info gevr: kosten paard op weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

info gevr: kosten paard op weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:05

De mogelijkheid is er om een weiland te huren en daarmee ook de aanschaf van een paard/pony + shet.
Het gaat om een stuk land van 1 hectare met een schuilstal van 4x4 + nog een ruimte van 4x3 voor het opbergen van spullen, Stromend water aanwezig, afrastering heb ik navraag naar gedaan. weiland ligt nabij een bosrijk gebied.

Nu heb ik een aantal vragen wat betrefd het houden van paarden op n stuk land.
Wat is een normale prijs voor hetgeen wat aangeboden word? (omg Venlo)
Naast de eenmalige kosten als de aanschaf van het paard zelf en de toebehoren komen er natuurlijk nog terugkerende kosten bij zoals stro, hooi e.d.
Iemand hier die me kan vertellen wat hij/zij kwijt is per maand aan die terugkerende kosten?

bentheee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:09

Wij hebben de paarden aan huis en als we alles doorrekenen komen we rond de 80 a 100 per maand uit, per pony!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:11

Ik betaalde € 65 euro per maand (Roermond) en dan maakte het niet uit of ik er 2 of 10 op had staan.
Voor alleen de wei hé ;)

Hooi was € 35 per grote baal, deden ze ong. 2 weken mee.
Stro had ik niet, alleen in de winter zaagsel voor de schuilstal. Voor de rest lag er gewoon zand in en de voorkant was betegeld.
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 04-04-11 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:12

Met 1 pak voordrooghooi, zo'n 'gemiddelde' vierkante baal in plastiek doe ik een week. 2 paarden en 2 ezels hebben 24/24u hooi op die manier. Ik betaal 35euro per pak. (wel in België, maar volgens mij is dit wel een gemiddelde prijs).
De kosten voor krachtvoer hangen af van de hoeveelheid die je geeft, en welk merk, maar dat kan je dan makkelijk uitrekenen.
Elektriciteit en water zullen je volgens mij niet veel kosten, maar daar heb ik eigenlijk geen verstand van :)

Andreeaa

Re: info gevr: kosten paard op weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:17

Ik huur een ruime wei met stal en schuilstal,
stal gebruik ik nauwelijks, heb ook opbergruimte.
Heb water en elektrischiteit en er wonen mensen bij dus heb ik ook zogezegd toezicht.
Sta in halsteren NB. en betaal voor 1paard en 1pony €50 per maand

hooi betaal ik in de zomer niks want dan eten ze gras xd.
biks kost zo'n 10tje per maand en krijg van mijn baas ook welleens biks (die heeft een stal :P)
kosten voor hooi in de winter verschillen per plaatst en hoeveel paarden je hebt :D.
ik ben zo'n 100 per maand kwijt in de winter aan hooi, biks, en stalling en ook eventuele kosten zoals smid ect.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:37

Als je zelf je weiland moet onderhouden komen daar ook kosten bij, maaien etc... Ook de kosten van het afvoeren van mest zie ik nergens vermeld staan...
Voor 2 paarden betaal ik per week:
afvoer mest : 10 euro
krachtvoer: 15 euro plus 10 euro aan extra's
hooi: 40/50 euro ( met deze absurde prijzen dan.. en onbeperkt)
stro: 8 euro

Dan nog:
hoefsmid elke 8 weken, dierenarts inentingen, wormenkuur
mijn vraag is, kun je zelf maaien met een zitmaaier ( de schietbosjes eruit maaien etc..), kun je zelf bemesten in voorjaar/ doorzaaien etc...?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:50

Maaien heb ik nog nooit hoeven te doen.
Slepen doet de eigenaar evenals mest ophalen. Dit gebruikte de buurman voor zijn land. Kostte me dus niks
Hoefmid en wormkuur, die kosten zijn hetzelfde als op een stal. Heb je al een paard of niet?
Want dan wordt je lijst idd wat langer dan dit :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:51

AaronYve schreef:
Ik betaalde € 65 euro per maand (Roermond) en dan maakte het niet uit of ik er 2 of 10 op had staan.
Voor alleen de wei hé ;)

Hooi was € 35 per grote baal, deden ze ong. 2 weken mee.
Stro had ik niet, alleen in de winter zaagsel voor de schuilstal. Voor de rest lag er gewoon zand in en de voorkant was betegeld.

