen onkruid (boterbloem en klaver enzo) dus hopelijk werkt dat ook een beetje. Maar voor de JKK hoeft het niet , dat staat er echt nauwelijks nog , de Bereklauw is een veel groter probleem , wat een kütdingen zijn dat zeg , dan heb ik veel liever JKK :(

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:13

even of topic maar een paar jaar geleden was je verplicht om berenklauwen dood te spuiten ook al was het op eigen erf.

ik heb in ieder geval eenhoop tips gekregen en zal er zeker wat mee gaan doen