Ik betaal(de) 70,- p/m voor twee pony's op een klein stuk wei, wel met gebruik van de rijbak (zand+gras bodem, dus niet altijd rijdbaar) En dat dan in Venlo, practisch naast de hei. Afrastering en stroom waren er, water moesten we mee sjouwen.
Van de zomer gaan we ergens anders heen (ook Venlo) waar we 125,- p/m betalen, al is die wei waarschijnlijk groter, en is daar een goede bak. Uitrijmogelijkheden zijn dan weer minder. Wel krijgen we dan waarsch. ook hulp met mijn jonge pony van die mensen. Water wordt voor ons geregeld daar.

Hooi was afgelopen jaar 45,- per grote baal, deden onze twee pony's (C en D) gemiddeld 3 weken mee. Hooi nodig van seprember tot april ongeveer.
Stro had ik ook niet, zelfs geen zaagsel.
Brok waren we zo'n 6,50 per maand aan kwijt denk ik (ze kregen niet veel, maar brok is wel fors duurder geworden afgelopen maanden ivm grondstofprijzen) Ik voer trouwens Havens basisbrok, en in de zomer Summerfit. Dat kost iets meer p/m.

Bekappen kost(te) 20,- per pony per keer, maar is niet heel vaak nodig bij die van ons. Wormkuren variërend van 5 tot 30 euro per pony per keer, ook afhankelijk van werkstoffen en inhoud. Ik ontworm elk kwartaal, gemiddeld 45,- per pony (400 kg) per jaar.

Voor de winter hebben wij misschien de (permaentere) mogelijkheid een wei te huren, ook een geschatte hectare, en dan voor 70,- p/m voor twee pony's. Weet niet of het uit zou maken of daar nog een shet oid bij zou staan. Wel is daar een schuur, die we nog zelf moeten verbouwen, en het weideonderhoud zal dan ook voor onze rekening komen. Nog geen ervaring met kosten daarvan. Stroom en water zijn daar dan weer wel, omheining ook (al is er ietwat onderhoud aan nodig).

Hoop je iets geholpen te hebben :) Vragen mag ook altijd per pb, noem hier liever geen namen ed. Ben wel Venlogenoot :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:37

Onderhoud van de wei is duur hoor.

Denk aan afrastering, gras opnieuw inzaaien, onkruid doodspuiten of uitsteken, bemesten.

Dat is veel werk en kost ook veel geld. daarnaast moet je rekening houden met je materiaal. Je zult een kruiwagen, een slang, riek, al dat soort gereedschap ook nog eens moeten aanschaffen.

Wat laat je de loonwerker doen?
Wat gaat hij je kosten?

Vergeet niet de bodem van je wei. ik weet niet waar je op zit, maar is het nat? Wat doe je er dan mee? Verharden?? Modder laten worden en de schade later herstellen??

Zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Manonjitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:41

geen idee ik sta op pension stalling ben wel benieuwd

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 16:06

allemaal heel erg bedankt voor de reacties, zo kan ik me alvast een wat beter beeld vormen.
T zal nog wel een tijdje duren voordat t zover is, maar informatie is nooit weg he;)
Paard heb ik nog niet, die komt er pas als er de mogelijkheid is voor n fansoenlijke wei.
Wel is de bedoeling om de kosten te delen met een goede vriendin van me.

Het onderhouden van de wei zelf had ik nog niet bij stilgestaan...eigelijk ga ik er van uit dat degene die de wei verhuurd hiervoor zorgt, aangezien ik de wei alleen maar huur. Of is dit heel ongebruikelijk?

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:11

Over het onderhoud van de wei moet je goede afspraken maken. Als je maar een klein bedrag betaalt is het gebruikelijk dat je daar zelf voor zorgt; je kunt niet verwachten dat hij geld aan je kwijt is ipv er wat aan over houdt ;) . Wanneer je meer betaalt zit wellicht het grote onderhoud ( doorzaaien, mesten) erbij in. Goed afspreken dus. Wij regelen alles zelf, en dat is best veel werk en het kost ook een aardig bedarg. Rijbak frezen/slepen; weide besmesten, slepen; onkruid spuiten; eventueel stukken bijzaaien; omheining onderhouden.......het is mij wel duidelijk waarom je op een pensionstal een flink bedrag meer betaalt dan dat je zelf denkt kwijt te zijn......er komt heel veel bij kijken en je moet stieken de kosten is allemaal bij elkaar optellen. Maar leuk is het wel; alles zelf doen :)

Damiaantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:11

Wij doen ongeveer 75, valt mee he :P

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:14

Ik betaal niks voor de huur van de wei, water en elektriciteit :-), daar zorgt de weide-eigenaar voor.
Ik betaal ongeveer 50euro per baal voordroog, met 2 doen ze daar 2 tot 3 weken mee (onbeperkt hooi)
verder geef ik bieten, 35euro voor een halve ton dacht ik, doen ze een maand of 2 mee. (alleen in de winter)
voer: mengeling gerst/spelt: 7euro voor 20 kg, senior mix, 14 euro voor 15 kg (denk ik)per zak mengeling doe ik ongeveer 5 dagen mee, met senior doe ik ongeveer 2 weken (krijgen meer mengeling en een beetje senior)
1 keer per jaar kalk gooien: dacht 16 euro, gras zaaien: 30 euro
1 keer per jaar inenting
om de 2 tot 3 maanden ontworming
per maand: 50 euro per paard, per stal huur: dus 100 euro per maand voor huur stallen
dat is het zo ongeveer. Ik weet niet precies hoeveel ik per maand kwijt ben, maar ik vind het heel goed meevallen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:41

Coeur schreef:
voer: mengeling gerst/spelt: 7euro voor 20 kg, senior mix, 14 euro voor 15 kg (denk ik)per zak mengeling doe ik ongeveer 5 dagen mee, met senior doe ik ongeveer 2 weken (krijgen meer mengeling en een beetje senior)

Krijgen twee paarden dan bij jou 20 kg granen in 5 dagen? Of begrijp ik het verkeerd? Lijkt me erg veel?

Verder betaal jij wel weinig zeg, Coeur!

En hoe zit dat dan bij jou, moet je wel kalk strooien, maar niks voor de weidehuur betalen? Maar je huurt wel stallen dan? Kan me er even niks bij voorstellen. Is kalken trouwens zo goedkoop? Dat zou goed zijn om te weten voor ons! Wordt de wei verder niet bemest?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:59

Kun je daar wel rijden of moet je ergens anders naartoe om te rijden? Misschien moe tje dan ook de kosten voor het huren van de rijbaan er bij tellen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:19

hier in Gelderland betaal ik 100 euro (ca een half hectare) grondwater is aanwezig, omheining en bemesting moet ik zelf doen.

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:40

Ik sta rond Utrecht met mijn paard op een vrij primitieve wei. We moeten zelf alles regelen (omtrent omheining en voeren) maar daardoor is het relatief goedkoop. We betalen zo'n 60 euro aan weidegang. Er staan ook paar stalletjes op de wei waar je je paard ik kan opzadelen etc. Hier betalen we ongeveer 11 euro voor per maand. Dan heb je natuurlijk nog voer (krachtvoer hangt per paard af, maar voor kuil was het bijvoorbeeld deze winter dik 200 euro), wormenspuiten etc.

Liuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:13

Citaat:
De mogelijkheid is er om een weiland te huren en daarmee ook de aanschaf van een paard/pony + shet.
Het gaat om een stuk land van 1 hectare met een schuilstal van 4x4 + nog een ruimte van 4x3 voor het opbergen van spullen, Stromend water aanwezig, afrastering heb ik navraag naar gedaan. weiland ligt nabij een bosrijk gebied.

Nu heb ik een aantal vragen wat betrefd het houden van paarden op n stuk land.
Wat is een normale prijs voor hetgeen wat aangeboden word? (omg Venlo)

Mag ik je vragen hoe je aan de wei gekomen bent?
Ik ben namelijk al een tijdje aan het zoeken naar een wei om te huren in Venlo,
maar dat is erg lastig om te vinden omdat de meeste willen verkopen...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:39

Ik betaal 20 euro per week voor alleen weiland in de zomermaanden..Voor 1 paard..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:52

Ik betaal 50 euro per maand., 24/7 op wei het hele jaar door. Prijs is inclusief hooi.
Wormkuren/Brok enzovoorts betaal ik zelf.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:38

Das wel bizar goedkoop, Laura! (naamegennotje :) ) Aan hooi ben je al heel snel veel meer kwijt per maand!

@ Liuna: ik pb je even, heb misschien wel een tip.

Liuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:56

Safiera schreef:
@ Liuna: ik pb je even, heb misschien wel een tip.

Thnx !